PDA

Se full versjon : Natural "Dogmanship"??

Andrea & Bajas
24-12-2006, 11:15
Tenkt litt på en ting. Kan NH brukes på hunder også?
Narutal Dogmanship eller noe? Det handler jo om å snakke dyrets eget språk, så det burde jo gå an. Skal selv begynne å bruke klikker på hunden min. Noen som praktiserer dette på hundene side?
Hva gjør dere? :smile:

Silje og Tindra
24-12-2006, 11:53
Det er en stor forskjell på hest og hund, og det er at hunden er et rovdyr, ikke et byttedyr. Det går fint an å trene hundene ved å være deres leder, men jeg tror, uten å si noe for sikkert, at du kanskje har litt mer risky business der enn med hest om du ikke er 100% på hva du driver med.

Jeg kan ikke nok om dette, har bare sett (ste)svigerfar drive med det, og det var imponerende. Men denne mannen er dommer, trener, norgesmester og gud vet hva innenfor gjeterhund.

Maja
24-12-2006, 12:43
Er hesten et rovdyr?

RenateSJ
24-12-2006, 13:07
hihi, Silje mente vel hunden ;-)

Du kan ta med deg en del elementer over. Som at du skal være konsekvent. Bevisst på kroppspråk osv.
Men det hjelper nok lite å be hunden springe rundt i en paddock :lol:

Silje og Tindra
24-12-2006, 13:21
Mente selvfølgelig hunden.

Anita&Svarten
24-12-2006, 16:03
Vet om ei som brukte det på stutene sine, og det fungerte som bare det!

Men som andre her sier, man må vite hva man driver med. man kan ikke ta det "rett ut av ei bok for hest" da hest og andre dyr har helt forskjellige reaksjoner på ting. Fikk ikke helt frem det jeg mente her, men håper du skjønner hva jeg ville fram til ;-)

edit pga leif

RenateSJ
24-12-2006, 16:13
ehm, nå er vel stuter også byttedyr?

Rovdyr er litt annerledes i forhold til byttedyr..
Men det vil alikevel være lettere med en hund enn med et usosialt rovdyr, siden vovsene gjerne vil glede sin leder (såfremst den ser på sin eier som leder)

Silje og Tindra
24-12-2006, 16:31
Mange som tror de er leder for sin hund, er nok i sannheten ikke det. Jeg har sett det, og jeg har sett hunder som virkelig ser på sitt menneske som sin leder. Det er en soleklar forskjell der :-)

RenateSJ
24-12-2006, 17:38
Mange som tror de er leder for sin hund, er nok i sannheten ikke det. Jeg har sett det, og jeg har sett hunder som virkelig ser på sitt menneske som sin leder. Det er en soleklar forskjell der :-)

Ganske så mange faktisk. Og mange hunder er ganske stressa fordi lederforholdene ofte er ganske uklare.
Og ja, man ser lett forskjell

Andrea & Bajas
24-12-2006, 20:27
Tror noen av dere missforsto. Prøvd lenge, men klarer ikke å ordlegge hva jeg egentlig mener. Ligger her med hodepine og greier... :???:

Anita&Svarten
25-12-2006, 01:09

Men det vil alikevel være lettere med en hund enn med et usosialt rovdyr, siden vovsene gjerne vil glede sin leder (såfremst den ser på sin eier som leder)

Tror nok det ja ;-) Men de reagerer forskjellig fra hestene.. var det som var poenget med det :razz: Man må studere de for å se hvordan rekaksjoner man kan få, og løsninger på det, før man gir seg i kast med det.. æsj dårlig til å forklare.. :???:

Sofie & Suzett
25-12-2006, 03:09
Natural Horsemanship handler jo om naturlig hestehåndering. (nei, prøver ikke å oversette direkte..) Det samme går ann med hund, med det blir jo selvfølgelig ikke det samme som for hest, er jo som de andre sier to helt forskjellige dyr med forskjellig kroppsspråk. NH er jo ikke å jage hesten rundt i en rundpaddock ;-)

RenateSJ
25-12-2006, 07:54

Tror nok det ja ;-) Men de reagerer forskjellig fra hestene.. var det som var poenget med det :razz: Man må studere de for å se hvordan rekaksjoner man kan få, og løsninger på det, før man gir seg i kast med det.. æsj dårlig til å forklare.. :???:

Joda, sjønner absolutt hva du mener. Det er jo sånn de har "funnet ut" av hestehåndtering.

Sofie: Hvis det siste var til meg, er fullt klar over det med NH og RP, bare satt det på spissen (og snakket utifra det RP er ment for, å kunne styre av hestens bevegelser)

LisaFi
25-12-2006, 10:23
Tror egentlig at det teoretisk sett burde vært enklere for et menneske å kommunisere med hund enn med hest, fordi vi har flere likhetstrekk med hunder, enn med hester. Mennesker er vel også flokkdyr og rovdyr (vi er i alle fall kjente for å jakte og spise byttet..), mens hester er flokkdyr og bytte eller beitedyr.

Men bare det er et flokkdyr, går det an å få være "sjef".

Har dere tenkt over hvor vanskelig det er å være sjef over en katt? Katter er rovdyr som lever/ jakter en og en, og de MÅ ikke være sammen med artsfrender for å trives, men de KAN gjøre det om de har lyst. Derfor kan man godt lære katter noen "triks" med godbiter etc (fordi da har de LYST), men det er ikke mange katter som trives med å gå i bånd, etc. De er mye vanskeligere å temme, fordi det ikke ligger noen "naturlig motivasjon" i dem i form av behov for en flokk. Det GÅR selvfølgelig AN å trene/ temme katter også, men DA snakker vi arbeid, tror jeg, fordi man må greie å holde på kattens oppmerksomhet/ motivasjon. Prøvd å tvinge en katt til noe, forresten.. ??? :shock: :shock:

RenateSJ
25-12-2006, 10:42
Tror egentlig at det teoretisk sett burde vært enklere for et menneske å kommunisere med hund enn med hest, fordi vi har flere likhetstrekk med hunder, enn med hester. Mennesker er vel også flokkdyr og rovdyr (vi er i alle fall kjente for å jakte og spise byttet..), mens hester er flokkdyr og bytte eller beitedyr.

Men bare det er et flokkdyr, går det an å få være "sjef".

Har dere tenkt over hvor vanskelig det er å være sjef over en katt? Katter er rovdyr som lever/ jakter en og en, og de MÅ ikke være sammen med artsfrender for å trives, men de KAN gjøre det om de har lyst. Derfor kan man godt lære katter noen "triks" med godbiter etc (fordi da har de LYST), men det er ikke mange katter som trives med å gå i bånd, etc. De er mye vanskeligere å temme, fordi det ikke ligger noen "naturlig motivasjon" i dem i form av behov for en flokk. Det GÅR selvfølgelig AN å trene/ temme katter også, men DA snakker vi arbeid, tror jeg, fordi man må greie å holde på kattens oppmerksomhet/ motivasjon. Prøvd å tvinge en katt til noe, forresten.. ??? :shock: :shock:

Jepp, derfor jeg skrev det med at hunder er et sosialt rovdyr osv over her.
Med katter må du finne en som synes det er kjekt å gjøre slikt, og at man finner noe som de virkelig liker å spise :lol:

Katter er TØFFE

LisaFi
25-12-2006, 10:46
HELT enig! Mye mer katteperson enn hundeperson, jeg i alle fall!

(Når jeg gikk på Ungd.skolen pleide jeg å se på meg selv som en katt i en hundeverden. Var VELDIG glad for at jeg slapp å være flokkdyr, hehe... :lol: )

Silje og Tindra
25-12-2006, 11:03
Etter det jeg har sett, tror jeg man skal ha veldig god forståelse og viten for det man gjør av "natural dogmanship" for å få noe ut av det. Jeg tror ikke at hvem som helst kan klare det ut av det blå, men jeg tror det går an å ha et godt forhold til hunden sin som likestilt, selv om man aldri blir flokkleder.

Det kan være det er lettere å kommunisere med et rovdyr, men jeg vil også si det kan være farligere. Hvis du mislykkes. :-)

RenateSJ
25-12-2006, 13:40
Kan du NH'e utav det blå da?
Og kan det ikke være farlig å omgås hund i det hele og det store? Vi sender dem jo mange ubevisste forvirrende signaler når vi ikke har peil på deres "språk".

mulig du mente at det kan bli farlig å utfordre en hunds posisjon i flokken hvis man ikke klarer å gjennomføre. Isåfall er jeg enig i innlegget ditt ;-)

Andrea & Bajas
25-12-2006, 16:49
Kommer vel også an på hviken hunderase det er snakk om også...
-Kanskje? :roll: Og på gemyttet til hunden.

Men det jeg tenkte på var om noen av dere vet om diverse signaler man kan bruke til å "snakke" med hunden?
For eksempel det å slikke hunden på snuten betyr at du godtar han som flokkmedlem eller noe slikt.
Og det at man skal sette seg i hundens høyde når man skal komunisere med den så den ikke føler seg truet, at bruk av blikk-kontakt betyr "stikk" osv.
Lurte på om noen av dere som har hund bruker noe andre eksempler av denne kominukasjonen?

Leste en bok om dette en gang, men det er lenge siden. Utrolig mye man kan gjøre, og ja, etter den oppfatningen jeg har fått, er det mye lettere å komunisere med en hund enn med en hest.

Edit: Dårlig formulert setning.

Silje og Tindra
25-12-2006, 16:54
Renate: Det var det siste jeg mente ;-) Jeg synes ikke man skal begynne med det før man -kan-, så lenge det handler om et rovdyr.

Det er helt andre veier til lederskap for en hund, enn for en hest - begge handler om det samme, men av det jeg har sett så er ikke "dogmanship" noe jeg hadde begynt med "ut av det blå", men alle har vel forsøkt ett og annet med hesten?

(Ste)svigerfars metode, som er helt voldsfri på alle måter, går bl.a. ut på å gjøre hunden trygg på å ligge på rygg. Jeg vil tro at har du en viljesterk hund og ikke helt peiling på hva du gjør, kan det fort bli risky business å legge hunden på rygg. :-)

Andrea & Bajas
25-12-2006, 17:09
(Ste)svigerfars metode, som er helt voldsfri på alle måter, går bl.a. ut på å gjøre hunden trygg på å ligge på rygg. Jeg vil tro at har du en viljesterk hund og ikke helt peiling på hva du gjør, kan det fort bli risky business å legge hunden på rygg. :-)

Hunden min ligger frivillig på ryggen når jeg ber om det...

Sofie & Suzett
26-12-2006, 01:57
Jeg tror man greier mye bedre å kommunisere med hundene hvis man er "innlært" i deres kroppsspråk. Jeg har selv vokst opp med hund i familien. Den første vi hadde, da jeg var liten, var ikke helt til å stole på, og likte ikke unger, så jeg lærte meg veldig godt å lese hundens kroppsspråk. Hunder sier mye med blikket, og jeg merker ofte at jeg kan lese signaler av hunden, når andre som ikke er vokst opp med hund ikke kan det. Jeg ser på blikket til hunden når den har lyst å være ifred, for eksempel.

Å stirre rett i øynene er på en måte å utfordre hunden, og engstelige hunder kan bli redde, og også føle at de må forsvare seg ved å glefse. Derfor skal man ikke stirre en hund man treffer på/ikke kjenner i øynene.

For å si "det er er ikke farlig, jeg vil ikke gjøre deg noe" så later hundene som ingen ting, som om de ikke bryr seg. Hvis det er en hund A som er redd for å hilse på den andre hunden B, så vil B ikke se på A, og bry seg om andre ting. Da tør kansje hund A å komme og hilse.

Slikking rundt munnen er underdanighet (det det heter?) Samme med å legge seg på rygg og vise buken, viser seg fra sin sårbare side. Samt vende blikket vekk.

Blotting av tenner er for hundene en trussel, motsatt som hos mennesker, som smiler når vi blotter tennene. Men hundene lærer seg å lese vårt kroppsspråk også, og kan fint lære seg at når menneskene blotter tennene så er de glade og ikke sinte.

Andrea & Bajas
26-12-2006, 02:28
Jepp. Blunking btyr usikkerhet og det samme med gjesping.
Å lukte på bakken betyr at hunden vil roe deg ned, og når den legger seg ned veg for eksempel voldsom lek, betyr det at den vil roe ned.
Nå ploppet det opp i hodet mitt hva jeg hadde lest...

har du flere eksempler på kroppspråket??

Sofie & Suzett
26-12-2006, 02:34
Jeg trodde gjesping betydde mer "ok da, du er sjefen likevel"

Og en lederhund, den tar intiativ til ting, og den avslutter. Derfor kan det være en god ide å ikke leke med hunden til den går lei, og heller avlsutte mens leken er god.

Andrea & Bajas
26-12-2006, 12:22
Jeg trodde gjesping betydde mer "ok da, du er sjefen likevel"

Og en lederhund, den tar intiativ til ting, og den avslutter. Derfor kan det være en god ide å ikke leke med hunden til den går lei, og heller avlsutte mens leken er god.

Gjesting er selvberoelse. Hestene gjør også dette.