PDA

Se full versjon : Sånn ser det ut fra hesteryggen

Intheflesh
15-04-2010, 19:35
Espen Ski og Mekong i farta på galoppbanen...
http://www.tvbudstikka.no/categories/1/videos/3643

Fjollabolla
16-04-2010, 04:58
Så søt hest =) Så ung ut pga blikket.Men, virket litt ukurant i bakparten.

Issa
16-04-2010, 11:59
SKulle likt å sett fra et løp :) Hihii litt kort dekken? (og veldig langt bitt)

insolita
16-04-2010, 12:10
Sikkert kult for de som i utgangspunktet ikke har så mye hestepeil. For de som har det var det vel litt dårlig reklame for den sporten (får dog ikke hørt lyden akkurat nå, mye mulig han sier noe vettugt som kan veie litt opp for resten).

Silje
16-04-2010, 12:31
Sikkert kult for de som i utgangspunktet ikke har så mye hestepeil. For de som har det var det vel litt dårlig reklame for den sporten (får dog ikke hørt lyden akkurat nå, mye mulig han sier noe vettugt som kan veie litt opp for resten).

Han gjør ikke det... Skravler bare om hvor fort det går, om han noensinne er redd, har falt av o.s.v...

Opal
16-04-2010, 20:07
Så søt hest =) Så ung ut pga blikket.Men, virket litt ukurant i bakparten.

Den er 6 så i den store sammenhengen er den vel ung om en ikke i galoppverden.

insolita
16-04-2010, 20:14
Får håpe bittilpasning også når flere i den sporten snart. Det der er vel noe av det værste jeg har sett noen sinne.

xxAne
16-04-2010, 20:27
Får håpe bittilpasning også når flere i den sporten snart. Det der er vel noe av det værste jeg har sett noen sinne.

Jeg har surra litt både på Øvrevoll og forskjellige travbaner, og selv om jeg ser en del stoooore bitt i trav har 99% av galopphestene jeg har sett hatt flere cm for store bitt. Virker som det bare er å slenge på et bitt som hesten virker til å funke med.

Intheflesh
18-04-2010, 20:05
Det er mange fler enn før som tenker på bitt - men trenden har nok ikke nådd riktig alle ennå nei :-P

ida.myrum
19-04-2010, 01:48
normalt at fullblods er så bratte fra krysset og ned til halen? ser jo redd ut når den går :o

Har ikke peil på fullblods bare så det er sagt, er bare nysgjerrig. Men ut i fra andre raser er vel ikke så hellende kryss ønskelig?

Prikkedøden
19-04-2010, 08:56
Så søt hest da!

Opal
19-04-2010, 23:01
Løpshester har nok en litt annen muskelsetting enn den jevne ridehesten og de fleste har også et lavere halefeste enn en DV feks (hvilket man ikke skulle tro når de shower med halen rett i været :p) . Dette sammen med uheldig vinkel på filmingen i dette innslaget tror jeg er med på å gi et "rart" inntrykk av denne røde.

Intheflesh
20-04-2010, 01:07
Er i prinsippet enig i at krysset ikke er optimalt - men hesten er i opptrening etter en lang stund på sykeleie etter en alvorlig hengerulykke, så han er ikke et skole-eksempel på hvordan galopphester ser ut.
Men synes det er supert at Mekong er i gang igjen! Han blir bra skal dere se! :-)

Helga
20-04-2010, 01:15
Tykkjer den var veldig fin, eg.

Harneshaug
20-04-2010, 01:19
FIN? Ser du når den går ut av stallen, den er jo blegg stokke halt jo.... Jesus... Hjelper ikke om det hadde vært opptrening av beinbrudd, hadde aldri satt meg opp på en hest som gikk som det der om jeg bare var 40 kg.
Synes det var grusomt å se på :(

Helga
20-04-2010, 01:29
Neh, la eg ikkje merke til. Får sjå den om att!

Harneshaug
20-04-2010, 01:30
Ja det må du ...

Helga
20-04-2010, 01:31
Iiintereeesting. Såg det.

Harneshaug
20-04-2010, 01:34
0:56 og 1:11 og 1:46... Hadde trengt seg noen runder med kiro den der samt mye utetid tror jeg. Skadet er ikke ser stokk hakke stiv ut.

dorab01
20-04-2010, 06:31
bare så det er avklart! hesten er ikke halt. Den har den stokkete gangen til en sprek hest som skall ut på banen. Jeg ser den hesten daglig og tro meg den er ikke halt. Samt at hestene har gjevnlig veterinærkontroll en gang i uken på alle hester hos Nils så tro meg de hadde ikke vist ett tv innslag med en halt hest når de har 50 stykker å vege mellom på den stallen det sier seg jo selv også. Og nei vi tillpasser ikke utstyr på samme nivå som ridehester det går rett og slett ikke på en stall. La oss ta oss feks vi har 4 forskjellige treningshodelag og med fire forskjellige bitt og tar det hodelaget som noenlunde passer den hesten vi skall ri noen er med kryss engelsk eller vanlig ridehest nesereim. Mens en er med ringbitt tredelt bitt osv. Det samme med salen har fire treningssaler og har ikke råd til å tilpassse alt til alle hestene. Disse hestene skall ikke gå i noe form for dressur de skall lære helt andre ting å løpe rett strekke seg ut bytte ben osv. Noen hester blir kun i en liten stund og siden det er trenerne som har alt utstyret alt fra dekken til hodelag så er det pengemessig umulig å alltid kjøpe nye ekstra tilpassede ting. Vi har alt fra en svær hingst på nesten 1.80 i stallen til liten hoppe som er 1.48 cm det sier seg selv at trenerne desverre ikke har råd til egen tilpassing samt at de tilbringer så lite tid med det utstyret på at det rett og slett ikke er noe vits i. En treningstur hos oss er ca 30 min skritting på løse tøyler 20 min trav ca 5 min i banen og ny skritting på ca 30 min men allikevel så er alle hestene ute hos oss i minst tre timer hver dag i både paddock og maskin!

Kaja&HP
20-04-2010, 22:41
hørtes jo veldig bra ut Dorab..

Nei må si meg enig med Harneshaug, han ser stokk stiv ut. Han løper jo ikke "rent" heller.

Harneshaug
20-04-2010, 23:24
Jeg vet en del om hvordan det er på de store galloppstallene og at alt ikke er så enkelt å få til å gå i hop, men 3 timer er likevel ingenting :)

Den aktuelle hesten er også filmet etter den har gått i banen og den går ikke rent da heller, beklager.
Jeg har hatt 4 fullblodser selv, alle i forskjellig variant men dog med fullblodsens typiske fysiske trekk, men den her går som en schäfer med HD altså.

Jeg kunne forstått litt mer om den var på opptrening etter skade, men jeg skjønner ikke hvorfor den da ble brukt i filmen?
Om denne skal være representativ for det fineste innen rasen, siden det var 50 stk å velge mellom så er jeg nærmere sjokkert.

Jeg skjønner og vet de ikke skal hverken være bygget eller bevege seg som dressurhester, det har de gjengs ikke kropp for uansett, men jeg trodde denne gikk slik fordi den hadde vært skadet og ikke fordi den var flott å vise fram :(

insolita
20-04-2010, 23:44
Trist at du forsvarer dette dorab01. Da ser man jo at det ikke har kommet særlig langt. Som du sier er dette et tv-innslag, og da burde man jo i hvertfall se til at hesten har riktig utstyr. Jeg kan igrunn vanskelig se for meg at det bittet der kan passe noen som helst fullblodsmunn, så da er det nok feillæren som henger igjen der enda. Jeg har selv arbeidet på trenerstall og vet at man ikke kan ha alt utstyret perfekt, men i travverdenen blir det mer og mer vanlig at hver enkelt hest har sitt hodelag. Burde ikke være noen umulighet for galoppverden heller, man kan faktisk viderefakturere eier og la det følge hesten. Skadene som kan oppstå som følge av så stein hakke galt bittbruk er langt dyrere enn hodelag og bitt for hesteeieren, og det er en investering som stort sett har lang varighet.

MonaB
20-04-2010, 23:46
Et hodelag kan man få til rundt 200 kr, og bitt får man til rundt en hundrings, så bør ikke være økonomien det står på akkurat. Bedre med utstyr i litt dårligere kvalitet enn utstyr som ikke passer noe som helst.

Augustina
20-04-2010, 23:55
Må si meg enig med harneshaug og insolita.

Og, jeg kan forstå at det er dyrt å kjøpe en sal som passer skikkelig til hver av hestene sine om man har mange, men bitt? det er jo ikke en investering en gang. Er mye dyrere med hester som får slitasjeskader på tennene av for store bitt for eksempel.

(og ikke det at en tilpasset sal ikke er viktig, men dere skjønner nok hva jeg mener.. :p )

GULLPER
20-04-2010, 23:55
Et hodelag kan man få til rundt 200 kr, og bitt får man til rundt en hundrings, så bør ikke være økonomien det står på akkurat. Bedre med utstyr i litt dårligere kvalitet enn utstyr som ikke passer noe som helst.

Ja, og jeg synes i grunn at fire bitt og fire hodelag er veldig lite på en trenings stall?

Var på travparken i dag her i Bergen, og slik jeg fikk med meg hadde alle hestene hvert sitt hodelag, dog ikke et til flere hundre kroner. Et enkelt som passet hesten, samme med bitt.. Om man ikke har råd til nytt, så kjøp heller brukt...

Nimbus
20-04-2010, 23:59
...og hvis man bare har fire hodelag, så burde de i det minste være i noenlunde normal fullblods størrelse...

dorab01
21-04-2010, 11:13
Nå må jeg si at vi har altså jeg og mannen min har kun 9 hester i trening så lenge som nå. Og tilsammen har vi 4 hodelag som blir brukt i trening og fem hodelag som blir brukt til løp noen i plastikk andre i dyrt fint lær. Våre bitt passer hestene våre helt fint dette er ikke ett innslag fra vår stall. Men jeg kan garantere dere at det finnes omtrent ikke noe skader i gallophest verden i norge som kommer av dårlig tilpasset bitt eller sal. Og nei mekong er nok ikke den finneste hesten nils har på stallen det finnes mange ufatelig pene hester der jeg anbefaler alle til å ta en titt på:http://cpanel3.proisp.no/~reinegdr/galleri/main.php?g2_itemId=13770

dette er helt vanlige treningssituasjoner fra banen dekkene forteller hvilken trener det er snakk NP er nils AL er arnfinn lund ZB er zoltan benedek (våre hester) WN er wido neuroth CE er cathrine erichsen osv. Her kan man få ett lite innblikk i hvordan de enkelte trenerne har hestene sine og hvordan de blir trent.

Og bare så det er sagt nei trenerne har ikke økonomi til å kjøpe ting en det aller nødvendigste, de fleste trenerne sliter veldig med økonomien og med veldig mange gjerrige eiere som du ikke kan forklare hvorfor akkurat den hesten trenger nytt bitt osv. Selv om de virkelig har mye penger så er det veldig vanskelig å få penger ut av eierne maange betaler ikke for seg eller betaler flere måneder forsinket osv det er veldig tøft å være trener og såklart forsvarer jeg trenerne i norge ingen hester har det vondt hos noen av trenerne systemene er anderledes hos alle men vondt er det ingen som har. De som er interessert er hjertelig velkommen til vår stall for å se hvordan det er hoss oss.

Musical Missile
21-04-2010, 11:24
Men jeg er faktisk enig med flere her om at det kan da kjøpes bitt som har riktig størrelse iallefall. Det koster da ikke så mye. Ha fire stk i størrelse 11,5 eller 10,5 istedenfor 14,5...

Men dessverre så har nok ikke bittkunnskapen nådd særlig langt i galoppverden. Jeg skrev selv en artikkel om bittilpasning og tannproblemer fra en kurs NoARK arrangerte. Oppmøte der var dessverre altfor dårlig. Helt klart at mange kan lære masse. Dessverre er det ikke alle trenere som har vilje til å lære noe nytt eller ønsker å gjøre om på ting. Men dette gjelder vel gjengs i hele heste-Norge. Selv om mange begynner å bli flinkere.

Angående salene som brukes, de er ikke lenge på av gangen når hestene er på banen. Men det å ri på tur i slike saler gjør at det blir et veldig trykk på manken fordi stigbøylene er så fremoverskutte i forhold til vanlige saler. (Dette fortalte saltilpasseren som var hos meg og tilpasset dressursal.) Hesten min hadde faktisk en fortykning langs hele manken som følge av treningssalen og kan ha vært medårsak til mye av ryggproblemene hans.

Fælt å si, men faktisk glad jeg ikke har løpshest lenger....man får litt annet syn på ting om man står litt utenfor. Vet hvertfall at om jeg skal ha galopphest i trening igjen skal mye gjøres anderledes.

dorab01
21-04-2010, 11:47
Men jeg er faktisk enig med flere her om at det kan da kjøpes bitt som har riktig størrelse iallefall. Det koster da ikke så mye. Ha fire stk i størrelse 11,5 eller 10,5 istedenfor 14,5...

Men dessverre så har nok ikke bittkunnskapen nådd særlig langt i galoppverden. Jeg skrev selv en artikkel om bittilpasning og tannproblemer fra en kurs NoARK arrangerte. Oppmøte der var dessverre altfor dårlig. Helt klart at mange kan lære masse. Dessverre er det ikke alle trenere som har vilje til å lære noe nytt eller ønsker å gjøre om på ting. Men dette gjelder vel gjengs i hele heste-Norge. Selv om mange begynner å bli flinkere.

Angående salene som brukes, de er ikke lenge på av gangen når hestene er på banen. Men det å ri på tur i slike saler gjør at det blir et veldig trykk på manken fordi stigbøylene er så fremoverskutte i forhold til vanlige saler. (Dette fortalte saltilpasseren som var hos meg og tilpasset dressursal.) Hesten min hadde faktisk en fortykning langs hele manken som følge av treningssalen og kan ha vært medårsak til mye av ryggproblemene hans.

Fælt å si, men faktisk glad jeg ikke har løpshest lenger....man får litt annet syn på ting om man står litt utenfor. Vet hvertfall at om jeg skal ha galopphest i trening igjen skal mye gjøres anderledes.

Det kommer helt an på hvor mye du har under salen mange trenere bruker kun en poly pad under salen vi bruker to poly pads og en sånn tykk hard ullsak under alle salene. Ingen av våre hester har ryggproblemer. Eller har hatt ryggproblemer. Vår filosofi er kjenner du at hesten begynner å få bitte litt vondt noen steder kan være alt fra ben til rygg skulder osv. Så for den fri med en gang blir ikke ridd på mange dager til det er helt borte da står de kun ute og koser seg gjerne hele dagen. Med dette unngår vi det meste av sykdom faktisk og har veldig skjeldent dårlige hester.

Mentos
21-04-2010, 11:48
Fine hester på bildene:) Men Uæææh - mange som rir i dongeribukser og joggesko i full fart ser jeg :p kan umulig være behagelig?

Ser også det er en del store bitt utover i bildeserien. Jeg skjønner problemstillingen med utstyr til treningshester, dog er de fleste fullblodsmunner ganske små. Hva med å ha noen ekstrabitt liggende på stallen da, istedenfor å fakturere hver eier for tilpasset bitt? Har dere noen variabler i størrelse og form liggende vil jo de fleste hestene få bitt som passer noenlunde. Dere trenger ikke engang kjøpe hodelag til dem, men bytte etter behov.

Fire (store) bitt til 50 fullblodser synes jeg var litt lite.

dorab01
21-04-2010, 11:51
Fine hester på bildene:) Men Uæææh - mange som rir i dongeribukser og joggesko i full fart ser jeg :p kan umulig være behagelig?

Ser også det er en del store bitt utover i bildeserien. Jeg skjønner problemstillingen med utstyr til treningshester, dog er de fleste fullblodsmunner ganske små. Hva med å ha noen ekstrabitt liggende på stallen da, istedenfor å fakturere hver eier for tilpasset bitt? Har dere noen variabler i størrelse og form liggende vil jo de fleste hestene få bitt som passer noenlunde. Dere trenger ikke engang kjøpe hodelag til dem, men bytte etter behov.

Fire (store) bitt til 50 fullblodser synes jeg var litt lite.

IGJEN ser jeg driver og gjentar meg selv de fire bittene som igjen ikke er store er VÅRE bitt ikke Nils sine de har sikkert mange mange fler vi har kun 9 hester på stallen.:cool:

Musical Missile
21-04-2010, 11:57
Nå har stort sett hver rytter sitt eget hodelag, så om de bare hadde bytta ut bittet der med et i en mindre størrelse hadde jo mye blitt bedre. :) Mener her alle staller! Ære være til de staller som allerede har bytta ut gigantbittene med noen mindre.

Olabukse er undervurdert å ri i! Deilig når du først blir vant med det! Vi har som regel leggchaps under buksa for å forhindre at leggene får klyp.

Mentos
21-04-2010, 12:02
IGJEN ser jeg driver og gjentar meg selv de fire bittene som igjen ikke er store er VÅRE bitt ikke Nils sine de har sikkert mange mange fler vi har kun 9 hester på stallen.:cool:

uups.. da beklager jeg ;) leste feil!