PDA

Se full versjon : Hvor mye skal jeg ta for hesten?

Funa
22-12-2006, 20:23
jeg har fått tilbud om ny hest, og skal derfor selge Funa, men jeg er veldig usikker på hvor mye jeg skal selge henne for.
Skal putte inn annonse flere plasser, men syns det er greit å ha med prisantydning i annonsen.

Ut i fra det jeg har skrevet her: http://hestene.diskusjonsforum.no/hestene-about2841.html
Hva er passe pris? 5000, 2000, gratis? Trenger litt hjelp her.

Anne&gneistene
22-12-2006, 20:28
åh.. vi skulle gjerne hatt henne til Spot vi.. men hun blir for stor selvom hun er en liten Isis :(...

Jeg hadde gjerne gitt 5000,- for henne, men litt mer dersom utstyr følger med.

Syns ikke du skal gi henne bort heller, så lenge det ikke haster veldig med å bli kvitt henne... Fort gjort å havne i gale "hender" i slike tilfeller..

edit for å legge til at du kan ha bud istedet for pristantydning?

Kurre
22-12-2006, 20:29
Sette pris på slikt er veldig vanskelig.
Opp til 5000 kanskje?

Evt bare sette henne bort/låne henne bort.Når det er en såpass syk hest og du uansett ikke er avhengig av å få så eller så mye for henne for å få deg ny,ville jeg tenke på det som et alternativ.

Funa
22-12-2006, 20:42
Setter henne på opp til 5000 jeg da.
Syns det er litt skummelt det med å gi vekk ja. Fort gjort å havne på feil plass, og det vil jeg ikke!

sette bort har jeg ikke tenkt så mye på faktisk.
Foreldrene mine vil helst at jeg skal selge.
Men når det gjelder å låne vekk. Er det vanlig at folk låner i flere år da eller?
Skal på skole neste år og da har jeg ikke råd til stallplass til to hester, så hadde jo fått ett lite problem viss de som lånte henne kom tilbake med henne før de tre åra jeg er på skole...

Kurre
22-12-2006, 20:51
Tja,
jeg har to ute på "lån".
En antikvarisk fullblodshoppe som står i Bergen.Hun som har henne har hatt henne i...tenke...5 år? 6 år?
Hun blir der til hun ikke skal leve lenger.

jeg prøvde å gi henne bort,men hun som har henne ville heller at jeg skulle stå som eier for da slapp hun å ta avgjørelsen når tiden var kommet for å ta henne.

Også har jeg Robert da.
Den gamle feltritthesten min.
Bortplassert på livstid hos en mann i Sande der han lever herrens glade pensjonistdager.

jeg kommer aldri til å ønske ham tilbake,men å bare ha lånt vekk kjennes trygt.
Robert var solgt og det synet som møtte meg da jeg så ham igjen vil jeg aldri se igjen. Så lenge jeg er eier,er det jeg som sitter med kontrollen.
Synes ikke jeg han har det bra nok så SNAPP! bort med den.
også slipper jeg at en elsket gammel hest blir reisende rundt fra eier til eier eller havner på en eller annen mindre bra drevet rideskole et sted. (Nei,rideskole KAN være et godt alternativ,men ikke alltid og ikke alle)

Om ting skulle skjære seg har man jo også muligheten å si OK,men da er det bedre at vi tar henne.
Heller enn å vite at hun kanskje blir solgt hit og dit og hit igjen.
om dere da ikke har mulighet til å ta henne tilbake selv.

Funa
22-12-2006, 21:09
Tusen takk for langt og godt svar Nina.
Viste svaret ditt til mamma, så da blir låne bort også ett alternativ.

Hadde jo vært helt supert å låne henne vekk, og kanskje få henne tilbake etter skolegang om jeg skulle ha råd til å ha to hester.

Har jo veldig lyst å beholde henne, men samtidig lyst å ha en hest jeg kan bruke mye mer aktivt og eventuelt noen konkurranser.

Anne&gneistene
22-12-2006, 21:20
Tja,
jeg har to ute på "lån".
En antikvarisk fullblodshoppe som står i Bergen.Hun som har henne har hatt henne i...tenke...5 år? 6 år?
Hun blir der til hun ikke skal leve lenger.

jeg prøvde å gi henne bort,men hun som har henne ville heller at jeg skulle stå som eier for da slapp hun å ta avgjørelsen når tiden var kommet for å ta henne.

Også har jeg Robert da.
Den gamle feltritthesten min.
Bortplassert på livstid hos en mann i Sande der han lever herrens glade pensjonistdager.

jeg kommer aldri til å ønske ham tilbake,men å bare ha lånt vekk kjennes trygt.
Robert var solgt og det synet som møtte meg da jeg så ham igjen vil jeg aldri se igjen. Så lenge jeg er eier,er det jeg som sitter med kontrollen.
Synes ikke jeg han har det bra nok så SNAPP! bort med den.
også slipper jeg at en elsket gammel hest blir reisende rundt fra eier til eier eller havner på en eller annen mindre bra drevet rideskole et sted. (Nei,rideskole KAN være et godt alternativ,men ikke alltid og ikke alle)

Om ting skulle skjære seg har man jo også muligheten å si OK,men da er det bedre at vi tar henne.
Heller enn å vite at hun kanskje blir solgt hit og dit og hit igjen.
om dere da ikke har mulighet til å ta henne tilbake selv.

Det er jo en kjempeidè for folk som må selge hestene sine pga. tidsmangle/bytte til ny hest. Hadde vært et bra alternativ for meg da jeg ikke kunne ha aromayo lengre i grunn, hadde det ikke vært for at jeg måtte selge pga. økonomien :/...

men er det ikke litt risky? eller, du har kanskje kontrakt å sånn?

kommer bare på ei jeg kjenner som gjor noe lignende, plutselig ble hesten hennes lagt ut for salg uten hennes tillatelse... skumle saker..

Funa
22-12-2006, 21:28
kontrakt må vell nesten være en selvfølge om man skal låne vekk en hest sånn som det der.
Og det er jo en ganske god løsning for meg og Funa vil jeg tro.

Kurre
22-12-2006, 22:00
Jeg har kontrakter,ja.
med lady er det ikke store faren,den er vel ikke verdt pelsen den går i engang :twisted: (Huff da,stakkars gamle uvesenet)
med Robert kunne det nok være det.

Men så er jeg vel litt særere enn gjennomsnittet når jeg setter bort.
Ingen av dem ble avertert,eller Lady ble,men valgte ingen av dem som svarte...
Lady er hos en gammel rideleirelev av meg som også jobbet på Geilo om sommerene...
Robert ble satt bort via hovslageren min.
Gikk VELDIG etter magefølelsen.han som har ham er et aldeles herlig menneske. meget spesiell,men magen min sa JA dette er greit og den stoler jeg på.
Når det er noen som er anbefalt av en man stoler på,så har man om ikke en garanti,så i hvertfall tryggere grunn enn gjennom en annonse.

jeg stoler veldig på denne "magefølelsen" min.
jeg har unnlatt å høre på den noen få ganger og de gangene har jeg angret bittert hver gang.
Magen min er god å ha den!

Funa
22-12-2006, 22:06
Vet ikke om noen som vil låne hest jeg..
Det er jo veldig kjekt å sette vekk til noen du kjenner til. Føler deg litt sikrere på det meste da...
Du må bare rope ut om du tilfeldigvis vet om noen som kunne tenkt seg å låne Funa da Nina :smile:

Kurre
22-12-2006, 22:08
Hehe.
Ja du...det skal jeg absolutt.
Hvor ille klør hun seg egentlig?

Funa
22-12-2006, 22:10
Hun var faktisk klø fri i hele sommer, men så var jeg litt for sen med switchen på høsten, og da forsvann en del av manen. *kjefte på seg selv*
Men jeg har som sagt ikke brukt dekken, og det er vell det som fungerer best?

Kurre
22-12-2006, 22:16
Jepp.
Da kan hun ikke være ille.

Bena er altså da hovedproblemet....lett turbruk? Må jo gå an detta vel.Skal spre ryktet jeg!

Funa
22-12-2006, 22:23
Tusen tusen takk!

Utrolig godt gemytt på henne.
I sommer hadde jeg henne med på en rideleir jeg jobba på, og da gikk hun laus i hagen hele sommeren. Ble kosehesten der inne :)

lillings
22-12-2006, 23:02
Tror det er mange som er interessert i å låne hest jeg. Enten fordi de ikke har råd til å eie en hest(selv om å kjøpe kun er en engangssum så er det som oftest snakk om mye penger), kanskje de planlegger å begynne på skole om et par år, kanskje de skal stifte familie og da ikke har tid til å ha hest, kanskje det er en trygghet i å kun låne en hest, osv. Det er så mange grunner til at folk heller vil låne en hest i noen år, enn å eie en selv.

Kan jo ta et eksempel og det er venninna mi. Hun lånte hest i et år da hun skulle flytte til Island og jobbe der året etter. Da ville ikke hun sitte med en hest som hun kanskje ikke fikk noen fôrrytter på, og som kanskje ikke kom til å bli brukt det året hun var borte. Denne løsningen med å låne hest da var helt perfekt for henne :)

Funa
22-12-2006, 23:07
Fikk faktisk telefon fra ei dame 5 min etter annonsa mi kom ut på finn.no :-D
Hørtes jo helt supert ut, utifra det hun fortalte så vi skal ringes igjen i romjula

Kurre
23-12-2006, 11:14
Gratulerer.
Det blir spennende.Er alltid folk som er ute etter en billig hest og om prisen er rett satt i forhold til helsa blir man stort sett "kvitt dem".