PDA

Se full versjon : Forbudt i Sverige - lovligt i Danmark

Lopke
13-12-2006, 16:46
http://www.heste-nettet.dk/nyheder/2291/

Forbudt i Sverige - lovligt i Danmark

En svensk hingst har bedækket hopper i Danmark, men i Sverige er det lovbrud at bruge hingsten til avl.

American Paint-hingsten, Sporty Danny, er nemlig bærer af et gen, som kan forårsage sygdommen Overo Lethal White Syndrom, OLWS. Sygdommen kan slå hingstens afkom ihjel, allerede få dage efter fødslen. Derfor har de svenske myndigheder nedlagt forbud mod, at hingsten bliver brugt til avl.

Men hvis føllet skal arve sygdommen, kræver det, at hoppen også er bærer af det samme gen. Derfor mener hingstens ejer, Annika Müller-Hansen, at hun bør få dispensation til at lade hingsten bedække hopper, som ikke er bærere af genet.

"Hvis hoppen ikke har anlæg for denne sygdom, så er der absolut ingen risiko for, at føllet vil få sygdommen", siger hun til Helsingborgs Dagblad.

Det vil de svenske myndigheder derimod ikke høre tale om. De mener principielt, at det er en dårlig idé, at genet bliver yderligere spredt i racen. Men i resten af Europa må hingsten gerne give sine gener videre, også her i Danmark, hvor hingsten har fået lov til at bedække.

Annika Müller-Hansen vil nu indbringe sagen for EF-Domstolen - sammen med en række andre svenske hesteejere, der føler sig diskriminerede af den svenske lovgivning. Dommen ventes at danne præcedens for an lang række andre arvelige sygdomme og dyrearter.

LisaFi
13-12-2006, 21:27
interesant, interessant.. Gitt at alle oppdrettere av aktuell hester vet hva de driver med, så burde det jo teoretisk sett ikke vært noe problem..

Men så er det jo også et poeng at slike gener godt kan "forsvinne" også... Men om de aller fineste eksemplarene av rasen hadde et slikt gen, hadde det jo vært trist å ikke kunne bruke dem til avl, ikke engang "gjennomtenkt"..

*tankespinn*

smulemor
14-12-2006, 00:58
ikke bra.... jeg er hard på det jeg anser som en feil og dette genet er en tydelig feil selv om avkommene ikke skulle arve det.

man vet jo aldri...

Kristin og What
14-12-2006, 21:07
Jeg har en hest som er OLW-positiv. Han har genet i enkel dose, og dette affektere ham ikke i det hele tatt. Han vil leve et helt "normalt" liv akkurat som alle andre hester. I og med at han er vallak, vil han jo heller ikke avle det videre.
Jeg kastrerte ham kun pga. dette, siden det på den tiden ikke var lov å avle på OLW positive hingster her i Norge, men fra 2006 er det lov.

Jeg ser ingen problemer med å bruke positive hingster i avlen, så lenge det er i kontrollerte former (aldri bruke positiv hingst på positiv hoppe).

Her i Norge har vi strenge regler på det her. En positiv hingst kan brukes i avl, på hopper som kan dokumenteres negative for OLW (og testen må tas hos UC Davis). Dersom hingsteholder ikke overholder dette, kvalifiserer dette til avkåring!

LisaFi
15-12-2006, 08:05
Jeg har en samboer som har behkterevs. Det er en kronisk sykdom, en betennelse i leddene i korsrygg og hofter, som aldri går over. Man kan behandle den så folk er nogenlunde smertefri, men den forsvinner aldri, og går sitt løp uansett. Etter mange år med betennelser, forkalkes ryggen, og blir stiv. Pukkelrygg ser man ofte på eldre personer med denne sykdommen.

I samboeren sin slekt, er det flere som har det samme, og det antas å være arvelig. Skulle ikke min samboer få lov til å avle, da, fordi han har et gen som KAN arves videre? Ellers er han nemlig ganske kjekk, hyggelig, og MED hesteinteresse, til og med. (NESTEN prakteksemplar, om jeg må si det selv :-D ).

Dette ble vel :OT: , for man skal vel ikke sammenligne dyr og mennesker sånn sett... Men jeg mener nå det at selv om man bare skulle avle på "perfekte" individer, så gir det oss få garantier for vellykket avl.

Kristin og What
15-12-2006, 11:09
Er enig med deg der! Denne diskusjonen har jeg hatt mange ganger før på nett, jeg er veldig engasjert i avl av Paint.

Jeg er mest sannsynlig (75% sikkert) bærer av en stoffskiftesykdom, som kan være dødelig (min bror døde av nettopp det).
For at mitt barn skulle fått sykdommen, måtte faren også være bærer av sykdommen, og det er da i teorien 25% sjans for at barnet får sykdommen (altså genet i dobbel forstand). At jeg er bærer av sykdommen gjør meg ikke syk fordet, jeg er bare bærer.

OLW opptrer på akkurat samme måte. Om man krysser to positive individer, så er det i teorien 25% sjans for at føllet blir sykt og dør. I praksis (dette har de gjort mye forskning og undersøkelser på) viser det seg at rundt 10% av føllene får genet i dobbel forstand.

I Sverige er de tre beste Painthingstene OLW positive. En av dem er Sporty Danny, som er ranket til Europas beste painthingst!! Og denne er ikke lovlig å bruke i avlen i Sverige. :roll:
De mister det beste blodet, og det avles på mindre bra hester. OLW positive hopper får jo heller ikke brukes i avlen i Sverige. Synd!!

I USA er de beste hestene innen visse grener OLW positive. APHA's nr. 1 leading sire de siste 7 årene, Zippos Sensation er positiv, i likhet med de fleste andre top 10 på den listen. Så som dere ser så har ikke genet noe å si på helsen til hesten!!

MariaR
17-12-2006, 18:54
Hva er det egentlig denne sykdommen går ut på? :roll:

Kristin og What
17-12-2006, 22:45
OLW opptrer på denne måten:
En hest som er bærer av OLW, er N/P. Dvs. at den har ett gen. Dersom man krysser to N/P individer har man 25% sjans for å få et føll som er P/P, dvs et lethalt føll som har doble OLW gener. Man har 50% sjans for å få et N/P føll, som da bare er bærer av genet, men ikke "syk". Og man har 25% sjans for å få et N/N føll, det vil si et OLW negativt føll, uten genet.

Et føll som er P/P mangler en del av tarmen og vil dø en smertefull død i løpet av 72 timer. Et slikt føll er som regel helt hvitt, og skulle det bli født et slikt føll blir det som regel sjekket med en gang, og avlivet før det blir "sykt". Dette vil si at det ikke finnes P/P individer.

Er du interessert i å lese mer om genet, ligger det en veldig god artikkel på denne linken
http://www.whiteriverranch.dk/OLW-Projekt-PDF.pdf

Katrine
19-12-2006, 21:08
Uff, hørtes ut som en forferdelig sykdom .. =/ Men når det finnes så mye ulovlig bedekking rundt om uansett, er det veldig risikabelt å la denne hingsten få bedekke da? Hvis ikke eieren av denne hingstne er veldig seriøs å holder seg til reglene såklart..

Kristin og What
21-12-2006, 11:02
Det er akkurat det, det avles på mye annet av dårlige gener også. I mine øyne er det ikke noe bedre å avle på dårlig gemytt, hester med svakt eksteriør og dårlige ben etc.
En OLW positiv hest affieseres jo ikke av det (jeg vet det, har jo en slik en selv), og blir aldri syk av det.

Og eieren til Sporty Danny er meget særiøs, så hun hadde nok overhold reglene hadde han vært lovlig i avl på negative hopper.

Lopke
28-01-2008, 21:54
OLWS-hingst endelig avlsgodkendt
Sverige: Den svenske American Paint-hingst Sporty Danny, der bærer genet Overo Lethal White Syndrom, OLWS, kan nu frit bedække i Sverige. Sporty Danny har helt lovligt bedækket i Danmark for et par år tilbage, hvor ejeren samtidig overvejede at tage hingsten ud af Sverige. Men efter flere års sejt tovtrækkeri med Jordbruksverket i Sverige, kan ejer Annika Müller-Hansen endelig lade hingsten gå ind i svensk avl. Jordbruksverket har som eneste EU-land opretholdt en restriktiv avlspolitik af OLWS-positive heste for at undgå spredning af det dødelige gen.

Jordbruksverket har således hidtil opretholdt et forbud mod, at genet blev yderligere spredt i Paint-racen med en obligatorisk testning, men da brugen af OLWS positive heste i avl er lovligt i resten af EU, blev det EU-stridigt at opretholde et vidtrækkende forbud alene i Sverige, vurderer Annika Müller-Hansen, som er Sporty Danny's ejer. Hun fortæller, at Sporty Danny har bedækket i en lang række andre lande, men nu kan den endelig komme hjem til Sverige.

OLWS kan forårsage, at hingstens afkom dør kort efter fødslen pga. det dødelige gen, der netop er med til at sikre racens hvide aftegn. Genet findes imidlertid hos en lang række andre hesteracer udover Paint, blandt andet hos Appaloosaen, Pinto og Quarterhesten.

Men ejeren Annika Müller-Hansen udtaler, at skal et føl arve sygdommen, kræver det, at hoppen også er bærer af det samme gen. Derfor mener hun ikke, at der er nogen fare ved at bruge hingsten i avlen, så længe man netop kender hoppens gener. "Hvis hoppen ikke har anlæg for denne sygdom, så er der absolut ingen risiko for, at føllet vil få sygdommen".

Annika Müller-Hansen indbragte sagen for EU-kommisionen sammen med en række andre svenske hesteejere, der følte sig diskriminerede af den svenske lovgivning. Fremover vil Jordbruksverket i stedet påføre avleren et langt større ansvar for, at man ikke avler på dyr, der bærer arvelige sygdomme og gendefekter. Er dette beviseligt sket, kan avleren dømmes efter dyreværnslovens paragraffer.

Læs mere her http://www.painthorses.dk/OLW-Projekt-PDF.pdf

Kilde: ATL

jilmavi
28-01-2008, 22:22
OLW opptrer på akkurat samme måte. Om man krysser to positive individer, så er det i teorien 25% sjans for at føllet blir sykt og dør. I praksis (dette har de gjort mye forskning og undersøkelser på) viser det seg at rundt 10% av føllene får genet i dobbel forstand.

Gammel tråd, ser eg, men eg må spørje for det:

Har du kjelder til dette utsegnet? Det er eitt enkelt gen som er ansvarleg for sjukdommen (då, som du seier, i dobbelt opplag), og for kvar N/F x N/F parring er det 25% risiko for eit ramma føl. Dette er grunnleggjande mendelsk genetikk, og eg tykkjer det er veldig rart om det skal vere slik at det berre skjer i 10% av slike parringar. Det stemmer jo ikkje med genetikken som ligg bak.

HanneBF
30-01-2008, 23:09
Svenskene har jo mange merkelig regler. En hingst er f.eks blevet avkåret i Sverige fordi den blev opereret for "Lyskebrok", og fik fjernet den ene stenen som følge af operasjonen. Derfor mener svenskene nu at hingsten er klaphingst, og har avkåret hingsten. Derfor må hoppene køre over grensen for og bruge denne hingst... Denne hingst er fuldt frugtbar og har "ørti" avkom over hele verden!!

Veldig OT.. men
Tror nok svenskene generelt har mange merkelige regler. Men jeg mener at så lenge genet ikke kan sendes videre, uten at både mor og far har genet i seg.. hva er så prob...??

Inspirador
31-01-2008, 11:52
Svenskene har jo mange merkelig regler. En hingst er f.eks blevet avkåret i Sverige fordi den blev opereret for "Lyskebrok", og fik fjernet den ene stenen som følge af operasjonen. Derfor mener svenskene nu at hingsten er klaphingst, og har avkåret hingsten. Derfor må hoppene køre over grensen for og bruge denne hingst... Denne hingst er fuldt frugtbar og har "ørti" avkom over hele verden!!

Veldig OT.. men
Tror nok svenskene generelt har mange merkelige regler. Men jeg mener at så lenge genet ikke kan sendes videre, uten at både mor og far har genet i seg.. hva er så prob...??

Lyskebrokk anses for å kunne være arvelig, og jeg regner med at det var grunnen til avkåring. Så vidt jeg vet er det en diskvalifiserene lidelse også i Norge.

HanneBF
31-01-2008, 14:19
Lyskebrokk anses for å kunne være arvelig, og jeg regner med at det var grunnen til avkåring. Så vidt jeg vet er det en diskvalifiserene lidelse også i Norge.

Det kan godt være og vet det er arvelig..., men grunnen var faktisk fordi de anså den som klaphingst efter operasjonen...:confused:
Ingen andre avlsforbund har haft prob med det. Og hingsten er fortsatt kåret i 5 eller 6 forbund...