PDA

Se full versjon : Når hesten går bak lodd

Maria
25-03-2010, 18:00
Tenkte jeg skulle høre hva dere sier jeg! Når man har en hest som ikke er sterk nok til å bære seg og lett havner bak loddplan(gjerne blir den jeg har veldig dyp også), hva skal man gjøre da? Hvilke metoder bruker dere? Syns det er litt vanskelig det der nemlig. ;)

Hestefreek2
25-03-2010, 18:51
Det er bare trening. Hesten blir jo gradvis sterkere, og man skal oppmuntre den til å gå foran, men man må jo gi det tid og la hesten kanskje gå i en dypere form? Så lenge den bærer seg riktig så er det jo ikke farlig.
Masse overganger og halvparader, det kommer selvfølgelig an på hestens alder også.

StelpaogMalin
25-03-2010, 19:17
Det er bare trening. Hesten blir jo gradvis sterkere, og man skal oppmuntre den til å gå foran, men man må jo gi det tid og la hesten kanskje gå i en dypere form? Så lenge den bærer seg riktig så er det jo ikke farlig.
Masse overganger og halvparader, det kommer selvfølgelig an på hestens alder også.

Men om den går bak lodd så bærer den seg jo ikke riktig?

Jeg sliter også med at hesten min tipper bak lodd noen ganger. Det jeg gjør da er å ri masse fram. Om det er skikkelig "ille" bruker jeg også et oppløftende tøyletak. Tror mange er fryktelig redde for at hesten skal gå bak lodd. Når den ikke er sterk nok til å bære seg korrekt vil den jo tippe litt bak og foran lodd. Det er jo helt naturlig, men en varig form bak lodd er jo ikke så bra da. :)

lafutura
25-03-2010, 19:52
Hvis den går bak lodd og blir veldig dyp kan det bety at den ikke bruker bakbena i særlig grad. Det kan komme av mye, og henger ikke nødveldigvis sammen med at hesten ikke er "sterk nok". Det kan også komme av at rytter ikke evner å engasjere hestens bakben tilstrekkelig slik at den havner på fremparten. Slike hester blir ofte også ganske tung i hånda. .

lafutura
25-03-2010, 19:54
Men om den går bak lodd så bærer den seg jo ikke riktig?

Bare for å legge til at dette samme gjelder om den går for mye foran lodd. Jeg syntes gjenerelt det er viktig å få fokus vekk på fra nesa på hesten, og mer på bakben og ryggaktivitet.

Nikita
25-03-2010, 20:03
Hesten min går også bak, spesielt hvis jeg har tøylekontakt i galopp :( Også synes jeg det er vanskelig å kjenne/se hvor han har hodet, hvor mye han går bak lodd. Når jeg ser bilder, så går han mer bak lodd enn jeg trodde da jeg red...

Når jeg har vært på ridetimer, har jeg fått beskjed om å ri fram og sitte riktig, så kommer hodet hans til å plassere seg riktig med tiden (når han blir sterk nok). Sitat fra trener:

"Your horse will place his head more beatifull than you can ever place it"

Men det er skikkelig irriterende at han går bak lodd så fort jeg vil ha litt kontakt. Når han går slik, har jeg fått beskjed om å rykke litt i tøylen, så han opp, for så forsøke å få han riktig igjen.

lafutura
25-03-2010, 20:07
Hesten min går også bak, spesielt hvis jeg har tøylekontakt i galopp :( Også synes jeg det er vanskelig å kjenne/se hvor han har hodet, hvor mye han går bak lodd. Når jeg ser bilder, så går han mer bak lodd enn jeg trodde da jeg red...

Når jeg har vært på ridetimer, har jeg fått beskjed om å ri fram og sitte riktig, så kommer hodet hans til å plassere seg riktig med tiden (når han blir sterk nok). Sitat fra trener:

"Your horse will place his head more beatifull than you can ever place it"

Men det er skikkelig irriterende at han går bak lodd så fort jeg vil ha litt kontakt. Når han går slik, har jeg fått beskjed om å rykke litt i tøylen, så han opp, for så forsøke å få han riktig igjen.

Jeg kom på et lite tips. Prøv å hele tiden se nakkestykket på hesten, da vet du at den ikke går bak lodd :)

Nikita
25-03-2010, 20:15
Jeg kom på et lite tips. Prøv å hele tiden se nakkestykket på hesten, da vet du at den ikke går bak lodd :)

Ok ;) Men kan ikke det være forskjell i forhold til anatomi og utstyret? Men jeg skal teste det ut!

lafutura
25-03-2010, 20:17
Joda, men bare en liten pekepinn, ifht at nakken skal være høyeste punkt :)

Nikita
25-03-2010, 20:26
Joda, men bare en liten pekepinn, ifht at nakken skal være høyeste punkt :)

Ja, stemmer :D Det skal jeg prøve ut! Men det er også viktig å drive fram sant?

StelpaogMalin
25-03-2010, 20:35
Bare for å legge til at dette samme gjelder om den går for mye foran lodd. Jeg syntes gjenerelt det er viktig å få fokus vekk på fra nesa på hesten, og mer på bakben og ryggaktivitet.

Ja, det er jo helt riktig. Likevel foretrekker jeg en hest som er litt foran lodd enn en som er bak. :)

Maria
26-03-2010, 01:03
Takk for svar! Må jo bare høre egentlig, hva dere på forumet har og si. Sliter heldigvis ikke med at hesten blir tung, men hun har stått i ro så lenge nå at hun ikke har noe særlig muskler i det hele tatt, og regner med det vil komme seg. Som det er sagt tidligere her så blir det fort for mye fokus på hestens hode og for lite på bakbein og rygg, og det er jeg vel ganske enig i.

Genialt det med at man skal se på hestens nakke om den går for mye bak lodd! Må huske den :D

tuuuva
26-03-2010, 01:26

Men dyp og bak lodd er jo ikke nødvendigvis det samme? Synes det blir veldig forvirrende når man blander begrepene jeg, kanskje lurt å holde seg til en felles definisjon. Går hesten bak lodd og dyp kalles det vel dyp og rund?

Muzikaa
26-03-2010, 01:32
Hesten må aktiviseres bakfra for å klare å bære seg i loddplan. Jeg har selv en slik hest, som gjerne vil "dukke" med nesa bak lodd. De må rides med tøylekontakt og klare rammer, men oppmuntres til å løfte nesa opp og fram.
Her kan oppløftende tøyletak være nyttig, dersom hesten har en tendens til å "grave seg ned". Men dette må ikke brukes istedenfor å aktivisere hesten bakfra. Ikke bli for opptatt av den der nesa, slik at du slipper rammene og "glemmer" å ri:)

Muzikaa
26-03-2010, 01:35
Ja, det er jo helt riktig. Likevel foretrekker jeg en hest som er litt foran lodd enn en som er bak. :)

Her er jeg delvis enig med deg, men heller ikke helt, det kommer mye an på individet. På en hest som lett blir "lang og uengasjert", foretrekker jeg at nesa heller kommer litt bak enn foran. På en hest som vil krølle seg sammen, foretrekker jeg å få nesa frem. Vil den krype opp i nakken, vil jeg oppmuntre den til å senke halsen og slappe av, på en hest som vil "grave seg ned", vil jeg oppmuntre den til å løfte nesa opp og frem. Grovt fortalt.
Det viktigste i alle tilfeller er at hesten slapper av, og er mottakelig for impulser fra rytter. Det er den ikke når den går og gjemmer seg bak bittet, eller går med nesa i sky. Da trenger den hjelp og veiledning fra rytter for å komme i en "modus" hvor den er mottakelig.

Victoria
26-03-2010, 10:23
Men dyp og bak lodd er jo ikke nødvendigvis det samme? Synes det blir veldig forvirrende når man blander begrepene jeg, kanskje lurt å holde seg til en felles definisjon. Går hesten bak lodd og dyp kalles det vel dyp og rund?

Slik jeg ser det skal en hest som går dyp fortsatt være i eller litt over lodd, bare at formen er svært lav, type strekke seg ned og fram. En som som går bak lodd og dyp? Da tenker jeg mer rollkurform :p

Birre
26-03-2010, 12:45
Her er jeg delvis enig med deg, men heller ikke helt, det kommer mye an på individet. På en hest som lett blir "lang og uengasjert", foretrekker jeg at nesa heller kommer litt bak enn foran. På en hest som vil krølle seg sammen, foretrekker jeg å få nesa frem. Vil den krype opp i nakken, vil jeg oppmuntre den til å senke halsen og slappe av, på en hest som vil "grave seg ned", vil jeg oppmuntre den til å løfte nesa opp og frem. Grovt fortalt.
Det viktigste i alle tilfeller er at hesten slapper av, og er mottakelig for impulser fra rytter. Det er den ikke når den går og gjemmer seg bak bittet, eller går med nesa i sky. Da trenger den hjelp og veiledning fra rytter for å komme i en "modus" hvor den er mottakelig.

Takk for et enkelt forklart og godt svar. Jeg har selv en hest som "forsvinner" bak lodd på deg når det blir for krevende og tungt. Da sitter jeg der med ingen hest i hendene.:)

Han kan noen triks for å lure seg unna for å si det sånn og jeg må lære hvordan de kan pareres.

Harneshaug
26-03-2010, 13:20
Nesten så jeg er "missunnelig" på dere som har dukke-unna hester... Her er de KUN lang sukk... laaaaaang.....

Chevaleresse
26-03-2010, 14:44
Harneshaug, du kan trøste deg med at som regel er lang og flat lettere å fikse på enn de som krøller seg bak bittet...

Jeg synes det er veldig vanskelig å komme med noe konkret råd i en slik sak. Det er avhengig av hvorfor hesten velger å krølle seg, og årsakene til det kan være mange og sammensatte.

Mvh Torill

tuuuva
26-03-2010, 15:34
Nesten så jeg er "missunnelig" på dere som har dukke-unna hester... Her er de KUN lang sukk... laaaaaang.....

Nå er jeg OT her, men jeg har en "knekk i nakken så det ser ut som du går bra selv om du ikke gjør det" -hest.

Er en utfordring det og... Og det er viktig å huske i lodddiskusjonen, at det trenger ikke å være rikti selvom hesten går i eller foran lodd. Den kan fint "lure" seg unna fordeom... :shock:

Birre
26-03-2010, 15:40
Nå er jeg OT her, men jeg har en "knekk i nakken så det ser ut som du går bra selv om du ikke gjør det" -hest.

Er en utfordring det og... Og det er viktig å huske i lodddiskusjonen, at det trenger ikke å være rikti selvom hesten går i eller foran lodd. Den kan fint "lure" seg unna fordeom... :shock:

Her må jeg vel si som Muzika, få med bakparten på hesten. Dermed kommer også ryggen og nakken.:)

Maria
26-03-2010, 15:49
Hehehe, jeg vet GODT hvordan det er å ha hest som gjerne sniker seg unna! Særlig er den derre "knekke i nakken og skyte ut skulder på bøyd spor litt diskrè så Maria ikke skal skjønne noe"-metoden veldig kjent med hoppa jeg har nå. Det er veldig greit med instruktrører til å se slikt :)

tuuuva
26-03-2010, 15:51
Her må jeg vel si som Muzika, få med bakparten på hesten. Dermed kommer også ryggen og nakken.:)

Jupp, er det vi jobber mot hele tida :)

Muzikaa
26-03-2010, 22:07

Godt poeng!
Og ja, de vanskeligeste hestene å få til å jobbe korrekt er de som har en tendens til å "gjemme" seg bak lodd!

SafiraogMarthe
28-03-2010, 22:10
Har ikke så veldig mye erfaring med hester som går bak lodd. Men selv ville jeg ha ridd mye i bakker, kjørt med hesten for å bygge muskler. Det er jo for det første der det ligger , at hesten ikke er sterk nok. Når hesten ble brukt på bane ville jeg brukt tid på å ri mye løsgjørende samt legge den i en lav form, for å la hesten strekke overlinjen og unngå å ri den i lodd slik at det ikke blir en "uvane" at de går bak lodd.

lafutura
28-03-2010, 22:26
Har ikke så veldig mye erfaring med hester som går bak lodd. Men selv ville jeg ha ridd mye i bakker, kjørt med hesten for å bygge muskler. Det er jo for det første der det ligger , at hesten ikke er sterk nok. Når hesten ble brukt på bane ville jeg brukt tid på å ri mye løsgjørende samt legge den i en lav form, for å la hesten strekke overlinjen og unngå å ri den i lodd slik at det ikke blir en "uvane" at de går bak lodd.

Å ha fokus på hestens nese er egentlig totalt bortkastet! Få med bakbena; uansett om hesten da tipper litt foran eller litt bak, det er forskjell på hvordan ulike hester balanserer seg. Hesten skal ries bakfra og inn i hånda. For sterke og for svak kontakt er like dumt, og du kan ikke bestemme formen på hesten kun ved å fokusere på loddplanet.

SafiraogMarthe
28-03-2010, 22:32
Å ha fokus på hestens nese er egentlig totalt bortkastet! Få med bakbena; uansett om hesten da tipper litt foran eller litt bak, det er forskjell på hvordan ulike hester balanserer seg. Hesten skal ries bakfra og inn i hånda. For sterke og for svak kontakt er like dumt, og du kan ikke bestemme formen på hesten kun ved å fokusere på loddplanet.

enig der. men jeg skriver jo ikke om å ri hesten etter hodet. når du skal unngå å ri den i lodd så må man legge den i en lav form, da må du ri den dit, ikke "bryte" hodet dit. tror du missforsto hva jeg mente ;)

Muzikaa
28-03-2010, 23:04
Enig med Christine.

Og jeg må si at jeg skjønner enda ikke helt hva du vil fram til?? Det er da overhode ingen hensikt i å "slippe" kontakten. Om du snakker om hester som gjemmer seg bak lodd, så er noe av det minst smarte å gjøre å slippe kontakten. Da får jo hesten "viljen" sin, den gjemmer seg bak, dermed slipper rytter tøylene, dermed kan den sette hodet i været istedenfor.
Og har man en hest som "slipper" bittet, er det ikke bare bare å "legge den i en lav form".. Det er jo det hesten gjerne ikke vil!
Jeg snakker av erfaring, jeg har ridd noen dusin slike i løpet av min karriere:)

Hesten må aktiviseres bakfra, og rides TIL kontakten. Det hjelper ikke å slippe tøylen. Klarer du å aktivisere den nok bakfra, så kommer den korrekte formen.

IngvildK
28-03-2010, 23:11
Når jeg har ridd hester som har krøllet seg bak, har det eneste som har hjulpet være å gi beskjed om at den skal FREM. Graden av hvor mye man må si ifra varierer, på noen har det hjulpet å bare klemme litt ekstra med innvendig sjenkel, og noen har jeg måttet kakke til med hælen og gi en liten "wake up call". Å slippe kontakten foran har ikke funket, da mister jeg bare hesten helt..

lafutura
28-03-2010, 23:36
Når jeg har ridd hester som har krøllet seg bak, har det eneste som har hjulpet være å gi beskjed om at den skal FREM. Graden av hvor mye man må si ifra varierer, på noen har det hjulpet å bare klemme litt ekstra med innvendig sjenkel, og noen har jeg måttet kakke til med hælen og gi en liten "wake up call". Å slippe kontakten foran har ikke funket, da mister jeg bare hesten helt..

Nettopp! Hesten må FREM og inn til kontakten foran. Hvis man ikke fanger opp nok mister hesten rammen og, og fanger man opp for mye faller den bak lodd. På fremparten går den i begge tilfellene.
Hvis man slipper den ned i en "lav form" vil den sannsynligvis bare lage krøllen rundt knærne i stedet for inn mot bringen, for å si det sånn. Jeg vil heller at hesten går FREM en periode, og heller litt opp med hodet, enn at den skal legges ned i en dyp form, og risikere at den faller enda mer på fremparten.

catien
28-03-2010, 23:58
Sier meg enig med Muzikaa, lafutura og IngvilK her.

I tillegg synes jeg det er vesentlig å tenke på rytterens sits her. For å ri en hest i korrekt form, uavhengig av hvilken type form, er det en forutsetning at rytteren er balansert og uten spenninger.

Jeg tror at en hest som velger å gå bak lodd ofte kan bli "dradd" dit uten at rytteren egentlig mener å gjøre det. Ofte ser man for lange tøyler og ryttere med hendene i fanget. For å kunne ri hesten fram til bittet, må man gi plass til at hesten skal få gå frem dit. Ergo må man frem med hånda.

Jeg personlig foretrekker å ha en lett kontakt med munnen til hesten, slik den får rammene sine. Blir tøylen for lang vil hesten gjerne gå å lete etter kontakten og lett falle på framparten. Men igjen, blir tøylen for kort vil dette føre til spenninger. Her mener jeg individet bestemmer, det finnes ingen fasit da alle er forskjellig.

Ryttere som kun fokuserer på hvor nesa til hesten er, opplever jeg ofte blir svært urolige i kontakten. Man skal ikke sitte å ta og slippe, da vil hesten til slutt begynne å "vugge" fra side til side med hodet sitt.

For å få en balansert og løsgjort hest må man være "i ett med hesten". Altså man må være med i bevegelsene, ikke sitte i mot. Dette gjelder også hånda.

Muzikaa
29-03-2010, 00:54

I tillegg synes jeg det er vesentlig å tenke på rytterens sits her. For å ri en hest i korrekt form, uavhengig av hvilken type form, er det en forutsetning at rytteren er balansert og uten spenninger.

Jeg tror at en hest som velger å gå bak lodd ofte kan bli "dradd" dit uten at rytteren egentlig mener å gjøre det. Ofte ser man for lange tøyler og ryttere med hendene i fanget. For å kunne ri hesten fram til bittet, må man gi plass til at hesten skal få gå frem dit. Ergo må man frem med hånda.

Jeg personlig foretrekker å ha en lett kontakt med munnen til hesten, slik den får rammene sine. Blir tøylen for lang vil hesten gjerne gå å lete etter kontakten og lett falle på framparten. Men igjen, blir tøylen for kort vil dette føre til spenninger. Her mener jeg individet bestemmer, det finnes ingen fasit da alle er forskjellig.

Ryttere som kun fokuserer på hvor nesa til hesten er, opplever jeg ofte blir svært urolige i kontakten. Man skal ikke sitte å ta og slippe, da vil hesten til slutt begynne å "vugge" fra side til side med hodet sitt.

For å få en balansert og løsgjort hest må man være "i ett med hesten". Altså man må være med i bevegelsene, ikke sitte i mot. Dette gjelder også hånda.

Enig!!

Nitapita
29-03-2010, 15:05
Men hva når hesten selv konsekvent øker tempo når rytter prøver å "følge med" bevegelsene da?

Nikita
29-03-2010, 17:03
Men hva når hesten selv konsekvent øker tempo når rytter prøver å "følge med" bevegelsene da?

Da har jeg lært man kan ta hesten inn på en liten volte, og evt. gjøre dette så mange ganger som må til for at hesten skal skjønne at den ikke skal øke tempo.. Hvis man bremser hester framme så ødelegger man framdriften, har jeg hørt.

Birre
29-03-2010, 17:38

Veldig godt innlegg. Jeg har selv en hest som tydelig er blitt snurpet sammen foran med hard hånd og kun ridd gjennom tøylen. Når han så kommer i gjennom og får med seg bakparten og dermed også nakke og rygg og han våger å søke til bittet, merker jeg at han er veldig usikker på hvor mye han skal legge seg på og søke støtte.

Her er det selvsagt også dårlig med følelse for sete og sjenkler når jeg vil ha litt brems, så dette er noe vi trener masse på. Jeg kan sikkert repetere hel- og halvpareder 100 ganger under en rideøkt og han blir dritt lei "masingen", men du verden det hjeper!:)

Jeg må si det er en befrielse - om jeg kan bruke de ordene - å ha forstått viktigheten av å ikke ri hesten gjennom tøylene men setet.

Birre
29-03-2010, 17:42

Jeg mener at dette skal sitte i skritt før man beveger seg over i trav og gallopp. Kjedelig ja, men grunnlaget er så superviktig for hvordan man utvikler seg videre når dette er på plass.

Når hesten ikke er lydhør for setet i skritt, om jeg f eks har bedt om en halvparade og han bare fortsetter som om ingen ting har hendt, da tar jeg en helparade UTEN å slippe opp på tøylen, for så å be om skritt igjen.

Jeg setter meg i halvparademodus med bekkenet, klemmer hesten som en sitron med sjenklene og venter på en reakson. Kommer den ikke relativt raskt, nei da blir det en helparade i steden for. Så er det bare å gjuenta, gjenta og gjenta til hesten faktisk reagerer.

Dette er pirkearbeid til tusen, men du verden så mye du har igjen når det sitter.:)

Nitapita
30-03-2010, 22:36
Da har jeg lært man kan ta hesten inn på en liten volte, og evt. gjøre dette så mange ganger som må til for at hesten skal skjønne at den ikke skal øke tempo.. Hvis man bremser hester framme så ødelegger man framdriften, har jeg hørt.

Jeg mener at dette skal sitte i skritt før man beveger seg over i trav og gallopp. Kjedelig ja, men grunnlaget er så superviktig for hvordan man utvikler seg videre når dette er på plass.

Når hesten ikke er lydhør for setet i skritt, om jeg f eks har bedt om en halvparade og han bare fortsetter som om ingen ting har hendt, da tar jeg en helparade UTEN å slippe opp på tøylen, for så å be om skritt igjen.

Jeg setter meg i halvparademodus med bekkenet, klemmer hesten som en sitron med sjenklene og venter på en reakson. Kommer den ikke relativt raskt, nei da blir det en helparade i steden for. Så er det bare å gjuenta, gjenta og gjenta til hesten faktisk reagerer.

Dette er pirkearbeid til tusen, men du verden så mye du har igjen når det sitter.:)

Takk for svar begge to. :)

Denne hesten mister ikke nødvendigvis fremdrift når den bremses foran, men den detter frempå umiddelbart..

Halvparader går egentlig ganske bra fra før av, og jeg kjenner merkbart forskjell fra øket gangart -halvparade- roligere gangart. Greien er bare at den tidvis litt for fort velger å gå for dypt når jeg sitter imot, og øker når jeg "sitter med". Men hodet kommer riktignok oppover da..

Muzikaa
30-03-2010, 22:45

Hesten må lære seg å svare for halvparadene. Det er en del av det grunnleggende arbeidet, som går innunder "takt/rytme", som er det nederste trinnet på utdannelsesskalaen. Man kan helt fint "ta tak" i hesten, men være flink til å løsne igjen. Men det innebærer at du skal bruke hele sitsen, og ikke bare tøylene for å få halvparaden til å gå igjennom.

Mitt tips til deg er at du jobber MASSE overganger mellom skritt og trav til dette sitter, og den venter på deg, og aksepterer din innvirkning uten å løpe fra deg. Den øker sannsynligvis tempoet for å gjøre det lettere for seg selv/slippe arbeid.
Du skal passe på at du ikke "jukker" hesten framover når du prøver å følge med i bevegelsen, husk bekkenet ditt er bevegelig i flere retninger, og du kan fint følge med i bevegelsen, samtidig som du "sitter imot/lenger deg".
Det jeg syns er mest effektivt her er å lenge kroppen, og vippe bekkenet litt forover, samtidig som man tenker at man sitter lett på hesten i halvparadene/overgangene, for å frigjøre ryggen og gjøre det lettere for den.

LisaFi
01-04-2010, 00:29
Enig med Christine.

Og jeg må si at jeg skjønner enda ikke helt hva du vil fram til?? Det er da overhode ingen hensikt i å "slippe" kontakten. Om du snakker om hester som gjemmer seg bak lodd, så er noe av det minst smarte å gjøre å slippe kontakten. Da får jo hesten "viljen" sin, den gjemmer seg bak, dermed slipper rytter tøylene, dermed kan den sette hodet i været istedenfor.
Og har man en hest som "slipper" bittet, er det ikke bare bare å "legge den i en lav form".. Det er jo det hesten gjerne ikke vil!
Jeg snakker av erfaring, jeg har ridd noen dusin slike i løpet av min karriere:)

Hesten må aktiviseres bakfra, og rides TIL kontakten. Det hjelper ikke å slippe tøylen. Klarer du å aktivisere den nok bakfra, så kommer den korrekte formen.

Huff ja, du HAR så rett. Jobber med saken hver dag føler jeg, jaggu ikke lett å finne balansegangen!

Jeg tror at en hest som velger å gå bak lodd ofte kan bli "dradd" dit uten at rytteren egentlig mener å gjøre det.

Enig jeg også. Og det der er ikke bare bare det heller, krever massevis av rytteren! min hest sladrer veldig på meg, blant annet med direkte åpen eller "anstrengt" munn om ikke jeg sitter ALLDELES i balanse. Noe som ikke skjer så veeldig mange sekundene i gangen gitt... Gah. Trenetrene..

Muzikaa
01-04-2010, 00:39
Huff ja, du HAR så rett. Jobber med saken hver dag føler jeg, jaggu ikke lett å finne balansegangen!

Enig jeg også. Og det der er ikke bare bare det heller, krever massevis av rytteren! min hest sladrer veldig på meg, blant annet med direkte åpen eller "anstrengt" munn om ikke jeg sitter ALLDELES i balanse. Noe som ikke skjer så veeldig mange sekundene i gangen gitt... Gah. Trenetrene..

Du er faktisk veldig heldig som har en sånn hest som sier såpass godt ifra når du gjør noe feil:lol:
Du lærer deg virkelig å balansere deg riktig når du sitter på sånne hester altså:)