PDA

Se full versjon : For eller mot barbering?

Kaja
27-12-2006, 22:40
Lurte bare på om flertallet er for eller i mot barbering.

Og hvilken klipp, i såfall?
Gjerne link til bilde! :-D

Jeg er for!
Men Meeg er ikke i trening og har ikke så mye pels heller, så hun trenger ikke akkurat og barberes nå.
Men om jeg har Sara selv neste vinter, skal jeg barbere!
Fjordinger har tendens til å se ut som de skal flytte til Nordpolen om vinteren gitt, hvertfall min.

Jeg kommer til å barbere hele beistet utenom ansikt.
Mye bedre å få av seg dressen når hun svetter, og heller få på seg dress, på en måte. =)

Ingvild
27-12-2006, 22:46
Sånn jamnt over er eg vel imot. Meiner hesten skal få gå slik som det er naturleg. Men det kjem jo sjølvsagt an på kva for ein hest det er, kvar ein bur og kva ein bruker hesten til.

Eg skal iallefall ikkje barbere min hest.

Ronja
27-12-2006, 22:49
FOR!! Barberer selv dekkenklipp på min kjære hest. Han blir ellers gjennomvåt av svette. Som barbert holder han seg tørr og varm. Dekken bruker jeg uansett på han og han får beholde pelsen på ryggen og krysset.

Malinas
27-12-2006, 22:49
Det kommer helt an på hvilken type hest det er og hva den brukes til.

Hester som brukes til hardt arbeid, da spesielt hester med mye pels, mener jeg bør barberes. Dersom den blir veldig svett tar det utrolig lang tid før den tørker. Hester som ikke har så mye pels kan også godt barberes dersom de blir brukt mye og hardt.

Hester som blir ikke blir brukt så mye og så hardt trenger vel egentlig ikke barbering. Da sparer man jo penger i og med at man ikke trenger dekken, og hesten får det mer "naturlig".

Lopke
27-12-2006, 22:50
hmm.. er vel egentlig ikke imot, men jeg har bare ikke behov for det. Har aldri hatt en hest med mye pels egentlig..

Og jeg gråter om jeg ser en barbert frieser... :cry:

Christina
27-12-2006, 23:03
Er verken for eller mot. Men det spørs jo litt på hesten og barberingen. Personlig så synes jeg bamsepels er en av vinterens gleder <3 Så lenge ikke hesten ikke svetter så mye, selvfølgelig.

Ragnhild
27-12-2006, 23:35
Dette kommer helt an på:
Hesten
Været
Pelssetting
Treningsmengde
Utegangsmuligheter
osv. osv. osv. Jeg har hatt barbert hest før, og har ikke barbert hest nå. Begge deler har funka veldig bra.

Shadowfax
27-12-2006, 23:43
Dersom det trengs er jeg for det. Men det er mye "unødvendig klipping" ute og går tror jeg..

Mine skal klippes.. Er ikke så gøy å trene de når de ser ut som moskuser hele gjengen..

Kaja
27-12-2006, 23:49
Jess!
Om hesten er i trening og setter pels så synes jeg det er rett å barbere.
Meeg trenger virkelig barbering, som løper på banen en gang i uka, tømmekjøres og leies på tur og står i en paddock resten.
Blir svett av det altså.. :razz:

Torhild
27-12-2006, 23:58
Unghester og andre hester som blir lite brukt synes jeg det er unødvendig å barbere. Ridehester som er i daglig bruk derimot, og som svetter mye, synes jeg det er best å barbere. Men hvilken type barbering kommer helt an på.

Monica S
28-12-2006, 00:03
Jeg er for barbering..
Har selv barbert hesten min i år, pga at den svetter en del og tørker seint..
Jeg husker ikke hva klippen heter...
Men jeg har ikke barbert bein og hode..
Han står da med dekken hele tiden..

Asbjørg
28-12-2006, 01:21
Jeg har ikke barbert moskusene mine, og kommer sannsynligvis aldri til å gjøre det heller. De går mye ute og har vinterpels, og blir ofte skikkelig svette når de er på tur. Men de har mye energi og ser ikke ut til å plages av at pelsen er for varm, og har hittill ikke vært syke av at de tørker seint. Pelsen innerst tørker nemlig fort, og da holder de seg gode og varme:-D
Men skjønner godt at folk velger å barbere bort ulla hvis f.eks hesten rett og slett blir for varm. Det er mange hester som blir både sprekere og i bedre humør når de blir kvitt en alt for tykk og varm pels. Hvis man konkurrerer i f.eks dressur er det kanskje ikke så gøy om man ikke kan se om det er dressur-hest eller dressur-moskus. Eller man rett og slett er lei av å bruke masse av tid for å få en langhåra gjørmebader ren hver gang man skal kjøre eller ri :lol:

Bente & Etanec
28-12-2006, 01:40
Jeg er vel for barbering jeg. har tidligere drevet og barbert både Etanec og Kelly siden de har vært i trening og tørket kjempetregt med den tykke pelsen sin.
I vinter ville jeg prøve og la være barbere Etanec siden jeg skulle roe ned treningen hans og konsentrere meg om skritteturer/klatreturer, og bare holde muskulaturen "oppe".
Men han svetter mye på disse turene, og bruker mange mange timer på og tørke.. Dette uansett om han står ute eller står på stall.
Så nå blir det barbering på ham ja, skal først prøve og barbere under magen og under halsen. Blir ikke det nok sper jeg på med og krype litt oppover sidene hans og halsen.

Jeg syntes det er greit og se det an på hver enkelt hest, noen svetter fortere enn andre. Andre hester igjen, unge eller gamle, trenger ikke bli barbert siden de jobber mindre og da svetter mindre som regel.

Therese
28-12-2006, 02:11
Enig med Ragnhild og Shadowfax ;-)

Mari
28-12-2006, 06:14
Har for det meste utegangshester vi, og da er det kjekt med litt pels. Men om den svetter mye er litt barbering helt greit, men da må dekkenet på. Så jeg er for, men det kommer ann på flere forhold.

Sigrid
28-12-2006, 07:57
Jeg har ikke noe imot barbering av hest

Kurre
28-12-2006, 10:13
Må se an hesten,bruken,været...
Barbering er i enkelte situasjoner det eneste rette og i andre situasjoner fullstendig unødvendig.

Wulfi
28-12-2006, 10:23
Jeg er hverken for, eller imot. Det kommer an på hva hesten blir brukt til, og hvor mye pels den har.

JiviDream
28-12-2006, 11:21
Jeg er for. Men ikke hvis hesten blir barbert "på gøy", også står den en hel vinter uten trening. Men hvis hesten blir brukt ofte nok så synes jeg det er helt greit.

Hanniball
28-12-2006, 12:04
For eller imot?Kommer helt ann på bruken,som alle andre her sier..
Jeg har barbert hesten min hvert år,men da har det også vært hard trening med stevner osv. Og da har jeg lagt på de gode dekken,og klipt ca. 2 ganger i løpet av vinteren.

I år,som hesten min ikke kan bli brukt som annet enn hobby hest,var det ikke noe grunn til å klippe.Han er litt teddy,men han tørker egentlig veldig fort.Ser ikke noe grunn tila at han skal bli mere sprek enn nødvendig,når han er hos ei dame som ikke skal bruke han sånn kjempe hardt=)

Karen
28-12-2006, 13:46
kommer helt ann på hesten, bruket og været!

de hestene med pels, er mer "naturlige".
mange "dekkenhester" ser veldig triste ut :/

jeg har to isiser, aldri i livet skal jeg barbere Herkula for eksempel. fine "jarpe" Herkula<3 hvis hun barberes, blir hun musegrå :smash:

nei, klarer ikke tanken!
jeg rir de nesten hver dag begge to.
en ridetur er mellom 5 km og 1 mil en vei. de blir jo selfølgelig svette
under et tonn med pels, da hiver jeg over dem et ulldekken :)

men søren assa, å barbere isiser som er skapt i kulde.
å bli barbert her, i 20-30 minus, blir kaldt!
okei, du kan jo slenge på 50 dekken, å la hesten gå med alle de dekkene 22 timer i døgnet. nei, da er det bedre å ri to timer med masse pels..

Herkula og Vena er like spreke året rundt.
mange sier at hesten er mere "daff" med mer pels..?
som sakt er Herkula og Vena like sprek med et tonn med pels.
veldig mange isiser er veldig spreke, og av den typen som vil fram ;P

her "snakker" jeg om isiser da.. etter min mening.
men konkurranse hester og rideskolehester, kan godt barberes. (mye ridning/trening)

jeg har ikke noe i mot barbering egentlig, men bare tenk nøye over hva som er best, før du gjør det!

Lopke: Frisere er også "skapt" for å ha pelsen på ;P

:dusk:

Marte+Quicky
28-12-2006, 20:47
Kommer helt an på hest, vær, trening, osv.
Selv har jeg varmblodstraver i løpsform, dvs trener mye og hardt, men barberer ikke fordet. Bruker dekken, og da setter hun nesten ikke pels.

Felix VII
28-12-2006, 21:08
Det kommer helt an på hvilken type hest det er og hva den brukes til.

Hester som brukes til hardt arbeid, da spesielt hester med mye pels, mener jeg bør barberes. Dersom den blir veldig svett tar det utrolig lang tid før den tørker. Hester som ikke har så mye pels kan også godt barberes dersom de blir brukt mye og hardt.

Hester som blir ikke blir brukt så mye og så hardt trenger vel egentlig ikke barbering. Da sparer man jo penger i og med at man ikke trenger dekken, og hesten får det mer "naturlig".

Skriver under på den ;-)

Liz
28-12-2006, 21:32
Hvis det er til det beste for hesten, er det helt greit å barbere. Å barbere fordi det er "penere" synes jeg er teit, men det er jo et faktum at vi har hester for vår egen del og så lenge det ikke skader hesten bryr jeg meg ikke..