PDA

Se full versjon : Hvordan få bedre balanse i skogen?

Kine&Bones
03-06-2010, 08:43
For ikke så lenge siden kjøpte jeg ny hest som jeg har fått inntrykk av har gått en god del mye mer på banen enn i skogen. Jeg liker å ri begge steder for å variere:) Problemet er bare at jeg ikke føler jeg kan "stole" helt på hesten min når vi rir i skogen, spesielt på smale stier bratt ned eller bratt opp. Dersom jeg ikke styrer han, vingler han fra side til side, kan gjerne klatre halvveis oppå en liten knaus og snuble ned igjen isteden for å holde seg til stien. I oppover/nedoverbakker på breie grusveier er det også ofte han går sikksakk. Er dette fordi han ikke er vant til det og ikke har de riktige musklene? Derfor er det lettere å åle seg opp/ned bakken i sikksakkmønster? Han havnet i grøften en gang da vi gikk på en 2-3 meter bre grusvei. For meg virker han ukonsentrert og vimsete.

Noen andre som har/har hatt det sånn og kan komme med tips og innspill?:)

Takk!

Vinda
03-06-2010, 09:58
Høres i alle fall ut som hesten trenger trening i terrenget... Selv har jeg stort sett bare ridd "klatregeiter" som jeg kan stole på at finner fotfeste.

Men må du ri han? dersom hesten sliter med balansen fra før kan det kanskje være greit å la han bli bedre uten rytter først?

Hvordan er han i terrenget dersom du tømmekjører eller leier?

Birre
03-06-2010, 10:27
Her mener jeg at du bare må ta hesten med ut på tur så mye du bare orker. Jo mer den får bevege seg ute i terrenget, jo mer stødig vil den bli.

Jeg har nå en hest jeg ikke stoler helt på når vi går smale og kronglete stier, da jeg opplever til stadighet at han snubler og er på vei ned i knestående. Jeg følger derfor nøye med på bakken og styrer han der hvor jeg mener det er best for han å plassere bena.

Etter hvert vil han sikkert bli flinkere, men enn så lenge så har jeg blikket på bakken...:)

EliFi
03-06-2010, 10:37
Min var nokså snublete og hadde veldig vanskelig for å koordinere beina da jeg fikk henne. Jeg slapp henne på kombinert skogs- og fjellbeite i fjor sommer (med hjertet i halsen, hehe) og fikk tilbake en helt annen hest. Kroppskontrollen var en helt annen, og hun hadde blitt sinnsykt flink til å koordinere beina sine i løpet av sommeren.

Kanskje du kan prøve å skaffe den et litt utfordrende beite? Da får den bruke kroppen sin, uten å være nødt til å ta hensyn til rytteren?

Kine&Bones
03-06-2010, 11:15
Takk for svar!

Jeg har leid han en del i skogen, men bytter på å ri og leie. Og når jeg rir, holder jeg øynene på bakken og korrigerer mye. Det er veldig uvant, for den forrige hesten min stolte jeg blindt på i skogen. Men ja, vi må nok bare trene mye i terrenget!

Beitet som holder på å bli gjort klart, er nokså kuppert. Mye bakker, trær, knauser og stier, samtidig som det er godt med flater.

Forhåpentligvis er det bare trening som må til:)

Harneshaug
03-06-2010, 11:59
Det er garantert bare trening som skal til :)

Det kan ogs være hesten er vant til å bli ridd på en annen måte enn du gjør. Mine vinglet også enormt da de kom, å gå tur på løse tøyler var et mareritt, hesten virket rett og slett full :lol: Den var ikke vant med å gå uten støtte fra tøylen og bli styrt fra sete og sjenkel.

Nå går alle 3 fullblodsene som noen klatremus i fjellet og de storkoser seg. Bare ta det rolig og pent og være konsekvent på sete og sjenkel så skjønner den nok kjapt hvor du vil :)

Siiilje
03-06-2010, 12:08
Hva med å trene litt mer å ri over kavaletter?

Kine&Bones
03-06-2010, 13:26
Takk for svar begge to!

Kavalettrening har også streifet meg.
En kombinasjon vil nok gi et fint resultat!

Jeg vet jo egentlig med meg selv at det bare er trening som må til,
men tenkte bare jeg skulle høre om noen andre også hadde hatt en slik
"vimse" hest på tur og om det endte godt;)

Polar
07-06-2010, 11:12
Jeg har en slik vimsehest. Har hadt henne siden hun var 6 mnd og hun har bestandig vært slik. Hun er slik og leie, tømmekjøre, kjøre og ri. Med mindre jeg holder i tøylene og styrer da, men det gidder jeg ikke hele tiden, føler også at det er bedre for gampen og få gå på løse tøyler innimellom.

Hun er flink til og gå i skogen bortsett fra denne vimsinga som noen ganger fører til snubling. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det for min del, da hun har gått mye i skogen hele livet, ble født på fjellbeite og der sto hun de første 6 mnd i sitt liv samt beite som åring. Har også kjørt og ridd mye i skogen, men likevell like klumsete. Grunnen til det tror jeg er så enkel som at det er ikke ballansen det er noe i veien med, kun konsentrasjonen.