PDA

Se full versjon : Fôrutslett?

Malinas
11-12-2006, 23:23
Den ene hesten jeg rir har fått noen små kuler på halsen... Kan det være forutslett, og hva kan jeg evt. gjøre med det?

Evt. ideer til hva annet det kan være?

LinnMerethe
12-12-2006, 09:25
Det er veldig sannsynlig at det er foret.Hesten vår hadde noen klumper like under manen for en stund siden og veterinæren trengte ikke å tenke seg om før han sa det var foret.Men hvorfor de kommer vet jeg ikke ;-)

Malinas
12-12-2006, 12:08
De ligger like under manen disse klumpene også...
Takk for svar :smile:

Harneshaug
12-12-2006, 12:22
For mye kraftfor/proteinutslett kan være 1 grunn... Kutt ned på kraftforet og for for med stivelsesfattig for. Betfiber + olje kan være et godt alternativ en periode. Tar noen uker før kulene går vekk. Hadde det på varmblodshoppa mi da jeg fikk henne. Nå er det borte.
Vanskelig å si da uten å ha sett eller vite hva du forer med :smile:

Bente & Etanec
12-12-2006, 12:41
Hvordan ser disse kulene ut? Er de i selve huden eller under?
Kom til og tenke på om det kunne være slik vi av og til får på hestene våre om de har vært mye ute i regn. Da får de noe a`la raspe på hals og rygg (om de går uten dekken).

Om de kommer av fòret så ligger de kanskje innenfor huden? Eller er jeg på "jòrdet" nå?
Araberen min hadde hvertfall noen kuler under huden da han fikk Champion, bygg osv. Men etter at jeg skiftet fòr forsvant de.

Sara&Korak
12-12-2006, 12:44
Korak går på energi, men han får slike kuler på ryggen, så jeg har så smått begnt med betfiber.
I tillegg skal jeg gi havre, olje, salt og multitilskudd :)