PDA

Se full versjon : Veving

Kaja
11-12-2006, 22:42
Noen idêer for hva jeg kan gjøre for å få bebisen til å slutte med veving på boksen?

Harneshaug
11-12-2006, 22:45
Nå vet jeg ikke hvordan dagen dens er men mer utegang, aktivisering, lav boks slik at den har kontakt med hesten ved siden av?

Felix VII
12-12-2006, 15:02
Tror ikke Meeg bør ha så nær kontakt med hesten ved siden av for å si det sånn! :smile:

Flashback
12-12-2006, 15:07
Hvis jeg forstår rett, så snakker Ida og Kaja om samme hest (Meeg)? Isåfall er det veldig dumt om hesten ikke liker hesten ved siden av, det gjør jo bare hele greia verre, for da kan den ikke gjøre noe annet enn å snakke ''over'' den hesten som er ved siden av. Kanskje det er idèelt og bytte boks?

Felix VII
12-12-2006, 15:09
Hvis Meeg skal ha boks, må hun stå ves siden av en annen hest.. Men nå har vi fiksety slik at hun ikke får noen kontakt med den andre hesten, og Meeg koser seg :-D

Flashback
12-12-2006, 15:14
Men hun vever fortsatt? Kanskje en av hennes hestevenner ville få stopp på det? ;-)

Felix VII
12-12-2006, 15:14
Hakke peil om hun veiver fortsatt jeg nei :roll:

Ingvild
12-12-2006, 16:59
Har sett to typer boksinnredning som skal hindre hesten i å veve, men veit ikkje kor effektivt det er.. Den eine var å ha sperre på sidene,men at hesten kunne stikke ut hovudet i "midten" - viss dykk forstår? Denne plassen hesten kunne bevege seg var forma som ein u. Den andre innredninga var å spikre opp ein planke på midten av boksdøra og oppover.

Som sagt, har ikkje erfaring med dette, men veit å ha lest det ein plass..

Kaja
12-12-2006, 17:53
Sånn som Ida sier så har hun fått skillevegg som dekker helt, så hun ikke ser sidekameraten.
Og hun har ingen hestevenner, hun står annen hver dag alene fordi hun bare banker hestene hun står sammen med..hehe.
Og hun står ute fra 9-2200 om kvelden!
De står lenge ute!

Ragnhild
12-12-2006, 18:12
Utegang, utegang, utegang. Stalluvaner er så godt som umulig å fjerne. Å forhindre en uvane kan lett føre til en annen, så om du forhindrer veving vil den kanskje begynne å sluke istedet. Sier ikke at det skjer, men faren er der. Så ja, ut med hesten, husj! ;)

..Men nå leste jeg jo faktisk hele tråden også, og ser at hun står mye ute. Når er det hun vever, og hvor mye er det? Er det slik at hun bare vifter litt på hodet, eller er det belastning av beina også? Er det i forbindelse med fôringer, eller er det når hun ikke får oppmerksomhet? Eller er det hele tiden mens hun står inne? Spørrespørre.. :p

Kaja
12-12-2006, 19:14
Hun begynner å veve med en gang noen står foran boksen, og det går litt utover beina, for hun vever enormt.
Jeg kan ikke akkurat si at de som flir i en boks foran hennes boks skal fjerne seg heller.. :lol:
Men prøver å ha henne minst mulig på boksen så får se om hun roer seg!

Holbytla
13-12-2006, 02:14
Hm, jeg har også (hatt) vever, type stressbombe som vever når blir stående alene i stallen f.eks. Når jeg sier "hatt" betyr det ikke helt det egentlig. Etter å ha ordnet utegang har dette på det nærmeste forsvunnet. Men likevel, _om_ hun må stå inne alene, eller ute for den slags skyld, kan vevingen starte igjen, om ikke i samme omfang som før.

De kan godt veve ute også, det er bare å stille seg ved et passende sted ved gjerdet det, og ha en "grunn", som å bli alene i gjerdet når de andre skal ut på tur. Det kan nok ikke alltid unngås. Ute er det derimot alltids andre ting å finne på - i motsetning til inne. I det store og hele enig med Ragnhild; ut sammen med andre! Minsker atferden betraktelig. Så om det finnes mulighet - gjør det!

Jeg ble selv stresset å betrakte "veversken" - uff, ikke noe gøy. Jeg tror ikke man kan kurere hester for denne typer unoter, heller unngå situasjoner der de kan utvikle dem? For det virker på meg som at hester som en gang har funnet en måte å takle omverden/stress på, gjør det gjerne igjen, om situasjonen "trigger" dem? Heh, nesten som med mennesker jo..?

Mvh Holbytla

Hege
13-12-2006, 10:44
Kan ikke huske at Meeg veivet før. Men da sto hun i en boks der hun kunne ha hodet over kanten, og hun sto ikke i nærheten av andre hester!

Maren
28-12-2006, 23:11
Den forrige hesten min var også en vever. Han vevet hver gang han var alene og når han ikke hadde høy i boksen. Klarte å begrense vevingen ganske bra på han, han stod ute hele dagene, fikk boks med stort vindu og hadde omtrent alltid høy. Dette syns jeg fungerte helt greit.

Har hørt rykter om at gamlegutt ble "glemt" av en tidligere eier, og stod veldig mye alene inne. Og at det mest sannsynlig var pga det han begynte med uvanen. men som sagt, bare rykter - men uvanene må jo komme fra ett sted, liksom :-D

Jeg solgte han til ei som har hestene sine på utegang, hun har ikke sett at han har vevet ett sekund!! :-D :-D

Kaja
28-12-2006, 23:13
Meeg har sluttet å veve! :-D
Hun sluttet helt selv, så ble ikke noe mer problem ut av det.

Kaja
28-10-2007, 11:37
Haha, enn så lenge. Hun begynte med vevinga igjen etter nyttår. Og vever om hun blir stressa. Virker ikke som det er noe jeg kan venne av henne egentlig.

Embliss
28-10-2007, 11:48
Noen hester bare "bestemmer" seg for å ha en uvane... Gjerne en de har lært av en annen hest. Er som regel nesten umulig å fjerne...

Kaja
04-12-2008, 17:43
Enig med deg, noen hester vil ha uvaner. :p En hest på utegangen står og vever MIDT på plassen eks, bare står og vever en stund, og går tilbake til flokken. Bare rart.

Og Meeg vever i blant, fortsatt. :p Men veldig, veldig lite.

RenateSJ
05-12-2008, 03:14
Stereotyp adferd er faktisk noe de kan bli avhengige av. Det utløser stressreduserende hormoner, og om de hindres i dette så kan de bli mer stressa. Ofte er det eneste måten en hest får "roet nervene".

De vil nok ikke ha denne vanen, som mange røykere fx ikke vil ha den vanen. Men de trenger den på et vis, og så lenge årsaken ikke blir helt borte, eller de har gjort det veldig lenge, så går nok ikke vanen bort så lett.

tuuuva
05-12-2008, 22:49
Må si meg sterkt uenig i at noen hester "bestemmer" seg for å ha en uvane altså. Det er jo en reaksjon på hvordan de har det, at de kjeder seg, har for mye energi som skal ut e.l. Og det er hestens eier sitt ansvar at hesten ikke får behov for å utvikle disse stereoptypiene...

Kaja&HP
05-12-2008, 22:55
Som renate skrev så er veving (på lik linje med luftsluking) stereotypisk atferd. hesten går i en slags beroligende transe. å prøve å hindre hesten i å veve vil bare gjøre stresset (eller hva som utløser det) værre. og hesten kan få kollikk eller andre ting.

lil_julie
05-12-2008, 23:02
Kaja..

Jeg tror faktisk at mye av dette henger sammen med Meeg sin noe asosiale adferd jeg.

Hun er, slik jeg ser det, en hest som er ekstremt avhengi av mennesker, og takket være snille gode bestevennen hennes (deg) ser hun mer og mer på mennesker som snille og gode, og vil være sammen med dem.

Hun trenger mye stimulanse, og dette klarer ikke du som menneske og gi henne, og det og slippe henne ut og la henne leke med andre hester er jo ikke noe alternativ for hun.

Utegangen fungerer jo bedre og bedre, hva med og prøve og ha henne der litt mer? Og når hun får stå på store sommerbeite så forsvinner kanskje problemet litt? Og ellers fortsett og la hun tusle rundt så mye som mulig, bølle litt med elg (:lol:) og leke med henne så mye som mulig, og bare prøve så smått og sosialisere henne mer og mer...

Kaja
06-12-2008, 23:28
Hun går løst minst 4 ganger i uken og leker gårdshund, så det har mye å si for at vevingen har tatt slutt, så du har rett altså, har med atferden hennes å gjøre! Prøver å gi henne mye stimulanse men hun får ganske mye gjennom å få gå å vandre rundt i to-tre timer, før jeg drar hjem, da hun må i paddock igjen. Hvis hun vever nå, er det fordi hun blir satt i boksen i 10min mens jeg fikser noe, hvis hun står på boks uten noe grovfor inne i boksen, og hun ser mennesker. Utegangen tør jeg ikke sette henne på nå, drektig hoppe der, som hun har skadet før.. :p Men slipper henne på banen 1-2 ganger i uka med en sportsponni.. :)

Embliss
06-12-2008, 23:39
Må si meg sterkt uenig i at noen hester "bestemmer" seg for å ha en uvane altså. Det er jo en reaksjon på hvordan de har det, at de kjeder seg, har for mye energi som skal ut e.l. Og det er hestens eier sitt ansvar at hesten ikke får behov for å utvikle disse stereoptypiene...

Tror du misforstår litt. Du snakker om de utløsende faktorene som gjør at hesten utvikler uvanen. Hesten vil da vanskelig kunne slutte med uvanen av den grunn at hesten er "avhengig" som noen her nevner, eller at hesten kanskje fortsatt kjeder seg, selv om hesten f.eks. er satt på utegang.

Hestene som "bestemmer" seg (de tilfellene jeg har sett) for en uvane, er oftest unghester, som ser eldre hester veve/sluke luft o.l. og dermed adopterer uvanen. Dersom det ikke er noen utløsende årsak for uvanen, er det vanskelig å bli kvitt den. ;)

Kaja&HP
06-12-2008, 23:40
Vel, forskningen mener at stereotypisk atferd ikke er "smittende", men kommer av feil miljø eller stress.

tuuuva
07-12-2008, 00:03
Vel, forskningen mener at stereotypisk atferd ikke er "smittende", men kommer av feil miljø eller stress.

Nettopp :)

Pseudonym
07-12-2008, 00:17
hva er egentlig veving?

Wilisia
07-12-2008, 00:30
Hesten står og skifter vekt fra bein til bein, som regel så tar den med hodet og. Og det skjer ganske fort, på en måte. Gud, jeg er flink til å forklare!

Svaiing/Veving - dette skyldes nesten alltid kjedsomhet, men kan også være tillært fra andre hester. Hesten din vil skifte vekten fra det ene forbeinet til det andre idet den svaier med hodet og halsen fra side til side. Denne unoten kan variere fra meget mild, som kun ses ved fôringstid, eller kontinuerlig inne i stallen, over stalldøren, eller også når hesten er sluppet ut på beite. Det er nesten umulig å stanse denne unoten som forårsaker press på ledd og leddbånd og derav forårsaker unormalt slit på sko eller hover. Gitter kan monteres over stalldøren. Unngå å la hesten stå på stall i lengre perioder, hvis hesten din er nødt til at stå på stall bør du prøve å forsyne ham med en form for atspredelse, f.eks. en kamerat, fôr som frigis langsomt fra en fôrautomat, en hesteball, mye mosjon osv.

Kilde: http://www.dyrlegenett.no/Unoter.htm

Hönnu
07-12-2008, 00:31
Har hørt at speil i boksen kan være løsningen for hester som vever. Men dette er altså bare noe jeg har hørt, har ikke egne erfaringer med det :)

julnil
07-12-2008, 01:03
På hvilket sett er Meeg usosial med andre hester? Er det enkelte hester hun går overens med? Er det ingen over henne som setter henne på plass, eller plager hun de under seg uansett? Har du mulighet til å sette henne på 100% utegang med hester som bare er over henne i rang for en periode?

Jeg ville satt henne ut på total utegang før denne vanen setter seg ute også. På den forrige stallen jeg var på, var det en hest som vevet inne, og det gjorde hun ute også, dog ute var det langt mindre enn inne. Nå er hun på utegang, men siden jeg har byttet stall, vet jeg ikke om hun har denne uvanen enda (byttet stall rett etter at hun ble satt på total utegang)

Kaja
07-12-2008, 01:42
Hun vever nesten aldri lengre. :) Gammel tråd. :p