PDA

Se full versjon : Diskvalifiserende lidelser på NV

Vestbø
29-06-2010, 10:22
Følte emnet hørte hjemme her under Kåringer, men moderator får flytte det om så er uenig.

Satt i går kveld og leste avlsplanen for Norsk Varmblod, og bakerst i heftet ramser de opp diskvalifiserende lidelser på rasen, og hvilke klassifiseringer de enkelte lidelsene settes i.

Link til avlsplanen http://www.norskvarmblod.no/div_filer/avlsplan2010.pdf

Løse beinbiter (OCD) er nevnt, og spesielt da for hingster som må røntges før en kåring for å avdekke evt problemer med dette.
Men, så kommer spørsmålet mitt; Hva med dem som er operert for dette som f.eks åringer? Hvordan kan veterinær/kåringsnemd vite noe om dette på den enkelte hest som har fått fjernet beinbiter tidligere?
Og, røntges ikke avlshoppene? (Jada, jeg vet at hoppene ikke får på langt nær den innvirkningen på rasen med sine begrensa antall avkom, men).

Og til sist, hva er "galler"?

Birre
29-06-2010, 13:01
Galler er fyllinger i bena.:)

Hegepii
29-06-2010, 13:44
En hingst som er operert for det har selvfølgelig ikke lov til å stille til kåring. Den fører OCD med seg videre uansett. Og det vil vel vises om den er operert for noe? (arr osv?)

Alle våre avlshopper er røntga iallefall, og vi avler ikke på noen med OCD... Men tror ikke de må røntges.

Vestbø
29-06-2010, 14:02
Galler er fyllinger i bena.:)

Så enkelt altså, takk :D

En hingst som er operert for det har selvfølgelig ikke lov til å stille til kåring. Den fører OCD med seg videre uansett. Og det vil vel vises om den er operert for noe? (arr osv?)

Alle våre avlshopper er røntga iallefall, og vi avler ikke på noen med OCD... Men tror ikke de må røntges.

Jeg vet jo det at det kan være arvelig (ellers hadde det nok ikke vært diskvalifiserende heller), men spørsmålet mitt er jo hvordan man kan vite det at hesten er tidligere operert for det? Må hingstene stille med åpen journal f.eks? Det er vel eneste måten man kan garantere "åpne kort"?
Noen som har sett hest som er operert for det, og kan si om det synes?

Hoppe-eiere burde jo også ta ansvar dersom de vet at hesten deres har/har hatt OCD.

Silje
29-06-2010, 16:37
Hopper må ikke røntges for å kåres, nei.

zafi
29-06-2010, 16:40
Så enkelt altså, takk :D

Jeg vet jo det at det kan være arvelig (ellers hadde det nok ikke vært diskvalifiserende heller), men spørsmålet mitt er jo hvordan man kan vite det at hesten er tidligere operert for det? Må hingstene stille med åpen journal f.eks? Det er vel eneste måten man kan garantere "åpne kort"?
Noen som har sett hest som er operert for det, og kan si om det synes?

Hoppe-eiere burde jo også ta ansvar dersom de vet at hesten deres har/har hatt OCD.

Vet ikke med hest, men vi har en hund som er operert for det, og det synes ikke på noe vis..

Helga
29-06-2010, 16:56

Er som regel ikkje noko arr. Mi er operert for det, og det vart tatt med kikhull. Null arr.

Vestbø
29-06-2010, 23:28
Hvordan skal det da gjennomskues ved forhåndsundesøkelse til kåring?

Helga
29-06-2010, 23:31
Er det ikkje noko med at ein må ha journalar og veterinærhistorie på hingstane? Kanskje eg tek feil.

Vestbø
29-06-2010, 23:36
Njo, var det jeg lurte på i det andre innlegget mitt her. Egentlig den eneste måten å garantere noe for.

Men så står det jo i avlsplanen at OCD stiller i klasse 4, som sier at hingsten kan kåres med OCD dersom den er eksepsjonelt bra.

Helga
29-06-2010, 23:38
Sikkert sant. Flyinge bruker jo hopper med OCD, så det er vel smutthull her og der.

Hegepii
29-06-2010, 23:49
Er det ikkje noko med at ein må ha journalar og veterinærhistorie på hingstane? Kanskje eg tek feil.

Man må sikkert det? Skal vel være åpne journaler, hvis ikke er det jo ikke noen garanti for at hingster ikke har arvelige syktommer..

Njo, var det jeg lurte på i det andre innlegget mitt her. Egentlig den eneste måten å garantere noe for.

Men så står det jo i avlsplanen at OCD stiller i klasse 4, som sier at hingsten kan kåres med OCD dersom den er eksepsjonelt bra.

Blue Hors Romanov har f.eks. OCD. Han avler også litt OCD (selv om jeg er heldig og ha et 100% OCD-fri Romanov-avkom).
Må vel være på nivå med han for å bli kåret da :p

Wilisia
30-06-2010, 00:04
Men sånn egentlig er vel ikke OCD noen stor krise, de fleste hestene blir jo 100% etter operasjon? I Tyskland/Holland etc bryr de seg vel ikke engang?

Helga
30-06-2010, 00:08
Dersom det vert operert tidlig, så er det som regel ikkje eit problem whatsoever. Anna enn at det er 20-25 000 rett ut vindauga. Wee! Enkelte kan også gå livet ut med bitane intakte, utan noko problem. Medan for andre kan dei byrje å bevege seg, og difor skape problem i ledda. Eg hadde t.d aldri kjøpt ein tiåring med intakt ocd.

Wilisia
30-06-2010, 00:19
Men det dekker vel uansett forsikringen, for det er jo normalt å forsikre for skjulte feil. Nei, det er vel ingenting sånn i utgangspunktet å avle videre på, flere topphester har hatt det(Levisto Z, Ulysse x, Tinkas Boy), så kan det jo ikke være så farlig.

Må si det er noe spesielt at Flyinge bruker OCD-hopper når alle OCD-hingster ikke blir godkjent i Sverige, det er i alle fall det som står på buke.

Helga
30-06-2010, 00:29
Men det dekker vel uansett forsikringen, for det er jo normalt å forsikre for skjulte feil. Nei, det er vel ingenting sånn i utgangspunktet å avle videre på, flere topphester har hatt det(Levisto Z, Ulysse x, Tinkas Boy), så kan det jo ikke være så farlig.

Må si det er noe spesielt at Flyinge bruker OCD-hopper når alle OCD-hingster ikke blir godkjent i Sverige, det er i alle fall det som står på buke.

Det står vertfall svart på kvitt på avlsdokument frå veterinæren deira. Eg har også ringt dei i fht. mi eiga hoppe. Veldig behjelpelige og kjekke! Skal sjå om eg finn ein link til deg i løpet av morgondagen :-)

Eg fikk det ikkje dekka, då mi vart operert som 4 åring. Men eg er ikkje sikker korleis det der. Eg trur vertfall ikkje det er dekka.