PDA

Se full versjon : Advarsel:(

Tyzonsdoll
07-05-2010, 08:34
I går skjedde det noe som var veldig lite hyggelig.
Var på stallen og tok kveldsforingen, da jeg var ute i gjerdet å så til alle hestene skimte jeg en strømboks litt lengre ned i gjerdet som jeg hadde leitet etter kjempelenge. Den var blitt glemt ute i høst og når snøen ble borte så jeg den. Det er en sånn utestrømboks som skal tåle å stå i alt slags vær, selvom det ikke var meningen den skulle stå ute hele vinteren:mad:

Kjmepeglad for at jeg hadde funnet den nye strømboksen min sprang jeg for å hente den. Jeg løftet den opp og det rant noe blank veske ut av den på buksa mi, det er to slike hull i den så regnvann ikke skal ligge i boksen. Anyway! Det var ikke vann som kom ut, det var batterisyre!!!

Og etter et par skritt begynte det å svi veldig på låret mitt.... Jeg måtte bare se, å guuuud for et syn!! Jeg så ut som et brannoffer på låret, hele huden var svart og kjentes ut som gummi...
Jeg hev meg på tlf til mamma og skreik og ropa livredd for at jeg skulle dø av forgiftning eller noe liknende. Etter en del timer på legevakta og en del bandasjer senere gikk det greit. Men har en annengrads etsteskade på låret mitt....
Jeg fant i allefall den jævla strømboksen. Og idag skal jeg ta den med der jeg kjøpte den for et nytt batteri. MED vernehansker på meg.

Så til advarsel, man må være forsiktig. Jeg tenkte ikke på at noe slikt kunne skje. Men slik ble det.

Noen som har opplevd noe liknende?::\'):

BeateL
07-05-2010, 08:53
å herlighet, så utrolig ekkelt! Har ikke opplevd lignende, men tipper det var en fæl opplevelse! Skumle greier det der. Håper det går bra!

Elvira1
07-05-2010, 08:56
Så ekkelt da,men greit at man er obs på det.Skulle ikke tro at slik skulle skje.

God bedring til benet ditt,sikkert ikke noe godt!

Sol
07-05-2010, 09:05
auauau:( Godt det gikk såpass bra. Tenk om du hadde fått mer av det på deg:( Batteriting er ikke til å kimse av altså..

Amanthea
07-05-2010, 09:18
Jeg har også blitt dynket i batterisyre, på hendene, da jeg skulle åpne et engangskamera. Lurt av meg, jepp. :lol: Bra at du bare slapp med skrekken, det er skummelt med syre.. :(

mallilen
07-05-2010, 09:28
Uff, så uheldig du skulle være..

Jeg har vært borti batterisyre flere ganger, men heldigvis aldri blitt skadet.
Første gangen skulle jeg ta ned et gjerde på høsten, og bonden sa jeg skulle bruke dølamerra og høyvogna for å få inn stolper, apparat og batteri.
Selte på og la ut. Fikk med alle stolper, plukket ned apparatet, og skulle sette batteriet i vogna da det glapp ut av hendene på meg. Det sprutet i ansiktet, over klærne og jeg fikk også litt i øyet. Det lille jeg fikk i munnen smakte så surt at jeg skjønte at dette måtte vekk NÅ!

Hev meg i vogna i vill panikk, jagde på merra i høggende galopp med det ene øyet gjenklistret, parkerte henne i stallgangen og klipset henne fast i bittet før jeg løp inn i stallen og kjørte hele hodet med øynene åpne i vannkaret der inne..

Mest sannsynlig var det mye vann i dette batteriet, for jeg merket absolutt ingenting etterpå, selv om jeg var litt redd.

Ellers har bare klær gått med, blant annet hele bukserompa da jeg satt meg et øyeblikk i bagasjerommet på en bil. Der var det sølt batterisyre, men det visste jeg ikke før hele bukserompa og baksiden på lårene gikk i oppløsning :lol:
Ingen skader da heller, så jeg har vel vært heldig.

Therese&Gro
07-05-2010, 10:36
Au :(

Takk for advarselen, jeg tenkte jeg skulle plukke opp det ene batteriet som har stått gjemt under snøen i vinter, og tanken med batterisyre har ikke slått meg engang. Skummelt :S

Tyzonsdoll
07-05-2010, 11:18
Det var ganske så skummelt ja:( tanken om at det at det kunne være syre jeg kom i kontakt med har liksom aldri slått meg... Tipper det er flere ute her som ikke visste det heller. Jeg tenker bare at jeg var heldig som fikk det på låret, kunne jo holdt den høyt og sett på den under ifra, da hadde jeg nok fått det i annsiktet og hadde vært blind nu....

Men det gikk bra! var hos legen, og han sa det hadde ikke spredd seg videre:) Må nok unngå å ha det ommrådet for mye i sola i løpet av et par år. Men Det er jo en advarsel til alle at man må være litt forsiktig. Denne gangen gikk det sånn høvelig bra med meg, men det kan jo hende det ikke går så bra med noen andre:/

Liselotte
07-05-2010, 11:50
Huff, for en guffen opplevelse :s

Heidi83
07-05-2010, 13:33
Huff! Det er så fort gjort:eek:

Jeg opplevde at batteriet på bilen eksploderte i vinter. Bilen var tom for strøm, så jeg hadde ladet den over natta. Ladingen hadde av en eller annen grunn ikke fungert, så jeg trodde at da hadde den vel ikke stått på. Jeg trykker på knappen for å "jump"-starte bilen, og når jeg da vrir om tenningen sier det pang, og batteri-rester og syre fyker overalt inne i garasjen. Gudskjelov var jeg inne i bilen. Det hadde dannet seg en gass etter ladingen, som antente når jeg brukte "jump"-start knappen.

Er svæært skeptisk til bil-ladere jeg nå;-)

Harneshaug
07-05-2010, 13:37
Herregud, der var du faktisk heldig!! Det er råskumle saker batterisyre :(

Vi fjernet altså 17 :shock: batterier som lå strødd rundt på gården her da vi kjøpte den for 2,5 år siden, SYTTEN!!!!

Nedi bekker :o , på jorder, langs med veien, i grøfter ol... Herregud altså at det går an å rote slik :(

Hansker er i alle fall et must selv om de ikke tar unna for allverden.
Om batteriet skulle tåle å stå ute hadde jeg tatt det med tilbake til der jeg kjøpte det og klasket det i disken og strippet!!!

Tinapijah
07-05-2010, 14:17
Huff, for noen historier :S Så for meg den med dølahoppa, haha :P

Linoo
07-05-2010, 14:21
Huff, håper det går bra med deg :klemme: Hadde dette vært meg ville jeg revet av buska å løpt som en gal rundt i trusa...

Tyzonsdoll
07-05-2010, 15:35
Jeg måtte jo ta av meg buksa... Men trur man ikke sauebonden/lærern min fra b-skola var der akkurat da! Hadde liksom lite lyst til å springe i undertøyet rund på stallen da;P Heiv utstyret inn i boksen min jeg og heiv meg i bilen for å kjøre i bare trusa hjem..... tenkte bare "DÆVEN hvis jeg blir stoppa i kontroll nu eller lignende... Kaldt var det også oppi i nord norge:P

Amanthea
07-05-2010, 15:40
Døh, TROR du det er første gangen at politiet evt. hadde stoppet ei fortvilt bondejente som hadde vært ute på beitet og fått batterisyre på seg slik at hun må kle av seg og rase hjemover? I Bodø? Don't think soooo. :lol:

Tyzonsdoll
07-05-2010, 15:50
Døh, TROR du det er første gangen at politiet evt. hadde stoppet ei fortvilt bondejente som hadde vært ute på beitet og fått batterisyre på seg slik at hun må kle av seg og rase hjemover? I Bodø? Don't think soooo. :lol:

Hehe:P nei egentlig ikke:P de har vel sett mye rart:P

Krussedull
07-05-2010, 18:10
Skulle løfte et traktorbatteri en gang, og hadde ikke kjekket at toppene var skrudd til. Fikk syre utover hendene og armene, men det gikk faktisk bra, kunne sikkert gått mye værre.
Man skal også være EKSTREMT forsiktig med å lade bilbatterier innendørs fordi det blir produsert knallgass som er eksplosivt. Nabohuset her brant ned til grunnen pga dette for et par år siden... Jeg lader alltid batteriet utendørs, tør ikke annet...

Må også fortelle om en episode da jeg var 14 og skulle flytte batteriet på beite sammen med en venninne. Det var jo så forbaska tungt det store batteriet, så vi skrudde av toppene og helte ut alt "vannet" som vi trodde det var, for da ville det jo bli lettere å løfte:lol: Heldigvis fikk vi det ikke på oss!! Litt korttenkt ja...

Pia Elisabeth
07-05-2010, 18:38
Huff! Så utrolig skummelt! Batterisyre er ikke noe å spøke med! Håper det går bra med deg:)

Ajax
07-05-2010, 23:53
jeg har bilbatteriapparat til strømgjerdet, og det første batteriet jeg kjøpte var ikke tett, så jeg ødela klærne mine og fikk brannsår på lårene jeg også da jeg skulle bære det ut. Nå har jeg fått meg skikkelige batterier som er helt tette og med skikkelige håndtak å bære dem i.

T.B.
08-05-2010, 01:31
Ja, både syrer og baser skal man ha den største respekt for - og man merker ofte ikke at det er skumle væsker - de ligner vann - før det er for seint.

Jeg skapte "furore" på ungdomsskolen på 70-tallet, da jeg som valgfag tok metallsløyd - og ikke håndarbeide som de aller fleste jentene.
Far min syntes det var toppers!
Men jeg drev altså og loddet, og da med noe som ble kalt "loddesyre", som jeg sølte litt av på min helt nye dongeribukse. Og så dukket det opp små, mystiske hull i buksa - og skjønte ingenting. Min sømkyndige mor ble meget vred, da hullene ikke lot seg "lappe pent" - og nye dongeribukser var ikke hverdagskost den gang, må vite.
Fikk ikke nye heller, på laaang stund. Og gjett om jeg dyrekjøpt lærte at syre må man være varsom med - og min søster kunne sprade rundt med sine bukser - uten lapper.

Så denne tråden er en meget nyttig påminner, helt klart.

Lise, Vindur&Zehra
09-05-2010, 20:46
Oi, så skummelt!
Kjempebra at det gikk såpass bra med deg! :klemme:

irenee
09-05-2010, 23:05
Huff. God bedring til foten din, mye er farligere enn vi tror!

Issa
10-05-2010, 12:52
Ai, hadde aldri tenkt på at noe slikt kunne skje jeg heller. Bra du sa fra til skrekk og advarsel!

Nitapita
10-05-2010, 13:43
Eller som en kollega av meg sa en gang: Hvorfor betale 3000 kroner for en uthullet bukse, når man kan ta en gammel bukse og litt batterisyre for noen kroner? ;-)

Var ikke mange av buksene mine som ikke hadde små syrehull etter hvert, må vite. :lol: