PDA

Se full versjon : Kornavrensk - mengder?

Kaja
15-12-2006, 12:55
Meeg spiser ikke så mye høy om natta, så hun får oppbløtt kornavrensk ved siden av høyet om natta, det har forresten ingenting med tenner eller høy og gjøre, det er i orden.

Kan man gi kornavrensk på samme måte og mengde som høy - bortsett fra at det skal bløtes opp?

Hvor mye høy tilsvarer en kg tørt kornavrensk?

Generalen
15-12-2006, 13:52
Hvorfor forer du hesten din kornavrens????Det finnes knapt nok næring i det. langt mindre vitaminer og mineraler.
Kornavrens er jo kun "søppel" dvs. alt det som kommer med inn i treskeren under treskingen som ikke er korn: halmbiter, ugress,frø......osv. Under rensingen av kornet blir disse urenhetene blåst bort, samlet i tanker og senere pelletert og solgt. Egentlig en smart måte å bli kvitt avfallet sitt på spør du meg.
Vil heller anbefale deg å gi hesten din kraftfor i tillegg til høyet i stedet.
Er bonde selv, har både ku, sau og gris pluss at jeg har drevet med hest i over 20 år, men har aldri kunnet tenke meg å fore noen av dyra mine med kornavrens. Det er bare som å kaste penga rett på møkkadynga.....

Generalen
15-12-2006, 13:53
Hvorfor forer du hesten din kornavrens????Det finnes knapt nok næring i det. langt mindre vitaminer og mineraler.
Kornavrens er jo kun "søppel" dvs. alt det som kommer med inn i treskeren under treskingen som ikke er korn: halmbiter, ugress,frø......osv. Under rensingen av kornet blir disse urenhetene blåst bort, samlet i tanker og senere pelletert og solgt. Egentlig en smart måte å bli kvitt avfallet sitt på spør du meg.
Vil heller anbefale deg å gi hesten din kraftfor i tillegg til høyet i stedet.
Er bonde selv, har både ku, sau og gris pluss at jeg har drevet med hest i over 20 år, men har aldri kunnet tenke meg å fore noen av dyra mine med kornavrens. Det er bare som å kaste penga rett på møkkadynga.....

Kaja
15-12-2006, 13:53
Jaja, hun får da kraftfor!
Men siden hun spiser lite høy, så har jeg gitt henne 1 kg kornavrensk hver dag i tillegg til høyet, fordi jeg leste her at det er som høy?

Generalen
15-12-2006, 17:44
OK, men kornavrensk gir ikke hesten mæring, det er jo bare vommfyll. Så visst du ønsker å få hesten din til å spise mer grovfor (høy) er det jo ikke lurt å fylle magen dens med tomme kalorier.
Nå vet jo ikke jeg hvor mye kraftfor du forer , hva slags hest du har eller hvor mye den arbeider.
Det er i alle fall ikke lurt å gi en hest som spiser lite grovfor mere kraftfor eller annet næringsfattig vommfyll for å kompensere for at den spiser lite høy.
Kraftfor er veldig stivelsesrikt og det kan sette hestens tarmbakterieflora helt på "skakke" om den samtidig ikke greier å få i seg nok fiber. Har du forsøkt å bytte ut litt av kraftforet med hakket eller pelletert lucerne/ alfalfa eller betfiber.
Betfiber er så å si bare fiber av den typen hesten lett kan fordøye og omgjøre til energi , det er også godt for magen dens:-D, kan med fordel fores til alle typer hester
Luserne er et ganske kraftig for og bør gis med forsiktighet til ponnier og hester som ikke skal ha for mye protein, men er kjempefint til hardt arbeidende dyr, ungdyr og avlsdyr.

Kaja
22-02-2007, 10:47
Jeg gir kornavrensk for å få i henne MER grovfôr, da jeg har hørt at gresspellets kan fungere som det.

Anyone?

Belinda
22-02-2007, 13:41
Hvofor gir du henne mer grovfôr? Er det for å fete opp? I safall må du nok høre på generalen her. Helt riktig det som blir skrevet der. Kun vomfyll, null næring!

Asbjørg
22-02-2007, 14:12
Er hesten din tykk eller tynn? Hvis den er ikke trenger å legge på seg, og heller ikke taper seg i vekt med den fôringen han får nå, så er det ikke sikkert det er så dumt å gi han kornavrensk som inneholder lite næring:) Hestemager er laget for å ha noe å jobbe med hele tiden, så for hester som er litt runde er det lurt både for helsa og humøret til hesten at den får noe å knaske på selv om han er på slankern. Men trenger hesten å legge på seg, bør den få næringsrikt fôr, og ikke kalorifattig vomfyll:)

Kaja
22-02-2007, 17:06
Hun trenger å legge på seg, men hun spiser ikke alt høyet hun får og legger ikke på seg!

Belinda
22-02-2007, 20:32
Da bør du finne et annet fôr. Hun vil ikke legge på seg av dette.
Har du prøvd å gi henne silo??

LisaFi
22-02-2007, 20:33
Jamne hun legger ikke på seg av kornavrensk heller, kunne like gjerne fora med dopapir! - Altså: har ingenting i en hest å gjøre. Det er søppel, som en eller annen luring fant på at "idiotene som driver med hest tror sikkert på at det er bra". Og så solgte han det til noen som "sikkert tror at det er bra".

Om du ønsker å gi hesten mer vomfyll uten energier i - gi halm
Om du ønsker at hesten skal legge på seg, gi mer næringsrikt grovför (ikke større mengder enn at den eter det...)

MER næringsrikt høy altså! Mer kraftför er en dårlig løsning. Du kunne alikevel vurdert å gi litt olje, da det er ren energi (fett) .

Eva
22-02-2007, 23:44
Lucernepellets, Green Power e.l. sorterer inn under grovfôr. Prøv heller det eller betfiber/betfôr fremfor kornavrens-det er vel enda mer unyttig næringsmessig enn kli omtrent??

Kaja
23-02-2007, 09:28
Ok, takk for svar. Stallen her forer med høy inne og rundball ute.
Skal gå opp i mengde betfiber, fra 3 dl til 7 dl etter hvert.
Så håper jeg det hjelper. Pluss at hun skal få olje, som jeg ikke har gitt den siste måneden.
Kan godt være at det var grunnen til at hun nå har blitt tynnere?

LisaFi
01-03-2007, 22:56
Meget OT... Levanger ser jeg... Har en anelse om at den "luringen" som begynte med dette der oppe heter Heimdal... Og gjerne vil fôre billig...
Kan det stemme?

Tone Kristin
01-03-2007, 23:37
At hun ikke har fått olje den siste måneden er sikkert grunnen til at hun er blitt tynnere. Olje er rent fett, og mye fôr i lite volum.

Hvor mye grovfôr får hun? Har du sjekket for tarmproblemer? Mavesår?

Kaja
02-03-2007, 08:59
Har ikke tannproblemer eller mageproblemer, sjekket.
Men nå begynner hun sakte men sikkert å legge på seg,
jeg trodde ikke hun skulle bli tynnere om jeg minsket betfiberet og oljen!
Hun får så mye grovfor som hun orker å spise. :)

LisaFi: Jeg har hørt navnet Heimdal, skal høre med stalleier hvem hun kjøper kornavrensk fra jeg! ;)

Birre
02-03-2007, 11:57
Jeg slet med vekta til Vickie i fjor. Hun ble alt for tynn fordi hun hadde blitt foret på for LITE grovfòr. Hun ble satt på ca 7 kg høy pr dag i tillegg til 4 ltr pellets og 1 ltr betfòr for å fete henne opp.

Nå er mengden på fòret som gis selvsagt målt opp etter hennes str og treningsbruk, men betfòret er veldig effektivt for hester som trenger å legge på seg. Jeg er enig med LisaFi her at gresspellets er penger rett ut av vinduet. Prøv betfòr, jeg har veldig god erfaring med det på min hest!

smulemor
02-03-2007, 13:59
kornavrensk = kli ?

LisaFi
05-03-2007, 22:20
bare sånn for å være på det rene - har jeg sagt at gresspellets er penger ut av vinduet?

Gresspellets som de vi får kjøpt her inneholder oftest mye lucerne, og er rikt på proteiner. Vil man at hesten skal legge på seg og bygge muskler, behøver den proteiner. Fint å gi noe gresspellets i illegg om man mistenker at grovfôret inneholder lite.

Betfôret er relativt raske karbohydrater som en hardt trenende hest stort sett vil "fyre" i forbrenninga si under trening, mens en mindre aktiv hest godt kan legge på seg av det. Det beste med betfor er at det er smakelig og lett å få i hesten, også om man blander det i andre ting hesten helst burde spise mer av. Det inneholder også mye fiber, som gir hestens mage noe å jobbe med, og det er jo sunt.

MEn bunn og grunn: Mer grovfôr, og gjerne kraftigere grovfôr om du sliter med å få i henne tilstrekkelige mengder..

LisaFi
05-03-2007, 22:21
Kornavrensk er ikke kli heller, for kli er renset og inneholder i det minste noe, kornavrensk er rett og slett "tomskallet" etter frøet i kornet, ubehandlet.

MEEGET lite næring i, godsakene er jo borte...

smulemor
06-03-2007, 00:38
Kornavrensk er ikke kli heller, for kli er renset og inneholder i det minste noe, kornavrensk er rett og slett "tomskallet" etter frøet i kornet, ubehandlet.

MEEGET lite næring i, godsakene er jo borte...

har aldri hørt om dette i foringsbruk en gang jeg, hva brukes det egentlig til bortsett fra søppel ?

LisaFi
08-03-2007, 20:13
vomfyll for gris?

Nei, ærig talt, det ER vel egentlig søppel...