PDA

Se full versjon : Importere fra DK. What to do?

Kine&Bones
19-04-2010, 13:23
I mai skal jeg ned til Danmark for å sjekke ut noen salgshester, og i forbindelse med det har jeg en god del spørsmål!

Jeg reiser ned alene for å prøve disse hestene, og dersom jeg bestemmer meg for en, lurer jeg på hvilke andre utgifter man må ut med utenom selve kjøpsummen for hesten?

Hva må man tenke på av toll?
Er det noen som vet om transport fra Aalborg til Kristiansand?

Hva annet er viktig å "få med seg"? Veterinærattest, bøyeprøver, rønken, stamtavle, papirer, pass, forsikring? Jeg har ikke kjøpt hest fra utlandet før, og forrige gang jeg kjøpte hest, endte jeg opp med å kjøpe en hest til en nær bekjent, så det hele foregikk ganske "uformelt".

Del gjerne deres erfaringer, så kommer jeg sikker på flere spørsmål!

tipsy
19-04-2010, 13:33
Det er 25% på kjøpesummen+ 5000 kr i en avgift. Hvis ikke disse summene er endret nå da.
Det sikkreste du gjør er jo å sende en mail til Tollvesnet, der du får opplysningene svart på hvitt.
Ta også kontakt med distriktsveterinæren her hjemme.
Så er selger antagelig hjelpsom med å kontakte deres distriksveterinær for undersøkelser og papirarbeid.

Når jeg hentet hjem hest fra DK måtte vi også raportere kjørerute med ca klslett. .
Og en helsattest som er max 48 timer gammel måtte med.

Få bøyeprøver, ev røngten, forsikringer i orden før du kjører hjemover med hesten. Og husk å få alt på papiret.
Pass, kontrakt, kvittering og vaksinasjoner må være i orden for å passere grensa.

Er noen år siden jeg kjørte over og uansett ville jeg sendt mail til de ovenfor for å dobbelsjekke.
Innmari kjipt å bli parkert på grensa uten å komme videre fordi man ikke var grundig nok.
Noen ganger er tollerne helt allrighte, mens andre ganger møter man på kålhuer... så greit å ha ting på stell.:rolleyes:

tigergutt
19-04-2010, 13:39
Avgiftene som skal betales er kr 5000 i toll + 25% moms av tollbeløpet+kjøpesummen+frakt!

Karoline «3 Silver
19-04-2010, 14:06
Signerer denne, drar nå ned i juni.
Men, blir litt annerledes for meg kanskje? Jeg skal kjøpe hest i DK, ikke ta den til Norge, men bli der et år for å gå på skole. Etter nesten et år skal jeg tilbake til Norge, og sannsynligvis ta den med. Gjelder de samme reglene da? Eller blir det annerledes?

tigergutt
19-04-2010, 14:08
De samme reglene vil gjelde for deg fordi hesten aldri har vært innfortollet i Norge, og levende dyr ansees ikke som reisegods (som man inntil en viss sum kan ta med seg avgiftsfritt)

edit
Jeg leste noe fort og fikk ikke med meg at du skal være bosatt i utlandet i ett år, for da kommer et fritak inn i bildet:
Fritaket er avhengig av at du har bodd i utlandet i minst ett år og at du har hatt dyret i din besittelse mens du var i utlandet.

Lopke
19-04-2010, 14:14
De samme reglene vil gjelde for deg fordi hesten aldri har vært innfortollet i Norge, og levende dyr ansees ikke som reisegods (som man inntil en viss sum kan ta med seg avgiftsfritt)

Det er jeg faktisk sikker på at hun kan. Ta den med som flyttegods altså.

tipsy
19-04-2010, 14:16
Har de slutta å innføre hest som reisegods? Gikk jo før....
(opp til 6000 kr kunne du ta med om man hadde vært ute et visst antall timer)

Jeg tror dog du kan ta med noe som flyttegods.
Da må du ha eid den i en viss tid og bodd i landet en viss tid tror jeg. (sjekk eksakte regler med tollvesnet)
Jeg har i alle fall hatt med hest fra Sverige til Norge som flyttegods.

Iberica
19-04-2010, 14:44
Ikkje glem at hesten også må være vaksinert.
Ellers så er det 5000,- i toll på 25% av hestens pris + transport til grensen.

Tror du vil tjene på å melde deg inn i importørregisteret til Mattilsynet.Skjema fylles ut på nettsidene deres.

Hegepii
19-04-2010, 17:27
Jeg fikk med min hest UT fra Norge (til Dk) som flyttegods, men jeg har hørt det skal være noe med at du må ha eid hesten i så og så mange år før den kan være med som flyttegods tilbake igjen. Så om jeg nå kjøper meg hest må jeg bo her så og så lenge før jeg kan ta den med meg tilbake hjem. Må da ha hatt adresse i Dk, ikke bare midlertidig flyttet. Innbiller meg at det er mer enn 1 år, synes å ha hørt 4. :/

Hvor skal du se på hest Kine&Bones? :)

tigergutt
19-04-2010, 17:31
sitat tollvesenet:
Dyr som flyttegods
Når du flytter til Norge fra utlandet, kan du i forbindelsen med flyttinger innføre kjæledyr (ikke i forbindelse med næringsvirksomhet) toll- og avgiftsfritt. Fritaket er avhengig av at du har bodd i utlandet i minst ett år og at du har hatt dyret i din besittelse mens du var i utlandet.

Hegepii
19-04-2010, 17:56
sitat tollvesenet:
Dyr som flyttegods
Når du flytter til Norge fra utlandet, kan du i forbindelsen med flyttinger innføre kjæledyr (ikke i forbindelse med næringsvirksomhet) toll- og avgiftsfritt. Fritaket er avhengig av at du har bodd i utlandet i minst ett år og at du har hatt dyret i din besittelse mens du var i utlandet.

Da har de kanskje endra det siden jeg flytta hit da. :) Ingen regel om hvor lenge man må ha eid det, bare så lenge det var i besittelse mens man var i utlandet? Man må ikke kjøpe den med en gang man flytter dit? Bare den er kjøpt mens man bodde der?

Kine&Bones
19-04-2010, 18:04
Jeg fikk med min hest UT fra Norge (til Dk) som flyttegods, men jeg har hørt det skal være noe med at du må ha eid hesten i så og så mange år før den kan være med som flyttegods tilbake igjen. Så om jeg nå kjøper meg hest må jeg bo her så og så lenge før jeg kan ta den med meg tilbake hjem. Må da ha hatt adresse i Dk, ikke bare midlertidig flyttet. Innbiller meg at det er mer enn 1 år, synes å ha hørt 4. :/

Hvor skal du se på hest Kine&Bones? :)

Jeg skal se på hest like utenfor Aalborg.
Stallen heter Lervanggaarden.
:)

Karoline «3 Silver
19-04-2010, 19:50
Takk, da ble jeg ltt klokere! :)

tipsy
22-04-2010, 07:29
Jeg trodde man måtte hatt det i et halvt år jeg, men det var kansje fra Norge til Sverige bare....

Hestefreek2
22-04-2010, 21:00
Hehehe, kom på noe jeg måtte føye til:
Da jeg hentet hesten min i høst, som jeg kjøpte våren før, så måtte vi betale moms av verdien på kjøringa, som jeg SELV hadde stått for. Tror det var et tillegg på 1200 kr jeg. For å momse av sin egen tjeneste:P Du kan tro jeg ble lang i maska.. Ikke brukte jo mindre på diesel enn det..