PDA

Se full versjon : Hvordan er hesten din på tur?

EliFi
18-05-2010, 21:20
Jeg tok meg selv i å sitte og le av Villfly her en kveld, da vi red på tur i skogen. Vi har vært der mange ganger, men hun finner stadig noe nytt å niglane på. Hun er som regel ikke redd på noe vis, hun bare ser seg veldig omkring, og hun er såpass bortreist at hvis jeg ikke hele tiden følger med selv, og går veldig i den retningen som hun glaner så kan hun finne på å gå seg rett ned i hull, skråninger og grøfter. Litt sånn "Oi, har jeg plutselig det ene forbenet uti grøfta her - hva skjer da"?

Og hvis hun er litt skeptisk, så går hun nesten på den tingen hun er skeptisk for og glanerr på, før hun plutselig oppdager at hun er farlig nært, og kan finne på å jumpe til sides for å unngå å gå på det "skumle".

Ble sittende å lure på hvordan deres hester er? Går de pent og pyntelig "rett frem" uten å måtte styres noe særlig, eller er sånn at de glaner?

Nina
18-05-2010, 21:26
Sandy er veldig obs på hvor han går, flink til å sette beina der han skal. Litt pysete når det kommer til våte steder, men ellers går han over alt han får beskjed om og passer seg stort sett selv.:)

Nikita
18-05-2010, 21:40
Går stort sett rett fram, og glaner ikke så veldig. Han ser utover, men sjeldent noe han stirrer på så intenst at han glemmer hvor han går ;)

Begynner han å glane, så begynner jeg med en eller annen øvelse og da får han fokuset over det :D

wangii
18-05-2010, 21:41
Jeg fikk ny hest 1. mai, og har enda ikke vært på tur alene på ny-stallen. Veldig rolig og snill på tur sammen med andre hester, litt kikkete på "skumle ting". På den forrige plassen var han litt sånn når han var alene: "skummelt, skummelt, SKUMMELT!! IIIIIK, jeg hopper rundt og vil hjeeeeeeeeem", men helt rolig sammen med andre hester ;) Han stakk aldri, men sykt å sitte på den digre hesten når han plutselig tar en 180-graders piruett!

vedette
18-05-2010, 21:43
Fòrhesten min er fantastisk på tur. Alltid litt heit(både bane tur og ellers når han har rytter på) men alikevel fantastisk på tur. Stødig, og skvetter eller løper ALDRI. Han løp ut et par ganger i fjor, men han sluttet med det for lenge siden!
Ellers har vi møtt en leken og bjeffende hund. Han glodde på den, og lurte på hva faen den drev med. Vi har blitt mer eller mindre angrepet av skrikende skigåere bakfra i stor fart. Vi har krasjet i trær, Ridd oss bort, klatret oss bort, han går ut i alle vann. Han går gjennom alle sølepytter. Og stoppes ikke av store trær som ligger i veien. De skal nemmelig gåes ned... (Noe som forsåvidt ikke fungerer så bra...)
Det er sånn vi liker det :D

EliFi
18-05-2010, 21:43
Går stort sett rett fram, og glaner ikke så veldig. Han ser utover, men sjeldent noe han stirrer på så intenst at han glemmer hvor han går ;)

Begynner han å glane, så begynner jeg med en eller annen øvelse og da får han fokuset over det :D

Ja, sånn er V. også da. Hvis jeg setter henne i arbeid, så blir hun konsentrert og følger med. Men så hender det at jeg synes det er deilig å bare "dingle" på tur og kjenne på sola og sånn, og da blir hun sånn som jeg beskrev i førsteinnlegget.. Så, moralen er tydeligvis: Jobbejobbejobbe for å slippe glanete hest som går dit den glaner :D

vedette
18-05-2010, 21:45
Fòrhesten min er fantastisk på tur. Alltid litt heit(både bane tur og ellers når han har rytter på) men alikevel fantastisk på tur. Stødig, og skvetter eller løper ALDRI. Han løp ut et par ganger i fjor, men han sluttet med det for lenge siden!
Ellers har vi møtt en leken og bjeffende hund. Han glodde på den, og lurte på hva faen den drev med. Vi har blitt mer eller mindre angrepet av skrikende skigåere bakfra i stor fart. Vi har krasjet i trær, Ridd oss bort, klatret oss bort, han går ut i alle vann. Han går gjennom alle sølepytter. Og stoppes ikke av store trær som ligger i veien. De skal nemmelig gåes ned... (Noe som forsåvidt ikke fungerer så bra...)
Det er sånn vi liker det :D

Det er foresten mulig å slippe tøylene langs Losbyveien (som er "fryktet" av alle syklister og foreldra, da bilene kjører vanvittig fort der) Det er også mange lastebiler der. Han leer ikke på øret engang.
Eneste gangen han glor så han glemmer å se hvor han går er når vi går forbi kjente!

Akvinn4ever
18-05-2010, 21:46
Pluto er egentlig veldig grei på tur, går som regel rett fram, og han ELSKER å løpe, klatre og hoppe opp skråninger ol. Ellers så må han alltid følge med på steinene langs veikanten, kan jo hende de plutselig forandres til monstere. Ellers er han litt skvetten, men som regel veldig grei på tur :)

Wilisia
18-05-2010, 21:47
Så lenge veien er som den bruker så går det framover i ett friskt tempo uansett gangart, ser hun noen skummelt (dvs ett objekt som ikke er der det skal väre, ikke var der i går) så går det enten fortere eller andre veien ganske brått. Det skjer ganske ofte..

Ellers syns jeg hun er utrolig god å ri på tur på. Blir aldri dum når man vender hjemover el. jeg tror faktisk hun er for dum til å forstå at hun er på vei hjem :D

EliFi
18-05-2010, 21:49
Så lenge veien er som den bruker så går det framover i ett friskt tempo uansett gangart, ser hun noen skummelt (dvs ett objekt som ikke er der det skal väre, ikke var der i går) så går det enten fortere eller andre veien ganske brått. Det skjer ganske ofte..

Ellers syns jeg hun er utrolig god å ri på tur på. Blir aldri dum når man vender hjemover el. jeg tror faktisk hun er for dum til å forstå at hun er på vei hjem :D

:lol: Nå måtte jeg le!! Hehe...

Wilisia
18-05-2010, 21:51
:lol: Nå måtte jeg le!! Hehe...

Hihi, hun er en söt liten blondine :D

EvaV
18-05-2010, 21:53
Min kan som regel ris i tur i søvne uten utstyr, han kan jo veien selv :p Ganske fin å ri på "sulletur" med, mao, og går meg aldri vill, for Fabian kan veien bedre enn meg så er bare å la ham føre. Det eneste er at jeg må være litt våken på vei bort fra stallen, fordi ellers så tar han den "lille runden" og er rett tilbake i stallen igjen etter 5 minutter :p Og er det en hindring i veien eller noe skummelt så stopper han opp eller snur hvis jeg ikke følger med.

Red hesten til en venninne en gang, den var sånn at man måtte styre hele tiden; hun fulgte ikke veien en gang; så hvis jeg ikke svingte når veien svingte gikk hun rett i grøfta... :rolleyes:

Sol
18-05-2010, 21:54
Lånehesten Bjørn er en ganske god offroadfyr, men mest vant til å gå på stier og skogsveier. Der er han ustoppelig, med mindre det dukker opp en bekk. Da er det stopp, lukt, HOPP.. og så rusle vidre. Offroad trenger han litt hjelp med å velge gode veier, ellers roter han seg oppi trøbbel. men snubling og hysteri driver ikke sånne gutter med.. fart derimot;) I trafikken er han også suveren. Det eneste han ikke liker spesielt godt er de forhatte pausene vi på død og liv skal ha, hvor rytter går av for å eh.. spise lollipop;)

En helt grei, stødig turhest.

Den beste hesten jeg noensinne har fotet offroad noensinne er faktisk Bajas. han pekte man ut retningen for, og så labbet han i vei, fant gode veier, satte foten med vett, tenkte sjøl, holdt seg unna trestammer og var generelt helt utrolig. I løpet av alle de årene sammen, og til tross for mye indre uro og stress snublet eller nølte han aldri, uansett terreng og underlag, så nært som til bekker. Savner en så selvgående hest, og trener lånehesten iherdig for at han skal bli like dreven:D

IngvildK
18-05-2010, 22:02
Perlas var superchill, redd for ingenting. Gikk rett på hva det skulle være, men litt ustødig på foten nå og da. Litt treig dersom man red sakte, galopperte man fikk man futt, galopperte man med andre ble han heit. Var alltid blid og gikk der man ba han om. :)

Amanthea
18-05-2010, 22:14
Em er vel en såkalt "cruiser". :p Du sitter der, hun går i enten et gørrtreigt tempo eller et skikkelig livlig et, type smatte én gang og der fyker vi avgårde i trav.. ganske stødig på foten, UTROLIG blid.. her er det en del hestespisende ting (bilutleie/verksted, blomsterplanting osv.) og hun titter mot tingene uten å vise skepsis.. HVIS det kommer et smell eller noe, faller hun bare sammen og går videre. Dæili.

IngvildK
18-05-2010, 22:15
Em er vel en såkalt "cruiser". :p Du sitter der, hun går i enten et gørrtreigt tempo eller et skikkelig livlig et, type smatte én gang og der fyker vi avgårde i trav.. ganske stødig på foten, UTROLIG blid.. her er det en del hestespisende ting (bilutleie/verksted, blomsterplanting osv.) og hun titter mot tingene uten å vise skepsis.. HVIS det kommer et smell eller noe, faller hun bare sammen og går videre. Dæili.

...eller hopper i grøfta pga. en pinne i veikanten på andre siden......:D

Amanthea
18-05-2010, 22:16
Vi gikk forbi en død katt en gang. Like før hadde det kommet en diger lastebil i full fart bakfra, hun leet ikke et øre, men den katten altså.. :lol: Disse hestene, rarere dyr finner man ikke. :p

Diamond
18-05-2010, 22:24
Diamond er egentlig skikkelig kul på tur. Han er veldig ivrig og har masse motor, men er likevel lett å kontrollere og speiler humøret til rytteren veldig godt. Vil du ha en rolig tur på lange tøyler, får du det, og vil du ha en spinnvill galopptur, får du det også.

Han kan være litt kikkete hvis han har mye energi, men gjør aldri noe mer enn å glane rundt og eventuelt kveppe til hvis det kommer noe skummelt. Har aldri løpt ut eller forsøkt å kaste av noen. Han har gått på tur med nybegynnere, barn og redde ryttere, og har alltid oppført seg eksemplarisk. Jeg har blitt veldig glad i å ri på tur etter at jeg fikk han, for makan til positiv turkamerat skal man lete lenge etter. :)

MBK
18-05-2010, 22:34
For å svare direkte på overskrifta - vill og galen og ekstremt energisk og gira. No er det dog snakk om åring, som må lære seg og gå pent i bånd.

duredillen
18-05-2010, 22:40
Det beste min vet er å kunne gå på oppdagelsesferd. Noen ganger slipper jeg bare tøylene og han får rusle rundt hvor han vil. Det ender gjerne opp med ville ferder gjennom busker og rytter som halvveis faller av pga greiner som plutselig kommer i hodehøyde, men det er så herlig å se han så lykkelig at det bryr meg ingenting :) Nysgjerrig som få og kan her vise at han er litt ung i hodet fremdeles!

Med tøylekontakt går han dit jeg vil, men hvis lengden på tøylene tillater det ser han seg gjerne om. Er stø på foten og tråkker sjelden feil, men vann er dødsfarlig.

Stort sett er tur også jobb, da jeg prøver å unngå for mye baneridning for å holde motivasjonen hans oppe, men det hender seg det bare blir bajasturer også, sånn for gledens skyld :)

Julie og Kamy
19-05-2010, 00:16
Kamy er super på tur. 100% trygg og driver ikke og glor og spretter. Ikke typisk traverting på tur, heller. Hun er litt vimsete, også skal hun alltid gå på høyre side, så det har skjedd et par ganger at hun plutselig har trakket nedi skråningen:p

mallilen
19-05-2010, 11:08
Blesen er helt knall på tur. Han er ikke redd for noen ting, selv om det enkelte dager kan være fryyyyktelig skummelt med en stein. Altså; fryktelig skummelt i Blesens verden innebærer kanskje å blåse i nesa, ta ett skritt eller to til siden, og så går man forbi. Ting som er litt skumle titter man bare på en ekstra gang eller to og bøyer seg vekk fra.

Han er også en slik som elsker oppdagelsesferder, og går ikke av veien for å følge et for meg usynlig elgtråkk eller lignende. Han er også helt fabelaktig til å finne brukbare veier forbi vanskelige steder, og en ener til å finne veien tilbake til utgangspunktet. Dvs at om han fraktes med henger til et sted og turen ris derfra, kan man ri seg bortvekk så mye man vil, for Blesen finner alltid veien tilbake. Dette gjør han stort sett via småstier og tråkk heller enn i "luftlinje", og han finner også tilbake til den første stien eller veien. Han går ikke tilbake samme vei som vi kom, liksom.

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har ridd meg bort på nye steder, men godgampen har alltid funnet en ok vei hjem igjen.

Han labber rett gjennom busker og kratt, men er alltid lett å stoppe dersom det trengs. Har jeg plutselig et tre i hodehøyde er det veldig greit å kunne bråstoppe før det smeller ;)
Han er litt vurderende når det kommer til vått underlag. De gangene han har protestert mot å forsere et bløtt område og jeg har tvunget igjennom viljen min har uten unntak endt med gjørme oppunder magen. Om han tverrsnur før et ukjent og bløtt område, så blir det som oftest til at jeg lar han få viljen sin. Han har uten tvil bedre greie på det der enn hva jeg har..

Alt i alt er B en supermorsom hest å ri tur med. Det går ikke så fort, men han nekter ikke akkurat å sette opp farta der det er underlag til det. Tror ikke jeg kunne hatt bedre turhest ;)

Johanne S.
19-05-2010, 11:27
Reisa ser spøkelser overalt og finner stadig noe nytt og skummelt på kjente områder. Men hun stikker aldri, hun bare blåser i nesen og blir bratt i nakken. Ikke redd traktorer og lastebiler, hunder, syklister og annet som kan være skremmende for hester men det er særlig skogen som skremmer henne. Hun er veldig redd for elg og det har vi mye av hos oss så det er antakelig dem hun syns hun ser overalt ;-)
Men hun er en trygg og fin turhest som kan ris opp og ned bakker og overalt, finner ikke på noe sprell.

Martee
19-05-2010, 12:18
B'en er knall fin på tur. Vi ser stadig noen spøkelser, men det er ting som egentlig er helt ufarlige. Store kjøretøy for eksempel er ikke skumle i det hele tatt, det er gjenstander man kan kose med. Den digre hogstbilen skulle hun ikke gå i fra, den skulle kløs og koses.

Ellers så er alt ganske greit, koser oss masse når vi er ut. Både langtur og kortturer.

Elis&Merita
19-05-2010, 12:19
Lavina ser utrolig mye "skummelt" uansett hvor vi rir, noen ganger kan hun stoppe opp og stirre på det leeenge. Ellers kan hun være litt hopp-og-sprett når hun innbiller seg att hun ser eller hører noe, og det er mange ganger jeg bare må le av henne. Hun gjør så ufattelig mye rart om jeg ikke er helt med ett øyeblikk:lol:

ponnitrollet
19-05-2010, 22:21
Almira er blitt en veldig herlig turhest med tid og stunder. Og jeg er blitt en trygg og stabil turrytter uten angstnykker og styr og stress... :lol:

Da jeg fikk henne var hun 3 år og de første 4 årene jeg hadde henne, red jeg egentlig bare på faste plasser med henne ett par ganger i uka/mnd. De første to årene (da hun var 4 og 5 år) bestod av å prøve å få av rytteren fortest mulig, skvette og se spøkelser overalt. Men hun ble heldigvis mer stabil som 6 og 7 åring. Jeg var midlertidig skeptisk til å ri på tur med henne andre steder enn på den faste veien vår, så det ble liksom ingen oppdagelsesturer på henne, og hun hadde nok av tid til å tenke på fanteri på den veien vi red. Vi prøvde å ri andre steder noen ganger, men min egen frykt for å falle av og bli etterlatt alene, gjorde at jeg kvidde meg til det. Så, det ble liksom bare med ett par småturer utenfor det faste området vårt. Vi prøvde å ri ned på ei strand for noen år siden, men fikk beskjed om at det fikk vi ikke lov til, for hesten kunne jo, gudforby, tråkke i stykker den harde pukkveien til naboene :roll:

Jeg vil si at det å ta henne med meg til skolen har vært en stor hjelp for oss, forholdsmessig. Jeg har begynt å stole på Almira på en annen måte enn før. Fordi jeg har vært nødt, for å i det hele tatt kunne ri på tur ett stykke bort fra stallen. Jeg har forstått at alle problemene vi har hatt, har sittet i mitt hode fordi jeg har vært redd. Jeg var egentlig ikke klar for å få hest som 12 åring, og føler meg klar først nå, 5 år etter. Almira er en superduper turhest! Før, når hun gikk med ørene frem og hadde fokus på alt annet enn meg, kunne jeg bli redd, fordi jeg forbandt dette med at hun pleide å løpe ut og sånn. Nå, når hun har ørene frem og har fokuset på annet enn meg, pleier jeg å se i hennes retning - og dere kan ikke tro hvor mange fine naturfenomener jeg har sett fra hennes synspunkter! Rådyrmor med to rådyrkalver, ørn, småfugler i ett tre rett ved oss osv. Tøylene er for det meste slakke, føler meg ukomfortabel med å ha stramme tøyler og merker også at hesten misliker det sterkt. Før red jeg nesten bare med stramme tøyler.

De siste ukene har jeg ridd masse på tur med andre hester, og det viser seg at Almira er fantastisk trygg og rolig, selv med andre hester i nærheten. Er vi i full galopp opp en bakke, og de to bakerste hestene løper ut, er det for meg å bare lene meg tilbake og dra litt i tøylene og si "ptrooo", så får jeg henne ned i skritt på 10 sek. mens de andre hestene gjerne raser forbi henne i vill fart. Har også hatt en periode hvor vi ikke kunne galoppere, da var jeg på tur med venninne som ville galoppere, og klart det... Hun satte hesten sin i galopp og Almira luntet etter i energisk skritt. PRØVDE ikke å komme opp i galopp en gang! Har også opplevd at hun har bremset farten om hun har merket at jeg har sittet ubalansert.

Siste gangen hun var skikkelig usikker på noe inni skogen, var nå i helga. Da var vi midt på skogsveien, halvveis til enden av skogen, før hun tverrsnudde og galopperte som ett rent lite helvete ut av skogen... Med meg på ryggen... Hun ble megasjokka da hun merket at jeg satt på ryggen hennes, for det hadde hun nemlig glemt :lol: Så jeg snudde henne og fikk henne til å gå inn i skogen igjen... Frem gikk hun, med øret klistret til grøfta - der det var noe skummelt... Tror kanskje det var en hoggorm? For hun reagerer ikke sånn på hverken mink, fugl, rådyr eller hjort... Hmmm.. Men fyttikatta, hun er trygg etter slike opplevelser også! :D

Jeg er veldig glad i min turhest jeg! :D Flink til å klatre er hun og, finner egen vei i fjellet.. Så når vi er på fjelltur er det bare om å gjøre å "værra med å henge på" :lol:

Mandarinhest
19-05-2010, 22:24
Når vi kjører går hun som regel på. Kan titte litt og gå litt vinglete når vi går på nye steder. Men går vi på kjente plasser senker hun hodet og kooser seg! :D

Maria
19-05-2010, 22:39
Vinella er en super turhest, men hun syns definitivt at det er morsomst å ha andre hestekompiser på tur sammen med seg. Men hun er blid og fornøyd, og hun er mer stødig i terrenget enn hun er på banen når jeg tenker meg om. Kan være litt kikkete av seg, men det er ikke noe mer enn det stort sett.

Ellers er hun akkurat sånn som trådstarters hest, hun ser en ting/et sted, mister fokus på alt annet, og så står vi plutselig i ei dyp grøft. Men når jeg følger med så går det jo bra :D

Rikkerye
19-05-2010, 22:47
Luna er både lydig og kald i hodet :) Kjempegrei å ri på tur med.

Pernooh
19-05-2010, 22:48
Bingo går pent og pyntelig rett fram, bare styrer dit vi skal. (i skritt) Han er ikke redd for noe untatt brøytebiler, men kan være litt skvetten. Men da hopper han bare til, og går videre. I trav og galopp blir han fort STERK, og på hjemveien er det fort gjort at han stikker.

stino89
19-05-2010, 23:01
I det store og hele veldig snill og ukomplisert, men kan få noen små "innfall" om ho er litt sprek. Litt sånn småbukking og tripping, men ikke noe problem :)

Nina&Løvehjerte
19-05-2010, 23:44
Når jeg går i skogen er han veldig flink til og gå rett fram på stien og stable beina fint. Da går han på helt slakke tøyler og styrer farta selv. På veier er han mer våken, og "kikker" men holder seg da på veien hvis ikke han ser spøkelser og hopper litt til siden.. :D Er veldig fornøyd med han som turhest..skal ikke klage!:)

LineGausmann
22-07-2010, 07:36
Gausen er en fantastisk turhest, han er litt usikker på om han _kan_ tråkke der, hvis det er ulendt terreng, men sålenge jeg viser att det går heelt fint og gir bittelitt sjenkel så trasker han over omtrent alt jeg styrer på :p

Ene venninna mi og jeg var på tur engang, og det lå en svæær pose midt i veien, hesten til venninna mi tråkka elegant på posen og skvatt ganske bra, mens min ikke lea på ett øre engang :p

Ser han ting som kan være intresangt så går han dit, han "glemmer" hvor vi egentlig skulle gå, så da beveger jeg meg litt i salen og vips så er han tilbake ^^ Ikke finnes han redd noen ting heller, kanskje skilt, men herregud, de spiser jo Fjordinger! :p

Falo
22-07-2010, 08:45
Litt rart egentlig, for i ordentlig terreng er hun veldig flink til å fote seg, men når vi daffer rundt med løse tøyler kan hun finne på å snuble i ALT. Hun faller aldri altså, men kan snuble av den minste ting. En gang var det en gresstust i veien som hun såklart måtte fikle seg oppi. Hun gidder nemlig ikke se på veien når det er så mye annet å se på (selv om vi har ridd der hver dag i to år f.eks), så hun kan lett finne på å se BAK seg mens hun går fremover. :rolleyes: Men ellers i terrenget så er hun helt super, så hun er nok bare en smule distrè av og til, ja.

Birre
22-07-2010, 12:44
Dalton er veldig ukomplisert på tur. Han bruker litt tid på å bli varm og før han er kommet i siget så går det fryktelig tregt. Han er veldig nysgjerrig, men er stø som fjell og uredd det meste.

Litt tung i sessen så noen speedhest opp bakker og berg er det ikke.:D

Natalie_s
22-07-2010, 13:01
Holter er den beste turhesten jeg noengang har ridd, vi er begge veldig glad i oppdagelsesturer på ukjente steder, hun kommer seg fram overalt, vet alltid hvor hun skal sette bena, er aldri redd noe som helst, hun sier fra når vi kommer til myr, og finner da en alternativ rute over, hun bestiger fjell uten problemer, og hun har heldigvis innebygd GPS, så hun finner alltid veien hjem når piloten har ført henne langt ute på viddene;)

Tora er litt mer blond;) Hun er totalt desorientert, og kan være veldig våken og skremmer seg selv innimellom, men gjør ikke så mye ut av seg, løper aldri avgårde, og det er aldri noe problem å få henne forbi skumle ting. Hun er ikke like stødig som Holter, og er det hull i veien så ramler hun garantert oppi, men hun er likevel iskald, blir ikke skremt hun hun ramler i et hull eller sitter fast i et eller annet. Hun er 100% trafikksikker, og bryr seg ikke om trailere som suser forbi nesen hennes i 100km/t, men en stein i veikanten kan være livsfarlig;)

Anniken B
22-07-2010, 13:29
Neo går ofte og titter på ting når vi er ute alene, men han gjør ikke noe dramatisk da, sjelden han direkte skvetter. Kan prøve å snu hvis han synes noe er skummelt og han ikke vil passere, men om jeg tar fram strenge-stemmen er det liksom ikke så farlig likevel, så det er mye testing av grenser, og ikke så mye frykt. ;) Generelt er han en uredd fyr, reagerer ikke nevneverdig på trafikk, han synes det er mye skumlere med f.eks plastrør i grøfta eller sauer som ikke er der han synes de bør være!

Alene kan han være litt lat på tur, titter på ting og bruker det som en unnskyldning til å ikke gå framover. Sammen med andre er han mye kvikkere, kan ha en tendens til å bukke litt om vi skal galoppere, så vi leter fortsatt etter den gyldne middelvei. :)

~Anniken

flaana
22-07-2010, 13:30
Nadina går det hun blir bedt om å gå som regel. Selv små barn kan ri henne. Veldig lite er skummelt, kanskje vann - må ha litt overtalelse for å gå uti. Biler/trailere kan av og til være litt skummelt, men hun gjør sjelden noe verre enn å stivne og kanskje gå litt til siden.

Toscana går stort sett der hun blir bedt om å gå. Er noe skummelt blir hun 'høy og mørk' og lister seg forbi eller trenger litt mer overtalelse hvis det er veldig farlig. Biler/trailere kan være litt skummelt og traktor spiser hest må dere forstå :rolleyes: I terrenget foter hun seg bra og kan gå på litt løse tøyler og bare følge stien. Hvor skummelt ting er kommer an på dagsformen, noen ganger er ingenting farlig, kan smelle og bråke og det gjør ingenting. Andre ganger er en stein skummel... Skvetter hun hopper hun himmelhøyt, siger sammen eller forsvinner litt sidelengs, svært sjelden hun får fart fremover. Tar hun ut, har hun gjort seg 'redd' selv.

Vi rir/kjører veldig lite langs trafikert vei, så de har aldri blitt ordentlig tilvendt trafikk egentlig.

Helga
22-07-2010, 13:39
Kua er litt treg i byrjinga, men ho er fantastisk etterkvart. Men om sommaren er ho LAT. Lagar søren meg stønnelydar på fjellet. "Uuuuuh" "oooooooh" "aaaaaaaaaaaaaaah". Feite krek. Ho kan ha dagar der ho pustar, og kikker på småstein. Men ho tullar aldri. Fin aleine, fin med andre. Stikk aldri. Dersom ho er våryr, så hender det at det kjem eit lite bukk. Haha. Men ikkje noko skummelt. Superb på tur, faktisk.

Nina007
22-07-2010, 14:27
Hesten min har splittet personlighet :D
På tur er han verdens roligste og titter knapt på noe. Men på bane ser han spøkelser over alt!!
Heldigvis begynner han å bli bedre på banen nå. Ser ikke så mange spøkelser lenger :D

Liisa&Ulvar
22-07-2010, 14:33
Ulvar er litt splitta han :D Enten så han han kjempe rolig og lat. Går bare og trasker.
Ellers så er han fjording på speed hvor alt er farlig og har veldig lyst til og løpe.
Hehe må jo bare le av han.

Var en periode i vinter hvor vi løp en del på stier i skogen, og da fikk han besteme tempoet sjøl med tanke på at det var litt opp og ned og hit og ditt, og da var det ikke bare bare og få han til og være rolig der når snøen begynte og forsvinne og vi måtte ha roligere tempo.. :D

Lise, Vindur&Zehra
22-07-2010, 14:41
Vindur er treg på tur alnene(da skvetter han ikke for nor og er dønn stabil)
På tur med andre derimot, SKAL han gå foran! Da blir det fort mer "hopping og dansing"

Forstår jo at det er mye morsommere å gå på tur med en hestekompis :)

Tvillingmamma
27-07-2010, 21:55
Jeg fikk Balder 13. juli så har ikke ridd veldig mye på tur, men leid han en del på tur. Han var litt tittete helt i starten for å bli kjent i omgivelsene, men mistet ikke fremdiften da jeg leide han. Så rei jeg turen motsatt andre gangen jeg rei han på tur. Dvs langr riksveien og FORBI innkjøringa til skolen og brannstasjonen. Men hjelpes, det gikk da ikke an å gå videre forbi der :p Var jo ukjent langs veien deretter. Men med et par rapp gikk det greit (bare sånn at når sjenkler og setet ikke virket mitt i krysset måtte jeg få en fremdift, ikke hardt, men nok til at han forstod at jeg ikke lekte med han). Men så kom vi 100 meter fra kroa. Da fant han ut at vi hadde gått på grusbanen som lå på innsiden og trudde han kunne lure meg. Nei så funka ikke det gett og han måtte videre frem Men litt opp den LILLE bakken så stod et hvit skilt ute som anonserte DAGENS MIDDAG. Han nesten stoppa og jeg trodde det var skiltet. Men fulgte øyne hans og på fjorden på andre siden av veien litt uttpå kom det en dampbåt :D DEN måtte han få se på. Kvakk under meg da en bil kjørte i et hull, men nekta å droppe å se på båten. Gikk nesten ned det stakkars skiltet da jeg ba han gå videre :rolleyes: og inn bak kroa og hjem gikk han greit. Fant ut at det var moro for han fikk trave over grusplassen. Da vi kom på skolen rei jeg over plassen og møtte på en tom trommel etter no ledninger etc og under der mye flaffrende flaggrende plast. Igjen glemte han seg og tittet og tittet og så klart gikk han den veien hann så :p Så redd var han ikke. Så kom en rullestol på siste veien hjem og den motoren var litt rar så han holdt jo på å sette stø kurs for denne siden han MÅTTE glane på den også :rolleyes:

Da vi kjørte han på tur kjørte i andre plasser og lastebilene kjørte forbi oss og han holdt for en gang sia sia. Er en del jobbing med å holde siden og ikke velge venstre side hele tiden. Stø som et fjell da vi kjørte han og glemte seg bare da ei bikkje bjeffa på han. Han prøvde seg inn i den gården sikkert for å hilse.

Savner nok kompiser å ha med på tur for i dag leide jeg unga på tur og bane mellom min egen ridning og da tok jeg med valpen vi har i bånd og han fokuserte fult ut på Bamse! Dilta hakk i hæl på valpen vår, dvs der Bamse egentlig skulle gå, vimsinga dilta han ikke med på. Samma når vi kjører og Zita blir bundet til vogna på innersiden. Da tar han høyde for det. Men ikke kjørt dem sammen no anna sted enn på travbanen vår da ;)

Er litt redd for tur alene ennå, vet ikke hvorfor. MÅ overvinnes. Tror ikke han kommer til å stikke, men frykten min er der :roll:

Helaine
27-07-2010, 23:07
Turgunas er litt nervøs og skvetter av de merkeligste ting, men han gjør ikke mye av det og finner aldri på å bukke eller noe slikt tull. Han hadde aldri gått på tur før han kom til meg, så det er jo forsyåelig. Tryggere på tur med andre hester. Men god fremdrift og er aldri treig på tur.

Helturas er veldig rolig på tur og liker seg kjempe godt. På god vei til å bli trafikksikker, men han er litt treg. det er han generelt på banen osv også, men han kommer seg for hver dag (er pgr mangel på muskler osv at han er så treg)

Tigerdyret
29-07-2010, 16:30
Tigern syns egentlig det meste er greit, men når han er på tur alene så kan han finne på å syns noe kan være litt Tigerspisende, spesiellt broer og underganger.
På tur med andre lunter han stortsett 2 km bak de andre i sin egen verden og i trav og galopp er han en trygg prikkete rumpe å stoppe i for andre som har litt heitere hester. Vil man at turen skal vare lengst mulig putter man Tigern i tet, for det går ikke fort!
I trav og galopp så holder han greit følge med de andre, men alene på tur er galopp somregel bare teit, trav kan til nød utføres i tregeste variant;p

Kakemonsteret
01-08-2010, 01:22
Petite er veldig snill på tur, tror aldri hun har skvettet for noe. Hun er kunn litt sta om man rir på en rett strekning og skal svinge inn, da prøver hun iblandt å lure seg unna, og heller gå hjemover. Men hun gir seg lett da.

Hun er en helt annen hest på tur enn på banen, på tur kan hun feks. gå i kort galopp, men på banen vill hun så vidt galoppere:)

Diaz Bettina
01-08-2010, 10:57
Bettina er som regel ikke redd for noe. Og 100 % trafikksikker. Men hun kan være veldig gira og hoppe og sprette litt. Men det finnes jo dager der hun får det for seg at det er morro å late som om hun er redd for ting. Kun for å få sprette litt, for det er jo sååå gøy (hennes mening). Hun er hvertfall aldri kjedelig å ri..

Prikkedøden
01-08-2010, 11:39
Miriel er veldig fin på tur, fungerer faktisk bedre alene enn sammen med noen, da har hun lett for å klenge på den andre hesten ;p det er greit med pisk på tur da, hun liker å bare gå å daffe, så hvis vi skal ha fart trenger jeg hjelp av motivasjonspinnen ;)
Hun går hvor enn jeg ber henne om å gå, prøver aldri å snu hvis jeg ikke ber henne om det.

Er ikke så veldig glad i å ri på tur, men når vi gkør det er det deilig at hun bare funker ;)

goytil
01-08-2010, 12:33
Vil ikke på tur vil ikke på tur.. Hjem hjem hjem :p

Men han er grei, kikker ikke, løper ikke men livredd for vanndammer.. he he he.. Store hestespisende boogy troll nedi der..

Timmyjenta
01-08-2010, 13:14
Gamlemor på 18 år går rett frem, og lar seg ikke affisere av noen verdens ting.

Kaldblodshoppe 4 år- Hun er ikke hest på tur, hun er en sprettball som er livredd det meste. Ikke biler, neida- døde ting, gjerne som hun har sett og gått forbi en billiard ganger er kjempeskummelt. Hun kan finne på å snu om hun blir redd, stikker aldri, men hopper rundt.

Varmblodsvallak 5 år- Går rett frem uten å reagere på noe.

Kaldblodshoppe 6 år- Som oftest grei, men bakredd om biler kommer for nærmt så da blir hun stresset. Når hun vet vi er på vei hjem skal det travestravestraves og da går hun sånn på at det er bare å holde seg fast.

minikyvik
12-09-2010, 09:29
Min er utrolig kjekk å ri på tur. Han er litt sånn som du beskriver Villfly, glor på ting og kan plutselig vandre i samme retning. Han har også en tendens til å stoppe/gå senere for å kikke begge veier når vi skal krysse bilveier (spesielt E39), noe som er utrolig irriterende. Han er stort sett lik om jeg rir med andre eller alene, men han kan gå utrolig seint av og til, og utrolig kjapt også. Han liker å springe, men tar ikke ut, og kan glatt bare gå selv om turkompissen springer i fra han.
Litt skeptisk til store steiner, nye grushauger og veltede bossdunker, og så har han et par faste gårdstun hvor "snorkingen" i fra nesa kan bli ganske intens:p

stall grønli
12-09-2010, 10:19
Sølvdugg er jo primært turhest, så han er stødig nok på det punktet. Dukker det opp noe skummelt, kommer friesernakken frem, og øra på topp - også går han bort for å se hva det er. Han lar seg sjelden skremme av noe, men HVER ENESTE GANG jeg fniser eller ler, så skvetter han nesten himmelhøyt :)

Tisser ALLTID en eller to ganger på turen, kniper igjen til han finner et sted med gress før det slippes løs. Prøver seg hver iallafall to ganger pr tur, med trikset : åh, jeg er så sliten, kan vi ikke stå her å hvile litt??
Enkelte ganger blir han stående å bare SE på noe han finner interessant - da spiller det ingen rolle om kameraten går hjem alene, der står han til han er fornøyd med sitt.

Han bør være tethest, ellers faller øra ut til siden, han blir den sirupskoppen, og totalt uinteressert i alt som skjer.

Dessuten blir han verdens mest fornærmede hest hver gang vi vender nesa hjemover - det er da virkelig ikke nødvendig!!

Tvillingmamma
12-09-2010, 18:18
I disse dyretrekktider så har flere nye sider kommet frem. Han eier ikke frykt for rådyr. Elg er det vel egene meninger om, men ikke frykt. Ser han elger stopper han og vil ikke gå videre, kan godt presse han videre og han går uten no mer tull enn mega treg. Stresser ikke opp eller noe. Men står det elg rett forut på veien starter han i god tid før vi ser dem å varlse oss. Sakker akterut, viser tegn på å ville snu, stopper opp. Har aldri valgt å ri rett inn i elgflokken, for dem er absolutt skogens konge og nekta å flytte seg. Har ikke sans for kjempe gevirer, flotte å se på, men utfordre gjør jeg ikke!! Snudde derimot pent hjem og fantes ikke no stresse, prusting eller noe tull fra Balder sin side.

Lastebiler er også ok, men han er ikke no glad i lette lastebiler. De tar jo ikke hensyn, bråker mer enn de tunge, kjører fortere enn de tunge etc etc. Men vi trives nå best oppover og innover i skogen så ingen fare med oss. Og han kan gå og gå og gå og gå. Er bare kondisen som begrenser og han elsker å gå ut. Etter mange dager med rytter er han mer enn glad for å få på en vogn å gå deretter da. Merker han trenger den lille variasjonen.

Mopeder, to og fir hjulinger, alt sånt blåser han i. Bryr seg rett og slett ikke. Det er bare super deilig selv om ejg ikke er så glad i å ri i trafikken her da det går i 80 (dermed ofte 100-110) og masse svinger. Er ingen gang og sykkelsti så blir så veldig rett i trafikken.

Skurtreskere er forresten mega spennende, kommer ikke nær nok :) Hører han en takter han opp og gir det han fikser i tempoet vi har. Så han kosa seg veldig da de treska rundt gjordene som går like inn på beite. Og da han sådde etterpå var det også en mega intr liten hest som stod der å fulgte med.

ida.myrum
15-09-2010, 11:25
Tussa er sånn som går på UANSETT.. Om det er lastebiler, sykler eller gravemaskiner er ett fett.. Men om vi skal gå fårbi ei åpen postkasse, da dør hun:D Hun takler rett å slett ikke åpne postkasser.. Om jeg da går av og lukker postkassa er alt i orden..

Unghingsten min blir foreløbig bare kjørt på tur, men han virrer så at om man ikke passer på kjører man av veien.. Han er heller ikke redd noenting som helst, men rett og slett bare virrer og snubler uansett hva han gjør...

Muzikaa
09-12-2010, 17:38
Kalle er verdens stødigste turhest:D Han er som ei fjellgeit, tar seg fram i all slags terreng, og elsker å gå på tur! Han
syns også det er utrolig artig å utforske nye stier og veier, og om han må gå gjennom busker og kratt bryr det han lite;)
Han kan være litt treg i starten, men når han kommer i gang og syns det er litt morro, så setter han også turbogiret inn, og man kan gjerne fresgaloppere litt:D
Han finnes stort sett ikke redd for noe som helst, bortsett fra veldig store biler som bråker masse, og ting som kommer brått på.

Louis er også veldig stødig, men kan finne på å leke postbud med ukjente ryttere:D
Kan også være treg i starten, men blir gjerne med på en skikkelig galopp:)

Donzetten synes tur er artigst i verden, men så er samtidig verden veldig skummel:p Men så lenge rytteren er rolig, så er han også rolig, og han syns det er kjempeartig å klatre i bakker og galoppere!