PDA

Se full versjon : Akupunktør

Mari
09-12-2006, 00:17
Jah. Tenker da mest på mennesker, men også på dyr (hest), kanskje.

Hvilke fag må man ha på vgs og hvilken utdanning må man ha? Lette litt på ulike sider, men fant ikke noe lurt. Er kanskje kjekt å være fysioterapeut først?

Spendas
10-12-2006, 09:00
På mennesker er vel akupunktør en egen utdanning, og den er ganske lang... Har vært borti en som var på 5 år, men det finnes vel sikkert flere skoler...

For å ha lov til å drive med akupunktur på dyr må man være veterinær.

Mari
10-12-2006, 12:43
Jeg tror ikke man må være vet. Ei jeg vet om har utdannelse som akupunktør på mennesker, men hun har tatt noen års tilleggsutdanning, og nå kan hun ta det på dyr også.

Reaper
10-12-2006, 13:02
man trenger ikke å være dyrlege for å ta akupunktur på dyr, men for å kunne stikke i dem på noen måte må dyrlegen ha gitt klarsignal.
Det er fordi det kun er dyrleger som har lov til å stikke og skjære i dyr (levende da:P)
Men på mennesker trenger man ikke tillatelse fra lege fordi mennesker har jo egen vilje.

LisaFi
10-12-2006, 17:30
Jepp. Slik reglene "står", er det slik at veterinær må godkjenne at det stikkes. I praksis burde det bety at vet. må være til stede ved hver behandling, og ikke bare godkjenne "stikkeren" eller at "den hesten blir stukket". Litt i overkant, kanskje... :???:

Reaper
10-12-2006, 17:32
ja, det er tungvint!
men akupunktur og alternativ behandling blir jo mer og mer vanlig, så kanskje de kommer opp med noen nye lover etterhvert..?!
får håpe det ihvertfall.

Spendas
10-12-2006, 21:31
Jeg tror ikke man må være vet. Ei jeg vet om har utdannelse som akupunktør på mennesker, men hun har tatt noen års tilleggsutdanning, og nå kan hun ta det på dyr også.

Ikke lovlig, nei, dersom ikke en veterinær har "godkjent" det, eller har det faglige ansvaret.

Reaper
08-01-2007, 18:51
Har funnet ut mer om studiumet nå.
Norsklæreren min har vært rektor på akupunkturskolen i Oslo frem til nå i høst.
Hun sier at det er et deltidsstudium på 5 år, men det er ganske tungt og studieprosenten(tror det var det hun kalte det) ligger på 70-80%.

Jeg skulle få noen flere brosjyrer av henne senere..

Mari
08-01-2007, 18:55
Hm, jeg kan kanskje tenke meg å bli fysioterapeut, hadde vært gøy å snuse litt på skupunktur kanskje...