PDA

Se full versjon : Kjøpe pulsmåler brukt? Hva er en god stocksal?

-Marit Petra-
19-12-2006, 21:07
Ja, nå skal jeg endelig begynne sånn passe seriøst med distanse. Men jeg fant fort ut at jeg trengte pulsmåler, men er dette smart å kjøpe brukt? Og finnes det egentlig mange brukte, men brukbare pulsmålere?

Hva er egentlig en god stocksal? Er en pent brukt en til 2500,- dårlig?

Ja, nå håper jeg dere kan svare meg, for jeg har egentlig ikke så mye penger, så det hadde vært fint å kunne kjøpe disse to tingene brukt. :smile:

Ferrari & Miriam
19-12-2006, 21:24
tja, jeg vil anbefale deg å kjøpe ny pulsmåler. batteriet på brukte kan jo ryke sånn plutselig, og det kan være andre ting og tang ved en brukt pulsmåler som kan være dyrt å skifte ut.

De enkleste og greieste modellene er ikke så dyre, enten om du bestiller fra sverige eller fra norge. Her er den enkleste og en veldig grei modell til 1670kr http://www.equus-sport.no/index.php?id=135691 Det er en vel verdt investering syns nå jeg, og holder i mange år ved riktig behandling.

hm, stocksaler vet jeg ikke så mye om, de er ikke så mye brukt i distanse, men de dukker opp av og til har jeg sett ;-) Ellers kan du jo lete etter brukte distansesaler, podiumsaler er mye brukt og har en god kvalitet. Jeg skal holde øyne og ører oppe om jeg hører noen som skal selge.

edit
:dusk: :dusk:
kanongøy at du har lyst å satse nå! Det er langt å reise mellom distansestevnene her i landet, men jo flere klubber som arrangerer over hele landet, jo bedre blir det! (Så, bare få i gang klubben din også ;-) )

Silje og Tindra
19-12-2006, 22:50
Blir ikke en stocksal veldig tung til seriøse distanseritt? Tenker at de funker fint til vanlige langturer, men til distanseritt? De er vel gjerne litt mer intense?

-Marit Petra-
20-12-2006, 16:17
Nja, om klubben vil arrangere, det er vel en annen sak, men jeg kan jo spørre! Så det er smartest i kjøpe distanse- eller bomfrisal? Den pulsmåleren du viste, Miriam, den er jo den billigste pulsmåleren jeg har sett til nå, og hvis det er bra kvalitet på den, blir det vel trekt 1670kr fra bankkontoen snart.. Distanse er en dyr sport, men det er jo gøy (ivertfall det jeg har ridd)!

Kurre
20-12-2006, 16:40
OI! Den så veldig billig ut...men må man ikke ha sånne elektroder og slikt?
Hvordan kommer signalene fra hesten til rytteren for å lese?

Litt klønete forklart,men: Er dette alt jeg trenger,eller må jeg ha noe tilleggsutstyr?

*Nina vil også ha pulsmåler*

Ferrari & Miriam
20-12-2006, 19:52
med den pulsmåleren er det altså den klokken som vist, så er det selve pulsmåleren som festes til salen som da har to elektroder festet til seg som legges mot hesten. Denne måleren sender da pulsen til klokken og du ser pulsslagene til hesten på klokken. Kjempe praktisk og dette merket er av god kvalitet, og forhandleren er kjempegrei =) Absolutt å anbefale. Hør me forhandleren om han har noen tilbud inne, vet at en gjeng bestilte x antall pulsmålere å fikk da rabatt o.l.

Angående sal, så bruker jeg selv en helt vanlig allroundsal. Har sånn halvveis planer om å investere i en distansesal (samme type som Janne sin, 16000kr, fra USA), men jeg har ingen problemer med den salen jeg har nå. Bruker også reinsdyrskinn som underlag. Bomløse saler er sikkert helt greit det også, har aldri prøvd selv, men de har også dukket opp på distansestevner.

Distanse trenger ikke bli så dyrt, egentlig. Du velger jo selv hva du vil investere i. Det er ikke et must å ha for eksempel distansesal med det samme. Det er mange som bruker engelsk sal, dressursaler er brukt en del. Og pulsmåler er jo en grei investering uansett hva en driver med

;-)

edit
http://www.equus-sport.no/index.php?cat=21338 sånn ser da denne måleren og elektrodene ut. Kjøper du B1klokka får du jo med en sånn måler også i prisen.

-Marit Petra-
20-12-2006, 22:45
Jaaa! Nå har jeg ivertfall unnskyldning for å kjøpe meg ordentlig dressursal! :-D Så elektrodene er innkludert i prisen? Eller er det bare måleren som er det?

Ferrari & Miriam
20-12-2006, 23:25
ja, for 1670kr får du pulsklokke og pulsmåler med elektroder (disse er jo festet til måleren), og en esketing til å oppbevare pulsmåler og klokke i :-D Du fester den ene elektroden på salgjorden og den andre legges under salen ved manken et sted, men det går også an å feste denne på salgjorden. Bruksanvisning med tegning følger nok også med ;-)

så lenge du har en sal som er tilpasset hesten din, så går nok det bra, Og det er jo en fordel at den er god for deg også å bruke. Er ikke noe godt med gnagsår underveis i løypa :lol:

-Marit Petra-
21-12-2006, 16:03
Noup, gnagsår er det verste som fins :???: Hmm, jeg må vel kjøpe meg en slik pulsmåler, da. Å vite hestens puls er jo egentlig kjekt i all trening.

Ferrari & Miriam
26-12-2006, 12:19
på samme side som pulsmåleren selges står det masse nyttig informasjon om bruk av pulsmåler, så det er bare å lese her (http://www.equus-sport.no/index.php?cat=21299) f.eks

Bente & Etanec
26-12-2006, 14:49
En annen grei plass og kjøpe seg pulsmåler er på Distansritt.nu (http://distansritt.nu/). Der koster den billigste 1595.-SEK + kr.55.- i porto. Det blir vel sånn ca. det samme som den på Equus det da :smile:
Ellers står der mye bra info på Distansritt sine sider, bare klikke seg rundt litt der inne og lese.

sister_dragon
03-01-2007, 14:19
Men det står at klokka er vannavvisende...... I hvor stor grad? Kan jeg da ri med den i regn? Eller vil den da rett og slett dø?

Ferrari & Miriam
03-01-2007, 14:41
den tåler regn, masse regn, og masse vann da vi pleier å kjøle ned hestene med vannflasker underveis i rittene, og da sitter vi jo på hesten.

Men ikke oppbevar den i fuktige rom, det tåler den ikke. (jeg oppbevarte min gamle i stallen, den døde :sad: )

smulemor
04-01-2007, 00:32
apropos stocksal... jeg opplevde at sittestillingen min ble totalt fastlåst i denne type sal, fikk ikke reist meg opp i bakker etc så prøv før du kjøper hvis du ikke har prøvd denne typen før.

JanneogTanha
04-01-2007, 13:49
apropos stocksal... jeg opplevde at sittestillingen min ble totalt fastlåst i denne type sal, fikk ikke reist meg opp i bakker etc så prøv før du kjøper hvis du ikke har prøvd denne typen før.

hehe,ja det er jo en fordel ;-) husker i sommer så var jeg med ei venninne på ridetur men hestene hennes.da red jeg på en araber med en stubben sprangsal på. så skulle vi ri opp en bakke der jeg måtte reise meg fra salen.det var klin umulig!!eller jeg fikk det jo til på en merkelig måte men det virket ikke som noen normal stilling,etter da hater jeg stubben.heh. sikkert ikke alle som er slik,men den var forferdelig og hard. er jo vandt med min god stol :skål