PDA

Se full versjon : Kjedelig situasjon, speil mot speil.(Bil)

Julie og Kamy
01-05-2010, 00:04
Joda, dette er jo egentlig bare en sak som er opp til forsikringsselskapet, men kan nå dele det med dere fordi.

Kjørte til jobb i går, og i en rundkjøring havnet jeg bak en skolebil. H*n som kjørte kjørte på 1 giret i rundkjøringen, og ut av rundkjøringen kjørte h*n i 30-40 i 50 sonen. Vurderte å kjøre forbi men avventet grunnet traffikale omstendigheter. Konkluderte med at dette var en som hadde oppkjøring(skolebil uten "SKOLE" skilt bakpå).

Kom inn i 30 sonen og jeg lå fremdeles bak bilen, og da holdt hun utrolig nok 30 km/t. Så kom vi over i 50 sonen igjen, og kom til et kryss. H*n blinker til høyre og ligger fremdeles i 30 km/t. Tenker jo da at personen skal til høyre.

Jeg finner ut at jeg legger meg over til venstre da alt er klart i mot, ingen biler i krysset(kjørte også på forkjørsvei). Går to personer til venstre, før krysset bilen blinker mot.

Jeg blinker til venstre, har god klaring. Akkurat i det jeg var på siden av bilen, vrenger h*n bilen til vestre, og jeg blir tvunget til å vrenge bilen min utfor veien ned i en jækla dyp dump så jeg skrapte bilen under på hele venstre siden.

Sammenstøt var uungåelig, og jeg river av hele speilet på Audien. Litt sjokket kjører jeg videre, men snudde fort. Gjett om h*n var sinna.

Det var ingen oppkjøring nei, men kjørerlærer er eier av bilen og et annet familiemedlem brukte bilen i privat sammenheng.

H*n var rimelig forbanna, og forlanger at jeg skal betale alt. Også spør h*n om jeg ikke så at h*n blinket. "Nei, ikke til venstre sa jeg" . Og h*n påstår at h*n stoppet tvert da det smalt og andre biler kom fint forbi. Jeg SÅ at h*n kjørte inn til siden av innkjørselen. Klarte å roe personen etterhvert. Ingen hadde skademeldingsskjema, men det ordnet vi senere. H*n sa også at h*n ikke sjekket ordentlig i speil/blindsone...

På det skademeldingsskjemaet hadde h*n tegnet opp en tegning FØR h*n kom til meg, så vi fikk ikke tatt det sammen. Og tegningen var helt på trynet i forhold til det JEG mener skjedde. Ikke krysset h*n av for at h*n svingte til venstre heller.

Senere ringte h*n meg og sa "Nei, jeg brukte jo ikke blinklys".(altså at h*un ikke brukte det) Det er feil for jeg så h*n blinket til høyre, og la seg over til venstre. Igjen nevnte h*n sløv bruk av speil/blindsone og at h*n ikke så meg.

Altså oppsummering av det som skjedde:

H*n kjører sent i 50 sone, blinker til høyre, jeg konkluderer med at h*n skal til høyre, og at det da er klart og trygt med forbikjøring. H*n sjekker ikke speil/blindsone, vrenger til venstre for å kjøre utenom de to personene. Da blir jeg tvunget til å kjøre utfor veien og ned i en stor dump. Hvor da speilene smeller sammen.

Personen har også sagt at i ettertid at "jeg bråstoppet jo ikke akkurat"... da h*n sa tidligere at h*n stoppet tvert.

Hvem mener dere har skyld her?

IngvildK
01-05-2010, 00:08
I teorien mener jeg den andre har skyld, siden den blinket til høyre, men kjørte til venstre.

Samtidig mener jeg du har skyld, siden du strengt tatt burde ventet bak den andre bilen til den hadde kommet seg vekk fra din kjørebane. Nå vet jeg ikke om det er noen lov som angår akkurat dette, men for sikkerhets skyld skulle du bare ha holdt deg i ditt kjørefelt bak den andre bilen til du visste helt sikkert hvor den skulle svinge.

Julie og Kamy
01-05-2010, 00:11
I teorien mener jeg den andre har skyld, siden den blinket til høyre, men kjørte til venstre.

Samtidig mener jeg du har skyld, siden du strengt tatt burde ventet bak den andre bilen til den hadde kommet seg vekk fra din kjørebane. Nå vet jeg ikke om det er noen lov som angår akkurat dette, men for sikkerhets skyld skulle du bare ha holdt deg i ditt kjørefelt bak den andre bilen til du visste helt sikkert hvor den skulle svinge.

Men likevel når en bil kjører så sent i en 50 sone, og blinker til høyre så er jo det som regel tilfelle.

Og ofte når biler svinger feks til høyre foran en annen bil, pleier man jo gjerne å legge seg litt over i stedet for å stoppe helt opp.

IngvildK
01-05-2010, 00:12
Som regel, ja; men ikke alltid. Man kan aldri være sikker på andre trafikanter før den antatte handling er gjennomført.

Julie og Kamy
01-05-2010, 00:14
Som regel, ja; men ikke alltid. Man kan aldri være sikker på andre trafikanter før den antatte handling er gjennomført.

Nei, så klart ikke. Man kan jo aldri være safe på noe i trafikken. Men h*n brant seg litt på den der speilbruken og. Hadde h*n sett meg, så hadde h*n vel ikke kjørt over til venstre.

julnil
01-05-2010, 01:19
Tro om dere ikke endre opp med skylddeling her, og må betale deres egne skader selv. Speil i nye bilder er rimelig dyre pga all elektronikk, så det kan nok svi bittelitt da

Julie og Kamy
01-05-2010, 01:45
Noen som vet om det er noen regler for at andre familie medlemmer kjører skolebiler i privat sammenheng? Kjørelærer har vel lov, men regler som sier noe annet om andre som bruker den?

Camilla & Loke
01-05-2010, 02:01
Var det en sort audi A3? Svar gjerne på PM :)

EliFi
01-05-2010, 10:15
Det høres jo nesten ut som at h*n som kjørte blinket i feil retning? Men jeg lurer på, er det tofelts det er snakk om, krysset du veibanen da du la deg ut og skulle kjøre forbi? Hvis det er tofelts så skjønner jeg ikke hvorfor bilen du kræsjet med, skulle bråsvinge til venstre? Svingte den av et avkjøringsfelt? - Var det derfor du trodde den skulle til høyre?

Julie og Kamy
01-05-2010, 12:24
Det høres jo nesten ut som at h*n som kjørte blinket i feil retning? Men jeg lurer på, er det tofelts det er snakk om, krysset du veibanen da du la deg ut og skulle kjøre forbi? Hvis det er tofelts så skjønner jeg ikke hvorfor bilen du kræsjet med, skulle bråsvinge til venstre? Svingte den av et avkjøringsfelt? - Var det derfor du trodde den skulle til høyre?

Var vanlig vei liksom. Ikke tofeltsvei. Vanlig vei med biler på venstre side og på høyre side. Hun sa hun skulle femover, men blinket til høyre mot en innkjørsel, men la seg plutselig til venstre istdetfor.
'
Ikke striper eller noe i veien(selv om hun tegnet det på tegningen tilogmed:rolleyes:)