PDA

Se full versjon : Avl uten papirer?

Andrea
13-12-2006, 21:17
Er det ulovelig avl om hesten er uten papirer og blir bedekt? Har lyst til å bedekke evita, men hun har ikke papirer..

Gjest-
13-12-2006, 21:18
Dette lurer jeg på også.
Men det er vel ikke ulovlig, er bare at man ikke får noe avkom som man kan få noe særlig sum for?

Shadowfax
13-12-2006, 21:19
Det går vel mest på at dersom ikke foreldrene har papirer kan man ikke få registrert avkommene. Eller?

Kurre
13-12-2006, 23:26
Det er faktisk ulovlig,selv om det aldri gjøres "noe" med det.

§ 21. Straff

Forsettlig overtredelse av denne forskriften eller bestemmelser og vedtak gitt i medhold av den, er straffbart i henhold til husdyravlsloven § 8 og matloven § 28. Uaktsom overtredelse er også straffbart etter matloven § 28.

Utdrag fra denne her:

http://www.lovdata.no/for/sf/ld/td-19990113-0067-0.html#1

Sukker
19-01-2007, 13:00
Du kan bruke uregistrert hingst på egen hoppe.

Hoppene trenger ikke noe, men hingstene skal være
kåret og registrert for avl.

Mari
19-01-2007, 13:14
Kan ikke bruke ureg. hingst til egen hoppe i alle raser nei.

anettex
19-01-2007, 13:56
Man kan i enkelte tilfeller brukeukåret hingst på egen hoppe, men ikke uregistrert.
Og som Kurre sier, avl på uregistrerte hester er ulovelig i følge Norsk lov.
Det er kun hester som er registrerte ( og da holder det ikke mede feks pass fra NRYF ) eller har rett til å bli registrert, som har avelsrett.
Veldig enkelt og greit i grunnen.
Vil man avle, må man investere i godkjente avelsdyr.

Lopke
19-01-2007, 14:07
helt enig. Det er ikke lov. Hvis man vil avle så gjør man det etter reglene. Slike piratavlinger er bare med til å skape flere blandingshester og prisdumping, med kanskje slakt eller videresalg.

Det er jo fakta at det ofte er blandingshester som blir utsatt for vannskjødsel, likegyldighet osv uten å dra alle over en kam.

Vil man avle kjøper man seg avlshoppe med papirer og bruker en godkjent hingst. Det er netopp en grunn til at man godkjenner noen hester for avl og andre ikke.

HVorfor vil du ha føll på henne egentlig??
Du er 12 år! skal du ta vare på føllet eller vil du selge det videre?

anettex
19-01-2007, 14:58
Det er vel ikke akkurat uvanlig at folk ønsker avkom av den kjære hesten sin.
Og veldig mange gjør alvor av drømmen.
Men lovelig er det ikke.

Andrea
19-01-2007, 17:05
Hun skulle muligens dele boks med en hingst, og det var ikk ejeg som bestemte det. Det er egentlig ikke sånn at jeg absolutt vil ha føll på henne, men jeg vil at hun skal ha noen å stå sammen med når hun er ute og muligens inne, og den eneste ponnien hun kan stå sammen med er en shettishingst.
Men det blir ikk enoe av det uansett, tror jeg hvertfall. Har ikke hørt noe mer om det.

Wulfi
19-01-2007, 17:26
Du kan bruke uregistrert hingst på egen hoppe.

Hoppene trenger ikke noe, men hingstene skal være
kåret og registrert for avl.

Man må i såfall søke Starum om lov tror jeg, eller i allefall opplyse om at man har planer om det. Og det er ikke alle raser det er godkjent på.

Anita&Svarten
19-01-2007, 18:00
Hun skulle muligens dele boks med en hingst, og det var ikk ejeg som bestemte det. Det er egentlig ikke sånn at jeg absolutt vil ha føll på henne, men jeg vil at hun skal ha noen å stå sammen med når hun er ute og muligens inne, og den eneste ponnien hun kan stå sammen med er en shettishingst.
Men det blir ikk enoe av det uansett, tror jeg hvertfall. Har ikke hørt noe mer om det.

Den som kom opp med ideen om å sette henne sammen med hingst som "selskapshest" burde tenke gjennom det en gang til.. Hvis denne personen har tenkt å ha de sammen som fast løsning, så kan det bli endel føll til slutt ;-)

Lopke
19-01-2007, 18:27
og krangling!!

Dette var da en lettlurt løsning på plassproblemer..
Da var det vel bedre å katrere hingsten først.

Therese
19-01-2007, 19:02
Evt. skaffe seg flere bokser eller selge noen hester.

Andrea
19-01-2007, 20:00
Det er ikke det at det ikke er plass, men Evita sto sammen med en minishettis før, og så flytta den. Etter at den flytta spiste hun ikke noe. Da lurte vi på om det var noen andre ponnier hun kunne stå sammen med, og den eneste var en shettishingst.. Men blir ikke noe av det.

anettex
19-01-2007, 20:46
Wulfi det gjelder ikke uregistrerte hester, kun ukårede hingster.
Da kan man i visse raser søke om bruk av ukåra hingst på egen hoppe.
Ureg. hest som ikke har reg. rett har ingen avelsrett.

Anne&gneistene
29-03-2007, 22:38
Så kan man da parre en uregistrert hoppe med en kåret/premiert hingst?

Torhild
29-03-2007, 22:57
Loven sier vel at både hoppe og hingst SKAL være stambok-førte innen sin rase, og hingsten skal i tillegg være kåret for avl. Evt. kan man typegodkjenne hoppen om den er importert og ikke har papirer, men hingsten skal fremdeles være kåret.

Men uhell skjer, og føllet kan vokse opp til en supersnill og god konkurransehest, men den vil alltid være papiløs, og av liten verdi i noens øyne...

marcello
30-03-2007, 00:25
Om man har tenkt å bruke egen hingst på egen hoppe(begge med papirer og der det foreligger en avlsplan)må man gå inn på Starum sin side der ligger skjema for egen hingst på egen hoppe.

Så må man kontakte dyrlege for utfylling av disse.Når man får positivt svar fra avlsleder Tore Kvam kan man bedekke.
Det ligger også på Starum hjemmeside hvilke raser man ikke har lov å bruke egen hingst,blant annet Oldenburger.

Om man har papirløse hester så er det ikke vits i å lage enda flere.Vil man drive med avl så er det bedre å skaffe seg en "rasehest"
Og har man ikke råd der og da,ja så er det bare å sette i gang og spare.

Jeg begynnte med en blandingshest, to tomme hender og prince mild i lomma.
Solgte ponni,slutta og røyke.
Det er 7 år siden jeg kjøpte den hesten som ble min første avlshoppe.

I dag har jeg 2 raser fordelt på 3 welsh hopper og hingst(kåra)
3 Appaloosa hopper og hingst som jeg må søke om å bruke.

Harneshaug
30-03-2007, 00:45
Sukk.. om det hadde vært håp for Amber, tenk for en gullgul liten sportsklump det kunne blitt, og så godt hun hadde hatt av å bli mor!!
Hvorfor i H........!! må folk rote bort papirer på hestene selv om de selger de flere ganger... argh....
Jeg klarer ikke å nøste henne opp, hver gang jeg nærmer meg blir det stille som i graven... )-:

marcello
30-03-2007, 08:46
Æsj så synd da):
HAr du skjekka om du får typegodkjennt henne?

Anette
30-03-2007, 10:29
Skal man ha føll, bør man sette seg grundig inn i lover og regler om avl, og dessuten sjekke opp med en evt raseforening om å få se avlsplan for den aktuelle rasen.

Minstekrav: En hoppe SKAL være registrert, og en hingst SKAL være registrert og kåret, før de brukes i avl.

For noen raser gjelder strengere regler, f.eks. premieringsgrad for hingstemor og krav til premiering av hopper før de settes i avl.

marcello
30-03-2007, 11:58
En hingst som brukes på egen hoppe bør i alle høyeste grad være av den kvaliteten at den ville gått gjennom en kåring.

Ponnier kan man søke på når de er 2 åringer (NPA)hest skal være 3 år.

At man kan søke om å bruke egen hingst er for raser som det ikke er mange individer av er bra.Det er foreks ingen kåra Appaloosa hingster så da er det bra at jeg kan søke om å bruke egen hingst.

Må også tilføye at det aldri har vært påmeldt så mange ponnier til kåring i Sverige som nå da det er frivillig.

Harneshaug
30-03-2007, 12:34
Marcello; jeg holdt på å lese om dette der men ble ikke helt sikker..
Typegodkjenning er det samme som at hun må klare, hva var det det sto MB? på bruksprøve? nei, uff... glemt det igjen jeg, kan du forklare et gammelt skinn? Vær så snill :D

marcello
30-03-2007, 22:38
Har prøvd å få fatt i ne vennine av meg som med største sikkerhet veit dette Helene.Reglene forandrer seg jo fra år til år snart.Har du fått bruksregister pass på Amber?Så henne ikke i Stamboka på nett(NPA)