PDA

Se full versjon : Ta med hest til Sverige pga skolegang

Geronimo
30-05-2010, 22:12
Kom inn på RI (Ridelærer level 2) - utbildningen på Strømsholm (hurra, btw!). Det betyr at jeg og Moulin skal flytte til Sverige for et halvt år, og hvem vet, kanskje vi blir der?

Uansett, jeg lurer på om noen har peiling hvem jeg skal kontakte iom at jeg skal ha hesten i sverige over ganske lang tid? Og hvordan man går fram ellers?

Og så har jeg lest et eller annet sted at man må betale 25% av hestens verdi i tollen? Iiiiik, da sliter jeg.....

Takker for alle svar!

NinjaChristin
31-05-2010, 08:02
Har hesten hestelisens kan du kanskje få den overpå carnét? Tror det blir billigere..

Ellers må du kontakte tollen for å få papirene som skal fylles ut (proforma faktura etc), ha en helseattest fra distriksveterinær (ikke hvilken som helst dyrlege) som ikke er eldre enn 48h ved overføring, og stoppe på tollstasjonen ved overføring for å levere korrekt ifyllte dokumenter og deponere momsen.

Gratulerer med studieplassen!

Nettan
31-05-2010, 08:52
Ellers så kan du undersöke ang å ta den som flyttelass, det gjorde jeg med min. Men vet ikke om det gjelder hvis ikke du melder flytting til sverige.. Uansett, da går den gratis over :)

Wilisia
31-05-2010, 09:31
Da skal vi gå på samme skole jo, selv om jeg skal gå gymnaset da ;)
Du kan vel ta den med som flyttelass om du melder flytting ja, men da kan det kanskje bli litt vanskelig når du skal tilbake igjen?

Ellers er det carnet eller midlertidig tollinførsel som da er 25% ja.. Det er da du selv som setter verdien på hesten og du får disse pengene igjen når du kjører tilbake igjen over grensa :)

Geronimo
31-05-2010, 22:36
Takk for alle svar! Skal ta en ringerunde en dag.

Ja, Jeanette, Ellen Kristina sa noe om det, får undersøke det litt nærmere:)

Så moro, Sabrina. Blir fint å ikke være eneste norske, hehe. Blir jo eneste norske i RI-kullet da, men overlever nok, får bare lære meg svensk i en fart, hehe:P Bor du på skolen eller?

Wilisia
31-05-2010, 23:23
Jeg bor ikke på skolen nå, men flytter jo dit til neste år og bor der da, om det er det du mener?:) eneste norske blir du iaf ikke, for jeg vet det er 2 som går førsteåret nå :D

Nettan
01-06-2010, 07:27
Takk for alle svar! Skal ta en ringerunde en dag.

Ja, Jeanette, Ellen Kristina sa noe om det, får undersøke det litt nærmere:)

Kjenner du Ellen?

Ring og snakk med tollen du, vet att det fantes spesielle regler for folk som skulle studere (iaf når det gjaldt norskreggede biler i sverige) så regner med at det skal finnes ett hull for hest også iom at det er hestelinje du skal gå.

Ellers så ville jeg sjekket ang flyttegods, på midlertidig import kan du EgGENTLIG ikke starte el trene med hesten iom at den da öker i verdi og summen som ligger på grensen blir feil :rolleyes:

tipsy
01-06-2010, 08:54
Ellers så ville jeg sjekket ang flyttegods, på midlertidig import kan du EgGENTLIG ikke starte el trene med hesten iom at den da öker i verdi og summen som ligger på grensen blir feil :rolleyes:

Det er så tragisk hele greiene. TENK om Norge gikk sglipp av 3 tusen kr i mva!

Men mener carnet koster en del tusen(?!) Sjekket opp det for å ta inn hest midlertidig til Sverige en gang, men ble liksom ikke noe suksè...
Det fikk meg til å lure på hvordan norsker kan dra på treninger dit støtt og stadig.. hører jo "fte" om folk som drar på treningsleire/kurser/skoler eller sender hesten til innridning eller behandlinger... er de stinn av gryn?

Wilisia
01-06-2010, 09:10
Tror carnet koster rundt 2000 kr. Tror Andrea her inne som går på Flyinge har hesten inne som midlertidig tollet, og hun trener iaf :)

Nettan
01-06-2010, 09:26
Jo, er nok mange som gjör det og ikke bryr seg, men vet det het seg sånn når jeg skulle ha Niña over hit. At hvis hun skulle på midlertidig så kunne hun ikke "öke i verdi" via trening/stevne når hun var her. Men sant nok, tror ikke de sjekker det så nöye igrunn :)

Wilisia
01-06-2010, 09:35
Nei, men da burde det vel egentlig väre det samme med carnet? For det er jo samme sak, bare at det blir en del lettere med papirer? :)

NinjaChristin
01-06-2010, 20:12
Men med carnét deponerer du aldri momsen, kun for carnéten i valgt prisgruppe (0-50000 f.eks). Der betaler du et par lapper for å få leie, samt en sum for valgt prisgruppe. Sistnevnte får du igjen når carnéten leveres tilbake.

Om jeg forsto alt riktig når jeg undersøkte:) Dog må hesten ha hestelisens, om du skal løse fra nryf.

Geronimo
01-06-2010, 21:20
Kjenner du Ellen?

Jepp, jeg jobber hos henne:) Hehe.

Ring og snakk med tollen du, vet att det fantes spesielle regler for folk som skulle studere (iaf når det gjaldt norskreggede biler i sverige) så regner med at det skal finnes ett hull for hest også iom at det er hestelinje du skal gå.

Huff, tror nok jeg må ringe til tollen ja, her var det masse forskjellig å tenke på, får bare sette i gang. Nok en gang, takk for alle svar!

BenteB
01-06-2010, 21:47
Carnet er dyrt, og det lønner seg sjelden å kjøpe dersom det bare er snakk om én hest. Dersom hesten skal gå over Svinesund-grensa vil jeg anbefale deg å ringe til Color Line i Strømstad fremfor å ringe tollen; de har en egen kar som sitter på dette med hest (kan se om jeg finner navnet hans på jobben i morgen, har det ikke i hodet nå), og han har bedre peiling enn de fleste tollerne.

Det letteste er nok å lage en norsk utførsel med prosedyre 20 ("varer til midlertidig bruk i inntil 12 måneder i utlandet og for senere gjeninnførsel"), åpne et transittpapir i Norge og deretter alliere deg med en tollagent i Sverige som kan lukke transiten og sørge for midlertidig innførsel i landet. Her kan sikkert Color Line være behjelpelige, alternativt om du kjører over Eda ville jeg brukt Nordisk Tullservice.

Krav til veterinærattest osv er de samme som ved fullstendig utførsel. Og det er det vel skrevet hundrevis av innlegg om her :)

Geronimo
02-06-2010, 21:45
Carnet er dyrt, og det lønner seg sjelden å kjøpe dersom det bare er snakk om én hest. Dersom hesten skal gå over Svinesund-grensa vil jeg anbefale deg å ringe til Color Line i Strømstad fremfor å ringe tollen; de har en egen kar som sitter på dette med hest (kan se om jeg finner navnet hans på jobben i morgen, har det ikke i hodet nå), og han har bedre peiling enn de fleste tollerne.

Det letteste er nok å lage en norsk utførsel med prosedyre 20 ("varer til midlertidig bruk i inntil 12 måneder i utlandet og for senere gjeninnførsel"), åpne et transittpapir i Norge og deretter alliere deg med en tollagent i Sverige som kan lukke transiten og sørge for midlertidig innførsel i landet. Her kan sikkert Color Line være behjelpelige, alternativt om du kjører over Eda ville jeg brukt Nordisk Tullservice.

Krav til veterinærattest osv er de samme som ved fullstendig utførsel. Og det er det vel skrevet hundrevis av innlegg om her :)

Takk takk for svar! Ringte til tollen i dag, og de kunne ikke svare meg på noe, så da var jeg like langt. Skal ringe til CL jeg, fint om du kunne sendt meg nummeret på PM!

Wilisia
02-06-2010, 22:21
ikke unormalt at ikke tollen visste noe nei :lol: lykke til!

Nettan
02-06-2010, 22:21
Ahh, var det jeg kom frem til etterhvert - syntes jeg kjente igjen navnet på hesten ;) Får hilse henne, skal pröve å få tatt meg en tur i närmeste fremtid :)
Höres jo ut som CL har koll på sakene, men melder du flytting til sverige så er flyttegods ikke noe problem. Hadde bare vetsjekk samt navn på stall til/fra i papirene, og förte opp hesten som en del av flyttegodset.
Kunne visst före inn flyttegods i löpet av ett år etter også eller noe sånn.. Vil jo tro at det da ikke er noe stress tilbake heller, men tror faktisk jeg har papirene liggende no sted enda (som feks i bilen :p) så kan se hva jeg finner i morgen..

overas
28-01-2012, 18:14
Hei! Jeg skal ta med hesten min til Tyskland, men blir der godt over ett år! Hvordan gjorde du det med papirene? Flyttegods gjelder bare for et år? Andre nødvendige papirer som tollen må ha?

Nettan
28-01-2012, 21:44
Nä, flyttegods er flyttegods, det gjelder til du ev flytter tilbake igjen..
Hadde som sagt vetattest, samt at hest og alt utstyr ble skrevet inn i flyttegodslistene mine, i vetattesten står det også hvilken stall hun kom fra og skulle til.
Var egentlig veldig greit, og har du först kommet til sverige er det null stress nedover, innen EU land er det tydligvis bare å tute og kjöre :)

overas
29-01-2012, 14:17
Så greit! De fleste jeg har snakket med sier at jeg må tolle inn hesten, fordi jeg får jo ikke carnet... Hva alt skrev du ned i flyttegodslistene?