PDA

Se full versjon : Noen spørsmål ang. travsporten..

-Marit Petra-
16-12-2006, 20:24
Ja, nå kommer jeg med alle spørsmålene mine.. :lol:

Hva er egentlig voltestart?

Hva vil det si at det er en -a bak tidene? F.eks 33,7a

Er tidene antall sekunder hesten bruker på distansen? For f.eks 15 sekunder (varmblodstraver) på litt over 2000 meter er jo virkelig fort! Så det kan vel ikke stemme?

Kan man leie montèrytter?

Hvor mye koster det å starte hesten, og hva er vanlige premier på lokalløp/småløp?

Hvor mye koster det å leie kusk, og hvor hyrer man kusk? Tar man direkte kontakt?

Er løpene i terminlisten på DNT`s nettsider de eneste løpene? For finner man evnt. lokalløp?

Ja, det ble mange spørsmål, og jeg kommer sikkert på flere etterhvert. Så kan dere jo svare meg etter beste evne :)[/list]

Marte+Quicky
16-12-2006, 20:40
Ja, jeg kan vel prøve å svare så godt jeg kan, i alle fall på noen av spørsmålene ;-) Sikkert noen som kan svare bedre enn meg men...

Voltestart er en startmetode, det betyr at hestene volter, går rundt i ring før de starter.

-a bak tidene betyr at startmetoden i løpet var autostart, altså bil.

Tiden blir regnet som km-tid, altså gjennomsnittet pr km på distansen. (Blir det ikke sånn da?) Men hvis du mener 15 sek, så er det 1.15.0, altså 1 min og 15 sek.

Du leier ikke montèrytter, men når du melder hesten sier du hvilken rytter du vil bruke. Du kan jo evt ringe å høre hvis du har en rytter du vil bruke, og spørre om hu har lyst å ri for deg.

Det koster ikke noe å starte, men du må betale for kuskeoppsittet (200 kr + 10% av evt premie), sålenge kusken ikke er amatør, de får ingenting.

Du kan ta direkte kontakt, men det er jo bare å melde på en kusk du vil ha, men kusken bestemmer jo selv om han vil kjøre da, han kan jo bli meldt på flere hester.

Lokalløp har jeg ikke så mye peil på, men pleier jo å stå noen annonser her og der, ellers går det sikert an å ringe med travlaget i nærheten og høre...

Jaja, håper du ble litt klokere da :oops: hehe ;-)

Eva
17-12-2006, 23:28
Lokalkjøringer pleier å stå bakerst i løpsbulletinen. Vær obs på at der ofte er startavgift og gjenstandspremiering.

Så er det regionale premiekjøringer på diverse småbaner rundtom, dette er oftest løp uten spill. Men der må hestene ha godkjent prøveløp, kusk og alt i orden for å starte.

Og kuskepriser varierer! Noen tar en hundrelapp, mens andre tar 250 kr, og enda mer om det er på Bjerke, eller V75. 750 kr tar enkelte av de beste kuskene for V75-oppsitt....

Monteryttere finnes det hundrevis av, som ikke får oppsitt. Vil man ha Liv Pedersener og Line Gundersener og sånn kan de velge og vrake, mens det finnes en haug med lisens som aldri har fått brukt den. Og de prøverir gjerne hesten, rir hurtig på den osv-alt for å få rutine! Du finner en del under montèryttere på www. trav24.no

For å regne km tiden blir det antall sekunder delt på antall meter, også ganger man det med 1000 m igjen.