PDA

Se full versjon : Hest fra Danmark?

JOHANNE
16-12-2006, 15:08
Hvor mye koster det akkurat å inportere en hest til Norge fra DK? Hvordan gjør dere det?

Hva koster det å inportere en unghest til f.eks 40.000dkr eller 27.000dkr?

Trenger å finne ut av dette nå, viss det ikke blir for dyrt vurderer vi muligheten :razz:

Ellers så har jeg sett på en del "ferdiginporterte" hesteer fra DK i Norge, hvor mye ekstra synes dere at det er rimelig at de tar seg i pris i forhold til prisen på hesten i DK?

Lopke
16-12-2006, 15:25
Hesten til 40.000 DKK er 44.900 NOK

25% av 44.900 er 11.225,-

11.225+44.900 er 56.125,-

tollavgift: 5000+moms= 6250,-

6250+56.125=62.375,-

Frakt.. la oss si 4000,- (kommer jo an på hvor i norge fra hvor i DK) pluss moms.=5000,-

62.374+5000=67.374,-

Pluss veterinærutgifter...(røntgen??) du må ha 2 vet. besøk. en for helseattest og en for eksport. Tilsammen ligger dette ca på 2000,-

Dette er den lovlige importen.
Om du velger å skrive at hesten koster mindre på papirene (kontrakten) blir det mindre å betale moms av. skriver du og i kontrakten at den er "fritt levert" altså at lev omkostninger er inkl i prisen slipper du moms av dette og. Da må du betale frakten "svart".

Så importen koster deg sirka 25.000 mer enn hestens norske pris i DK.
Hva du skal betale for en hest ferdig registrert i Norge, burde da ligge under 25.000. Derimot slipper du bryet med importen og tollen, så noen vil gjerne betale ekstra for dette.

Opp til deg..

Som dere ser om man følger spillereglene så blir det ikke spesielt billigere å kjøpe i DK pga vi er utenfor EU. Skulle hesten til tyskland hadde det blitt mye billigere.. men sånn er jo den saken.

Fordelen derimot ved å importere er at man har MYE større utvalg blandt gode og trente hester. Jeg mener og man får mer for pengene der..

Og er man litt "kreativ" kan det ofte svare seg.

Kristina og Ozzy
17-12-2006, 00:19
Jeg tror vi betalte rundt 8000 kr for transport fra DK til Ålesund...

Asa Garsy
19-12-2006, 17:42
hørt om folk som setter ned verdien på hesten, i papirene som skal vøre med til toll osv for å slippe å betale sååå masse...

Star-Carro
25-02-2007, 22:06
min hest kosta ca. 1.600kr tror jeg

Tanja & Staro
02-03-2007, 19:35
hej flytter snart til Haugesund og skal have min ehst med fra Jylland i danmark og har en pris på alt i alt med papir 4000 dkr fordi han blir sendt som flyttegods.. men Lopke har ret det er dyrt hvis du køber den i Dk og skal have den til Norge...

Filizity
18-04-2007, 13:00
ja man betaler jo gull og grønne skoger i toll..... grrr...

Reaper
18-04-2007, 13:03
Uff, ja:/
Har planer om å importere neste år, så nå gjelder det å spare!:/

LisaFi
25-04-2007, 12:01
Jeg var innom på kaffebesøk hos en veterinær jeg kjenner i påska, og der ble det fortalt urovekkende ting angående helseattester etc på hester som kommer fra danmark.

Spesielt på store salgsstaller så er ofte veterinærattestene fabrikerte, dvs veterinæren har ikke sett på hesten en gang. Og vaksinasjoner som liksom er "dokumentert" er bare tull i mange tilfeller.

Dette er såpass kjent i veterinærstanden i Norge (mange saker med "haltefrie" danske hester som plutselig blir tre grader halte osv når de kommer til Norge, etc etc...) - at de faktisk har gjort forsøk på å få det til slik at hester med slike veterinærattester ikke får dem godkjent, men må sjekke spå ny når de kommer over grensa. Ikke for at norske dyrleger skal få mer å gjøre, altå, men fordi det er fantastisk masse fusk.

Denne veterinæren hadde også vært med på "handletur" i danmark- uten å bli presentert som veterinær, og hest etter hest som ble presentert med ferske, fiiine bøyeprøver - som da ble bøyet og kjent litt på, var... nettopp... Halte, med stor H.

Så vær forsiktig dere som skal importere, og hvis mulig, finn en egen vetrinær til å gå igjennom hesten dere tenker på å kjøpe, ikke la hesteselger finne og ordne alt...

Henriette444
25-04-2007, 12:07
Dersom noen skal importere, så kan jeg godt tipse om noen veterinærer der nede som er ok:)

Stall Nakkim
25-04-2007, 12:07
oi, det er skummelt da... Glad vi er venner av de vi kjøpte Thalion av!
Og det er jo en liten stall med maks to føll pr år.

Telenor
30-05-2007, 19:58
Skulen min var i Danmark i helga og kjøpte 7 nye hesteR !:D

Tanja & Staro
03-06-2007, 14:05
Jeg betalte 4800 for transport fra Skive til Åkrahamn.
Kan iøvrigt varmt anbefale Per Odberg som transportør hvis i vil købe hest i danmark

Sofie&Lavageitene
07-07-2007, 21:11
Tenker på å kjøpe meg American Miniature fra Dannmark, men det blir jo svinedyrt selv for en så liten hest jo:p

Tanja & Staro
08-07-2007, 20:58
ja det blir dyrt men sådan er det det er jo en prioritets sag.

Wilisia
08-07-2007, 21:08
Telenor: Hvordan skole går du på? x)

CalixLavec
05-12-2007, 22:06
Godt poeng det med at man bør ta med seg "egen" veterinær! Det eneste er at de sikkert skal ha betalt flesk for en helgetur til Danmark=P

Wilisia
06-12-2007, 07:55
Hehe, men vetrinærer tar seg nok betalt for litt av vært her i Norge og ville jeg tro :p

Siriga
17-12-2007, 17:28
forsiktig med å hente hest fra danmark..nytt tilfelle av kverke i bergen, moldegaarden.. der er det kommet ny hest fra danmark..med smitte

Lopke
17-12-2007, 17:46
forsiktig med å hente hest fra danmark..nytt tilfelle av kverke i bergen, moldegaarden.. der er det kommet ny hest fra danmark..med smitte

Her er det en vet. svikt som har skjedd.. skulle gjerne likt å sett denne hesten sine eksportpapirer og helseerklæring..
Har ikke noe med danske hester å gjøre.

Siriga
19-12-2007, 01:51
Hehe, skjønner, ikke sånn ment at man ikke skal hente hest fra Danmark... men hver gang eg har hørt om kverke..hest fra danmark..

men som sagt, er helt sikkert vet, svikt som har skjedd.
All ære til mennesker som får dyrene sine skikkelig sjekket:)

Jorryt
26-12-2007, 14:20
Kverke er mye, mye mer utbredt i Danmark enn i Norge, siden det ikke er noen restriksjoner på kverke i DK. Kverke er en meldepliktig sykdom i Norge, så MT har en viss oversikt over sykdommens utbredelse. Hester blir flyttet mye fra sted til sted i DK, så det er håpløst å vite om en hest har hatt kontakt med staller med kverke. Inkubasjonstiden er jo relativt lang, samt at det fins symptomfrie smittebærere som kan forårsake utbrudd i den nye stallen de kommer til.
Helt ening med LisaFi, det kommer utrolig mye dårlige hester fra Danmark. Så å være veldig nøye med hvem man kjøper fra er veldig viktig.
Kan også legge til at det er mange som har brent seg på å skrive ned vedien på hesten for å betale mindre toll. Tollvesenet har begynt å kontrollere dette, og det er flere hesteeiere som har opplevd å få store ekstrautgifter på toll i etterkant.

Henriette444
28-12-2007, 20:20
Det er ikke mye kverke i DK. Er faktisk mye sjeldnere man hører om det dernede enn her i Norge.

Jorryt
29-12-2007, 11:05
Det er ikke mye kverke i DK. Er faktisk mye sjeldnere man hører om det dernede enn her i Norge.

Jo, det er mye kverke i Danmark. De bryr seg bare ikke med kverke på samme måte som vi gjør. Jeg har bodd i København i 6 år og kjørt som veterinær der, vi behandlet faktisk en god del kverke. De kaller det bare ikke kverke, fordi det tas ikke svaberprøver på samme måte som her i landet, så de får ikke påvist kverke-bakterien. Her i landet kontaktes Mattilsynet når hester står med høy feber og respirasjonssymptomer, så tas det en nesesvaber og det dyrkes for Streptococcus equi. I DK kaller de det som regel ikke kverke før de ser byller ved kjevegrenene, og det er det jo slett ikke alle hester med kverke som får.

Henriette444
29-12-2007, 13:33
Tja, nå har jo jeg også bodd i DK. Og har stått på store tilridinings og salgsstaller. Seriøse staller. Og der har vi aldri latt hester stå med feber etc. uten å tilkalle veterinær. Vi hadde faktisk veterinær på stallen flere ganger i uka.

Men klart, finnes mange useriøse steder også da, som sikker gir blaffen. Jeg vet ikke noe om hvorvidt de danske veterinærer rapporterer det ene eller andre, men kverke er jo smittsomt, og påvirker ofte store besetninger. Jeg har aldri opplevd at vi har hatt virus som har påvirket mer enn noen få hester, og aldri med noe verre utfall enn lett hoste og litt nedsatt almenntilstand.

Hva slags steder påviste du typisk kverke på da? Store staller, små staller?

nano
29-12-2007, 20:22
tja, om det lønner seg for deg å importere hest fra danmark avhenger litt hva slags hester det er du ser på? om det er hester i lave prisklasser, typiske røverkjøp, kan det lønne seg. om du bare skal ta inn en hest i landet går det an å få trikset det til så den ikke blir såå dyr.
om hesten f.eks.koster 200 000 får du 25% i moms som er 50 000 kr. det som gjøres da er at selger skriver ned kjøpesummen i papirene til f.eks. 100, så slipper du med 25 000 i moms, og hesten blir betraktelig billigere.

det kan ofte lønne seg å kjøpe konkurransehester fra danmark, siden prisene der nede er noe lavere enn her. man kan f.eks. få en ok 120-130 hest helt ned i ca. 100 000, som man her hjemme får en middels ku for..(for å sette det litt på spissen:) men om du skal kjøpe en billig hest, kommer det så mye oppå at det kan lønne seg å kjøpe her hjemme isteden.

f.eks. en hest som koster 30 000 danske. Det blir litt mer i norske, så får du 25% moms oppå den summen, pluss engangsavgift og transport. om du skal ha hest fraktet fra danmark er jo det rimeligste å sette den på en stor transport. skal du ha opp to derimot kan det ofte lønne seg å hente dem selv. da jeg kjøpte hesten min kjørte vi ned og hentet henne selv, men da hadde vi med enda en hest. det ble billigere enn å sette de på en transport opp..

uansett lykke til med kjøp av hest:)

Jorryt
29-12-2007, 21:47
"om hesten f.eks.koster 200 000 får du 25% i moms som er 50 000 kr. det som gjøres da er at selger skriver ned kjøpesummen i papirene til f.eks. 100, så slipper du med 25 000 i moms, og hesten blir betraktelig billigere. "

Dette er det mange som har dyrekjøpte erfaringer med. Tollvesenet har hatt ekstra fokus på import av hest i det siste, og mange har måtte betale straffetoll.

Ang staller med kverke i DK, så har det vært i all slags staller, med overvekt av halvstore privat/rideskole med stor utskifting av hester. Jeg sier ikke at de ikke kontakter veterinær, men siden det ikke er en meldepliktig sykdom blir det stort sett puttet inn i diagnosen "uspesifikke luftvegslidelser". I Norge kommer som sagt Mattilsynet og tar nesesvaber, på statens regning, så her i landet påviser man Strep Equi mye oftere. Det blir satt i verk tiltak for å hindre smittespredning osv. Dette er ikke alm praksis i DK. Det største smittepresset ligger jo i de symptomfrie smittebærerne, som ikke selv har hatt symptomer på luftvegslidelse, men som sprer bakterien i miljøet.

nano
31-12-2007, 00:14
"om hesten f.eks.koster 200 000 får du 25% i moms som er 50 000 kr. det som gjøres da er at selger skriver ned kjøpesummen i papirene til f.eks. 100, så slipper du med 25 000 i moms, og hesten blir betraktelig billigere. "

Dette er det mange som har dyrekjøpte erfaringer med. Tollvesenet har hatt ekstra fokus på import av hest i det siste, og mange har måtte betale straffetoll.

- ja, jeg er klar over det, sier bare at det skjer rundt omkring:)

MonaB
12-02-2008, 18:00
hvordan kan tollvesenet sjekke om man faktisk har betalt det som står i papirene? kan man betale en del av kjøpesummen svart?

Lude
13-02-2008, 21:58
Hesten til 40.000 DKK er 44.900 NOK

25% av 44.900 er 11.225,-

11.225+44.900 er 56.125,-

tollavgift: 5000+moms= 6250,-

6250+56.125=62.375,-

Frakt.. la oss si 4000,- (kommer jo an på hvor i norge fra hvor i DK) pluss moms.=5000,-

62.374+5000=67.374,-

Pluss veterinærutgifter...(røntgen??) du må ha 2 vet. besøk. en for helseattest og en for eksport. Tilsammen ligger dette ca på 2000,-

Dette er den lovlige importen.
Om du velger å skrive at hesten koster mindre på papirene (kontrakten) blir det mindre å betale moms av. skriver du og i kontrakten at den er "fritt levert" altså at lev omkostninger er inkl i prisen slipper du moms av dette og. Da må du betale frakten "svart".

Så importen koster deg sirka 25.000 mer enn hestens norske pris i DK.
Hva du skal betale for en hest ferdig registrert i Norge, burde da ligge under 25.000. Derimot slipper du bryet med importen og tollen, så noen vil gjerne betale ekstra for dette.

Opp til deg..

Som dere ser om man følger spillereglene så blir det ikke spesielt billigere å kjøpe i DK pga vi er utenfor EU. Skulle hesten til tyskland hadde det blitt mye billigere.. men sånn er jo den saken.

Fordelen derimot ved å importere er at man har MYE større utvalg blandt gode og trente hester. Jeg mener og man får mer for pengene der..

Og er man litt "kreativ" kan det ofte svare seg.

Vi må ikke glemme at tolldirektoratet sjekker alle transaksjoner til utlandet og det er enormt mye kontroller på denne kanten. Dette pga mange har betalt et beløp til utlandet så kommer kontrakten med hesten på et helt annet beløp. Veldig sure penger å betale og spesielt hvis man har solgt hesten i mellomtiden for dette går til den som eier hesten pr.dags dato.
Greit å være ærlige å spille med åpne kort så man ikke ødelegger for andre som driver med import som bedrift.
Ærlighet kommer man lengst med. Dette er nå mitt råd:p

Jorryt
21-02-2008, 22:35
Helt enig med Anette, det er mange som har måttet ut med tildels store beløp i straffemoms (eller hva det nå heter). Tollvesenet har etterhvert blitt veldig obs på svindel med hesteimport, så det lønner seg absolutt å være ærlig og følge regelverket