PDA

Se full versjon : hva skjer på utstillingen?

ZK
24-12-2006, 20:07
Hei..
Har da tenkt å få stilt hoppa mi, hun er 3 år på nyåret, og tenkte å stille i unghest klassen, siden hun fortsatt kan gå der..

er det noe bruksprøve for 3åringer? Vet man har egne 3 årstester og 4 årstester..Hva skal hun eventuelt igjennom da?

vil hun bli dømt annerledes om jeg stiller i unghest klasse vs klasse for 3 åringer?

Lopke
25-12-2006, 01:18
Hvilken rase er denne hesten da? det er forskjellige regler for kåring for rasene. Frieseren har ikke rideprøve på kåring f.eks. Der teller 40% eksteriør og 60% bevegelser. Ja mye mer og fortelle om, men siden du ikke har den rasen er det jo liten vits å bable om :)

Men jeg forstod ikke det siste spørsmålet ditt ang unghestklasse VS 3 åring. Er ikke din 3 år på denne tiden kåringen foregår da?? Da er det vel bare den klassen du kan stille opp i?

Gjest-
25-12-2006, 01:20
OT
Lopke, er du på Ås nå?
Tenkte bare å høre, Frida kommer jo til Ås igjen 27, kanskje vi skulle tatt en tur ut eller noe den kvelden? Kunne jo vært koselig :)

Lopke
25-12-2006, 01:26
OT
Lopke, er du på Ås nå?
Tenkte bare å høre, Frida kommer jo til Ås igjen 27, kanskje vi skulle tatt en tur ut eller noe den kvelden? Kunne jo vært koselig :)

OT: Jepp, jeg er det..men vi reiser den 26 og jeg får ikke typen til å bli 2 dager til pga hestetreff :cry: jeg skal og ha en med meg (dyrlegen) som skal på jobb, så det blir egentlig umulig selvom jeg har fri.

Så dumt egentlig når man er så nærme.. men hva med AEG?? eller noen som skal på Hingstekåring i Herning?? Kan sikkert få til et treff til på nyåret da.. men det kan vi jo prates om i en annen tråd ;-)

Gjest-
25-12-2006, 01:28
OT
Lopke, er du på Ås nå?

OT: Jepp, jeg er det..men vi reiser den 26 og jeg får ikke typen til å bli 2 dager til pga hestetreff :cry: jeg skal og ha en med meg (dyrlegen) som skal på jobb, så det blir egentlig umulig selvom jeg har fri.

Så dumt egentlig når man er så nærme.. men hva med AEG?? eller noen som skal på Hingstekåring i Herning?? Kan sikkert få til et treff til på nyåret da.. men det kan vi jo prates om i en annen tråd ;-)

æsj, så tidlig du skulle dra da :-(
Jeg for min del har ikke mulighet for AEG (vet ikke hva det er en gang ;)) men regner med jeg er i frankrike på den tiden.
Jaja, kanskje vi kan få det til en annen gang ;) Hadde vært veldig koselig i alle fall :)

Mari
25-12-2006, 11:22
Jeg er ikke helt sikker på reglene for norsk varmblods ridehest (som ZK har), men du må ihvertfall trene på mønstring i skritt og trav, samt oppstilling. Du må vise en slags bruksprøve, enten løsvisning, løshopping eller prøve under rytter, dette bør du sjekke opp med raseforeningen. Dette er jo en ridehestrase, så det kan hend ehun må ries, og vises i de ulike gangeartene.

Lopke
25-12-2006, 11:42
Det heter Norsk Varmblod

ZK
25-12-2006, 11:56
det er jo egne unghest klasser, og klassser for 3 åringer..
derfor jeg lurte..

marcello
25-12-2006, 17:22
På ponni må man vise en longerings eller tømmkjørings prøve på 3 åringene.Skal du vise på en offisiell unghest utstilling eller er det en utstilling bare for Norsk Varmblod?

ZK
28-12-2006, 17:21
det har jeg ikke bestemt meg for..

anettex
02-01-2007, 18:24
Om du bestemmer deg for å vise hoppa di på en offisiell utstilling, gjelder reglene fra Norsk hestesenter for bruksprøver o.l.

En 3-årshoppe av din rase kan longeres eller vises under rytter om ønskelig.
Videre er løsmønstring blitt en del av eksteriørbedømningen.

Ellers er det jo veterinærsjekk og eksteriørbedømning.
Det er jo likt for alle raser.

ZK
03-01-2007, 15:49
hva er forskjellen om jeg velger en utstillign for norsk varmblod vs en for alle raser? noe mer jeg må vise i tilfelle? *snart begynne å trene mønstring * ;-)

ZK
03-01-2007, 15:51
hva er forskjellen om jeg velger en utstillign for norsk varmblod vs en for alle raser? noe mer jeg må vise i tilfelle? *snart begynne å trene mønstring * ;-)

NinjaChristin
19-02-2007, 02:34
Om du bestemmer deg for å vise hoppa di på en offisiell utstilling, gjelder reglene fra Norsk hestesenter for bruksprøver o.l.

En 3-årshoppe av din rase kan longeres eller vises under rytter om ønskelig.
Videre er løsmønstring blitt en del av eksteriørbedømningen.

Ellers er det jo veterinærsjekk og eksteriørbedømning.
Det er jo likt for alle raser.

Da jeg viste Niña som åring, ble hun sluppet løs når hun skulle vise trav. Er dette det som gjelder nå, eller skal de vises både for hpnd og løse? Hadde vært greit å vite :)