PDA

Se full versjon : Hesten er redd vind

Mari
15-12-2006, 09:52
Hva gjør man med hester som reagerer på vind?

En hest på stallen løper ut bare det blåser litt. Hun som eier han skjlnner ingenting, han er utegangshest, trives med det, men har i det siste blitt så redd hver gang det blåser....

Ingvild
15-12-2006, 10:04
Humm.. Har vore borti hestar som vert meir skvettne når det bles, men ikkje som stikk av.

Det kan vere at det er rytteren som er anspent når det bles - fordi ho er redd hesten skal springe ut, og difor skjer det.

Det kan vel hjelpe med litt "miljøtrening" med hesten når det bles, få den til å gå forbi ting som beveger på seg etc.

Mari
15-12-2006, 10:07
Kanskje det.. Hesten er 13 år, har aldri vært sånn før... Han er født hos eier, og har alltid gått ute. Kanskje han kan ha hatt en vond opplevelse når det blåste på beite eller noe..?

Ingvild
15-12-2006, 10:40
Ja det kan vere.

Vil nok tru det ikkje er sjølve vinden, men at ting beveger på seg og at det kjem rare lyder han reagerer på? Kan hende han har vorte skremt ute som du seier.. Dersom rytteren klarer å forholde seg roleg under tur, vil eg tru det ikkje blir riktig så ille..

Kurre
15-12-2006, 10:47
13 år gammel hest som brått endrer oppførsel...
Hmmm...kan det kanskje ha noe med hørsel å gjøre? Eller synet?
Og at vind-vær dermed oppfattes som mer farlig enn tidligere?

Mari
15-12-2006, 10:54
Kanskje det.... Hm, kanskje best å la en dyrlege sjekke han.

Ina
15-12-2006, 18:21
En ting som slo meg akkurat nå, iom at han er utegangshest, kanskje det har skjedd noe når det har vært vind? Han har blitt skremt, og nå forbinder det med den ubehagelige hendelsen?

Bare noe som slo meg, mulig det er vanskelig å finne ut om det er det også, siden mest sannsynlig ingen har sett noe.

Mari
16-12-2006, 11:12
Status etter dyrlegesjekk: Både syn og hørsel er helt iorden. Litt problemer med ene beinet, men det er neppe årsaken til alt tullet, hmm...

Bente & Etanec
16-12-2006, 11:22
Hmmm, ingen enkel ting og finne ut av dette her...
Men tenker en del på Etanec sin oppførsel når jeg leser om denne hesten. Han har også endret adferd på en måte, nå som været og årstiden har forandret seg.
Det er som om han leter etter noe og hoppe og skvette for, biler er jo plutselig blitt livsfarlige i hans øyne og særlig etter mørkets frembrudd.. Der er mye som i hans øyne nå er farligt ute på tur, men ikke værre enn at jeg bare kan sitte der oppå og le av ham, tullingen min :-D

Men er dette såpass alvoligt at rytter er redd for og ri hesten nå? Og blir hesten ridd jevnligt?
Av og til kan det bli slik som jeg skrev ovenfor her, at de leter etter spenning om de ikke får trening jevnligt. Tror du dette kan være årsaken tro?

absinthe
17-12-2006, 19:56
valakken min er litt sånn "ååå hjelp det blåser" når det er vind ute.. alt er jo så mye skumlere, og det er spøkelser overalt.. til tider har han hoppet ut i veien når det skjer, men tror det kom litt av at jeg ikke var helt avslappet selv..
har merket i det siste, at så lenge jeg bare sitter rolig i salen, så skjønne rhan fort at det ikke er så farlig likevel...