PDA

Se full versjon : Brannvarsling-har du det?

Synne
14-12-2006, 22:02
---

Mandarinhest
14-12-2006, 22:04
Nei, jeg har ikke røyk/brannvarslingsannlegg i skuret til hestene!

Anita&Svarten
14-12-2006, 22:44
På en måte.. Stallen henger sammen med huset, og inne huset er det varsling. Men ikke inne i selve stallen da døra er oppe 24/7, og hestene går løse (altså.. inn og ut som de vil). Men skal de stå oppstallet der SKAL det varsling.

Bente & Etanec
14-12-2006, 22:54
Jepp, brannvarsler har vi. Både inne i huset (både oppe og nede) og i stallen. Har to hester der ute + en liten puse (den andre er på vift for tiden :???: )
Brannvarsleren i stallen er tilkoplet egen varsler her inn ei huset, så begynner dte og brenne ute i stallen starter den inne etter bare 3 sekunder etter den i stallen utløste :smile:

Anita&Svarten
14-12-2006, 23:02
Jepp, brannvarsler har vi. Både inne i huset (både oppe og nede) og i stallen. Har to hester der ute + en liten puse (den andre er på vift for tiden :???: )
Brannvarsleren i stallen er tilkoplet egen varsler her inn ei huset, så begynner dte og brenne ute i stallen starter den inne etter bare 3 sekunder etter den i stallen utløste :smile:

Slik vi og skal ha.. Synes liksom at de er tryggere på en måte.. Vil ikke ha "brannvarslingdusjsystem" i stallen. Tror neppe hestene hadde satt pris på det.. :lol:

Marte+Quicky
14-12-2006, 23:17
Jepp, vi har brannvarslingsystem i stallen. Er ikke det påbudt nå, i alle staller med et vistt antall hester?

Anita&Svarten
14-12-2006, 23:19
Tror det.. Synes egentlig det burde vært påbudt uansett jeg men.. en stall med en hest er like mye utsatt for brann som en stall med 30 hester feks..

Bente & Etanec
15-12-2006, 00:09

Slik vi og skal ha.. Synes liksom at de er tryggere på en måte.. Vil ikke ha "brannvarslingdusjsystem" i stallen. Tror neppe hestene hadde satt pris på det.. :lol:

Hi hi, nei det kunne ikke vi heller hatt i vår stall :lol: Foreløpig står der en araber og en welshponni, men etterhvert bllir der nok to arabere. Og tipper der hadde blitt Texac om de ble dusja uten deres samtykke, ha ha :lol:

Christina
15-12-2006, 00:13
Vi har brannvarsler på stallen ja.. Vi hadde nesten en brann her i sommer, men vi oppdaget det i tide til at det ikke fikk utviklet seg til en.. :) Vi fikk bekreftelse på at varslerne funket, iallefall! For en lyd det var i dem også...

Men hestene var like rolige da vi kom inn igjen... :)

Harneshaug
15-12-2006, 00:19
Jeg har ikke det men har jo bare leid til nå.
I morgen kl 12 overtar vi gården og skal flytte hestene opp til huset i den største fjøsen som vi bygger om til stall. Da skal vi ha brannvarsling.
Har 4 hester så det ville vært grusomt om det begynnte å brenne...
Viktig med varslere både i hus og stall.

Lopke
15-12-2006, 09:03
JEPP!!!

Det første jeg kjøpte og tok med meg til den nye stallen. Hvis det er mer enn 10 hester er det påbudt. Da skal de og ha 2 nødutganger. Mattilsynet skal sjekke dette og man skal egentlig registrere seg når man har hestehold. Vi fikk brev fra mattilsynet da jeg flytta inn. Stalleier ble jo helt skremt, men da jeg leste det med smått, gjaldt alle disse restriksjonene altså kun over 10 hester.

Uansett.. jeg kjøpte to trådløse brannvarslere. Den ene er i stallen over høyet, den andre plaserte jeg inne i huset til eier.. Det kostet meg 1000,- og vi testet den og. Den funker.. Kjøpte på coop bygg.

1000,- er en billig forsikring.. og en liten trygghet til meg som ikke har hesten hjemme.

Mari
15-12-2006, 09:04
Jepp, trådløs brannvarsling.

Hanna
15-12-2006, 23:12
Ja, det er brannvarslingsanlegg i stallen, flere steder. Kanskje ikke så rart siden det er rundt 35 hester der. Men i sommer ble den utløst av trykket fra lynet (det slo ned ved ridehuset, det SMALT), og da ulte det utover hele bygda omtrent. Skal si dere at de ansvarlige på gården var FORT nede i stallen da.. Men det brant ingen steder, vi måtte sjekke overalt ;-)

hehe, her for noen uker siden gikk brannalarmen i stallen vår også. husker ikke helt hvorfor, men var falsk alarm iallfall. den har jo ALDRI gått før, ikke på de 20 årene Lise har drevet stall her (hun bor på gården). så når den gikk av midt på natta - den ene klokka er rett over senga hennes - kan tro hun skvatt!! :lol: de hørte det sikkert til sentrum XD og lise ante jo ikke hvordan hun skulle skru den av.. haha. måtte ringe til eierne av stallen (de er her aldri men..), og til slutt slå av strømmen.. XD *se for seg lise løpe rundt i pysjamas midt på natta i telefonen mens det ringer i hele sørkedalen* :lol:

Sara&Korak
15-12-2006, 23:32
Men sånn altså... Hvis det er folk i stallen kun 3-4 timer om dagen og de som har hester der bor 15 minutter ifra.. Hva hvis batteriet blir dårlig eller den utløser seg selv av en eller annen grunn? Det blir jo et helsikes liv med all den pipinga , særlig for hestene..
Her hjemme er det sånn at hvis røykvarsleren hvis den blir fri for batteri så begynner den å pipe sånn en gang innimellom..
Men ja, hadde vi hatt stall (får kanskje snart) så ville det vært en eller to røykvarslere der.

Shadowfax
16-12-2006, 09:38
Jess, hjemme er det det. Men her har jeg i grunn ikke sett noe til det. Litt skummelt egentlig

|lisa|
19-12-2006, 13:50
Vi har brannvarsling ja! Vi har det over hele gården vår da. Skikkelig anlegg, skal si det høres når alarmen går :roll:

Tritla
08-01-2007, 15:35
Jepp. Har 7 hester i stallen. Og røykvarsler både i stallen og salrommet. Vinduet mitt er ca 30 meter fra stallen, så jeg burde høre det. Har også brannslukningsapparat

Rosita!
25-01-2007, 00:33
Vi holder på å bygge ny stall,så når den er ferdig skal det innstalleres brannvarsling ja....
Syns det er skummelt uten.

Svalgårds Cheri
26-01-2007, 09:54
Såvidt jeg vet har vi ikke brannvarsling i stallen jeg står:???:

Sigrid
26-01-2007, 15:11
Ti hester i stallen her, men ingen brannvarsler! Dårlig sikkerhet, egentlig..

stallflua
26-01-2007, 15:26
Har ikke brannvarsler i stallen hesten min står nå ( leiger stallen)... men hjemme på garden har vi brannvarsling på begge fjøsene ( stallen er i den ene fjøset ), i alle tre husene ( jepp, 3 bebodde hus på garden ) og i stabburet.... Dette er jo et ganske avanset system, som kom krav om å ha da vi driver med melkeproduksjon... men det hjalp på " hysterisk - tankegang - om - tenk - om stallen- brenner " tanker.... :lol:

Ane,Blida&Brana
28-01-2007, 00:43
Japp, innstallerte for 2 år siden tror jeg. Kosta på 50.000 kr på skikkelig anlegg enda vi "kun" har to hester på gården nå. Trygt syns jeg :)