PDA

Se full versjon : Spiltau eller boks, hva mener du?

Wenche
13-12-2006, 23:29
Hadde en landbrukssarkitekt på besøk på skolen i går, og det ble noe prat på bygging av stall. Han kom inn på at "alle" veterinærer mente at det var best å ha hestene i boks, mens han ikke så noe problem i å ha hest på spilttau. Begrunnelsene var at det var plassbesparende, billigere å sette opp, enkelt å stelle hesten, og enkelt å fore. Og da jeg sa at jeg ikke var noe særlig glad i spilt, fordi hestene ble stående på samme sted hele tida, uten mulighet for å "flytte seg" ( Mener da å kunne gå rundt på egen hånd..), sa han at det var ikke noe problem så lenge hestene ble trent litt hver dag. (Hørtes ut som han da mente at de skulle stå inne resten av døgnet..)

Og jeg sa som jeg mener, at jeg syns hestene bør få stå i en romslig boks, slik at de selv kan få bevege seg "fritt", når de førstes skal stå inne på en stall.

Hva mener du? Begrunnelse..?

Gjest-
13-12-2006, 23:34
Helt klart boks. En hest pleier vanligvis å røre på seg/spise 16-20 timer i døgnet. Syns ikke noe om at man da skal putte hesten sin inn i et spilt i 10 timer i døgnet, om de blir trent nok eller ei har ingenting å si. Jeg mener de skal kunne flytte litt på seg, ha mulighet til å legge seg ned som de vil.

Reaper
13-12-2006, 23:37
jeg foretrekker også boks, av samme grunner som lene..

Liz
13-12-2006, 23:41
Jeg har faktisk aldri sett en hest på spilttau, men slik jeg har forstått det er hesten "bunnet" fast hele tiden?

Hvis jeg har forstått det rett, vil det aldri bli aktuelt for meg å ha hesten min på spilt. Når jeg først nekter henne å bevege seg fritt hele døgnet, skal hun i det minste ha så mye frihet som mulig.

At det er plassbesparende og sikkert mer økonomisk også, synes jeg er irrelevant. Har man ikke råd til kostnadene ved å bygge stall får man la være. Skal selv bygge om et fjøs til stall om noen år, og boksene der håper vi å få til på 4*4 meter. Det er større enn "vanlig", men som sagt; jeg er for så stort som mulig.

Malinas
13-12-2006, 23:42
Jeg også mener at boks er best, for da får hestene røre på seg, og slipper og stå rolig hele tiden. Naturlig er jo ikke hestene rolige.

Spilt kan jo være greit, men da må hestene få gå ute veldig mye av tiden. Å ha hest på spilt hele døgnet liker jeg ikke noe særlig, av den grunn at de nesten ikke kan bevege seg.

Gjest-
13-12-2006, 23:44
Liz : spilt er "åpen" boks, gjerne med forkrybba og vannkaret rett foran hesten. De har ikke allverdens med plass på sidene, og er bundet ofte med et tau gjennom "et hull" foran med en trekloss i enden så tauet ikke kan tråkkes på.

Liz
13-12-2006, 23:54
Takk! :) Da er det sånn jeg trodde.

Christina
14-12-2006, 00:03
Boks, helt klart.. tenk å måtte ligge i samme stilling i senga si hele natten. Sikkert like ille. Huff...

Silje og Tindra
14-12-2006, 00:23
Jeg har ingen betenkligheter med spilt, så lenge det er godt tilrettelagt. Det vil si at spiltene skal være brede nok til at hesten skal kunne rulle og ligge godt, at det er avløp i rompe-enden og at man forer i krybbe forran spiltene (slik at man kan gå mellom veggen og spiltene). Spilt forutsetter også at hestene får godt med utegang.

For meg er det mye bedre å ha hest på spilt som får gå ute 12 timer i døgnet, enn å heller sette hesten på boks og ha den ute i 4, fordi "spilt er så kjedelig for hesten" :-)

Ingvild
14-12-2006, 00:25
Silje har eit poeng.

Eg er for boks ja, hesten får mykje meir bevegelsesfriheit med det. Ville nok ikkje satt hesten min på spilt.

Harneshaug
14-12-2006, 00:34
I grunnen enig med Silje. Bedre med 16t ute og 8t på spilt enn 20 t i boks..
MEN da er forutsetningen at spiltet er stort nok og masse utegang. Om det ikke går skal hesten ha så stor boks som overhodet mulig.
Mine nye bokser skal være 4*4m og mine går ute fra 10-02....
Ulskaug fyller med en gang han blir stående ine i tillegg til at han forvandler seg som Dr. Jecyl/Hyde /-:

Hanna
14-12-2006, 00:38
skriver under på siljes. og en ting til; hvis veggene er lave, må "naboene" være gode venner.. hadde forrige hesten min på spilt, og han ble flyttet til boks fordi han kranglet sånn med naboene.. og da MÅ de jo stå "hode til hode" hele tida, liksom.
men et fint spilt & mye utegang er bedre enn liten boks og lite utegang, uten tvil.

er en balansegang i alt ;-)

Rosita!
14-12-2006, 01:32
Helt klart syns jeg boks er det beste....Liker ikke spilt i det hele tatt....
Men akkurat nå står hesten min i spilt da forde det ikke er ledige bokser,men jeg liker det ikke...
Hun er en som også elsker å rulle seg så da syns jeg det er ekstra dumt,for det får hun jo ikke gjort i spiltet.

Bente & Etanec
14-12-2006, 02:07
Jeg kommer aldri til og sette hestene våre på spilt, uansett.. Men det bunner i en fæl opplevelse jeg hadde med en hest jeg stelte. Det var min manns hest som jeg stelte da jeg var ung, og hun stod på spilt på bygdas rideklubb.
En morgen holdt hun på og bli kvalt, da hun hadde prøvd og snu seg i spiltet. Tauet hun stod bunnet i var litt for langt, og hun hadde fått dette rundt halsen. Så der ble hun liggende på gulvet uten og kunne røre seg, og fikk nesten ikke puste...
Dette satte en solid støkker i meg, så av redsel for at slikt skal skje igjen kommer jeg aldri til og sette våre hester på spilt.

Det beste må vel være og ha dem på boks i tillegg til utegang så mye som mulig.

Silje og Tindra
14-12-2006, 02:08
Hvis hesten ikke får rullet seg i spiltet, så er ikke spiltet stort nok. Med stort nok spilt fungerer dette :-)

Bente & Etanec
14-12-2006, 02:15
Hvis hesten ikke får rullet seg i spiltet, så er ikke spiltet stort nok. Med stort nok spilt fungerer dette :-)

Tenker du på det jeg skrev, Silje?
I såfall så skulle hun ikke rulle seg men snu seg sidelengs. Som om hun ville snu seg og gå ut av spiltet.
Husker ikke i detalj lenger hvordan og hva som skjedde videre, men det endte med at hun ble liggende på gulvet og nesten ble kvalt :???:

Måne
14-12-2006, 02:16
Jeg synes å huske at hester skal kunne legge seg ned, men de skal ikke kunne snu seg i spiltet. Da er det for stort.

Silje og Tindra
14-12-2006, 02:24
Bente: Tenkte på Rositas innlegg :-)

Bente & Etanec
14-12-2006, 02:26
Okey, da så :lol:
Jaja, greit og forklare litt bedre likevel..

RenateSJ
14-12-2006, 03:26
Du sier noe der Måne.
Tror spiltet er for stort for hesten hvis den kan snu seg mens den står fast.

Hvis jeg kunne velge mellom å ha hest på (passe stort) spilt, med mulighet for å stå ute mesteparten av døgnet. Eller boks, men uten luftemuligheter. Så hadde jeg valgt spiltet.
Men ellers så er jeg ikke noe stor fan av spilt.

kineram
14-12-2006, 06:41
jeg bygger stall nå og bygger spilt som hoppene kan stå på meste av vinteren. Bygger i tillegg bokser som de kan stå på om det skulle være behov. Er ikke mange netter hestene mine står inne i løpet av et døgn og da synes jeg ikke det er noe problem å ha de stående på spilt.

Maria
14-12-2006, 08:35
Her på lille skolestallen, står to av hestene på spilt, (to feite fjordinger :lol: ) de klarer heelt fint og rulle seg, og begge to kan enda bedre ligge om de vil.

Men jeg liker boks best da! Vil helst ha hesten min på boks når jeg får.
Men det finnes jo også hester som liker og stå på spilt istede for boks. Slik som forrige yndlingshesten min, hun ble stressa og vandret rundt i boksen hele tiden. Hun ble mere livlig da, da.

Wilisia
14-12-2006, 08:40
Roxanne sto i spilt på en rideleir da jeg hadde henne på for. Var ye gladere i boks. Gjelds Pernille også. Så jeg er får boks. De kunne rulle seg i spiltet sp det var stort nok.

Hege
14-12-2006, 17:44
Helt klart boks! Jeg synes argumentene han hadde for spiltau var rimelig dårlig, de gikk jo kun på fordeler for stalleier/de som forer- og ikke for hesten sitt beste!

Å stå rett opp og ned, uten å ha mulighet til å legge seg ned skikkelig, har jeg ikke noe tro på at er så bra for hesten, selv om den står ute mye.

Rosita!
14-12-2006, 18:08

Spilta er ganske store dem....(men uanz om spiltet er stort nok til rulling så kan det nå ikke være så behagelig å rulle seg i et spilt)Men problemet med hesten min er at hun ruller seg ikke hvis det kan bli litt trangt sånn som i spilt/liten boks:)

JOHANNE
14-12-2006, 18:34
Helt greit begge deler egentlig, har boks til min siden det kansje er å foretrekke. Men det kommer jo litt ann på hesten, heller et romselig og bra spilt enn en trang og for liten boks.

Eneste er viss du skal ha spilt så må hesten kunne stå mye ute, og det kan bli en del griseri om man har vallak/hingst. Har sett flere hester som har stått slik og vert fornøyde med det.

Lopke
14-12-2006, 19:25
Spilt blir ulovlig i DK fra 2007. Pga tidligere nevnte faktorer. Hesten får veldig liten bevegelsesfrihet.. Den kan ikke rulle seg, ikke snu seg, stå i driten sin (hvem måker 5 ganger daglig?) være bundet i grime, stå med baken til utganger og mennesker (kan skape utrygghet for noen hester) De kan legge seg ned, men thats it.

Jeg ser ikke hvorfor man velger å sammenligne spilt med boks og antall utetimer..

Spilt blir ulovlig uansett, med tid sikkert og i Norge. Utegang er en selvfølge. (og da mener jeg ikke kun 2 timer som er minstekravet)

Når man velger å bygge boks frem for spilt betyr det da ikke at "nå kan hesten stå inne flere timer enn ellers?"

At det koster DK 127 millioner å gjennomføre de nye reglene til hestehold og kanskje 100 rideskoler må legges ned er jo en annen sak :roll:

LisaFi
14-12-2006, 21:46
Jeg mener faktisk å ha lest et sted at spilt skal bli ulovlig i Norge også. ?

Selv ser jeg faktisk noen fordeler med spilt, blant annet at det "kurerer" bakredde hester, da alt hyggelig, så som mat, stell, utslipp etc kommer "bakfra". Det handler også litt om "displin" ved oppbinding. Det er endel å lære for hetene ved å stå på spilt.Det er ikke helt tilfeldig at den spanske rideskolen etc har hestene på spilt. Får hestene tilstrekkelig med utegang og trening, så er ikke spilt så mye dårligere enn boks, synes jeg. MEn da må selvfølgelig visse forutsetniger til spiltet også være oppfylt.. Oppbindingen MÅ være med kloss, slik at tauet ikke blir slakt når hesten legger seg, og hesten kan få foten over når den reiser seg. Spiltet må være så bredt at hesten kan ligge rett ut, dvs hestens mankehøyde pluss ti cm er en god regel. Helst bør hestene bindes i halsring, slik at trykk ved eventuell rygging kommer lenger ned på nakken enn akkurat bak ørene der ei grime vil trykke. I tillegg må spiltene være dype nok, slik at to hester ikke får rygget rundt til hverandre og sparket, f.eks i foringstid.

En annen fordel med spilt, er jo at det er veldig greit å gjøre reint flere ganger pr dag! Ta runden med båra bak hestene etter kveldsforing, feks. Lettstelt til morran, og hyggelig for hestene!

Hoppa mi sto på spilt på rideskolen, og det funka faktisk veldig fint! Hun trivdes godt med det, lå og spiste kveldshøyet sitt, mens rideskolebarna "satt" på magen hennes og stelte henne. Vennligheten selv! :-D Kom du tidlig om morran og snek deg inn, kunne du se at alle hestene (utenom "vaktposten") lå rett ut og "snorket". Ikke noe problem alls!

For hestens del er det vel egentlig ett fett om fengselet er på 3x3 meter eller et spilt, helst ville den nok vært ute, tenker jeg. :roll:

Men skal jeg ha plass til mine egne nå, så blir det nok boks, av to grunner, nemlig at det nå er mest vanlig, og at det er lettere å få hesten til å bevege seg mellom fôr og vann. Men har ingen betenkeligheter emd å sette hoppa på spilt igejn, om det av diverse grunner skulle være nødvendig. Hester blir ofte som eierene sånn, tror jeg. Ser en positivt på det, går det ofte fint... ;-)

Silje og Tindra
14-12-2006, 22:11
Takk LisaFi, du fikk med det meste jeg mente. :-)

Maria
14-12-2006, 22:15
Tusen takk Lisa! Akkurat det samme mener jeg og :).
Hesten tar absolutt ingen skade ved og stå på spilt, så lenge den blir brukt aktivt, og får gå masse ute =).

Er vel kanskje en fordel til? Om hesten har en vondt halthet eller noe, så den må stå lengst mulig i ro, og ikke bevege seg på veldig, er vel spiltet en fin ting? I boksen har den mulighet til og gå rundt og rundt, småtrave tilogmed. Vet ikke jeg :)

Marte+Quicky
15-12-2006, 00:15
Nja, jeg liker da boks best... Av grunner som mange av de andre her har sagt ;-)

edit-leif

lillekira
15-12-2006, 13:27
Jeg liker best boks. Og selvom jeg har mine på boks,er de ute fra morgen til kveld,så det er ikke boks istedenfor utegang liksom.
Liker ikke spilt,da jeg mener hestene må få røre mest mulig på seg.Og i ett spilt får de ikke rørt noe særlig på seg.

Silje og Tindra
15-12-2006, 13:31
De får ikke rørt noe særlig på seg i en boks heller ;-)

lillekira
15-12-2006, 14:16
Hehe,neida de får ikke rørt seg så mye i en boks.Men de har mulighet til å gå en runde liksom,flytte seg fra side til side og strekke seg litt iallefall. Det begrenser seg mye mere i ett spilt enn på boks.

Kaja
15-12-2006, 14:59
Jeg kommer aldri til å sette noen av mine hester på spilt.
Satser på at det også blir ulovlig i Norge da! :-D

Synne
15-12-2006, 16:08
Liker boks best!
Det er 9 spilt i stallen+eit megastort som nesten er like stort som 2 bokser... Og så er det ca. 10 bokser...

Synne
15-12-2006, 16:09
P.S. Dei spilta er store, ca. 4 hestebredder...

Silje og Tindra
15-12-2006, 18:12
Hehe,neida de får ikke rørt seg så mye i en boks.Men de har mulighet til å gå en runde liksom,flytte seg fra side til side og strekke seg litt iallefall. Det begrenser seg mye mere i ett spilt enn på boks.

De kan iallfall snu seg. Men gå? Så store bokser har jeg aldri sett før. Med mindre det er snakk om en shettis i en hesteboks, da. Strekke på seg går jo finfint i spilt også :-)

Gjest-
15-12-2006, 19:50
Jeg kommer aldri til å sette noen av mine hester på spilt.
Satser på at det også blir ulovlig i Norge da! :-D

Gikk det ikke den veien eller noe? Mente jeg hørte noe om det, kanskje jeg tar feil..

Astrid
18-12-2006, 02:47
Er det ingen som er plaget med at hestene sliter seg når de står på spilt da? Ser for meg at hesten min hadde vært på rømmen ganske ofte hvis han hadde stått på spilt! Ryker ofte ei grime eller et leietau når han står bundet for å si det sann... Ganske uakutelt å ha han i spilt ja =P
Han trives på boksa si han.. Kan se ut vinduet, ta hodet ut av boksa og følge med på hva som skjer i stallen, romstere rundt på jakt etter høystrå som han har oversett...
Men som noen andre skrev her så står jo kyr i spilt flere mnd i strekk uten å få komme ut.. Skal spilt bli ulovlig for de også da, eller?
Kyr er jo dyr på lik linje med hester liksom..

LisaFi
18-12-2006, 10:26
Såvidt jeg vet, så er det allerede forbudt å innrede NYE båsfjøs. Dvs om man bygger/ innreder nytt til kyr, får man ikke bygge båser for oppbinding. Hvor mange år bøndene får på seg før alle kyrne må i løsdrift, vites ikke, men det er nok mange, i og med at det kommer store omkostninger med å bygge om fjøs til nytt...

Marte og Zerafina
18-12-2006, 10:49
Liker vel best boks, men syns ikke det er noe problem i å ha hester på spilt. Kommer jo an på hesten da, men..

Hestene mine står på spilt. Skulle selfølgelig ønske de sto på boks, men for tiden har jeg ingen mulighet til det. Har planer om at det etterhvert skal bygges bokser men det blir nok ikke før til sommeren igjen..
De har det helt fint med å stå på spilt. De ligger når jeg kommer om morgenen, og ser ut til å trives bra med spiltet. De står da ute hele dagen (ca.12 t eller mer)

Mener boks er bedre, men er jo ikke problem med å ha hesten på spilt, iallefall ikke som en midlertidig løsning..

Mari
18-12-2006, 11:14
Blir spilt ulovlig, sliter vi endel ang. utegangsløsningen vår. Vi har separate fòringsplasser inne i liggehallen, altså spilt. Uff da.

|lisa|
18-12-2006, 14:33
Jeg må si jeg foretrekker boks av samme grunner som mange andre her. Og når det gjelder utegang, hestene fortjener å stå ute hele dagen uansett om de står på spilt eller boks om natten. For meg er ikke boks erstatning for utegang, siden det tross alt ikke gir så stor frihet til hestene.

Man ser raskt hva som passer hesten og om den trives. Derfor er det best å følge med på tegnene til hesten, alt passer ikke alle.

lillekira
18-12-2006, 19:31
Hehe,Silje og Tindra.......nå smiler jeg egentlig godt for meg selv her. Nå er du kverulant bare for å være det tror jeg. ;-)

Mine hester kan selvsagt ikke GÅ sånn rundt i boksen da.Men kan snu seg,gå **kremt...flytte seg** til side.Stå med rompa mot døra,til høyre,til venstre eller med rompa bak........

Oki,skjønner du?????
:smile:

Hanna
18-12-2006, 22:18
om spilt blir ulovlig kommer vel folk bare til å sette en dør på hvert spilt og kalle det boks...
om det ikke blir regler for hvor store de må være da.

xXlisaxladyXx
18-12-2006, 23:29
jeg har dessverre bare dårølig erfaring av spilt,.. en hest på rideskolen til venninna mi rev seg løs og sparket ihjel en annen ponni som også sto på spilt. ikke vet jeg hvordan den rev seg løs,.. ikke prøv å skriv jo assa sikkert fordi de ikke passer på at tauene ikke blir slitt... det kan ha vert en svakhet i tauet for den sakt skyld, men jeg ville aldrig tatt den risikoen.

selv er ikke bokser "skadefrie" heller, men ville heller tatt sjansen i en boks en i et spilt,...

BTW jeg har også hørt snakk om at spilt skal bli ulovlig:D:D jippi!

Silje og Tindra
19-12-2006, 01:38
Nei, LilleKira, jeg "kverulerte ikke for å kverulere". Jeg lurte på om du virkelig mente at en hest kunne gå i boksen. :-)

Måne
19-12-2006, 01:41
om spilt blir ulovlig kommer vel folk bare til å sette en dør på hvert spilt og kalle det boks...
om det ikke blir regler for hvor store de må være da.

Det finnes allerede sånne regler.

RenateSJ
19-12-2006, 05:16
Ja jøss!
En stor nok boks klarer da hesten å gå på en minivolte i!

LisaFi
19-12-2006, 12:05
Humre... hva er vitsen? Bevege seg ute, slappe av inne.. Heter det i mitt hode, i alle fall.

I min verden er "boksvandring" en uvane, og et tegn på at hesten vantrives... ;-)

Asa Garsy
19-12-2006, 13:01
Ser det på boken Garsy har nå at den er alt for liten, hun klarer å snu seg men blir i minste laget gitt, hun er vandt med å ha stor boks da, så gleder meg til å se reaksjonen hennes i jan når vi flytter

lillekira
19-12-2006, 13:25
Hehe,takk Ingvild. Du forklarte det jeg mente.Gå på "minivolter" i boksen og bevege seg litt. Og det gjør mine.Ikke fordi de misstrives,men ganske enkelt for å røre på seg og bevege kroppen litt.
De står ute fra tidlig morgen,til sen kveld.Og koser seg i boksen sin på natta. ;-)

|lisa|
19-12-2006, 13:36
Det er jo forskjell på å gå rundt og rundt hele tiden, og å bevege litt på seg :roll:

Silje og Tindra
19-12-2006, 15:22
Jeg får meg ikke til å tro at boksvandring er positivt i noen som helst forstand. Det er iallfall ikke et argument som fungerer positivt i mine øyne, da vi allerede vet hvor mye volter sliter på hestebena.

Å spinne rundt seg selv kan vel knapt kalles å bevege seg ordentlig. :-)

Reaper
19-12-2006, 17:01
ok, enda et saklig/usaklig argument.
La oss si at hesten har et vindu i boksen, den kan snu rompa til sola, se over boksdøra hva som foregår i stallen osv, hvis den har lyst til det kan den snu seg og se ut av vinduet for å få med seg det som foregår.
Hvis du har hesten på spilt blir det litt vanskeligere, pluttselig får den sola i øynene og kan ikke snu seg vekk..

jada jada, jeg klarte ikke å dy meg :roll:

Silje og Tindra
19-12-2006, 18:20
Ingvild: Det var ikke deg jeg tenkte på, men Lillekira.
Reaper: Det er derfor man setter vinduene på andre siden av stallgangen ;-)

Altså.. Nå høres det sannsynligvis ut som om jeg er veldig pro-spilt og mot boks, det er ikke tilfellet. Min personlige mening er bare at noen av argumentene for eller i mot det ene eller andre til tider er noe tynne. Som f.eks. at hesten kan -gå- i boksen; den kan snu seg, men knappest gå (da har du en rimelig stor boks, den vil jeg gjerne se). Eller at man setter spilttau rett ved vinduer (jeg har ikke sett en eneste stall som har hatt spilttau rett under et vindu) og at hesten ikke kan rulle eller legge seg ned.

Forutsetningene for godt fungerende boks- eller spilthold er mye utegang, uansett.

Reaper
19-12-2006, 18:25
Reaper: Det er derfor man setter vinduene på andre siden av stallgangen ;-)

Hvordan skal den kunne se ut da? :lol: da ser den jo bare i veggen..:p

Silje og Tindra
19-12-2006, 18:27
Og det gjør ikke et flertall av bokshestene også? ;-)

Reaper
19-12-2006, 18:45
jo, men de har muligheten til å velge..:p
ja jeg er kverulant i dag.. :lol:

Linda
19-12-2006, 21:37
Jeg hadde ene hesten min på en annen stall for en periode for et par uker siden, og hun kunne da fint gå i boksen. Si hvis hun stod bakerst i boksen måtte hun da ta noen skritt for å komme til døra.
Denne boksen var riktig nok ganske stor til henne da som er ca 1.57, kanskje rundt 3.5 gange 3.5.

Silje og Tindra
19-12-2006, 23:51

Tror du virkelig alle staller kommer med vinduer på alle vegger hvor det er bokser?

Hanna
20-12-2006, 00:16
min mening, iallfall, er at under de rette forholdene kan både spilt og boks være gode løsninger, mens under dårlige forhold kan begge være nært opptil vanskjøtsel.
en stor boks er bedre enn et litt smalt spilt, men det går andre veien også.

om jeg skulle velge mellom stor boks og stort spilt, ville jeg tatt boks, fordi da slipper hesten å stå med grime, oppbundet i mange timer i strekk. men gamlehesten min sto på spilt en god stund, den.
hver hest trives med ulike ting, hvert spilt og hver boks er forskjellig. det finnes ikke noe fasitsvar :)

Måne
20-12-2006, 00:27
Jeg mener at spilt er en grei løsning, hvis forholdene er gode. Dvs riktige mål på spiltet i forhold til hesten, kloss i enden av leietauet så ikke hesten vikler inn beinet, og hesten må være egnet til, og trives med å stå på spilt. Jeg tror hester bør være ganske rolige av natur for å stå på spilt.

Dimma har stått på spilt flere ganger og det har vært greit, men jeg foretrekker boks for henne da hun er en slik en som aldri står stille, spesielt om hun er bundet.. Føler seg nok mer fri i en boks.

Begge deler må legges tilrette, og med mye utegang. Særlig om hesten står på spilt. Den kan jo bevege seg mer i en boks. (Men ut me'n likevel! ;-))

Reaper
20-12-2006, 13:46

Tror du virkelig alle staller kommer med vinduer på alle vegger hvor det er bokser?

nei, men om den ikke har vindu, kan den se hva som skjer i stallgangen..

Silje og Tindra
20-12-2006, 14:16
Ja, det er sikkert kjempenyttig for en hest å få med seg det. Det kan for øvrig mange hester på spilt også. :-)

IngvildK
20-12-2006, 19:14
Liker boks best, jeg. Men har ingenting imot spilt - så lenge de er store nok til at hesten kan ligge rett ut på siden og rulle seg, og at det er kloss på tauet så det ikke blir slakt når hesten legger seg ned.

Men boks scorer høyest hos meg da ;-) Hera ble mye livligere da hun ble flytta fra spilt til boks. Kan hende hun kjedet seg på spilt, vet ikke jeg, men vet i hvert fall at spilt kan være ganske praktisk. Om hesten er skadet, har uvaner som vandring, etc.

Marte+Quicky
20-12-2006, 22:49
Ja, det er sikkert kjempenyttig for en hest å få med seg det. Det kan for øvrig mange hester på spilt også. :-)
Det er faktisk mange hester som liker å få med seg hva som skjer ute på stallgangen. Vi har desverre ikke åpne løsninger i boksene, men hver gang jeg åpner døra til Quicky stikker hun hodet ut og står å kikker;)

Astrid
21-12-2006, 02:13
Det er faktisk mange hester som liker å få med seg hva som skjer ute på stallgangen. Vi har desverre ikke åpne løsninger i boksene, men hver gang jeg åpner døra til Quicky stikker hun hodet ut og står å kikker;)

Helt enig.. Når hesten min er inne og ikke spiser eller sover står han stort sett å ser ut av vinduet eller har hodet ut og følger med på hva som skjer i stallen.. Han liker IKKE og ikke kunne følge med på hva som skjer..

Mini
25-12-2006, 23:36
Eg likar klart best boks, eg syns det virkar meir behagelig...Og så kan dei røra litt på seg... :-D det er sikkert meir praktisk med spilt for den som stellar, men eg syns det er verdt det så lenge hesten har det betre! :smile:

pelsdott
26-12-2006, 14:04
på en rideskole jeg gikk på før hadde de spilt.. spiltene ble kun brukt når det var timer eller når det var ekstremt dårlig vær.. uten om det så sto hestene på utegang.. på spiltene kunne de godt legge seg ned om de ville (ikke helt strakt selvsagt) og det så ut til at de trivdes.. hadde hestene stått inne HVER eneste natt så hadde det vært noe annet.. personlig så foretrekker jeg boks, men synes ikke det er noe galt i spillt så lenge hestene ikke må stå der halvparte av døgnet... ;D

Mirakel
29-12-2006, 23:27
Hei.
Boks er definitivt best, bare den er stor nok. den bør være 2.5x2 m. På boks får hesten litt mer "frihet" til og rulle seg, legge seg rett ut, gå litt rundt og tøye litt ut. På spilt får ikke hesten den samme "friheten", men det går, som silje sa, hvsi den er stor nok.

Lopke
30-12-2006, 01:14
Hei.
Boks er definitivt best, bare den er stor nok. den bør være 2.5x2 m.

:roll: 2,5x2 meter er ALT for lite til min hest. den ville ikke kunne snu seg.. jeg mener MINST 3x3 m.

Kommer jo helt an på hvilken hest man har. shettis, isis eller stor brun.

Bente & Etanec
30-12-2006, 01:19
Er der ikke noe krav for hvor stor boksene skal være egentlig? Trodde jeg hadde hørt noe om at bokser ikke skulle være mindre enn 3x3m. Husker ikke hvor og om dette stemmer, men mener og huske ett eller annet slikt.. Noen som vet?

Såklart er det jo forskjell på hva en shettis trenger og hva en frieser trenger, men... Jaja, kan jo være jeg tar helt feil her altså..

*Trodde bare jeg hadde lest eller hørt noe slikt jeg http://www.cheesebuerger.de/images/smilie/konfus/a015.gif *

Mirakel
30-12-2006, 01:24
Sry, jeg mente 2.5x3 m xP for en ponni

Cecilie_Stormur
16-01-2007, 14:34
Jeg er i allefall helt imot spilt! Ville aldri aldri hatt hest på spilt, og jeg skjønner meg rett og slett ikke på folk som bygger ny stall med spilt. Hva er tanken bak dette? Hva hvis hesten klør på rompa? Håper virkelig at dette blir forbudt i Norge, er jo snakk om det. Så håper bare tanken blir handling snart!
Selv har jeg bokser på 3x3 m.(og et på 3x4), jeg har riktignok islandshest, men synes det er fint at de kan bevege seg fritt i boksen. Altså om været er skikkelig jævli en dag, så får jeg ikke dårlig samvittighet for at de må stå litt mer inne.... ;-)

Flashback
16-01-2007, 15:41
Har INGEN gode erfaringer med spilt, det er bare trangt og hele pakken. Her er det BOKS det går i! Boks power!

Grunnen er vel egentlig at da kan hesten styre og stelle slik som den vil, og ikke bare stirre inn i en vegg når den er inne. I boksen er det også mer rom, og ofte en del lysere, og den har mulighet til å "snakke" med kameratene sine uten at hodet blir holdt igjen i leietau festet i veggen.

Catharina
06-02-2007, 08:49
Hanna : Åå? Har Blitz stått på spilt? Det visste jeg ikke :oops:
Jeg foretrekker boks. Men selfølgelig, under de rette forhold. En rideskole jeg red på da jeg var mindre hadde en sportsponni på en "boks", altså, det var like bred som en dør. Ponnien kunne såvidt snu seg. :cry: Stakkars. Og der stod hestene sjeldent ute. :neutral: Huff!

Svalgårds Cheri
06-02-2007, 10:44
Foretrekker boks jeg=)
Har liten/ingenting erfaring med spilt...

Speedy As A Bullet
08-02-2007, 13:22
Jeg foretrekker boks, og har min(e) på boks. Men er ingen motstander av spilt så lenge den er forskriftsmessig. Kan ikke hesten ligge flatt ut i spiltet, er den for liten. Så er spiltet stort nok for hver enkelt hest, og hesten ikke får noia av å stå bundet, ser jeg ikke helt problemet.

marcello
08-02-2007, 14:00
Jeg sier ja takk begge deler.

Unghester blir utrolig greie av å stå litt på spilt.Kan stå bindt og rygge da er mye innlært uten at du "trener" på det.
Mine er bare inne noen timer på dagen slik at de får kraftfor og får sove i fred.Ellers går de på løsdrift med egen liggehall.Tror de synes det er bra å få være litt i fred.Når de er kommet inn på morningen sover de i et par timer så da driver jeg ikke på i stallen.

Har 2 små løsdrifter og begge disse får komme inn en gang i løpet av døgnet så dette passer faktisk glimrende.

Karoline og gutta
08-02-2007, 15:02
Foretrekker boks;)

MarteS
08-02-2007, 15:18
Boks!

Sigrid
08-02-2007, 15:34
hvis du tenker på hva som er best for hesten, så er det boks. Vinella skal aldri stå på spilt! ^^

Liv&Lilja
08-02-2007, 20:27
Lilja står på spilt, der har hun plass til å ligge. Hun står uansett bare inne om natten, eller når det er veldig kalt.

Sol
09-02-2007, 00:26
boks her i gården! spilt betyr at hesten må stå oppbindt hele natta.. mye skummelt som kan skje med hester som står bindt opp syns jeg.. så her har vi bare bokser. er det ikke kommet en ny lov som sier at nye staller skal oppføres med bare bokser og ingen spilt?? Eller blei ikke det noe av??

Aina
09-02-2007, 11:51
Tror ikke at urokråka mi hadde taklet å stå på spilt, så stressa som hun kan bli når jeg binder henne opp. Jeg foretrekker boks. En som er stor og romslig og lys. Har jobbet i en stall hvor dem har spilt, men der var hestene ute fra morgen til sent på kveld, så dem led ikke noe nød akkurat. Men hvis man skal tenke på hva som er optimalt for en hest.....så er det nok helt klart ikke et alternativ.

Grunner som billigere, plassbesparende og er lettere og fôre og møkke holder ikke i min verden. Da syns jeg at man tar mer hensyn til seg selv framfor hesten.

Liv&Lilja
09-02-2007, 12:08
Enig med deg i det; det er kanskje litt dumt å ha en stresset og urolig hest på spilt...Men Lilja er så rolig at det er ikke noe problem for meg!

ZK
10-02-2007, 18:04
Er ikke imot spilt, så lenge hestene har stor nok plass, og går ute mest mulig av dagen..Enig med det marcello skriver at det er kjekt for unghester å stå i spilt en liten periode..

Men skulle jeg ha fått velge til min hest, hadde det blitt boks..
Men det har noe med å gjøre at hun ikke står så lenge ute som jeg kunne ønske, hu trenes ikke pr dags dato heller, og da er det nesten bedre at hun står på boks, og kan bevege seg mer enn i et spilt, men om hun stod på løsdrift og bare ble tatt inn en gang om dagen eller noe, så kunne stått på spilt...

Martyparty
11-02-2007, 23:03
Boks! Hesten min skulle aldri ha stått på spilt! Jeg synes nesten det er dyremishandling og binde hesten fast inne i en kjempeliten boks, så den ikke har muligheten til å kunne bevege seg fritt.. ;/

Bitten&Betty
23-02-2007, 17:48
Er egentlig ikke noen spesiell tilhenger av spilt, foretrekker at hesten har en boks de kan bevege seg rundt i når de står inne. På en annen side er det flere hester som kan ha godt av å stå på spilt en stunn og, spesielt unghester. Vi har valgt å ha unghingstene våre (2åringer) på spilt denne vinteren, slik at det skal kunne tåle å stå bundet, tåle at det skjer ting bak dem osv... Fungerer kjempe fint for dem.. Passer dessuten på at de får gå ute hele dagene (fra 06.30 - 20.00) og at de får nok mosjon gjennom trening. Så jeg tror ikke de lider noen nød :)

Elenion
23-02-2007, 18:25
Jeg mener å ha lest et sted at spilt er ulovlig i nyoppførte bygninger?? altså at skal man bygge stall nå så kan man ikke bygge spilt, men om det er spilt i stallen fra før så kan man bruke det. var noen som linket til reglene på mix en gang.. for hvor store bokser skulle være osv og der sto det.

Sara&Korak
23-02-2007, 19:14
Liker best boks jeg da men spilt går også greit.
Boks liker jeg fordi jeg synes hester skal få litt plass å boltre seg på. Ligge helt utstrakt og kunne "gå" litt rundt.