PDA

Se full versjon : Sykkelhjelm til ridning?

trineck
14-04-2010, 12:23
Vi har en stand på jobb i dag med http://www.tryggtrafikk.no/Sykkelhjelm2010/ som har masse kule sykkelhjelmer..
Hvordan er sikkerheten om man bruker sykkelhjelm til ridning?

2mine
14-04-2010, 20:50
Nå vet jeg ikke mye om sikkerhetsforskjellene mellom en sykkelhjelm og en ridehjelm, men jeg fikk ridehjelm da jeg en gang falt av en hest med sykkelhjelm på hodet, kløyvde hjelmen, og fikk vondt under haken (og merke) pga hakereimen "strupet" meg da hjelmen ble dyttet bakover på hodet. Dette var da en hjelm som var avlangt formet, altså lenger bak enn foran, og jeg falt med bakhodet hardt i bakken. Hadde kanskje gått bedre med en rundere sykkelhjelm, men jeg går ikke tilbake til sykkelhjelm, for å si det sånn!
Det er nok helt andre krav til en ridehjelm enn en sykkelhjelm, slik som det er andre krav til f.eks en motorsykkelhjelm enn en ridehjelm :-)

Wilisia
14-04-2010, 20:53
Spørsmålet er jo også hva forsikringselskapet vil si om du ramler av med en ridehjelm kontra sykkelhjelm. Men på en annen side så kan jo ikke kravene være så mye annerledes..

trineck
14-04-2010, 21:08
Ja, jobber i forsikringsbransjen og er klar over det. Men kunne tenkt meg å vite om sikkerhetskravene som stilles, for jeg tror det stilles rimelig høye krav til sikkerhet på sykkelhjelmer også, og fallene som kan skje på sykkel (stupe over styret f.eks) kan være like stygge som fra hest.. De der racinghjelmene som stikker ut foran og bak og skal minske luftmotstanden kan ikke akkurat være passende for ridning, men de som dekker bakhodet bra og ikke er slik da tro?
Vet at mange rideskolebarn blir bedt om å ta med sykkelhjelm i starten rundt omkring, men om det er lurt er en annen sak, men mest derfor jeg spør.. ;)

T.B.
15-04-2010, 01:23
Ja, man detter ikke anderledes av en sykkel i 50 km/t enn en galopperende hest.
Kanskje det går på "kultur og design" med de to typene hjelm.
Det er også andre typer hjelmer, tilpasset "sin idrett".

Min datter har ridehjelm, sykkelhjelm, motorsykkelhjelm og snowboardhjelm - kanskje det kunne klart seg med èn?

Hvis jeg har hatt en ny fòr-rytter, som ikke har ridehjelm, har jeg anbefalt at de tar med sykkelhjelm - til de finner ut om/at de vil fortsette med ridningen, og da har jeg anbefalt kjøp av ridehjelm.
Det KAN jo tenkes at jentene ikke syntes det var spesielt "stas" å ri med sykkelhjelm...

Har hatt noen pasienter til terapiridning, som ikke "tålte" å ha ridehjelm på hodet - kan være sånn med enkelte - og da har deres egen sykkelhjelm vært løsningen.

Snofte
16-05-2010, 22:27
Vis du skal ri aktivt anbefaler ejg og bruke ridehjelm. Rett og slett forde den er bedre utformet og laget for riding. Sykkelhjelm, er vel kanskje vis jeg tar med meg en som skal ri litt. Tar jeg med meg kjæresten og skal leie han en liten tur, eller lar han rusle rundt på banen så SKAL ha han sykkel hjelm på. Av den enkle grunn at ingen ridehjelmer paser ham.

Konklusjonen er at vis man skal ri og driver med det, så er ridehjelmen spesifisert for dette og har sine goder. Sykkelhjelmen skal være med vis noen andre som ikke min hjelm passer til som skal opp på Sibell.