PDA

Se full versjon : Forplan

Kaja
12-12-2006, 13:13
Jeg må bare få synspunkt på forplanen min, til bebisen min..
Fullblods/shire som ikke er i trening, hun blir bare leid og tømmekjørt i skritt og litt trav, pga beina, har akkurat begynt i trav da hun ikke viste halthet i travet for første gang siden august..! Så det er nesten bare skritt på oss.

Morgen: 1 KG komplett
1/2 KG gull

Kveld: 1/2 kg Betfiber
2 never gull

+++ Corta Flex, Bute Less, Biotin, kalk og multitilskudd!

Anniken B
12-12-2006, 13:54
Umulig å si uten at du oppgir grovformengde.

~Anniken

Kaja
12-12-2006, 13:58
Åja, hehe.
Hun får 3 kg høy om natta og fri tilgang på rundball og noen ganger høy om dagen.
Skulle fått mer høy, men det er visst ikke mer høy å få tak i, i følge de på stallen.

Anniken B
12-12-2006, 14:04
Nå er jo dette en stor hest (er det en som heter Meeg vi snakker om forresten..?), rir samme blanding selv. ;-)

Men likevel synes jeg kanskje hun får mye kraftfor til at hun ikke trenes. Hadde du hatt tilgang på mer høy så hun kunne fått spise mer av det på natta hadde det vært bedre, men om det ikke går så går det ikke.. "Min" shire/fullblods spiser 17 kg høy i døgnet, til sammenlikning.

En annen ting er at du kan fordele det bedre. Slik som det er nå får hun store mengder stivelsesrikt for til frokost, mens hun får nesten ingenting til kvelds. Del opp kraftforet i to, f.eks 0,5 kg komplett morgen og kveld, del opp gull likedan, og del opp betforet slik at du får en jevnere fordeling, mye snillere til magen hennes. Om du gir komplett og energi er det ikke sikkert hun trenger så mye mulititilskudd, og siden både komplett og gull er balansert i mineralsammensetningen, og betfor er svært gunstig for kalsium:fosfor balansen trenger du ikke gi kalk i tilleg, for mye av det er ikke bra det heller.

~Anniken

Kaja
12-12-2006, 14:08
Åkey, tusen takk for svar!
Jess, Meeg ja. (:

Åi, mye høy!
Skal se om jeg kanskje får lurt meg til 4 kg om natta, det er hvertfall litt bedre.
Kan fordele komplett og gull, men ikke betfiber da de som forer morgen nekter å enten bløte opp eller gi hestene for som er lagt frem.
Helt iditotisk, men sånn er det, så hun får bare betfiber til kvelds..

Kaja
28-12-2006, 16:46
Har nå endret på forplanen.

Morgen : halv kg komplett

Middag: halv kg oppfløtt betfiber, 30 ML Bute Less, og sånn ca. samme mengde biotin

Kveld: halv kg komplett, multitilskudd og kalk

2-3 kg høy

Hun har fri tilgang på rundball/høy hele dagen, varierer mellom høy og rundball. Spørs hvem som legger det i paddocken.
Hun får middagen i paddocken.
Er denne forplanen bedre enn den forrige? Eller dårligere?

Lopke
28-12-2006, 18:49
mye bedre spør du meg!!

Kaja
28-12-2006, 21:42
Takk for positiv tilbakemelding! :smile: