PDA

Se full versjon : Hva betyr egentlig DS?

mema
21-04-2010, 22:44
Hoppen jeg skal kjøpe er en fire år gammel Norsk Varmblods Ridehest. På treårstesten i regi av Dansk Varmblod ble hun kåret til DS.

Jeg vet at det står for Dansk Stambog, men utover det hva slags betydning har det? Betyr det at jeg kan si at hun er Dansk Varmblod eller hva? Jeg må inrømme at jeg ikke helt skjønner meg på det greiene her... Det eneste jeg vet er kravene for å oppnå den kåringsgraden og at rideprøven ikke ble godkjent.

Hva slags betydning har det på avl hvis hun noengang skulle gått som avlshest i fremtiden?

Kan jeg stille henne ut igjen som fireåring og eventuelt få kåringsgrad DH? Eller er det vanskelig når hun først har blitt DS?

Tar egentlig mot alt av informasjon. Så hadde vært veldig taknemmlig hvis noen tok seg tid til å opplyse meg litt. :)

Lopke
21-04-2010, 22:53
Stk.1: For kåring til DH kræves:
-en størrelse på min 160 cm i stangmål
- et særdeles godt eksteriør og en god elastisk bevægelse eller særdeles gode
springegenskaber
- fremstilling for og bedømmelse ved en kåringskommision godkendt af DV
- helhedskarakter mindst 8. Ingen enkeltkarakterer under 5.
- kåring i tre led.

Stk. 2: For kåring til DS kræves:
- en størrelse på min. 155 cm i stangmål
- et godt eksteriør og en acceptabel bevægelse eller springegenskaber
- helhedskarakter på mindst 6.
- kåring i min. hvert andet led.

Stk. 3: For kåring til DR kræves:
- en størrelse på min. 148 cm i stangmål
- kvaliteter, i eksteriør og bevægelse eller springning, som berettiger til at indgå i
ridehesteavlen, men som ikke opfylder kravene til kåring i DH eller DS.
- helhedskarakter på mindst 5.
- kåring i min. hvert andet led.

Endvidere er der etableret et bilag til stambogens hovedafsnit kaldet Forregisteret, for hopper der
ikke opfylder kravene for optagelse i stambogens hovedafsnit. Dette bilag er underopdelt i F1, F2 og F3

Hopper med DV-mærkning på venstre lår, der kåres til DH skal mærkes på venstre side af halsen
med krone. Såfremt ejeren ikke ønsker dette, bliver hoppen nedklassificeret til DS. Såfremt hoppen
som føl er registreret i et andet forbund end Dansk Varmblod, er DH-mærkningen frivillig.

Kilde: utsnit af kåringsregler fra www.varmblod.dk (http://www.varmblod.dk/)

Fra et innlegg HanneBF la inn tidligere..

mema
21-04-2010, 22:57
Takk Lopke! Men jeg skjønner fremdeles ikke hva den praktiske betydningen har. Er virkelig ikke inne i slik ting. ;D

Altså for avl, pass, kan jeg si at hun også går som Dansk Varmblod selvom hun er Norsk Varmblod osv... SIkkert dumme spørsmål for noen men ;p

Lopke
21-04-2010, 23:00
Venter på at Hanne kan svare, hun er nok litt flinkere enn jeg.

HanneBF
23-04-2010, 20:43
Her er jeg...:D

DH, DS, DR og FOR 1, 2 og 3 er de forskjellige kåringsgradene i Dansk Varmblod, og har forskjellige kriterier. DH er den høyeste alminnelige kåringsgraden og betyr at hoppen er kåret i Dansk Hovedstambok. DS er den neste høyeste og betyr bare at hoppen ikke fyller ut kravene som er i Dansk Hovedstambok, og kåres derfor kun i den Danske Stamboken. Og så kommer de andre kåringsgradene under.

Derutover kan en hoppe få tildelt et R, som står for bestått bruksprøve. Dvs. at hoppen er vist under rytter til kåring og fått karakterer som er innenfor kravene til å bli tildelt R, eller hoppen har konkurranseresultater som er gode nok til å få tildelt R. Hoppen vil da f.eks heter RDH eller RDS alt etter hvilke kåringsgrad hoppen har oppnådd kravene til.

I tillegg har man også B (bronse), S (sølv) og G (gull) som hopper i DH kan bli tildelt til Dansk Varmblods Eliteskue, hvis hoppen er god nok til det.

Til sist har man et E, som betyr at hoppen er utnevnt til elitehoppe. En hoppe som får tildelt et E, har gode prestasjoner innenfor både avl og ridning.

HanneBF
23-04-2010, 20:52
Hva slags betydning har det på avl hvis hun noengang skulle gått som avlshest i fremtiden?

Kan jeg stille henne ut igjen som fireåring og eventuelt få kåringsgrad DH? Eller er det vanskelig når hun først har blitt DS?

Tar egentlig mot alt av informasjon. Så hadde vært veldig taknemmlig hvis noen tok seg tid til å opplyse meg litt. :)

At hun ikke har bestått rideprøven sin vil ha en evt. betydning for henne som det vi kaller hingstemor. Altså, får hun en hingst, kan dette avkommet ikke stilles til hingstekåring i DV, fordi hoppen ikke har fått tildelt R. Dette var en regel som ble innført i 2006 tror jeg.

Det som kan være smart for en slik hoppe er evt. og ride den opp og konkurrere litt på den, for så senere og se om hennes resultater er gode nok til å få tildelt en R.

Du kan sagtens stille hoppen igjen, MEN... Hvis hoppen ikke holder standarden til en DH hoppe vil hun beholde sin DS status.

En DH hoppe skal ha et meget godt eksteriør, og heller ikke få en dårligere helhetskarakter enn 8. Derutover skal hoppen måle minimum 160cm, ingen eksteriørkarakterer under 5, kåringer i 3 ledd (både mor og far), samt gode gangarter og vise en god teknikk og kapasitet innenfor sprang.

Lopke
23-04-2010, 21:00
Finnes det hopper som har RDHEG?

mema
23-04-2010, 21:23
Tusen takk Hanne! ♥ Da ble jeg litt klokere. :) Jeg tror nok at vi skal klare å få godkjent rideprøve. Når hun ble ridd på treårstesten var hun helt fersk og hadde så vidt lært galoppfatning, så det var vel nesten forventet at hun ikke skulle få den godkjent.

Da er det kanskje best å vente litt lenger enn fire år før vi prøver igjen? Må inrømme at det ikke frister å stille henne i år.

Hva vil det stå i passet hennes? Hvis det overhodet har noe med dette å gjøre. :p

Hegepii
23-04-2010, 21:29
Hun er vel uansett NV, selv om hun blir kåret i DV?

Lurer også på om det finnes hopper som har RDHEG :p Hos oss står det bare RDH, selv om de er medaljehopper/elitehopper..

HanneBF
24-04-2010, 11:41
Tusen takk Hanne! ♥ Da ble jeg litt klokere. :) Jeg tror nok at vi skal klare å få godkjent rideprøve. Når hun ble ridd på treårstesten var hun helt fersk og hadde så vidt lært galoppfatning, så det var vel nesten forventet at hun ikke skulle få den godkjent.

Da er det kanskje best å vente litt lenger enn fire år før vi prøver igjen? Må inrømme at det ikke frister å stille henne i år.

Hva vil det stå i passet hennes? Hvis det overhodet har noe med dette å gjøre. :p

En NV hest med NV pass som kåres i DV, vil få et klistremerke klistret inn i en av passets sider hvor det står kåringsgrad og karakterer som er gitt, samt sted og dato.

Hun er vel uansett NV, selv om hun blir kåret i DV?

Lurer også på om det finnes hopper som har RDHEG :p Hos oss står det bare RDH, selv om de er medaljehopper/elitehopper..

Hopper som har forskjellige kåringsgrader vi alltid få tilføyd de nye tingene foran. Dvs. f.eks med La-Jana som er en hoppe kåret i Hovedstamboken, med godkjent rideprøve og tildelt bronsemedalje ser sånn ut BRDH, B for bronse, R for rideprøve, DH for dansk hovedstambok.

En hoppe kåret i hovedstamboken med godkjent rideprøve, tildelt gull medalje og senere utnevnt til elitehoppe vil ha kåringsgraden EGRDH, E for elite, G for gullmedalje, R for rideprøve, DH for dansk hovedstambok.

Derutover kan kombinasjonene se slik ut

DH = Dansk Hovedstambok
RDH = Dansk Hovedstambok med godkjent rideprøve
BRDH = Dansk Hovedstambok med godkjent rideprøve tildelt bronsemedalje
SRDH = Dansk Hovedstambok med godkjent rideprøve tildelt sølvmedalje
GRDH = Dansk Hovedstambok med godkjent rideprøve tildelt gullmedalje

EDH = Dansk Hovedstambok senere utnevnt til elitehoppe på avl og avkoms prestasjoner
ERDH = Dansk Hovedstambok med godkjent rideprøve, senere utnevnt til elitehoppe på avl og egne sportslige resultater samt avkoms prestasjoner
EBRDH = Dansk Hovedstambok med godkjent rideprøve tildelt bronsemedalje og senere utnevnt til elitehoppe på avl og egne sportslige resultater samt avkoms prestasjoner
ESRDH = Dansk Hovedstambok med godkjent rideprøve tildelt sølvmedalje og senere utnevnt til elitehoppe på avl og egne sportslige resultater samt avkoms prestasjoner
EGRDH = Dansk Hovedstambok med godkjent rideprøve tildelt gullmedalje og senere utnevnt til elitehoppe på avl og egne sportslige resultater samt avkoms prestasjoner

DS = Dansk Stambok
RDS = Dansk Stambok med godkjent rideprøve
EDS = Dansk Stambok og senere utnevnt til elitehoppe på avl og avkoms prestasjoner
ERDS = Dansk Stambok og senere utnevnt til elitehoppe på avl og egne sportslige resultater samt avkoms prestasjoner.

En hoppe utnevnt til elitehoppe utfylder visse kriterier. Disse kriteriene gir forskjellige poeng. En hoppe som der søkes om elitestatus til skal ha minimum 25 poeng. Disse poengene gis på sportslige prestasjoner på avkom og hoppen selv, samt hvor gode avkom hoppen har laget og hvor høyt de er kåret. F.eks gis der 5poeng hvis et avkom er kåret i DH. Så gis der poeng for hvor høyt et avkom eller hoppen selv har startet, f.eks hvis hoppen har laget en A-hest i dressur eller sprang gis der 10poeng. Det gis også poeng for unghestchampionater, egenhetstester og ellers alminnelige konkurranser.

En hoppe kåret i DS kan ikke oppnå medalje. MEdaljer gis kun til hopper kåret i DH som er uttatt til eliteskue og som er gode nok. Dvs. at ikke alle hopper uttatt til eliteskue oppnår medalje.

Husk at hopper kåret i DS eller DH uten godkjent rideprøve kan få tildelt R for sportslige prestasjoner. Dette skal søkes om, og hoppen skal også her utfylle visse kriterier.

HanneBF
24-04-2010, 11:51
OBS!! Husk nå at en kåringsgrad ikke har noe og si for "rasen". En hoppe født og registrert i NV vil alltid være NV uansett hvor høyt den er kåret i andre forbund. Det samme gjelder hingster. Det er mer utbredt og kåre hingster i flere forbund, fordi hingstene skal ha godkjennelse til å bli brukt på et bredt utvalg hopper. Derfor er det "nok" og ha en hoppe kåret i det avlsforbund den tilhører, med mindre man vil lage andre avkom. Dvs. En hoppe født NV kåret som DH vil alltid kunne lage en DV som får dansk pass. Derutover har det ingen større betydning om hoppen er kåret i DV eller NV..

Hvis jeg var deg, ville jeg latt være med å hige så mye etter den R'en. Hvis du har en plan om og avle på hoppen, går jeg utifra at du også kommer til og avle NV videre siden du bor i Norge. Da ville jeg heller gått etter en premiering og en godkjent bruksprøve i Norge. En DS hoppe er vel og bra det, men er den først kåret i DS er det nok også en grunn for det, og det er svært sjeldent at man får hoppen kåret høyere. R'en vil selvfølgelig ha noe og si hvis du vil avle DV og hingster, men jeg går ikke utifra at ditt ambisjonsnivå er så høyt?!

mema
24-04-2010, 14:51
Tusen takk for veldig utfyllende og fine svar. :)

Nei jeg har absolutt ingen ambisjoner om å drive med avl i det hele tatt. :) Vil bare ha en fin hobbyhest og komme så langt som vi måtte klare. Men jeg syntes det er litt greit å vite hva disse kåringsgradene betyr og hva den praktiske betydningen er. Spesielt hvis jeg må selge henne en gang i fremtiden og hun kanskje da kunne blitt brukt i avl?

Men da ser det ut som om jeg slipper å bekymre meg for alt dette i alle fall! Hun er en fin hest for meg og jeg slipper å hige etter noen R siden den sikkert ikke vil få noen praktisk betydning for meg uansett. Og skulle jeg føle for det så får vi jo bare prøve oss igjen senere. :)