PDA

Se full versjon : Engelsk hesteblad på nett

RenateSJ
20-12-2006, 06:35
Plukka opp et tips på EO forumet
Horses for Life (http://www.horsesforlife.com) er et blad du kan abonnere på på nett. Har ikke lest så mye, men lurer på om det er noe barokk-inspirerte folk som skriver. Ser ut som mye bra og lærerik lesing iallefall.

Hvis man registrerer seg kan man lese noen artikler gratis. For å abonnere et år koster det litt over 200 kr. Tror jeg vil ha meg et sånt et jeg (må bare ha nett og PC hjemme først hvis det skal være noe vits å kjøpe abonnement da).

Var en del skriving om rollkur. Fyttirakkeren for noen bilder de hadde der. Sett mange av de før, men ikke så mye nærbilder av mulen. Var spes en som underleppa var trekt opp på pga at hakekjedet på kandaren stramma sånn. Kom til å tenke at det er ganske latterlig at de har sånn "hindre gnag ting" under nesereimspenna, mens de sitter med så stramme tøyler :roll:

LisaFi
27-12-2006, 22:24
Dette var et VELDIG godt magasin, Renate!

Jeg har bestilt meg "online" abonnement, slik at jeg får lest hele artiklene. Syne sogså en artikkel om kissing spines var Veldig interessant. Min hest hadde NESTEN fått helt sammenvokste "torntappsutskott" når jeg hentet henne fra rideskolen jeg hadde lånt henne ut til sist! Farlig farlig!!! 80% av alle ridehester med større eller mindre grad av kissing spines, det er noe alle og enhver som er glad i hesten sin burde tenke over!!! :shock: :shock: :shock:

Reaper
28-12-2006, 19:01
åh, takk:D:D
Tror jammen jeg skal bytte ut hestesport med dette..:p
Men hvis jeg betaler nå, så gjelder det for et år fra nå?! det varer ikke til nyttår liksom?! :lol:

RenateSJ
28-12-2006, 19:19
Er vel et år fra nå ja :lol:
*glede seg til å ha internett hjemme så man kan kjøpe abonnement selv*

Renate
28-12-2006, 21:26
Ja, jeg har abonnert på dette bladet helt siden mars i år, og er storfornøyd! :D
Mange interessante og velskrevne artikler.

JOHANNE
29-12-2006, 16:56
110% OT;

Men hva er kissing spines og "torntappsutskott"?

Åååh, har lyst å abonere på det bladet. Har nok mye godt og lærerikt lesestoff der ja. Nett-versjon er jo en kjempe idee. Betalte 86 kr for et engelsk hestemagasin hos Narvesen her om dagen :eek: 86 kr!

absinthe
29-12-2006, 18:17
virket veldig interressant!!! vurderer sterkt å prøve et år her nå :)
men øøøh, hva betyr kissing spines?? :D

LisaFi
30-12-2006, 01:28
Kissing spines er noe som hestene får av å bli ridd med for lite aktivitet over ryggen. Dvs når rytter sitter oppå, og hesten får lov til å gå med senket rygg ( presset ned av rytterens vekt) og ingenting blir gjort fra rytters side for å få hesten til å bære korrekt- så presses øverste del av ryggvirvlene (torntappsutskott på svensk, vet ikke hva de heter på norsk..) mot hverandre slik at det gnisser. (Dvs "the spines are kising") Voila, vondt i ryggen, sal-sur-hest etc. Om dette foregår mye, og over lengre tid, utvikler dette seg til en slags betennelse. Og etter en stund med betennelse, og ingen endring i bruken av hesten, evt behandling, kan det skje at betennelsen går over i forkalkninger. Hestekroppen prøver å forsterke seg selv på et punkt hvor den stadig overbelastes med andre ord. Sammenvokste ryggvirvler gir en helt avstivet rygg som i grunnen er ødelagt for riktig bruk, og som vil være smertefull under de fleste typer ridearbeid. Ødelagt hest, mao...

En av grunnene til at også turryttere bør bestrebe seg på å lære hesten sin å bruke seg riktig, dvs bære med bakbeina/ magemusklene, ikke ryggen... Å unnskylde seg med at en ikke "interesserer seg for dressur" holder med andre ord ikke, om en skal holde hesten frisk over tid...