PDA

Se full versjon : Ri gangarter med dressursal?

Måne
12-12-2006, 17:47
(Prøver meg med en egen tråd, jeg..)

Noen som har prøvd?

Tenker litt på denne Taktursalen. Gå inn på saler, så finnes den der. Denne salen har justerbar bom. Noen tanker om hvordan det er? Ellers ser jo Lettir og Exall ut som fine saler, men problemet blir jo at jeg ikke får prøvd om de passer før jeg kjøper. Må jo i så fall sendes fra Sverige.

http://www.stallakur.nu/saddles/index.htm

Flashback
12-12-2006, 18:01
Kommer jo helt og holdent an på om salen kan ligge såpass langt bak på hestens rygg at det er behagelig. Iom. at skulderbladene på islandshesten ligger lengre bak, må jo salen også. Dressursalen er jo ikke bygd for å ligge langt bak.

Men det kan vel gå om du finner den rette salen. Ellers tror jeg ikke det er noe problem om du bare tar deg en liten trall i dressurridningen (;

Edit: Feil ord.

Elisabeth E
12-12-2006, 18:03
Det er jo forskjell på dressursal og dressursal, akkurat som på gangartssal og gangartssal...
Noen har mer støtte enn andre, noen har mindre.

Personlig liker jeg dressursaler jeg, for jeg foretrekker litt støtte.
Problemet med de fleste dressursaler er at de er laget for store hester , og dermed ser veldig massive ut på våre små pelsdotter.
Men selvfølgelig finnes det unntak, noen merker er ikke så kraftige som andre.
Et annet "problem" er at forvisselen på dressursaler ofte er veldig høy for å passe kraftige halv/varmblodser med mye manke.
Det er jo et sjeldent tilfelle at en islandshest har noe særlig manke å snakke om.
Bomvidden kan være riktig til hesten, men forvisselen er altså veldig høy, og dette har jeg erfart at kan gjøre salen ustabil sideveis.

Det er en hel jungel der ute, det er jaggu ikke bare bare å finne sal altså..
Selv sliter jeg med begge mine om dagen.

EDIT; de fleste gangartssaler har ikke mer tilbakeskårne kapper enn en vanlig dressursal..

Måne
12-12-2006, 18:04
Taktursalen er laget for islandshest. ;-)

Flashback
12-12-2006, 18:08
Taktursalen er laget for islandshest. ;-)

DA er det vel ingen problem ;-) No counting my innlegg..

Måne
12-12-2006, 18:19
Hmm, ja. Det skal ikke være lett det her.

Kurre
13-12-2006, 15:43
Jeg red i vanlig dressursal i et år før jeg kjøpte den jeg har nå.

Ikke ideelt å ri pass i,det skal sies,men jeg satt som klistra i traven,da...
Det var en Kieffer Wien,altså en riktig "skru deg ned i" sal.

Flere av de svenske landslagsrytterene rir visst i vanlige dressursaler.
De moderne isissalene er såpass like at det bør ikke være noe problem.

Hovedsaken er at den passer hestens rygg og din rompe!

Måne
13-12-2006, 16:25
Nå er det svært lite pass i Dimmen min, så jeg tror dressursal kan være et alternativ, ja. :-D

Kurre
13-12-2006, 18:34
Stemmer det...den mangler jo en gangart den... ;-)

Måne
13-12-2006, 18:39
Men jeg kan ri små volter i galopp, så! :;D: Og så har jeg en glede å ri pass på. ;-)

Kurre
13-12-2006, 19:04
Høh,det kan jeg på Geysir også...OG ri pass! http://www.cheesebuerger.de/images/smilie/frech/n050.gif

Shadowfax
13-12-2006, 20:05
Min kan ikke galoppere lenger den.. hehe :roll:

Kurre
14-12-2006, 00:35
*Klappe trøstende på hodet*
Så lenge de tølter så! I følge Kroghen er det derfor vi rir Islandshest og for å være ærlig...det har hun i grunn rett i...

Shadowfax
14-12-2006, 17:50
Hehe, sant nok ;-) hva skal man med skritt og galopp ;-) Det er for tanter og **... hehe..

Veronica
19-12-2006, 21:27
Jeg vurdere å bytte ut Áustund Super salen min, siden den ikke passer hesten min så godt som salen bør gjør..
Har tenkt en del på vanlig dressursal, så lenge den kan ligge langt nok bak og passer såklart...

Ettersom jeg er fattig student for tiden lurer jeg på om noen vet om noen som selger "rimelige" gode saler med (mitt ønske) dypt (lite)sete og store kneputer som og passer en stor og litt kraftig islending :smile:
Eller hvor jeg kan sjekke opp for evnt prøving/saltilpassing?? :-D

Kurre
20-12-2006, 17:11
Billig...hmmm...hva med Wintec?
Eller litt dyrere..Globus Gloi? De er litt sånn...vanlig dressursal-følelse.Ligger på ca 7000,-

Veronica
20-12-2006, 19:05
Billig...hmmm...hva med Wintec?
Eller litt dyrere..Globus Gloi? De er litt sånn...vanlig dressursal-følelse.Ligger på ca 7000,-

hadde beregnet ca 7000, de fleste islandsaler jeg har funnet koster over 10k.
Wintec ar jeg prøvd, men ca 2 år siden og ble ikke helt frelst da, men sikkert kommet masse nytt på marked siden den gang...
Globus Gloi tør jeg ikke si noe om ettersom jeg ikke har noen erfaring med den type.. :razz:
Men åpen får å prøve alt..

Elisabeth E
20-12-2006, 20:24
Mye allrighte saler på markedet.
Wintec har kommet med nye nytt på 2 år.
JC salene er allrighte saler til en god pris.
Ellers er det mye å få tak i brukt.

Veronica
20-12-2006, 22:06
Mye allrighte saler på markedet.
Wintec har kommet med nye nytt på 2 år.
JC salene er allrighte saler til en god pris.
Ellers er det mye å få tak i brukt.

Takk for tips.. Skal begynne å sjekke opp, og evnt prøve meg litt fram :razz: