PDA

Se full versjon : NV utstilling i Rogaland 7-8 august!

Bitten&Betty
19-05-2010, 12:31
NB!!

Noen har hacket seg inn på min mail og skiftet passord, så jeg kommer ikke lengre inn på min mail (agnethe@norskvarmblod.no/agnethe83@hotmail.com). Så dersom en lurer på noe angående utstillingen i helgen så må dere sende mail til: nv-region6@hotmail.com eller ringe meg på mobil: 40201350

Dette har jeg ventet lenge på å annonsere, og i dag fikk vi endelig svar fra Egersund og Dalane om at vi får låne anlegget deres.

Utstilling region 6

Sted: Egersund og Dalane Ridesenter, Egersund
Foreløpig tidsplan Med forbehold om endringer
Lørdag 7. august: Vet.sjekk/måling. Eksteriørbedømming av hopper som skal gå rideprøve, samt 3- og 4-åringer. Forbesiktigelse, hingster (2-4 år). Kl. 12.00: Rideprøver (egenrytter, testrytter, løshopping).
Søndag 8. august: Eksteriørbedømming av hopper som ikke skal gå rideprøve, Føllklasser: Hoppe-/hingsteføll med dressur-/sprangavstamning. Unghestklasser: 2-årige hopper/vallaker/hingster med dressur-/sprangavstamning, samt uoffisielle klasser for åringer med samme klasseinndeling. Oppdatert tidsplan kommer senere.
Dommere: Guri Haarr
Testrytter: Dave Thind
Kontaktperson: Agnethe Wiborg Fredheim, agnethe@norskvarmblod.no
Påmelding: Fastsatt skjema. Elektronisk påmelding, se hjemmesiden www.norskvarmblod.no (skjemaer), eller send anmeldelsen pr. post til Norsk Varmblod, reg. 6, v/Agnethe Wiborg Fredheim,
Buarskogveien 99 4375 Hellvik. Evt. dokumentasjon på konkurranseresultater/bruksprøver for hopper må vedlegges. Husk å angi om hesten har dressur- eller sprangavstamning.
Frist: 18. juli 2010.
Pris: Kr. 1500,- for hester som skal eksteriørbedømmes/gå bruksprøve.
Kr. 500,- for hester som skal eksteriørbedømmes og forbesiktigelse av hingster. 50 % tillegg for uoffisiell bedømming (medlemskap ikke påkrevd).
Innbetaling innen 18. juli 2010
Oppstalling: Døgnboks. Kontakt: Agnethe W. Fredheim, agnethe@norskvarmblod.no.

På lørdagen vil det i tillegg til utstillinge også bli holdt med mini clinic med Dave Thind. Fokus er unghesttrening. I den anledning har vi behov for en hest og rytter. Fortrinnvis en unghingst eller vallak.

Nina007
19-05-2010, 12:33
Dette har jeg ventet lenge på å annonsere, og i dag fikk vi endelig svar fra Egersund og Dalane om at vi får låne anlegget deres.

Vi har ristet liv i NV sin region på vestlandet, og er klare for å avholde den første utstillingen på lenge. Nå håper vi på godt oppmøte slik at dette kan bli en suksess :D

Mer info om tider, påmelding osv kommer når alt er godkjent i hovedstyre til NV :) Regner med at de legger alt ut på hjemmesiden sin etterhvert.

Vi er forresten også på leting etter ildsjeler som kan stille som funksjonærer eller som ønsker å være med i et midlertidig styre. Det er mye som skal gjøres, så vi setter hjel på all hjelpen vi kan få. Interesserte kan sende meg en PM eller mail agnethe83@hotmail.com

Så håper vi som sagt at flest mulig fra regionen stiller med hoppene sine!

Fantastisk! :) :)

Blir det bare hoppeutstilling?

Bitten&Betty
19-05-2010, 12:36
Fantastisk! :) :)

Blir det bare hoppeutstilling?

Jeg håper vi får til hoppe og unghestutstilling samt føllvisning. Men vi må nesten se hva vi makter. Dersom vi ikke får med flere på lasset så kan det bli litt mye å dra i gang noe så stort, og vi har ikke lyst til å ta oss vann over hodet første gangen.

Men jo flere som er med å hjelper, jo mer kan vi klare å få til ;)

Vestbø
17-06-2010, 22:28
Ser det står noe om mulighet for 3 og 4 års test i Ridehesten. Hva menes med det? Blir det avviklet ved et visst antall interesserte? Vet du noe om hvilken dag testene går i såfall?
Evt, skal jeg ta alle spørsmål via mail :D

Torhild
17-06-2010, 22:36
Kunne godt tenkt meg å stilt Valeska med Valencia ved foten, og fått både hoppe og føllbedømming. Men vil det lønne seg all den tid man bare bare vist hopper EN gang? Hun er jo ikke så muskelsatt nå som hun går på beitet, men på den annen måte så slipper jeg jo rideprøven nå, jeg som sliter med "stevnenerver" når folk skal se på når jeg rir...
Hvordan blir en avlshoppe dømt kontra en "vanlig" hoppe?

Torhild
17-06-2010, 22:36
Er det løsmønstring eller mønstring for hånd?

Wilisia
17-06-2010, 23:07
Frister stort å komme ut en tur, men tror ikke det løser seg helt når jeg har hestene og det ikke er noen andre hjemme. Så er jo EDR en bit unna :(

majann
17-06-2010, 23:41
åh...litt kjipt det er første helga etter ferien, ellers skulle jeg kommet med en hjelpende hånd med en gang - krysser fingrene for at det blir mye lekker hest å se! :)

Bitten&Betty
18-06-2010, 00:24
Ser det står noe om mulighet for 3 og 4 års test i Ridehesten. Hva menes med det? Blir det avviklet ved et visst antall interesserte? Vet du noe om hvilken dag testene går i såfall?
Evt, skal jeg ta alle spørsmål via mail :D

Det blir 3 og 4års tester. Rideprøven blir på lørdagen.

Kunne godt tenkt meg å stilt Valeska med Valencia ved foten, og fått både hoppe og føllbedømming. Men vil det lønne seg all den tid man bare bare vist hopper EN gang? Hun er jo ikke så muskelsatt nå som hun går på beitet, men på den annen måte så slipper jeg jo rideprøven nå, jeg som sliter med "stevnenerver" når folk skal se på når jeg rir...
Hvordan blir en avlshoppe dømt kontra en "vanlig" hoppe?

Akkurat dette tør jeg ikke svare helt på, og anbefaler deg å send en mail til Mette å spørre.

Angående dette å bare kunne stille en gang så vil jeg anbefale folk å sende inn til hovedstyre hva dere mener om den saken. Det er flere som har klaget på dette, og det kan faktisk virke som om denne regelen er på vei til å forrandres. Men det hjelper sikker på at folk sier hva de mener, en kommer ingen vei ved å sitte på gjerdet :)

Er det løsmønstring eller mønstring for hånd?

Vi sattser på at vi kan få til løsmønstring også :)

Bitten&Betty
18-06-2010, 00:35
Førsteinnlegget er oppdatert.

Diaz Bettina
18-06-2010, 09:04
Blir spennende dette:-)

Men to kjappe spørsmål: Slik som Bettina, skal hun bare vise dokumantasjon på stevne resultater eller skal hun ha rideprøve også.. Er det slik at de med resultater i sporten ikke får ha rideprøve?

Og er det godt nok med utskrift fra Horsepro ang resultater? Ble visst 3 sp her.. Sorry;-)

Diaz Bettina
18-06-2010, 15:26
Hva med eldre hopper da? Min er jo 8...

Helga
18-06-2010, 15:45
Haha, nokon som vil ri ei ku på ein rideprøve? Reknar med ho er i bra hold, då ho går i full trening til den tid.

Helga
18-06-2010, 15:49
Jeu jeu, tenkte ikkje på deg. Rekna med du hadde nok! Korleis fungerer rideprøven? Kanskje eg skal ri sjølv. HAHA.

Silje
18-06-2010, 18:47
Du rir i de tre gangartene på anvisning fra dommer.

Vestbø
18-06-2010, 21:24
Jeu jeu, tenkte ikkje på deg. Rekna med du hadde nok! Korleis fungerer rideprøven? Kanskje eg skal ri sjølv. HAHA.

Er ikke noe problem å ri selv, til og med jeg har gjennomført et par slike rideprøver for dommer - og det med godkjent resultat :lol:

Man rir bare noen minutter på hver hånd i hver gangart ettersom dommer sier fra til deg, viser hesten noenlunde naturlig. Ikke noe dill og samlinger av større grad, om jeg ikke husker feil.
Er vel noe forskjell på sprang- og dressurhestenes tester mtp hva dommer ser etter.

Silje
18-06-2010, 22:32
Skal ikke hesten gå samlet på tøylen en gang?

Her driver jeg og øver og øver for å få hesten i en stabil arbeidsform- :lol:!

Vestbø
18-06-2010, 22:44
Les nå hva jeg skrev da; "ikke samlinger av større grad" ;)

Hesten er jo på test for å vise gange og kapasitet, ikke dressurstevne. 3-4 åringer er jo babyer.
Nøyaktig hvordan hesten skal gå, får noen andre si - jeg bare gjenga min oppfattelse fra den gang jeg red. Og nå skal jeg ikke si mer om den saken i tilfelle feil :)

Silje
18-06-2010, 22:45
Les nå hva jeg skrev da; "ikke samlinger av større grad" ;)

Hesten er jo på test for å vise gange og kapasitet, ikke dressurstevne. 3-4 åringer er jo babyer.
Nøyaktig hvordan hesten skal gå, får noen andre si - jeg bare gjenga min oppfattelse fra den gang jeg red. Og nå skal jeg ikke si mer om den saken i tilfelle feil :)

Unnskyld, da! :p Misforstod deg!

Skal høre med noen som har gjort det før i NV. Greit å vite hva man går til... :p

Vestbø
18-06-2010, 22:51
Fikk mail i dag fra en i NV, de skulle legge ut mer informasjon om arrangementene på hjemmesiden sin i neste uke :) Regner med de da vil legge ved "håndbok" om hva som kreves på testene.

Silje
18-06-2010, 22:51
Det hadde jo vært veldig praktisk! :)

kvivaag
19-06-2010, 09:23
Det hadde og vært praktisk for oss som har fått føll at Norsk Varmblods og Starum fikk fingen ut og sendte ut fødselsmeldingene!!! Vi kan jo ikke melde oss på uten reg nr på følla våres.... Litt små irritert....

Nina007
19-06-2010, 10:04
Sist jeg red rideprøve skulle hesten gå i form og en skal vise at hesten kan legges ned og vise forlengning i alle gangarter. Dvs en bør gi litt "gass" når en viser unghestene - de skal gå godt frem :)

Nina007
19-06-2010, 10:04
Spørsmål:
Kan jeg vise min åring som har blått pass?

Silje
19-06-2010, 15:51
Ok, Nina. Da var det vel egentlig sånn jeg regnet med det var, så da trener vi med riktig mål.

Øyvind sier at han tror du kan det. ;-)

Helga
19-06-2010, 15:53
Nina, skal du ned? Du hadde ikkje hatt ein ledig plass på hengaren, vel?

Vestbø
19-06-2010, 16:45
Sist jeg red rideprøve skulle hesten gå i form og en skal vise at hesten kan legges ned og vise forlengning i alle gangarter. Dvs jeg bør gi litt "gass" når en viser unghestene - de skal gå godt frem :)

Sånn ja, der var det noen som kunne formulere det jeg tenkte :D

Noen som vet om det er bøyeprøver på vet.sjekken, eller kun enkel mønstring og undersøkelse?

Nina007
19-06-2010, 19:13
Nina, skal du ned? Du hadde ikkje hatt ein ledig plass på hengaren, vel?

Vet ikke helt om jeg skal ned. I så fall blir det med to åringer og da er det desverre ikke plass.

Helga
19-06-2010, 19:28
That sucks! Finn vel ut ei eller anna løysing.

Stall-Vinga
20-06-2010, 00:18
Spørsmål:
Kan jeg vise min åring som har blått pass?

Blått pass betyr vel at han er registrert i NV/Starum med stamtavle i passet?? Blått pass pleier å bety ufullstendig morstamme, hvordan det blir når hingsten ikke er kåret er jeg ikke sikker på. Men siden passet er blått og ikke hvitt, tror jeg du kan stille han til alt unntatt kåring:).

Nina007
20-06-2010, 00:27
Blått pass betyr vel at han er registrert i NV/Starum med stamtavle i passet?? Blått pass pleier å bety ufullstendig morstamme, hvordan det blir når hingsten ikke er kåret er jeg ikke sikker på. Men siden passet er blått og ikke hvitt, tror jeg du kan stille han til alt unntatt kåring:).

Blått pass hos han betyr full stamme på begge sider, men med ukåret far. :)

Stall-Vinga
20-06-2010, 00:37

Da kan du sikkert stille ham :).

Diaz Bettina
24-06-2010, 15:24
Har jeg forstått det riktig at Bettina skal kun vises til eksteriørbedømming og vet. sjekk, selv om hun kun har startet opp til LB? (Skal vises som spranghest..) Siden hun har sportsresultater mener jeg...

Jeg prøver å lese meg frem til hva hun skal igjennom på NV sine sider, men blir bare mer og mer forvirret..

Og må alle hopper vises for å bli stambokført eller blir dem det automatisk med rødt pass fra NV?

Dette utstillingsgreiene er tydeligvis ikke min sterkeste side.. Sist jeg var i nærheten av en utstilling var i år 2000 med kaldsblodshoppa (2år) mi.. Men vi ble nå belønnet med Kvalitet 1. Hmmm. Er det en form for trøstepremie eller...? Neida.. Jeg er ikke SÅÅ lost...;)

Silje
24-06-2010, 16:05
Jeg og synes det er vanskelig å finne noen oversiktelige regler for hva som kreves... :(

Bitten&Betty
24-06-2010, 16:49
Det letteste er nok bare å sende en mail til noen i NV styre. Da får en nok litt mer forståelige svar. Men jeg tror at sportsresultater kan veie opp for bruksprøve.

Diaz Bettina
24-06-2010, 17:32
Vi får gjøre det.. Håper bare de gidder å svare.. Kan ikke forstå at dem ikke kan lage et enkelt oppsett over hva de enkelte hestene skal gjennom.. Blir litt motløs og frister litt å droppe hele greia...

Silje
24-06-2010, 17:36
Må jo være mye enklere å ha et slags oppsett med spørsmål og svar tilgjengelig for alle? Men, dette må det jo gå an å etterlyse. :)

Diaz Bettina
25-06-2010, 09:57
Hva koster oppstallingen da? Mulighet for oppstalling fra fredagen?

Bitten&Betty
25-06-2010, 15:24
Hva koster oppstallingen da? Mulighet for oppstalling fra fredagen?

Oppstalling kommer til å koste ca 250kr pr natt. Men utstillingen vil ikke starte før litt ut på dagen på lørdagen, så folk fra nord i fylket vil rekke ned uten å måtte stå opp midt på natta :) Vil likevel tro at det også vil la seg gjøre å leie boks begge dagene :)

Fullstendig tidsskjema vil komme om ikke lenge :)

Iberica
28-06-2010, 11:19
Heisann,

Ser at det står NV-hoppeutstilling, men kan man vise andre raser også enn norsk varmblods?

Bitten&Betty
28-06-2010, 12:17
Heisann,

Ser at det står NV-hoppeutstilling, men kan man vise andre raser også enn norsk varmblods?

En kan vise hester som kan registreres/godkjennes i NV. Altså f.esk fullblods, DV osv. Men man må være medlem i NV for å kunne stille.

Iberica
28-06-2010, 12:18
En kan vise hester som kan registreres/godkjennes i NV. Altså f.esk fullblods, DV osv. Men man må være medlem i NV for å kunne stille.

Okei, Det er jo glimrende =)

Bitten&Betty
28-06-2010, 13:02
Første innlegget er oppdatert. Testrytter er på plass, og det vil bli mini clinic.

Silje
28-06-2010, 14:37
Litt info tatt fra avlsplanen:

Arrangement i regi av Norsk Varmblod:
NV arrangerer regionale føll- og unghestskuer for alle kjønn. Her bedømmes føll og 2 åringer (åringer i en uoffisiell klasse). På unghestskuer foregår også eksteriørbedømmelse av eldre hopper for en eventuell stambokføring, samt typegodkjenning av hopper med sportsresultater.
NV arrangerer regionale unghesttester for 3- og 4-åringer for alle kjønn. Eldre hopper uten dokumenterte sportsresultater kan avlegge bruksprøve her. For deltakende hopper vil bedømmelse kunne gjelde for stambokføring/typegodkjenning.
Eldre hopper med sportsresultater vises kun til eksteriørbedømmelse for å oppnå premiering. De kan vises ved regional unghesttest eller føll- /unghestutstilling.
Eldre hopper uten sportsresultater avlegger bruksprøve på regional utstilling med unghesttest.

Hopper som kun eksteriørbedømmes uten å avlegge bruksprøve, kan også bedømmes ved offisielle utstillinger arrangert av Norsk Hestesenter. Hopper som mangler sportsresultater eller bruksprøve, kan ikke oppnå full uttelling i premiegrad.

5.7 Vedlegg til individbedømmelse av hopper i Norsk Varmblod vedrørende sportsresultater/bruksprøver:
Konkurranseresultater eller bruksprøve fra andre avlsforbund kan erstatte bruksprøve. Hoppene må senere eksteriørbedømmes.

5.7.1 Sportsresultater:
-Et sportsresultat på min. 3 plasseringer i klasse MB dressur, CNC*, feltritt, eller 1,30m hopning ved Lands-/Elitestevner arrangert av klubb i NRYF - tilsvarer et bruksprøveresultat til 7,5. Formtall på 70 tilsvarer et bruksprøveresultat på 7.5.
-Et sportsresultat på min. 2 plasseringer i klasse LA dressur, Lett feltritt, eller 1,20m hopning ved Landsstevner arrangert av klubb i NRYF - tilsvarer et bruksprøveresultat til 6,0.
-Et sportsresultat på – avlagt godkjent (50 %) LB dressurprogram, gjennomført en Debutant feltrittklasse, eller gjennomført 1,00m hopning ved D-stevne arrangert av klubb i NRYF - tilsvarer et bruksprøveresultat til 5,0.

5.5 Typegodkjenning
Hopper med ukjent, mangelfull eller ikke godkjent avstamming må være typegodkjent på offisiell utstilling i henhold til gjeldende avlsplan for at avkom kan registreres som Norsk Varmblod Ridehest. Far til avkom etter typegodkjent hoppe må være kåret i NV eller i avlsforbund godkjent av NV det året hingsten benyttes for at avkom kan registreres i NV.
Typegodkjenning skjer på bakgrunn av individkontroll, eksteriørbedømmelse (rasebedømmelse) og prestasjonsbedømmelse i form av bruksprøve/sportsresultater.
Krav til godkjent bedømmelsen tilsvarer 2.premie. Typegodkjenning kan tidligst skje som 3 åring. Hoppene vil ikke bli fullverdig stambokført. Hesten kan ikke tildeles sløyfe eller møte til Eliteskuet, men avkom kan delta i Norsk Breeders Trophy og Unghest- VM.

Silje
28-06-2010, 14:43
Til dere som skal vise hest med rideprøve:
6.4.1 Bedømningsdisipliner
A) Veterinær
B) Eksteriør
C) Gangarter
D) Sprangegenskaper

A) Veterinær / Helse (felles opplegg for begge aldersgrupper):
Det utføres forenklet klinisk undersøkelse (slimhinner, lymfeknuter, hud/hårlag, hjerte/respirasjon) med mønstring på fast underlag (skritt og trav). Det skal kun vurderes om hesten er konkurranseskikket for situasjonen. Bedømmes med Godkjent /Ikke godkjent. Måling av mankehøyde (stangmål), brystomfang og pipeomfang (båndmål).

B) Eksteriør (felles opplegg for begge aldersgrupper):
Hesten vises innendørs for hånd og løs, og bedømmes i 7 delmomenter.

C) Gangarter /Bruksprøve
Gangarter vist løst skal være en del av eksteriørbedømmelsen og gangarter vist under rytter danner grunnlaget for bruksavprøvning m.h.p dressuregenskaper og ridbarhetsvurdering. Eksteriørbedømmelsen og bruksprøven er atskilte disipliner som inngår i den samlete vurdering av hesten.

For 3-åringer (frivillig):
Hestene vises i skritt, trav og galopp under egenrytter (testrytter brukes ikke på 3 åringer). Skritt, trav, galopp og ridbarhet/temperament blir bedømt av bruksprøvedommer fra marken. Ridbarhet benyttes om samspillet mellom hest og rytter registrert av bruksprøvedommer fra marken.

For 4-åringer og eldre (obligatorisk):
Hestene vises i skritt, trav og galopp. Egenrytter- og testrytterprøve. Skritt, trav og galopp bedømmes av bruksprøverdommer fra marken, mens ridbarhet bedømmes av testrytter.

D) Sprang / Bruksprøve:
For 3-åringer anses løshopningsprøve som fullverdig sprangavprøvning med henblikk på spesialdisiplin, mens 4-åringene skal i spesialdisiplin avlegge sprangprøve med rytter. En sprangprøve avlagt som løshopning markeres i dommerprotokollen med ”(L)” etter sprangindeksen.

Testing av 3 -årige hester innebærer en obligatorisk løshopningsprøve
Teknikk, kapasitet, galopp og temperament bedømmes av bruksprøvedommer fra marken:

Testing av 4 -årige hester og eldre (4-års test ) innebærer obligatorisk sprangprøve (løshopping eller under rytter)
Hester som skal vise sprangprøve under rytter viser både egenrytter- og testrytterprøve. Teknikk, kapasitet og galopp bedømmes av bruksprøvedommer fra marken, mens temperament/ridbarhet bedømmes av testrytter.

Silje
28-06-2010, 20:58
Har jeg forstått det riktig at Bettina skal kun vises til eksteriørbedømming og vet. sjekk, selv om hun kun har startet opp til LB? (Skal vises som spranghest..) Siden hun har sportsresultater mener jeg...

Jeg prøver å lese meg frem til hva hun skal igjennom på NV sine sider, men blir bare mer og mer forvirret..

Og må alle hopper vises for å bli stambokført eller blir dem det automatisk med rødt pass fra NV?

Dette utstillingsgreiene er tydeligvis ikke min sterkeste side.. Sist jeg var i nærheten av en utstilling var i år 2000 med kaldsblodshoppa (2år) mi.. Men vi ble nå belønnet med Kvalitet 1. Hmmm. Er det en form for trøstepremie eller...? Neida.. Jeg er ikke SÅÅ lost...;)

Vi får gjøre det.. Håper bare de gidder å svare.. Kan ikke forstå at dem ikke kan lage et enkelt oppsett over hva de enkelte hestene skal gjennom.. Blir litt motløs og frister litt å droppe hele greia...

Hesten din kan vises uten bruksprøve, ja, siden den har godkjente resultater i LB. Men, dette gir kun en 5'er på bruksprøven, så dersom du tror hun kan oppnå høyere karakter ved å gå den ville jeg anbefalt det.

Dersom hesten din har rødt pass og er registrert som Norsk Varmblods ridehest er den stambokført.

NV er på vei til å lage et enkelt oppsett slik som du sier, det er bare ikke ferdig enda.

Håper du ble litt klokere av det jeg har trukket ut av avlsplanen. :)

Diaz Bettina
30-06-2010, 08:30
Takk skal du ha Silje. Ble ganske mye klokere nå ja:-)

Iberica
30-06-2010, 09:02
Hva er fordelen med å delta på NV sin utstilling, fremfor hoppeutstillingen som blir arrangerert av norsk hestesenter på Øksnevad ?

Basta2
02-07-2010, 01:43
Syntes det er fedt det er min træner Dave Thind der skal være test rytter fortryder ikke en sekund jeg spurgte ham da Silje kontaktet mig, Dave er en fantastisk træner og meget dygtig dem som han skal "teste" får Norges bedste træner i sadlen :)

Nina007
02-07-2010, 18:29
Syntes det er fedt det er min træner Dave Thind der skal være test rytter fortryder ikke en sekund jeg spurgte ham da Silje kontaktet mig, Dave er en fantastisk træner og meget dygtig dem som han skal "teste" får Norges bedste træner i sadlen :)

Skal du stille din? Eller skal den til kåring til neste år?

Silje
02-07-2010, 18:32
Skal du stille din? Eller skal den til kåring til neste år?

Den er jo kastrert.

Basta2
02-07-2010, 18:33
Han er kastreret nu måtte kastrere ham da jeg er syg og ikke har kræfterne til hingst mere.. men vi har kastet os over dressuren og Dave mener der er en del talent at hente :)

Nina007
02-07-2010, 21:50
Han er kastreret nu måtte kastrere ham da jeg er syg og ikke har kræfterne til hingst mere.. men vi har kastet os over dressuren og Dave mener der er en del talent at hente :)

Så synd da! Den var jo så fiin :)

Basta2
04-07-2010, 19:28
Fremdeles er hehe.. :)

Silje
04-07-2010, 19:44
Hva er fordelen med å delta på NV sin utstilling, fremfor hoppeutstillingen som blir arrangerert av norsk hestesenter på Øksnevad ?

Jeg er litt usikker på hvordan utstillingen hos Norsk Hestesenter fungerer, og hvordan linken er mellom NV og NHS nå versus før, men jeg driver og finner ut av det og håper jeg kan gi deg et godt svar så snart som mulig. :)

Silje
05-07-2010, 08:17
Fordelen med å delta på Norsk Varmblods sin utstilling kontra Norsk hestesenters, er at man får avlegge bruksprøve. Det er ikke mulig å oppnå full kåringsgrad uten på voksen hoppe.

En annen ting er jo at man vil treffe mange andre likesinnede med ridehester og at man samtidig er med å skape et miljø rundt ridehestavlen her på Vestlandet. Noe vi virkelig trenger!

Iberica
05-07-2010, 08:58
Fordelen med å delta på Norsk Varmblods sin utstilling kontra Norsk hestesenters, er at man får avlegge bruksprøve. Det er ikke mulig å oppnå full kåringsgrad uten på voksen hoppe.

Er det ikke bruksprøve på Norsk Hestesenter for hopper ? Det er jo det for hingster?

*snodig*

Silje
05-07-2010, 09:21
Er det ikke bruksprøve på Norsk Hestesenter for hopper ? Det er jo det for hingster?

*snodig*

Etter hva jeg har fått beskjed om, så er det ikke det hvis du skal stille ut ridehest, nei.

Stinemor
05-07-2010, 13:51

Har du fått blått pass på en hest med ukåret far? Dette er så vidt jeg er bekjent feil, den skal vel da egentlig ha hvitt pass? Blått pass får avkom etter typegodkjente hopper med kåret far...

En hest med blått pass kan for øvrig vises, men ikke premieres/kåres.

Og til den som lurte på rideprøver kontra konkurranseresultater:
Konkurranseresultater teller, og en hoppe med konkurranseresultater behøver ikke gå bruksprøve. Det står i avlsplanen hvilke resultater som gir hvilke poeng. :)

Silje
05-07-2010, 13:59
True Blood:

Hopper som kun eksteriørbedømmes uten å avlegge bruksprøve, kan også bedømmes ved offisielle utstillinger arrangert av Norsk Hestesenter. Hopper som mangler sportsresultater eller bruksprøve, kan ikke oppnå full uttelling i premiegrad.

Om sportsresultater:

5.7 Vedlegg til individbedømmelse av hopper i Norsk Varmblod vedrørende sportsresultater/bruksprøver:
Konkurranseresultater eller bruksprøve fra andre avlsforbund kan erstatte bruksprøve. Hoppene må senere eksteriørbedømmes.

5.7.1 Sportsresultater:
-Et sportsresultat på min. 3 plasseringer i klasse MB dressur, CNC*, feltritt, eller 1,30m hopning ved Lands-/Elitestevner arrangert av klubb i NRYF - tilsvarer et bruksprøveresultat til 7,5. Formtall på 70 tilsvarer et bruksprøveresultat på 7.5.
-Et sportsresultat på min. 2 plasseringer i klasse LA dressur, Lett feltritt, eller 1,20m hopning ved Landsstevner arrangert av klubb i NRYF - tilsvarer et bruksprøveresultat til 6,0.
-Et sportsresultat på – avlagt godkjent (50 %) LB dressurprogram, gjennomført en Debutant feltrittklasse, eller gjennomført 1,00m hopning ved D-stevne arrangert av klubb i NRYF - tilsvarer et bruksprøveresultat til 5,0.

Linnks
16-07-2010, 18:06
Kan jeg vise min åringshoppe på NV utstilling selv om hun er vist på NHS utstilling i år?
Hun har rødt pass fra NHS og blått pass fra NV er på vei i posten :)

Basta2
16-07-2010, 18:09
Kan jeg vise min åringshoppe på NV utstilling selv om hun er vist på NHS utstilling i år?
Hun har rødt pass fra NHS og blått pass fra NV er på vei i posten :)

Skulle mene det du tenker på Kaiza sant?? men dato for påmelding utløper snart så du må forte deg :)

Bitten&Betty
02-08-2010, 00:45
Den utvidede påmeldingsfristen gikk ut i går, men er det en etternøler eller to som ønsker å være med så kan vi fremdeles klare å presse dere inn ;)

Vi har også åpnet for påmelding til en ny uoffesiell "Showklasse" for alle som sitter med papirløse ridehester, blandingshester (ridehestliknende vel og merke) og vallaker. En super mulighet for dere som ønsker en bedømning på hesten av profesjonelle dommere, men som ikke kan stille i de vanlige klassene. Mulig å melde på i denne klassen helt fram til torsdag 05.08.

Påmelding sendes til agnethe@norskvarmblod.no
Merk mailen showklasse og før inn navn på eier og hest, samt litt info om hesten.

Torhild
02-08-2010, 10:46
Åhh... jeg er så feig :(

Vil så gjerne stille begge to, men nå har hoppa mugg i kodene bak og føllet har fremdeles en stor klump på halsen etter chippingen, og dette vil vel trekke ned på resultater, eller?
Og ikke har jeg øvd med føllet i leietau heller, og det måtte man vel siden det ikke var i ridehall man skal vise de?

Nina007
02-08-2010, 10:56
Den utvidede påmeldingsfristen gikk ut i går, men er det en etternøler eller to som ønsker å være med så kan vi fremdeles klare å presse dere inn ;)

Vi har også åpnet for påmelding til en ny uoffesiell "Showklasse" for alle som sitter med papirløse ridehester, blandingshester (ridehestliknende vel og merke) og vallaker. En super mulighet for dere som ønsker en bedømning på hesten av profesjonelle dommere, men som ikke kan stille i de vanlige klassene. Mulig å melde på i denne klassen helt fram til torsdag 05.08. Påmelding sendes til agnethe@norskvarmblod.no
Merk mailen showklasse og før inn navn på eier og hest, samt litt info om hesten.

Å nei!! Dette skulle jeg ha visst tidligere. Har SÅ lyst å stille Ville, men nå er vi påmeldt stevne den dagen i stedet :(

Nina007
02-08-2010, 10:59
Har du fått blått pass på en hest med ukåret far? Dette er så vidt jeg er bekjent feil, den skal vel da egentlig ha hvitt pass? Blått pass får avkom etter typegodkjente hopper med kåret far...

En hest med blått pass kan for øvrig vises, men ikke premieres/kåres.

Og til den som lurte på rideprøver kontra konkurranseresultater:
Konkurranseresultater teller, og en hoppe med konkurranseresultater behøver ikke gå bruksprøve. Det står i avlsplanen hvilke resultater som gir hvilke poeng. :)

Jeg har vært i kontakt med dem "hundre ganger" ang papirer på Minien min. Og jeg har hele tiden fått beskjed om at han skal ha blått pass. Tidligere lå det ute en oversikt over hvilke hester som skulle ha hvilket pass. Der stod det at føll etter ukårede foreldre med fullverdig stamme skulle ha blått pass. Så jeg tror ikke det er gjort en feil.

Det står jo i passet at far ikke er kåret. Om du går inn på Omas Hallessandro så står det (sammen med navnet i reg) at han ikke er kåret.

Bitten&Betty
02-08-2010, 15:25
Åhh... jeg er så feig :(

Vil så gjerne stille begge to, men nå har hoppa mugg i kodene bak og føllet har fremdeles en stor klump på halsen etter chippingen, og dette vil vel trekke ned på resultater, eller?
Og ikke har jeg øvd med føllet i leietau heller, og det måtte man vel siden det ikke var i ridehall man skal vise de?

Klump etter chipping vil ikke ha noe å si for bedømming. Det informerer du bare om når du kommer i ringen. Mugg har ikke noe å si så lenge det ikke gjør hesten halt :)

Føll vil bli vist i ridehall :)

Bitten&Betty
02-08-2010, 15:26
Å nei!! Dette skulle jeg ha visst tidligere. Har SÅ lyst å stille Ville, men nå er vi påmeldt stevne den dagen i stedet :(

Usj da, jaja du får komme med ham neste gang :)

Bodil
02-08-2010, 15:55
Vi har jo meldt på Lacaro som er Norsk Varmbl. Vi har jo en også en 2-årig sportsponnyhingst (reg. Ponnyavlsforbundet). Det er ikke mulig å få ham med også? Har det kommet en timeplan for dagen? Vi håper å kjøre fra Karmøy lørdag morgen. Gleder oss til utstilling!

Bitten&Betty
02-08-2010, 19:18
Foreløpig tidsskjema lørdagen:
Utstillingen begynner sent denne dagen da ene dommeren har vert i England og dømt, og ikke rekker fram før dette. Vi håper derfor at folk ikke har noe i mot at vi ikke er ferdige før rundt kl 19.00 på lørdagen.

Veterinær fra kl 11.00
Alle hestene fra 3år og opp skal vises for veterinær.

Ekstriør/løshopping 3 åringer (gangartshester) kl 12.45
Ekstriør bedømning 3åringer (spranghester) kl 13.10

Ekstriør/løshopping 4åringer og eldre (gangartshester) kl 13.30
Ekstriør bedømning 4åringer og eldre (spranghester) kl 14.00
Ekstriør/løshopping typegodkjenning kl. 14.45

Pause - Clinic med Dave Thind - 15.30

Gangartsprøve 3 åringer - kl 16.00

Rideprøver gangarter 16.45
Rideprøver sprang 17.45

Foreløpig tidsskjema søndag:

Hoppeføll løs/ekstriør kl 10.00
Åringshingster løs/ekstriør kl. 10.30
2 års hingster løs/ekstriør kl. 11.30
Hopper uten test kl. 12.00
Showklasse kl. 12.30

Dette er som sagt foreløpige tider, og vi tar forbehold om endringer.

Wilisia
02-08-2010, 19:24
Åå.. ingen som kjører forbi rennesøy? :p

Bodil
02-08-2010, 20:34
Foreløpig tidsskjema lørdagen:
Utstillingen begynner sent denne dagen da ene dommeren har vert i England og dømt, og ikke rekker fram før dette. Vi håper derfor at folk ikke har noe i mot at vi ikke er ferdige før rundt kl 19.00 på lørdagen.

Veterinær fra kl 11.00
Alle hestene fra 3år og opp skal vises for veterinær.

Ekstriør/løshopping 3 åringer (gangartshester) kl 12.45
Ekstriør bedømning 3åringer (spranghester) kl 13.10

Ekstriør/løshopping 4åringer og eldre (gangartshester) kl 13.30
Ekstriør bedømning 4åringer og eldre (spranghester) kl 14.00
Ekstriør/løshopping typegodkjenning kl. 14.45

Pause - Clinic med Dave Thind - 15.30

Gangartsprøve 3 åringer - kl 16.00

Rideprøver gangarter 16.45
Rideprøver sprang 17.45

Foreløpig tidsskjema søndag:

Hoppeføll løs/ekstriør kl 10.00
Åringshingster løs/ekstriør kl. 10.30
2 års hingster løs/ekstriør kl. 11.30
Hopper uten test kl. 12.00
Showklasse kl. 12.30

Dette er som sagt foreløpige tider, og vi tar forbehold om endringer.

Da blir det ingen visning av vår 2 årige hingst før på søndag da?

MonaB
02-08-2010, 20:57
Showklassen er forbeholdt hester som ikke har annet utstillingstilbud, og ponnihingsten din vil jo kunne stilles og evnt kåres på utstillinger i regi av NPA.

Torhild
02-08-2010, 22:44
Åhhh... skal dere også Bodil!!! Men dere skal i ringen senere enn oss, ellers kunne vi kjørt sammen... Når må jeg kjøre hjemmenfra da? Skal jeg??? *hihi* :-D

Må føll ha flettet man? Siden min har den chipklumpen tviler jeg at jeg får lov å flette henne...

Bitten&Betty
02-08-2010, 22:57
Føll trenger ikke å ha fletter nei.

Torhild
02-08-2010, 23:03
IIIkkk... Bodil sier at jeg må kjøre hjemmenfra senest klokken 5, det betyr at vi må stå opp klokken 4 :(

Nina007
02-08-2010, 23:22
Føll trenger ikke å ha fletter nei.

Men det er fiiinest!! :)

Bitten&Betty
05-08-2010, 18:09
NB!!

Noen har hacket seg inn på min mail og skiftet passord, så jeg kommer ikke lengre inn på min mail (agnethe@norskvarmblod.no/agnethe83@hotmail.com). Så dersom en lurer på noe angående utstillingen i helgen så må dere sende mail til: nv-region6@hotmail.com eller ringe meg på mobil: 40201350

Torhild
07-08-2010, 00:19
Noen som har nøyaktig gateadresse etc slik at det kan plottes inn på GPSen?

Bitten&Betty
07-08-2010, 01:56
Jærvegen 190
4370 Egersund

Dette er adressen til campingplassen som er nabo til ridesenteret (kun skillt av elven). Finner ikke adressen til selve senteret..

Torhild
08-08-2010, 22:07
Min lille prinsesse i dag :)
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs140.ash2/40329_420805471548_565121548_5314550_4660645_n.jpg

MonaB
08-08-2010, 22:10
Gikk kjempebra med dere Torhild! Skal dere ta turen til eliteskuet i Drammen i slutten av mnd?

Torhild
08-08-2010, 22:17
Ler! Samme diskusjon på gang som for en uke og to siden, jeg sier nei, alle de andre sier jo!!!!!!
Det hadde jo vært veldig gøy da, men det er laaangt å kjøre (ca 7 timer med henger) og så er jeg litt feig som vanlig mtp å tabbe meg ut osv ;-)

MonaB
08-08-2010, 22:23
Kan jo ikke tabbe deg ut når du allerede har fått den beste sløyfa ;) Ikke så lang tur, tull... Agnethe skal bort, så du blir ikke alene.

Wilisia
08-08-2010, 22:41
Syns du skal ta turen ut Torhild, og gratulerer! :D

Torhild
08-08-2010, 22:45
436 km og 7,5 time ifølge kartgreiene på internett. Og man kan jo ikke akkurat kjøre over fartsgrensen med føll på henger...
443 km og 6,5 time for dere fra Egersund, altså like langt i kilometer, men dere har bedre vei, så da går det kjappere....

Laaaaangt for små hestekropper!!

Nina007
08-08-2010, 22:58
Finnes det noen resultatlister noe sted?

Torhild
08-08-2010, 23:08
De kommer nok om et par dager

rebeccaH
09-08-2010, 12:37
Gratulerer så mye Torhild med flott resultat!

Har fått knipset noen bilder, men de er for det meste fra Show klassen og Åringer/ 2 års hingster osv. Fikk ikke så mangen bilder første dagen for vi hadde det litt travelt, men der fikk Agnethe en del bilder så regner med hun legger de ut når hun får tid.

Men mine kan sees her:
http://hest.no/blogg/?bid=20033&blid=629533

og her :)
http://hest.no/blogg/?bid=20033&blid=629536

Bitten&Betty
09-08-2010, 18:17
Resultater:

Klasse XII

Hoppeføll:

Katalog nr 1
Coco Camara Z
Etter: Chippendale Z
Under: Centerfold Z
Morfar: Chellano Z

Klasse 2 med 7.5 i helhet

Katalog nr 2
Miss Sunshine
Etter: Sunny Boy
Under: Mirabell 90
Morfar: Matula

Klasse 1 med 8 i helhet

Katalog nr 3
Valencia
Etter: Thorsøs Ludwig
Under: Valeska
Morfar: Samber

Klasse 1 med 8 i helhet

Hingsteføll

Katalog nr 4
Joas Randonnèe
Etter: Blue Hors Romanov
Under: Thorupsgård Wanessa
Morfar: Vordula

Klasse 1 med 8 i helhet - Dagens føll

Katalog nr 5
Buarskogs Delaro
Etter: Stutteri Jestis Larno
Under: Viklunds Dewalia
Morfar: Åtoftens Walit

Klasse 1 med 8 i helhet

Klasse XI - 2åringer

Katalog nr 6
Royal Lacaro M
Under: Royal Domenique Z
Morfar: Accent

Klasse 2 med 7 i helhet

Uoffesiell klasse - åringer

Katalog nr 7
Stern Robinov
Etter: Blue Hors Romanov
Under: Stern
Morfar: Lebensmann

8 i helhet

Katalog nr 8
Engas Alzack
Etter: Blue Hors Zack
Under: Alberthe
Morfar: Lillemerkens Arkibal

8 i helhet

Katalog nr 9
Missy's Little Larno
Under: Missy
Morfar: Ukjent

6.5 i helhet

Katalog nr 10
Uno Bailador
Under: Suzette Enemærke
Morfar: Royal Z II

6.5 i helhet

Klasse X - 3 åringer
Alessi
Etter: Aurelio
Under: Kalinka
Morfar: Ahorn Z

2pr med 7 i helhet på ekstriør - Bruksprøve index 7.8

Katalog nr 12
Numero
Etter: Numero Uno
Under: Mira
Morfar: Cassini I

Kvalitetsklasse 2 med 7 i helhet ekstriør - bruksprøveindex 7.54

Klasse IX - 4åringer

Katalog nr 13
Quilano Z
Etter: Quintessence Z
Under: Calana II B Z
Morfar: Carthago Z

Kvalitetsklasse 2 med 7.5 i helhet ekstriør - Bruksprøveindex 6.66

Klasse VIII - hopper 4 år og eldre

Katalog nr 14
Dea Saphira
Etter: Sion
Under: Donna
Morfar: Degen

1pr med 8 i helhet ekstriør - bruksprøveindex 8.01

Katalog nr 15
Jeanne d'Arc
Etter: Caretino
Under: Lugana I
Morfar: Cor de la Bryere

2pr med 6.5 i helhet ekstriør - bruksprøveindex 7.41

Katalog nr 16 - STRØKET

Katalog nr 17
Malmeis Roxette
Etter: Blue Hors Romancier
Under: Stutteri Jestis Lyrik
Morfar: Loran

2 pr med 7.5 i helhet ekstriør - bruksprøveindex 7.2

Hopper uten test

Katalog nr 18
Valeska
Etter: Samber
Under: Hyrigitte
Morfar: Rossini

3pr med 7.5 i helhet ekstriør

Typegodkjenning

Katalog 20
Ramilott
Etter: Kentucky
Under: Jewel
Morfar: Pilot

Typegodkjent med 8 i helhet ekstriør - sprangindex 7.8

Katalog nr 21 - STRØKET

Bitten&Betty
09-08-2010, 18:55
Noen få bilder:

Dea Saphira - 1pr - beste gangartshest
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs137.ash2/40200_457106660154_727245154_6715621_1922076_n.jpg

Alessi - 2pr - beste norskfødte gangartshest
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs305.snc4/40566_457106945154_727245154_6715643_422860_n.jpg

Numero - kvalitetsklasse 2 - beste norskfødte sprangheste
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs243.snc4/39494_457107100154_727245154_6715649_4411584_n.jpg

Clinic med Dave Thind
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs127.ash2/39684_457107355154_727245154_6715654_6935052_n.jpg

Dave fikk ikke av seg støvlene :p
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs224.snc4/38546_457107965154_727245154_6715692_5716008_n.jpg

Jeanne d'Arc - 2pr - beste spranghest
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs113.ash2/38966_457108225154_727245154_6715700_6324571_n.jpg

Ramilott - typegodkjent
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs258.snc4/40261_457109490154_727245154_6715785_7162990_n.jpg

Bitten&Betty
09-08-2010, 19:02
Coco Camara Z
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs205.snc4/38591_457110485154_727245154_6715808_8258743_n.jpg

Joas Randonnèe - klasse 1 - beste føll
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs129.snc4/36794_457110705154_727245154_6715821_4097263_n.jpg

Valeska og Valencia
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs255.snc4/40071_457111080154_727245154_6715827_5884728_n.jpg

Buarskogs Delaro - klasse 1
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs248.snc4/39730_457111505154_727245154_6715834_5985752_n.jpg

Visning av avlshingsten Stutteri Jestis Larno
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs228.snc4/38718_457111950154_727245154_6715839_2718820_n.jpg
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs310.snc4/40842_457112155154_727245154_6715842_6765295_n.jpg
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs147.ash2/40686_457112230154_727245154_6715844_571994_n.jpg
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs228.snc4/38747_457112325154_727245154_6715847_6267830_n.jpg
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs259.snc4/40283_457112520154_727245154_6715851_4592697_n.jpg
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs209.snc4/38776_457113330154_727245154_6715915_6574658_n.jpg
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs206.snc4/38653_457113720154_727245154_6715930_1505612_n.jpg

Torhild
10-08-2010, 23:12
Gratulerer så mye Torhild med flott resultat!

Har fått knipset noen bilder, men de er for det meste fra Show klassen og Åringer/ 2 års hingster osv. Fikk ikke så mangen bilder første dagen for vi hadde det litt travelt, men der fikk Agnethe en del bilder så regner med hun legger de ut når hun får tid.

Men mine kan sees her:
http://hest.no/blogg/?bid=20033&blid=629533

og her :)
http://hest.no/blogg/?bid=20033&blid=629536

Jeg stjal et bilde av Larno og la på facebooken min, håper det var ok :)

rebeccaH
14-08-2010, 11:33
Jeg stjal et bilde av Larno og la på facebooken min, håper det var ok :)

Går helt fint :)