PDA

Se full versjon : Av med grima på boks!

Hestefreek2
31-05-2010, 17:06
Bare en liten påminnelse om å ta av grima så fort hesten er på boks:)

I går vasket jeg hesten min og satt den i boksen sånn at den kunne rulle seg, da den prøver å rulle seg på gårdsplassen hvis jeg skal leie henne.
Hesten rullet seg først fast, og når hun var ferdig skulle jeg da henne ut, og hun stikker hodet ut av boksen, og henger grima fast i låsen på døra. Brått byksen hun bakover og står og drar, slik at hele boksveggen fulgte med inn i boksen. Heldighvis fikk jeg roet henne og dyttet veggen inn og løsnet grima. Da drar hun til fordi hun tror hun sitterfast, og smeller inn i matkaret, noe som etterlater ett 15 cm langt sår nedover neseryggen og et kutt på øyet.

Nå leter jeg etter sikkerhetsgrime til å ha ute ( om det finnes) og satt den regelen om at hun aldri skal ha grime på boks når hun er løs, selvom det er for 2 minutter.

Krysser fingrene for at det hverken blir betennelse eller arr!

GULLPER
31-05-2010, 17:15
De selger en sånn "sikkerthets" grime som gir etter om hesten sitter fast.
Den billigste koster rundt 300 og den dyreste koster oppimot 1000 kr.

Siiilje
31-05-2010, 17:28
Hvor finner man sånne?

GULLPER
31-05-2010, 17:32
Hvor finner man sånne?

sender en meld til en i stallen som har slik å spør :p

Hanne
31-05-2010, 17:48
Tror Bole har hatt slike grimer før i alle fall... Vet ikke om de har nå...

Nikita
31-05-2010, 18:01
Grime på boks? Hvorfor har man det da? Har aldri vært borti det jeg...

Jeg ser ikke poenger med å ha det jeg da, går på sikkerhet og komfort for hesten ;)

ponnitrollet
31-05-2010, 18:09
Nei, vet dere hva. Jeg bruker hverken grime på beitet eller på boksen! Er mitt problem om den er vanskelig å fange liksom.

Sånn grime som går opp lett, skulle jeg gjerne hatt. Er praktisk!

Kaktusen
31-05-2010, 18:23
Har du aldri hatt grime på hesten på boks, mens du hentar noko, fordi tlf ringer når du skulle til å hente ut hesten eller liknande ?
Ts skriv ikkje om å la hesten stå med grima heile tida, men om kor fort ting skjedde når ho berre skulle la hesten rulle seg i boksen med grima på.

Det er imponerande, eg gjer ihvertfall massevis av småtterier som fort kan gå på sikkerheita laus, som å ikkje vere oppmerksom nok på andre hestar rundt meg, la vere å lukke boksdøra skikkelig mens eg berre skal hente ein gjennstand, børste halen mens eg står rett bak gampen fordi det er lettare å få tak osv..
Eller sleppe hesten inn på boks med grima på fordi eg uansett skal inn rett bak den for å skifte dekken, eg gjer massevis av slike småtterier dagleg fordi eg ikkje alltid tenker over kvar minste ting.
Heldigvis så går det som regel bra, men det er alikevell kjekt å få ein påminnar i ny og ne.

Inguz
31-05-2010, 18:28
Hos oss har jeg gått hardt ut mot de som gang på gang enten glemmer eller ikke gidder å ta grimene av hestene om kveldene.
Det går både på sikkerhet, men også komfort for hesten som skal få slippe grima når den står inne.

Siden vi har system med å slippe hestene fra paddockene og opp til stallen (har gjerda inn hele gårdsplassen) er det utrolig lite praktisk om hestene ikke går med grimer på ute, for det er ikke alle som har stålkontroll på hestene når de er løse i flokk. Dessuten er det en stor fordel med grime om de skulle komme seg løse. Så noen grimefri hester ute er uaktuelt.

Falo
31-05-2010, 18:31
Jeg hadde sikkerhets-grime før. En gul en fra Heimer som man kunne feste i en ring, som igjen var festet til en bårrelås. Nappet hesten til, så ga bårrelåsen etter og grima løsnet. Denne røyk, uheldigvis når jeg hadde festet den til metallringen, og ikke plastringen i bårrelåsen. :p Fulgte med hesten, så usikker hvor den er kjøpt. Men merket var i alle fall Heimer. :)

flaana
31-05-2010, 19:06
Her feks
http://www.calevo.com/cgi-bin/calevo/process/locale/en_US/page/1220203.html

Ser det er Eskadron, så en forhandler i norge kan sikkert ta inn om du spør?

Ellers har jeg hørt andre har skåret nakkereima nesten over, så om hesten sitter fast ryker den. Det selges også grimer med lærdel fra ringen kroken festes i og opp i spennen. En slik anordning kan lages på alle grimer og er ikke vanskelig å få til heller. Hvis noen skjønte forklaringen min? :p

Vinda
31-05-2010, 19:14
Ellers har jeg hørt andre har skåret nakkereima nesten over, så om hesten sitter fast ryker den. Det selges også grimer med lærdel fra ringen kroken festes i og opp i spennen. En slik anordning kan lages på alle grimer og er ikke vanskelig å få til heller. Hvis noen skjønte forklaringen min? :p

Noe som falt meg inn: Er det mulig å lage en midlertidig sikkerhetsgrime ved å feste kroken i noe som ryker (gummibånd e.l) som igjen er festet til ringen? På samme måte som når man binder hesten i noe som skal kunne ryke...

Eller må grima ryke et annet sted enn i spennen for at det skal være en sikkerhet i det?

flaana
31-05-2010, 19:18
Jeg tror det er best som nakkereima løser ut, da er hesten helt fri. Om bare den delen med kroken løsner, henger jo grima fremdeles på?

Vinda
31-05-2010, 19:29
Jeg tror det er best som nakkereima løser ut, da er hesten helt fri. Om bare den delen med kroken løsner, henger jo grima fremdeles på?

Ja... var det jeg og tenkte...men det er større sjanse for at den glir av enn dersom den ikke ryker :P
Har jo opplevd grimer som ryker i kroken dersom hesten får panikk o.l, de har sklidd av. Men det blir selvfølgelig mer press på nakken enn dersom den ryker bak ørene.

SpeediSpot
31-05-2010, 19:42
Virkelig en skrekkhistorie! Jeg slipper ofte hesten på boksen med grime etter trening, da hun alltid ruller seg med èn gang hun blir sluppet inn, no more..

Høres forøvrig utrolig lurt ut med sikkerhetsgrimer, og undrer meg over hvorfor ikke dette er mer utbredt?

Det er utrolig hvor fort ting går galt i allefall..

Timmyjenta
31-05-2010, 21:20
Jeg har aldri grime på hestene når de står inne.
Leste nylig om en kar- han hadde mistet avlshoppen sin drektig i tiende måned nettopp fordi hun hadde hengt seg i grimen på boks i løpet av natten..
Min store skrekk....

Hestefreek2
31-05-2010, 21:22
Ja, altså dere skal vite at jeg STO OG SÅ PÅ hesten mens den rullet seg fast, og hang seg fast. Sto og holdt i boksdøra som jeg holdt åpen.

Den er nødt til å ryke i nakken, for dette hadde ikke noe med "hakeområdet" å gjøre. Hun hang fast den nederste delen av grima og dro bakover.

Det med å skjære grima nesten over, har jeg hørt før! Egentlig ganske smart.
I morgen skal jeg knote litt med den grima, og allerede har jeg lagt flis godt opp etter kantene, da dette er 3. gangen hun ruller seg fast, som jeg vet om.

Birre
31-05-2010, 21:28
Nå pleier ikke jeg å ha grime på mine hester når de står på boks heller, men om den nå gjør det så er det å skalke igjen alle luker så den ikke kan hekte seg fast. Superviktig!

Leia
31-05-2010, 21:32
Jeg har ALDRI grime på hesten med mindre vi trener/leker/rir osv. Er ikke alltid vi gjør det med grime heller (rir aldri uten på tur, selvfølgelig), og som ponnitrollet sier, får man ikke fanget hesten er det vel en grunn for det ;)

Siiilje
31-05-2010, 21:35
Jeg har jo også fortalt historien min om når Lort skadet seg når han sto med grime på ute.. Ikke noe gøy :(

Jeg tenkte mest på å ha på henger, siden hesten min gjør de rareste ting! Han står ikke på boks, og kommer mot meg når jeg henter han :p

Nimbus
31-05-2010, 21:40
Min hest har ikke grime på boks, den tas jo av i det den slippes inn, så aldri vært borti problemstillingen om at jeg "skal bare". Tar aldri leietauet av grima. På stallen er min hest den eneste som går uten grime ute, fordi jeg anser risikoen med å gå med grime som større enn risikoen for at hesten skal komme seg ut og stikke av, og om så skulle skje er hun uansett veldig lett å fange. Jeg anser det som en sikkehts risiko å ha min hest sammen ute med hesten med grime på også (hekte seg sammen? Grøss) men skal man ha alt som man ønsker må man nok ha egen stall.

GULLPER
31-05-2010, 22:59
Da har jeg sjekket.
Disse grimene brukes som oftest på beiter i tilfelle hesten skulle henge seg fast i et tre og lignende, og drar til, og da vil denne grimen gi etter.
Grimene fåes kjøpt på Horze, og hos M.O Bjørge :)

Keeta
01-06-2010, 01:29
Jeg lar Diva stå uten grime inne i boksen, med mindre hun børstes eller noe, da står hun fast i grime å leietau :p Men på beite har hun grime på, fordi Diva lar ikke hvem som helst ta på henne grime, da hun er utrolig redd for ørene sine.. Så om hun kommer seg løs, er det greit å ha på ei grime, sånn at andre i stallen kan få tak i henne om jeg selv ikke er der.

Keeta
01-06-2010, 01:30
http://www.rytterbua.no/dept_19.html Er dette sånn sikkerhetsgrime dere snakker om? :)

T.B.
01-06-2010, 01:35
Aldri grime på boks, har en skrekkhistorie:
En stallkar i en stall jeg jobbet en gang tok hestene inn om kvelden og slapp ut om morgenen - og lot grimene være på om natta. En ung araberhest hadde klart å sette fast skoen på ene bakbeinet i grima - skulle antagelig klø seg på kjaken. Det var blod overalt i boksen, grima hadde heldigvis røket - til slutt, men FOR en kamp hesten må ha hatt. Hesten var full av sår, heldigvis ingen brukne bein - eller nakke. Vet'en hadde litt av en jobb med å lappe henne sammen og behandle sårene, og hun ble heldigvis frisk.
Hvis noen av dere hadde sett det synet av alt blodet - ALDRI grime i boks.

Har forresten heller ikke grime på ute - ingen av hestene.
Forresten, ljuger visst litt, for de som nå har begynt å sette på fluemasker, har det.

Har lærgrime med "innebygget" sikkerhets-ryke-punkt.

Inguz
01-06-2010, 01:49
Jeg handler alltid bunkevis av de billigste grimene når jeg bestiller annet utstyr. Bruker konsekvent bare sånne til daglig.
Disse grimene har så dårlige drittkroker at de ryker for et godt ord. (Eller evt. et middels kraftig rykk bakover.) Voila, så er hesten løs uten kamp eller skader.

Harneshaug
01-06-2010, 02:04
Bruker nok for lite grime jeg... Aldri på i boks, trener hestene til å stå under stell.
Kun ut og inn fra luftegård om de er nye og under transport, da bruker jeg lærgrime.

Pia Elisabeth
01-06-2010, 02:10
Bruker aldri grime på boks.. Er alt for redd for at det skal skje henne noe,,.,

Takr91
01-06-2010, 02:17
Tinka hadde bare grime på når jeg skulle strigle henne på boksen.
En gang jeg stod ute og striglet henne så satte hun grimen fast i gjerdet, og jeg er så glad for at hun ikke fikk panikk. Hun satt seg bak, helt rolig, og grimen røyk ganske kjapt. Var kjempeglad for at hun var så rolig og for at grimen var ganske slitt.

Etter det så bandt jeg hun bare fast der det ikke var noen ting og sette grima fast i.

Hun måtte rikitignok ha grime på når hun stod ute, ettersom at hesten hun stod med var ekspert på å komme seg løs. Og jeg kan ærlig innrømme at jeg aldri tenkte tanken på at hun kunne sette seg fast på beitet og i paddocken.

Straks hun ble sluppet løs i boksen var det med en gang av med grima.

Inguz
01-06-2010, 03:00
Hos oss har vi gått noen runder med grime vs. ikke grime ute.
Og siden vi leier ut plasser, og har mange forskjellige som tar fóringer og slipper inn/ut kan vi bare ikke ha de grimeløse. De fleste har nemlig ikke peiling på å kontrollere en hest uten grime.

Opal
01-06-2010, 10:57
Selger en Eskadron safety grime (sort) i str cob som det er linket til tidligere i tråden dersom det skulle være interesse.... Relativt liten i str (frøkna bruker cob i Bucas grimer og de er romslige). Kun prøvd på.

Marte+Quicky
01-06-2010, 12:47
På stallen her står alle med grime på boksen. Det pga det er såpass mange hester på stallen, og det er kun én person som tar ut, så det går på tidsbesparelse og enkelhet. Har aldri hatt et eneste uhell i den forbindelse. Vi har ikke noe i boksene hestene kan henge fast i heller da, i utgangspunktet.

Ting kan skje, ja, men det kan det på alle områder. Jeg bruker enten lærgrime, eller billige drittgrimer som ryker på hestene mine jeg da, så tar sjansen på at det var greit. Selvsagt skulle jeg gjerne hatt grimene av, men så lenge jeg står på en stall hvor stalleier vil de skal være på, og jeg ikke slipper ut selv, så blir det sånn. (Hadde det vært min egen stall eller jeg hadde slept ut selv, hadde jeg helt klart tatt av grimene)

Kristine & SiljanGutten
01-06-2010, 13:25
Selger en Eskadron safety grime (sort) i str cob som det er linket til tidligere i tråden dersom det skulle være interesse.... Relativt liten i str (frøkna bruker cob i Bucas grimer og de er romslige). Kun prøvd på.

Pris? Jeg er muligens interessert.

Tyzonsdoll
01-06-2010, 14:08
Man har da vel ikke grime på bortsett fra når man driver på med hesten??:P Har hatt noen stygge episoder på en rideskole jeg var på som lita der hester stadig vekk satt seg fast i boksen, ute i gjerdet osv osv....

Hestefreek2
01-06-2010, 15:44
Man har da vel ikke grime på bortsett fra når man driver på med hesten??:P Har hatt noen stygge episoder på en rideskole jeg var på som lita der hester stadig vekk satt seg fast i boksen, ute i gjerdet osv osv....

neei, alle utenom èn som har svart her, har hestene uten grima på boks, så er ganske utbredt. I mitt tilfelle stod jeg og så på slik at hun skulle få rullet seg, og så ut igjen. Det var noen minutter for mye.

Polar
01-06-2010, 16:44
Her står hestene med grime etter de blir tatt inn, men står uten på natta. Grunnen til det er at stalleier tar ut og inn og ønsker minst mulig arbeid, og det forstår jeg egentlig. Ikke helt opptimalt, men overkommelig. Ute står de også med grime og det har litt med sikkerhet og gjøre om de skulle komme seg løs på veien her. De har ikke noen mulighet til og stikke hodet ut gjennom boksdøren eller noe, har man slik boksdør er grime livsfarlig. Vet om hest som har brukket nakken på seg selv pga slik åpning og grime.

T.B.
02-06-2010, 04:20
Hvis de stalleiere - som det refereres til over her, som vil ha grimer på - hadde SETT den hesten jeg beskrev, ja, så hadde alle grimer blitt hivd av - tvert!

Grime brukes kun når hesten skal pusses ute, leies til og fra beite eller kjøre transport.
Og så henger grime med leietau montert utenfor alle bokser - i tilfelle hestene må evakueres. Da skal man ikke behøve å løpe rundt og lete etter grimer.

Men da stallen brant i 1994, hadde ikke bonden tid til å sette grimer på 28 hester - han bare åpna alle dører og brølte UUUUT!!! - Og det måtte kjøpes 28 nye grimer....

tipsy
02-06-2010, 07:53
Men da stallen brant i 1994, hadde ikke bonden tid til å sette grimer på 28 hester - han bare åpna alle dører og brølte UUUUT!!! - Og det måtte kjøpes 28 nye grimer....

Bedre med 28 nye grimer, enn 28 nye hester...!:rolleyes:

Hestene mine står uten grime både ute og inne. :cool:
Det henger grimer lett tilgjengelig pga ev brann/evakuering av noe slag, men det spørs nok om grimene kommer på i en sånn nødsituasjon.. da er det vel heller inn, lukke opp bokser og kjeppjage dem ut....

Har aldri hatt uhell med grimer, men har sikkerhet i tankene, ikke minst komfort for hestene.
Når de går med fluemasker har de sånn elastisk som sitter uten grime ;)

Men, fint å bli påminnet hva som kan skje synes jeg...
Håper det går bra med hesten!

Hestefreek2
02-06-2010, 09:41
Personlig, også før dette skjedde, er jeg i mot å ha grime på boks (som i flere timer og hver natt) Men det slo meg nå, at det bare skal minutter til, før det kan gå galt. En sånn risiko vil jeg ikke ta med den altfor nysgjerrige hesten min.

hesten har det fint, takk som spør:) Foreløpig ingen betennelse:D Øyet er litt hovent og hun er plaget av fluer, men har fått på fluemaske, så det hjelper når hun er ute.

kari anne
02-06-2010, 13:32
Godt å høre at det gikk bra! :) Jeg har ofte hesten på boksen før vi skal ut for å tisse. Da har hun grime på fordi det ikke finnes noe hun kan henge seg fast i og jeg er rett i nærheten. En gang flerret hun opp hele overleppa i en spiker i boksen (uten grime) så etter det har jeg gjort det til en vane og alltid gjøre en visuell inspeksjon av boksen daglig. Spikre slås inn og skarpe kanter fjernes eller teipes over. Hun blir kun sluppet med lærgrime da den skal ryke om noe skulle skje. Løse spikre ol. kan gjøre plenty med skade selv om hesten ikke har grime på....

Krussedull
02-06-2010, 18:01
Det går an å feste grima med en snor som ryker, gjennom hullet der hvor spennen skal sitte, og bare knyte fast spennen istede for å feste den på vanlig måte. Da ryker grima i nakkedelen:) Forutsetter at man bruker grime med hull og ikke sånn som man bare drar gjennom da.

Engla
02-06-2010, 18:36
Jobba på en stall der den eldre vise fortale at det var viktig å ikke la den kroken på spennna, altså http://www.mamut.net/nebbogklor/101198.jpg den vi tar tommelen på for å åpne. Hesten hu hadde, hadde satt fast grima i døra, og hadde flærra opp ei stor rifte i kinnet :S

Hestefreek2
03-06-2010, 12:18
Viktig å ikke la den spenna... hva?, peke ut? eller.. Forstod ikke helt poenget her dessverre:P

LeneHenriksen
03-06-2010, 12:28
Veit om fler staller der hesta skal ha grime inne med fare for brann. Jeg selv har aldri hatt grime inne.

Min står uten grime ute. Og siden han står på utegang står han ikke på boks. Men skulle han bli satt på boks hadde det vært uten grime

Tyzonsdoll
03-06-2010, 20:52
neei, alle utenom èn som har svart her, har hestene uten grima på boks, så er ganske utbredt. I mitt tilfelle stod jeg og så på slik at hun skulle få rullet seg, og så ut igjen. Det var noen minutter for mye.

Det er fort gjort ja...:/

Engla
05-06-2010, 10:00
Viktig å ikke la den spenna... hva?, peke ut? eller.. Forstod ikke helt poenget her dessverre:P

Den vi tar tommelen på for å åpne.. lizzom.. jess. skjenner ikke helt hvordan det har gått til, men har tydeligvis gjort det, så greit å sende mulig skade info ut :p Var ei litt hysterisk dame, som hadde maks uflaks :S

Marte+Quicky
06-06-2010, 13:32
Hvis de stalleiere - som det refereres til over her, som vil ha grimer på - hadde SETT den hesten jeg beskrev, ja, så hadde alle grimer blitt hivd av - tvert!

Neppe;) (Det finnes ekstremtilfeller/ulykker på alle områder, uten at man slutter med alt mulig for det)

Den vi tar tommelen på for å åpne.. lizzom.. jess. skjenner ikke helt hvordan det har gått til, men har tydeligvis gjort det, så greit å sende mulig skade info ut :p Var ei litt hysterisk dame, som hadde maks uflaks :S

Det skjønte vi.. men hva med den spenna??

T.B.
08-06-2010, 05:53
At noen gir "f" i hva som kan skje med grimer på i boks - ja, da får de bare ta sjansen.
Synet av den blodige hesten og boksen, blod oppetter veggene og en LIVredd hest - ja, DET vil ikke JEG oppleve en eneste gang til i mitt liv!

I ALLE år senere: Hester skal IKKE ha grime på i boksen - og helst IKKE på beite heller.

Birre
08-06-2010, 07:14
Grime av på boks og grime av på beite! Grimen er for å binde opp og å leie rundt på - ikke for å ha på døgnet rundt i tillfelle brann...

Må jo bli som å sove med BH`en på...

ponnitrollet
08-06-2010, 16:23
Er det farlig å sove med BHen på?

OT fra min side, men må spørre... :lol:

Birre
08-06-2010, 16:26
Er det farlig å sove med BHen på?

OT fra min side, men må spørre... :lol:

Ja, visste du ikke det?

Neida, men er det behagelig? Og er det nødvendig?

ponnitrollet
08-06-2010, 18:07
Ja, visste du ikke det?

Neida, men er det behagelig? Og er det nødvendig?
Nei, det gjorde jeg faktisk ikke. Nix og neppe ;)

Er vel en forskjell på grime og BH. Hesten KAN faktisk hekte foten fast i grima og brekke nesebeinet elns.

Robin
08-06-2010, 18:34
Man kan få ryggproblemer hvis man sover med BH hvertfall :)

Birre
08-06-2010, 19:25
Nei, det gjorde jeg faktisk ikke. Nix og neppe ;)

Er vel en forskjell på grime og BH. Hesten KAN faktisk hekte foten fast i grima og brekke nesebeinet elns.

Kommer vel helt an på BH`en det...

ekatrine
08-06-2010, 21:36
Her feks
http://www.calevo.com/cgi-bin/calevo/process/locale/en_US/page/1220203.html

Ser det er Eskadron, så en forhandler i norge kan sikkert ta inn om du spør?

Denne hadde jeg, helt til den ble gnagd over av de andre hestene :P
Men kjempe god grime, gnagde ikke på hesten som har lett for å få gnag av grimer:) Og kommer til å kjøpe flere slike hvis jeg finner de noe sted :)

Rutamor
22-07-2010, 19:26
Jeg har ALDRI grime på hesten med mindre vi trener/leker/rir osv. Er ikke alltid vi gjør det med grime heller (rir aldri uten på tur, selvfølgelig), og som ponnitrollet sier, får man ikke fanget hesten er det vel en grunn for det ;)

Er det grime eller hodelag du mener?

Snofte
09-08-2010, 17:11
Hestene på stallen står ute uten grimer på sommer beitet, for der er det trær og slikt som de kan henge fast i. På boks er jeg personlig i mot og ha grime på, fordi de trenger jo ikke det når de alikevel er sperret inne i boksen. Men ja ser det kan være ganske farlig ja, vi prøver jo i utganspunktet og lage bokser hvor det ikke er mulig for og sette seg fast. MEn hester er kreative skapninger det skal sies. På '' vinterbeite'' har vi grimer på, dette er frodi det igjenn ikke skal være mulig go sette seg fast her, dessuten tar stalleier inn og ut hester ettersom tempraturen er noe klaldt noen ganger. Hestene står kun ute på dagen når det er ''varmest''. Så jeg forstår stalleier, og det er ikke alel ehster some r like greie og få av og på grimer så forstår at ikke de vill stå og kødde rundt med det. De har jo tross alt sikker middag og lage, barn og se etter, regninger og betale osv osv.

Tvillingmamma
09-08-2010, 17:51
Bruker ikke grime på boks. Pusser han sjeldent i boks, men da løs og uten unger i boksen. For han KAN jo tråkke i en eller ann a rettning ;)

Beite har jeg brukt grime på enn så lenge. Helt ny der og ville se at alt fungerte. Regner med at jeg stjæler grima fra han der også etter hvert :p

Har vært med 20 hester på stallen og hatt all foring og de som ikke hadde eiere der eller som var stalldriver sine tok jeg alltid av grimene. Når jeg foret om kvelden var ALLE grimer av og ble først satt på om morgenen. Ikke alltid det heller. Noen hester fikk bare et tau rundt halsen for å komme ut og inn av beite. Fikk de på seg greime var de av i løpet av noen timer. Først og fremst, hva og hvordan skjer det at de får dem av seg, dernest måtte man lete etter dem. Nei, både for farlig og for tidkrevende. noen brukte grime til og fra beitet på de det gjaldt, men syntes sjøl det var like lett med et tau om nakken :) Og hesten så ut som stortrivdes med det!