PDA

Se full versjon : Retur av hest, få igjen mva

insolita
18-05-2010, 18:58
Noen som har returnert hest etter kort tid og som har prøvd å få tilbake mva? Tollen sier det må søkes, men ingenting om hverken saksbehandlingstid eller hva som er vanlig i slike saker. Andre tips i forhold til hvordan dette bør gjøres på en best mulig måte?

tigergutt
18-05-2010, 19:09
Refusjonen skal sendes til det distriktskontoret hvor fortollet ble gjort i de tilfeller hvor norsk kunde ikke har tollkreditt (privatpersoner har ikke det). Er det for eksempel Svinesund er det Fredrikstad som skal ha søknaden.

Søknaden skal innholde kopi faktura og innfortolling, kopi av utfortolling som skal være attestert av speditør/tollvesenet og en proformafaktura eller annen dokumentasjon mellom kjøper og selger.

I søknaden oppgir du årsaken til refusjonssøknaden samt ditt kontonummer. Saksbehandlingstiden varierer stort i fra kontor til konto, i Oslo rundt 6 måneder, andre distriktskontorer noe mindre.

Hvis du gir meg litt mer info om det du spør om skal jeg hjelpe deg videre.

NinjaChristin
Noen som har returnert hest etter kort tid og som har prøvd å få tilbake mva? Tollen sier det må søkes, men ingenting om hverken saksbehandlingstid eller hva som er vanlig i slike saker. Andre tips i forhold til hvordan dette bør gjøres på en best mulig måte?

Ja. Min sto i Sverige i tre måneder, som var maks på det hun fikk lov til. Det ble skrevet papirer i tollen ut av Norge, der det ble sagt hvorfor og hvor lenge hesten skulle ut av landet, samt moms deponert.

På veg hjem var vi bare innom tollen, viste papirene og sa hest var påveg hjem igjen. Penga (minus et par lapper pga kursen) var på konto ila uka

Rosita!
Ja,det stemmer at en må søke om å få de tilbake...

Men nå er det en stund siden så husker ikke hvor lang tid det gikk,pluss at det var mye kluss med vår greie for fikk først beskjed at pengene fikk vi automatisk når hesten forlot landet igjen,men det stemte jo ikke,og første søknaden var ikke god nok for hadde glemt å føre på et eller annet.... Men fikk nå pengene tilbake til slutt hvertfall.

insolita
19-05-2010, 10:14
Høres ut som en herlig suppe... Hesten skal tilbakeføres til Sverige også, og må derfor krysse grensen. Må jeg da fortolle den inn der også og legge igjen enda mer mva? Hesten har forøvrig strengt tatt verdi kr 0 pr. i dag (derfor den skal returneres).

tigergutt
19-05-2010, 12:35
Hesten skal tilbakeføres til Sverige også, og må derfor krysse grensen. Må jeg da fortolle den inn der også og legge igjen enda mer mva? Hesten har forøvrig strengt tatt verdi kr 0 pr. i dag (derfor den skal returneres).

Du må stoppe på grensen og lage en utgående fortolling, men det blir ikke krevd opp moms her. Og dette tolldokumentet må du passe ekstra godt på da du trenger det for å få igjen momsen!

Forøvrig har INGEN varer null verdi, det finnes alltid en tollverdi som tollvesenet forholder seg til.

insolita
19-05-2010, 12:55
Ja det gjør det vel for de... Ser ut til at det ikke blir tilbakeføring, men en annen løsning som både er enklere og bedre.