PDA

Se full versjon : Lett, tung eller bare døl?

Flashback
08-12-2006, 12:17
Jaa, er igjen i litt trøbbel :P

Er det noe som heter lett- og tungdøl? Jeg har hørt at det IKKE er det. Hva heter det? Etter hva jeg vet, er den såkalte lettdølen en helt normal kaldblodstraver, og en tungdøl en tyngre dølehest, og en vanlig døl en vanlig døl. Hva mener dere?

Anita&Svarten
08-12-2006, 12:22
Før var det lett og tung døl. Nå er det bare kaldblodstraver og dølehest.
Men i papirer fra den tida det hette det, så vil du nok finne lettere dølehest, eller/og tyngre dølehest. I de gamle papirene til Svarten stod det tyngre dølehest. I passet står det bare dølehest.

Igjen; Nå heter det kaldblodstraver og dølehest;)

Edit pga en liten snikleif;)

Ingvild
11-12-2006, 15:57
Anita seier det, no heiter det kaldblodstraver og dølehest. Mange meiner at ein kan kalle ein dølehest lettdøl eller tungdøl etter korleis den er bygd,men dette er altså feil...

Sara&Korak
11-12-2006, 16:11
Næmmen, Korak er jo blanding av New Forest og Lett døl, han er da ingen kaldblodstraver ... Hjelp!! Jeg vil ikke at han skal være det, han er jo ridehest jo.
OT: faren var traver da ;-)

Mari
12-12-2006, 08:09
Det heter dølahest og kaldblods. Enkelt og greit.

LinnMerethe
12-12-2006, 08:31
Jeg har en edel døl(hvis det går ann å si det om en døl),men jeg kaller ikke han for en lettdøl fordet,da sier jeg heller at han er en spinkel døl bare ;-)

Bente & Etanec
12-12-2006, 09:41
Husker da jeg var liten og gikk på rideskole, der var det ei lita hoppe som jeg fikk vite var en lettdøl. Tipper hun var rundt 140 cm høy. Var hun da kaldblodstraver da?
Jeg trodde det enda het lett og tung jeg :oops: Så godt følger jeg med :???:

Anita&Svarten
12-12-2006, 12:33
Bente: Det er nok en kaldblodstraver ja;)

Silje: Siden hesten din er blanding er det ikke en kaldblodstraver selv om en av foreldrene er det, men en blandingshest.. Men den lettdølen i han er nok en kaldblodstraver ja..

Flashback
12-12-2006, 14:25
Okei (: Takk for svar! Tror jeg vet det klart nå.

Reaper
12-12-2006, 16:22
men det med kaldblods og døl er vel ganske nytt?!
for før brukte de jo lett og tung døl..

Flashback
12-12-2006, 16:41
Ja, det er vel det, om jeg ikke tar feil. Husker ihvertfall at en hest jeg kjenner til ble registrert som lettdøl for 2 år siden (da han ble født).

Ingvild
12-12-2006, 16:54
men det med kaldblods og døl er vel ganske nytt?!
for før brukte de jo lett og tung døl..

Dei brukte vel det for å beskrive korleis hesten var bygd. Lettdølen vart avla fram for å vere ein lettare type av den tunge dølehesten, og denne typen har vorte brukt til trav. Så lettdøl/kalblodstraver er det samme.

Maria
12-12-2006, 17:18
Jeg sier Lettdøl og Tungdøl(Døla og Døle) og kommer nok aldri til og skifte. Altid hører jeg at kaldblods ER kaldblods(egen rase) og døl er en annen. Så, når jeg ser på en " lettdøl" og èn "kaldblod", viser det ganske stor forskjell i kroppen, jo det har jo med hest til hest og gjøre da.. Men, blir altid slik for meg =). Kan ikke kalle en kaldblods for lettdøl jeg.. Er meg det! Egne meninger har jeg nok av! 8-)

Ragnhild
12-12-2006, 18:07
Å kalle Janko for lettdøl blir.. Rart! Næsj, han er kaldblods han! Lettdøl? Pøh..

:p

Gjest-
12-12-2006, 18:11
Jeg sier Lettdøl og Tungdøl(Døla og Døle) og kommer nok aldri til og skifte. Altid hører jeg at kaldblods ER kaldblods(egen rase) og døl er en annen. Så, når jeg ser på en " lettdøl" og èn "kaldblod", viser det ganske stor forskjell i kroppen, jo det har jo med hest til hest og gjøre da.. Men, blir altid slik for meg =). Kan ikke kalle en kaldblods for lettdøl jeg.. Er meg det! Egne meninger har jeg nok av! 8-)

Må si meg enig i denne! :)

MariaR
12-12-2006, 20:24
Lett døl: En lettere type døl (mer spinkel)
Tung døl: en tyngre type døl
Kaldblods(-traver): KALDBLODS!

Syns ikke det er helt 'fair' å kalle lett døl for kaldblodstraver jeg, kaldblodstraver er jo en egen rase!
Jeg bruker lett døl og tung døl på heter som er spesielt 'små' eller 'store' i forhold til gjennomsnittet for rasen. Så egentlig sier jeg vell tung døl isteden for tyngre døl osv.. Tror det er flere med meg på den, eller tar jeg veeldig feil? :roll:

Flashback
12-12-2006, 20:34
Det er jo ikke vi som har bestemt det, men Norsk Dølehestforbund (eller hva det nå enn heter).. Hehe..

MariaR
12-12-2006, 20:41
Det er jo ikke vi som har bestemt det, men Norsk Dølehestforbund (eller hva det nå enn heter).. Hehe..

Joda, det vet jeg :smile: Men syns bare det ikke blir helt riktig.. Plutselig er det ikke flere hester av rasen døl igjen, vi sitter bare igjen med kaldblodstravere, de tyngre dølene blir jo ikke avlet like mye på lengre så.. :???:

Maria
12-12-2006, 20:46
Enig, Maria :roll:

Therese
12-12-2006, 20:47
Det finnes jo fortsatt lettere typer Døl og de litt tyngre, samme som det finnes kraftige Fjordinger og de som er edel.
Men det er jo fortsatt "bare" Døl, eller kaldblods.

Rett skal være rett, synes nå jeg :roll:

Sara&Korak
14-12-2006, 19:00
Er ikke døl og kaldblods helt forsjellige raser ??? :???:

Mandarinhest
14-12-2006, 19:10
Er ikke døl og kaldblods helt forsjellige raser ??? :???:
Jo..

Jeg for min del synes det blir feil og si kaldblods også jeg da. Kaldblods er veldig mye, sånn egentlig. Så velger alltid å si kaldblodstraver.

Både døl, N/L, isis, fjordinger og haflinger er jo kaldblodser, eller de er kaldblodige.

Jeg har tryna på den før en gang før.
"Er det en kaldblods eller?"
"Nei"
"Hva da?"
"Det er en N/Lhest"
"Ja men den er jo kaldblodig, altså en kaldblodshest"

Etter den gangen velger jeg å si rase, eller nå som jeg har kaldblodstraver, sier jeg kaldblodstraver!

Maria
14-12-2006, 19:50
Heeelt enig Kristine! :-D

Anita&Svarten
14-12-2006, 23:07
Jeg sier og kaldblodstraver.. Men om noen sier lettdøl, så skjønner vel de fleste hva hest det dreier seg om..

Sara&Korak
16-12-2006, 00:25
Jeg sier lettdøl, synes det høres så pent ut :-D

Lopke
16-12-2006, 01:05
Det heter ikke Lettdøl... det heter heller ikke lettfjording eller lettfrieser fordi hesten er slankere enn gjennomsnittet..

DØL eller KALDBLODSTRAVER!! lettdølen finnes ikke..

og når vi er inne på tema..
en Norsk Varmblod eller en Dansk Varmblod behøver man heller ikke SPESIFISERE at det er en ridehest man snakker om..

I DK ville man da aldri nevne at en DV var en ridehest.. Men det virker som om noen er livredde for at man skulle tro at deres Norske Varmblod har traver aner.. så de kaller dem Norsk VarmblodsRIDEHEST.. ha ha ha..

Hva hvis man har en Norsk VarmblodsRIDEHEST og man bruker den til kjøring?? :lol:

Varmblods og kaldblods er bare betegnelser på "type" hest, ikke noen rase..

men igjen.. Norsk Varmblod (NV) og Dansk Varmblod (DV) eller Hollandsk Varmblod (KWPN) er forbund med varmblodshester av sportstype..

Kaldblodstraver og Varmblodstraver om det er fransk eller belgisk eller russisk elle norsk er travere. og avlet til dette.

Og jeg har og lurt på at dem som har varmblodstraver ofte sier varmblods.. dem som f.eks har norsk varmblod sier hele navnet eller norsk varmblodsRIDEHEST.. ha ha der var den igjen..

Prøver folk med travere å "skjule" at det er traver de rir på ved å unnlate å si "traver" på rasebetegnelsen?? og kun varmblods? og NV ryttere synes det er veldig viktig å si RIDEHEST?? fordi man jo ikke skal være i tvil?

bare jeg som synes dette er litt komisk?

Linda
16-12-2006, 09:33
Jeg sier at jeg har Varmblodstraver.

Hanna
16-12-2006, 18:35
Hva hvis man har en Norsk VarmblodsRIDEHEST og man bruker den til kjøring?? :lol:

hahaha...

nei, det er ikke bare du som synes det er komisk XD

jeg pleier alltid bare å si kaldblods.. det er liksom et uttrykk. men er fullstendig klar over at fjordinger, isiser osv også er kaldblodser, så hvis jeg snakker med noen som ikke er så inne i "uttrykksverdenen" sier jeg gjerne kaldblodstraver.

Sara&Korak
20-12-2006, 13:39
Jeg sier lettdøl uansett...
Lettdøl er, sånn som jeg ser det en lettere type av døl... Det er ikke det samme som å si lettaraber og lettfjording - for det finnes ikke!
Det er i alle fall det jeg mener, selv om faren til Korak var døl så er ikke Korak kaldblods.... Det blir helt feil i mitt hode.

Sara&Korak
20-12-2006, 13:42
Så er det jo noen som sier lett døl og tung døl

Lopke
20-12-2006, 15:41
hvis moren er kaldblodstraver og faren er døl f.eks så er det en blanding..

Anita&Svarten
20-12-2006, 17:24
Jeg sier lettdøl uansett...
Lettdøl er, sånn som jeg ser det en lettere type av døl... Det er ikke det samme som å si lettaraber og lettfjording - for det finnes ikke!
Det er i alle fall det jeg mener, selv om faren til Korak var døl så er ikke Korak kaldblods.... Det blir helt feil i mitt hode.

Lettdøl finnes heller ikke lengre, så sånn sett blir det det samme ;-)

Hvis ikke begge foreldrene til Korak er kaldblods, så er han ikke kaldblods. Hvis ikke jeg husker feil var mora hans New Forest?

Edit pga den skråstrek teksten ikke vil virke..

Sara&Korak
20-12-2006, 18:59
Moren var New Forest og faren døll.... Hvis han ikke er kaldblods, hva er han da?

Ingvild
20-12-2006, 19:01
Han er ei blanding, vel. Ein kan ikkje sei at ein blanding av fjording og islandshest er fjording, feks. Det er ei blanding.

(Her gjeld unntak i nokre raser, der ein kan søke om å få hesten godkjent som ei spesiell rase, men det kjem eg ikkje innpå no fordi eg eigentleg ikkje har så mykje peiling på det.)

IngvildK
20-12-2006, 19:08
Det er ikke det samme som å si lettaraber og lettfjording - for det finnes ikke!

Den hadde nok blitt temmelig spinkel! :razz:

Døl er døl. Uansett om den er tung eller lett.
Kaldblodstraver er.. døl med traveraner. Eller noe slikt.

Sara&Korak
20-12-2006, 20:39
Hvis noen spør hvilken rase han er sier jeg: han er blanding av New Forest og Lett døl..
Er det ingen hester som er kaldblods av rase eller er det bare fellesbetegnelsen for alle "kaldblodige" hester??

Ingvild
20-12-2006, 20:48
Det å vere ein kaldblodig hest og det å vere kaldblodstraver er to forskjellige ting..

MariaR
20-12-2006, 21:17
Hvis noen spør hvilken rase han er sier jeg: han er blanding av New Forest og Lett døl..
Er det ingen hester som er kaldblods av rase eller er det bare fellesbetegnelsen for alle "kaldblodige" hester??

Slik jeg har skønt det, er kaldblods både en egen rase på lik linje med fjording, araber o.l., men OGSÅ en fellesbetegnelse på en type hester, som varmblod, halvblod og fullblod :)

Sara&Korak
20-12-2006, 23:59

Slik jeg har skønt det, er kaldblods både en egen rase på lik linje med fjording, araber o.l., men OGSÅ en fellesbetegnelse på en type hester, som varmblod, halvblod og fullblod :)

Ja det var det jeg tenkte og :-)

Lopke
21-12-2006, 00:08
Det heter kaldblodstraver.. (hvis man mener rase) kaldblods om man snakker type hest. En blanding av kaldblods og new forest er en blanding. Hverken døl, kaldsblods eller new forest. Og kalle en slik blanding for lettdøl blir enda mer feil, da "lettdøl" opprindelig var betegnelsen for kaldblodstraveren, og siden den idag heter noe annet og din hest har 50% ponnirase i seg kan det bare bli blanding..

kaldblods er vel bare en forkortelse for kaldblodstraver. Ikke noen raser som kun heter kaldblods.

Torhild
21-12-2006, 00:17
hvis moren er kaldblodstraver og faren er døl f.eks så er det en blanding..

Nope! Denne vil faktisk få papirer som Kaldblodstraver!!!
Se på denne http://sport.rikstoto.no/Default.aspx?modus=0
Losvind etter Ebbe som er/var en kjent dølehingst som stod i Sauda før (og den var tung-tung-døl!!) og under Losvinna som var traver. Fikk fulle papirer og sertifikat, selv om den aldri klarte prøveløpet selvsagt :smile: Litt for mye gener fra pappa`en. Men snill og grei var han.

O.T. Marianne/Lopke: dette er den hesten jeg lurte på om du viste hvem var en gang. Ble solgt til Vikedal for mange år siden, stod på en gard på venstre hånd oppover mot dere. Desverre død nå...

Lopke
21-12-2006, 00:23
linken funker ikke.. husker du navnet på eier??

OT: snakket ellers med en som og kjente deg på julebordet jeg var på.. Morsomt egentlig for hun kjente dem i tysvær. SKulle kjøpe hest der og så ble det kluss.. Hun kjøpte sin gamle hest tilbake istedet. Hun kjenner geir og.

Hun hadde en rød kaldblods lenge men den er død nå.. Bor i imsland, men bodde i Vikedal da du var med i Tysvær og så på hest med henne.

ot altså ;)

Torhild
21-12-2006, 00:30
Bare skriv Losvind i søkefeltet for hest/kusk/løp.

Skjønte ikke helt det siste du skrev. Skulle hun kjøpe hest av Johannes, altså de i Tysvær?? Hadde jeg vært med henne og sett på hest???
Kanskje det var hun som hadde Losvind i Vikedal da :smile: Vi kalte han bare for Småen.

Sara&Korak
21-12-2006, 21:50
Hvis noen spør skal jeg si: Korak er blanding av New Forest og Døl.
Jeg trodde kaldblods var en egen rase i tillegg til at det var fellesbetegnelsen for alle kaldblodige hester.... Ja, så lite visste jeg :oops:
Men det er jo litt teit da at noen f.eks i en annonse skriver rase: kaldblods,... når det ikke er noen rase i det hele tatt men fellesbetegnelsen. Da kan de jo heller skrive kaldblodstraver, døl eller hva nå det er for noe ( blanding ) .

Ragnhild
21-12-2006, 22:14
Hvis noen spør skal jeg si: Korak er blanding av New Forest og Døl.
Jeg trodde kaldblods var en egen rase i tillegg til at det var fellesbetegnelsen for alle kaldblodige hester.... Ja, så lite visste jeg :oops:
Men det er jo litt teit da at noen f.eks i en annonse skriver rase: kaldblods,... når det ikke er noen rase i det hele tatt men fellesbetegnelsen. Da kan de jo heller skrive kaldblodstraver, døl eller hva nå det er for noe ( blanding ) .

Dette har vel igjen noe med det vi kan se generelt i det norske språk. Ting forenkles. Så mye lettere å si kaldblods enn kaldblodstraver. Enkelt og greit..

Sara&Korak
21-12-2006, 22:54
Jeg liker altså ikke disse "kaldblodsordene" !! :razz:

NinjaChristin
11-03-2008, 22:08
Nope! Denne vil faktisk få papirer som Kaldblodstraver!!!

Er det ikke motsatt? At traverhoppe og dølahingst vil få avkom som registreres som døl?

Tone Kristin
12-03-2008, 00:45
Om mor er kaldblods og far døl, så vil avkommet bli registrert døl.

Anne&gneistene
12-03-2008, 01:01
Nå skjønner jeg ingenting! så hvis man parrer en dølehingst med en kaldblodstraverhoppe, så får man en blanding? men hvis det er omvendt, så får man en kaldblodstraver utav det?

HÆ? det der var rart.. men da kan man vel ikke se uti fra hesten om den er døl eller kaldblodstraver da vel? bare via stamtavlen? da kan det jo hende at flere døler jeg har trodd var døler, er kaldblodstravere da! og omvendt.. hihi.. NÅ er jeg forvirra!

Anne&gneistene
12-03-2008, 01:04
en ting til: ser jo noen tilfeller med flekkete kaldblodser og store bles o.l.. hvis det da er det samme som lettdøl.. øhm.. trodde flekker/store avtegn ikke var godkjent hos dølehest? så da kan ikke lettdøl har vært noe døl noensinne?

Gudbedre! jeg blir faktisk enda mer forvirret av disse spørsmålene mine jeg!

Tone Kristin
12-03-2008, 01:29
Nå skjønner jeg ingenting! så hvis man parrer en dølehingst med en kaldblodstraverhoppe, så får man en blanding? men hvis det er omvendt, så får man en kaldblodstraver utav det?

Motsatt.

Om man parer kaldblodshingst og dølehoppe blir det ulovlig blanding.

Om man parer kaldblodshoppe og dølehingst blir det døl, såfremt at hingsten er godkjent, som i vanlig døleavl.

en ting til: ser jo noen tilfeller med flekkete kaldblodser og store bles o.l.. hvis det da er det samme som lettdøl.. øhm.. trodde flekker/store avtegn ikke var godkjent hos dølehest? så da kan ikke lettdøl har vært noe døl noensinne?

Det finnes ikke noenting som heter lettdøl. Vi har en stambok for kaldblodstraver og en stambok for dølehest. Lettdølen har kanskje eksistert en gang i tiden, men det er himla lenge siden. DNT ble stiftet i 1875, og om jeg ikke tar mye feil så ble stambøkene skilt ikke så lenge etterpå?

Og, du har helt rett, dølehesten har kun lov til å ha rene farger. Så om du ser en lettdøl med store avtegn, så er det en kaldblodstraver.

Vinje-Hest
12-03-2008, 11:27
Faktisk så heter det ikke kaldblodstraver men kaldblodshest. Den stammer fra dølehesten men er en egen rase avlet fram for travløp. Dølehesten deles ikke lenger opp i lett eller tung, selv om det kan forekomme variasjoner i tyngde på rasen da man har brukt kaldblodshest i avlen for å motvirke innavl. Alle registrerte kaldblodshopper kan bedekkes med godkjent dølehingst og avkommet blir registrert som dølehest. Det har også blitt godkjent noen få kaldblodshingster til bruk i dølehestavlen. For at rasen ikke skal bli for lett har man også brukt noen nordsvenske brukshingster i avlen på dølehest, Den nordsvenske brukshesten er nært i slekt med dølehesten og det blir også brukt norske dølehester i den svenske avlen. Den nordsvenske brukshesten er noe større og tyngre enn dølehesten.
Altså det er det som står i papirene på hesten som avgjør hvilken rase det er, kaldblodshest eller dølehest.
Lettdøl og tungdøl er det ingen hester som registreres som lenger og blir bare brukt på folkemunne, det er ganske synd at folk bruker disse betegnelsene enda da det tydeligvis lager mye forvirring rundtomkring.
Så sjekk papirene på hesten!

MonaB
12-03-2008, 11:45
jeg sier døl og kaldblodstraver...enkelt og greit...

Puselusa
12-03-2008, 11:49
Det er helt rett alt du sier, Vinje-Hest. Selv får jeg helt nella av disse lettdøl/tungdøl-betegnelsene. Enten har man en døl, eller så har man en kaldblodstraver! Verre er det ikke.

Men hvorfor sier du at det heter kaldblodshest og ikke kaldblodstraver? Kaldblodstraveren er da vitterlig en egen rase...

Tone Kristin
12-03-2008, 12:22
Saavidt jeg husker, saa sto det vitterligen Norsk Kaldblodstraver i passet til gamlehesten min.

Puselusa
12-03-2008, 12:31
Jepp. Egen stambok for kaldblodstraver har jo eksistert i ja... x antall år nå?

Kaldblodshest er en samlebetegnelse for kaldblodige raser.

Vinje-Hest
12-03-2008, 15:11
Selv om det er en traver er navnet på rasen fortsatt "kaldblodshest"!

Martine
12-03-2008, 15:23
Lettdøl tror jeg folk bare kaller det om enten en hest er blanding av døl og kaldblods og på den måten en smule "foredlet".
Eller folk kan kalle lettdøl for en lettere type døl som ridehest, men tungdøl som grovere type kjørehest.
Men er altså ikke noe fasit svar på at slik er det, for det er det ikke. Men folk bare kaller det slik.

tone_e
12-03-2008, 15:31

Hmmm, er ikke helt enig i dette. Men kanskje jeg misforstår deg. De gampene som springer rundt på en bane er "norsk kaldblodstraver", "skogs"-gampene er "norsk dølehest". Begge er kaldblodshest. Right? eller?

Puselusa
12-03-2008, 15:39

Jeg er ikke enig med deg. I travsammenheng snakker man ofte om kaldblodshester og varmblodshester, men det offisielle navnet på rasen er da vitterlig kaldblodstraver.

Har du dokumentasjon for denne påstanden? Jeg spør ikke for å være vrang, men fordi jeg lurer.

Tone Kristin
12-03-2008, 15:52
Da synes jeg det er veldig merkelig at på passet, utstedt av DNT, sto det Norsk Kaldblodstraver.....

Marte+Quicky
12-03-2008, 15:57
Får mark av dette tullet jeg:lol:

Rasen heter forresten kaldblodsTRAVER, ikke kaldblodshest.
Akkurat som det heter varmblodstraver (ikke varmblodshest)

Puselusa
12-03-2008, 15:57
På passene står det kaldblodstraver, og i stamboka står det kaldblodstraver.
Aldri hørt om at kaldblodshest skal være korrekt betegnelse før. Venter spent på dokumentasjon!

Marte+Quicky
12-03-2008, 16:01
http://www.travavl.com/nor-kaldblods.htm

http://www.travavl.com/nor-art-blaze.htm

Marianne
12-03-2008, 16:05
Det heter Kaldblodstraver!

Marte+Quicky
12-03-2008, 16:47
og når vi er inne på tema..
en Norsk Varmblod eller en Dansk Varmblod behøver man heller ikke SPESIFISERE at det er en ridehest man snakker om..

I DK ville man da aldri nevne at en DV var en ridehest.. Men det virker som om noen er livredde for at man skulle tro at deres Norske Varmblod har traver aner.. så de kaller dem Norsk VarmblodsRIDEHEST.. ha ha ha..

men igjen.. Norsk Varmblod (NV) og Dansk Varmblod (DV) eller Hollandsk Varmblod (KWPN) er forbund med varmblodshester av sportstype..

Kaldblodstraver og Varmblodstraver om det er fransk eller belgisk eller russisk elle norsk er travere. og avlet til dette.

Og jeg har og lurt på at dem som har varmblodstraver ofte sier varmblods.. dem som f.eks har norsk varmblod sier hele navnet eller norsk varmblodsRIDEHEST.. ha ha der var den igjen..

Prøver folk med travere å "skjule" at det er traver de rir på ved å unnlate å si "traver" på rasebetegnelsen?? og kun varmblods? og NV ryttere synes det er veldig viktig å si RIDEHEST?? fordi man jo ikke skal være i tvil?

bare jeg som synes dette er litt komisk?

Er vel allment kjent at de som har travere skriver kun varmblods for å få opp prisen, og "lure" folk:rolleyes:

Og jeg skjønner godt hvorfor folk har begynt å skrive norsk varmblods RIDEHEST jeg. Hadde gjort det samme. Nettopp fordi det er så vanvittig mange som skriver "Norsk varmblods" eller "varmblods", så er det egentlig en varmblodstraver.

insolita
12-03-2008, 16:52
Kaldblodshest er vel heste av kaldblods type? Tinker er vel en kaldblodshest sånn sett, samme med kaldblodstraveren.

Liv&Lilja
12-03-2008, 16:57
Bare for å bekrefte at om man parrer kalblodstraverhoppe med dølahingst, så får man godkjent dølahest: Lilja mi er dette tilfellet, og hun er registrert hos Norsk Hestesenter ;)

NinjaChristin
12-03-2008, 17:58
Tull! Kaldblodstraver er en hesterase som hører inn under kategorien kaldblodshest, på lik linje med en del ponnier og trekk-/arbeidshester. Kaldblodshest er ingen egen rase..

GitteF
12-03-2008, 20:22
Det er flaut at det er så lite kunnskap om norske hesteraser....

Kaldblodstraver! Og Dølehest! Begge deler en kaldblodshest!

Lettdøl? Finnes ikke.

Vinje-Hest
12-03-2008, 21:04
Merkelig at det da står kaldblodshest i mine pass, begge har gått løp. Jeg påstår fortsatt at det offisielle navnet på denne rasen er "kaldblodshest" da det står i mine pass!!! Men der er mulig at dette har forandret seg siste årene, ikke vet jeg?

Alle hesteraser tilhører kaldblodstype eller varmblodstype altså kaldblodshest eller varmblodshest. Dette er noe forhåpentligvis alle vet så det er ingen grunn til å dra det fram i denne diskusjonen da det ikke er dette vi diskuterer.

Dette er snakk om et rasenavn og ikke en type.

Traverene er avlet fram nettopp for trav men har beholdt de enkle navnene varmblods eller kaldblods for å skille de fra hverandre. Ingen fancy rasenavn her altså.

insolita
12-03-2008, 21:17
http://www.nhest.no/avlsplaner/avlsplan_Kaldbltraver_norsk_utgave_sept05.pdf

Avlsplan burde vel ha riktig navn, og faktisk benyttes "kaldblodshesten" også i tillegg til kaldblods traver (merk orddelingen). Underlig...

CecilieS
12-03-2008, 23:24
Norsk Kaldblodstraver. Det heter RASEN.

Synes DNT kunne tatt seg av avlsarbeider med traverrasene jeg. Skjønner ikke helt hva Starum driver med til tider. Men det er nå meg da :p

Anna Kristine
13-03-2008, 09:52
...og en "lettdøl" som har gått løp er definitivt en kaldblodstraver.

insolita
13-03-2008, 10:20
Norsk Kaldblodstraver. Det heter RASEN.

Synes DNT kunne tatt seg av avlsarbeider med traverrasene jeg. Skjønner ikke helt hva Starum driver med til tider. Men det er nå meg da :p

Nå spør jeg fordi jeg ikke vet... Det er ikke DNT som har utarbeidet avlsplanen og styret ved Norsk Hestesenter som har fastsatt den da?

Puselusa
13-03-2008, 10:23
La oss nå være enige om at en kaldblodstraver er og blir en kaldblodstraver, uansett om den har gått 0 eller 80 løp. Uansett om den har stått til pynt all sin dag eller om den har vært stamgjest på landets travbaner.

:)

Birre
13-03-2008, 10:53
Min døl som jeg hadde for fem år siden var blanding av kaldblodstraver, (mor), og tungdøl som man kunne si den gangen, (far).

Veslefrikk var en døl - enkelt og greit! (Uregistrert sådan...)

Og kaldblods er da ikke et ord man trenger å ikke like, det er en betegnelse, som Lopke påpeker, på kaldblodige hester. Ikke værre en begrepet varmblods, som definerer varmblodige hester. Innenfor begge kategoriene finner man da altså en haug av ulike hesteraser.

Og for å oppklare ordet varmblodstraver/kaldblodstraver - dette er to egne raser uavhengig om bruken av de.

(En Tinker er da fortsatt en Tinker, selv om den ikke trekker en tatervogn som de opprinnelig ble brukt til...)

Josiva&Camilla
13-03-2008, 11:30
Jeg mener at grunnen til at lettdøl uttrykket ble brukt, var når de begynte å foredle dølen for fart. Altså de blandet inn varmere linjer inn i dølen og resultatet er nå kaldblodstraver. Det er nok her forvirringen stammer fra. I en overgansfase ble denne nye edlere rasen, som har sitt opphav i døl, betegnet som lettdøl. Nå er altså det som var/ble lettdølen fått navnet kaldblodstraver. Ergo er lettdøl uttrykket forsvunnet og nå har vi døl og kaldblodstraver. Enkelt og greit :)

Vinje-Hest
13-03-2008, 12:05
Det er helt riktig!!

Puselusa
13-03-2008, 13:07
Det er riktig ja.

Tok forresten en telefon til DNT i dag jeg, angående ei fødselsmelding som dumpet ned i postkassen min her om dagen. Med det samme spurte jeg om dette med korrekt rasebetegnelse.

Riktig rasebetegnelse er kaldblodstraver.

Nå vet ikke jeg alder på hestene dine, Vinje-Hest. Men hoppa mi, som er født i 1993, er registrert som kaldblodstraver både i pass og sertifikat.

Vinje-Hest
13-03-2008, 15:26
Ok da kan vi ihvertfall være enige om at lettdøl ikke er noen rase, men en betegnelse som henger igjen fra når de startet å avle fram travere fra dølehesten.
Jeg skal gi meg på rasenavnet "kaldblodshest" ,selv om det har stått i passene mine, den ene hoppa var født 1990 og hun hadde også gått løp.

Puselusa
13-03-2008, 15:34
Godt at vi ble enige. :)

Marte+Quicky
13-03-2008, 22:11
http://www.travsport.no/neringindex.htm

Her står det "kaldblodshest" og "varmblodshest". Jaja, mener fortsatt det heter traver jeg da..

Hreggur
21-03-2008, 12:19
lettdølen var en lettere type døl som ble brukt til travløp. Både Sverige og Finland har kaldblodstravere og det ble tilatt med bladndinger innad i rasene. F.eks kan du bruke en kaldblodstraverhingst fra Sverige som far til den norske kalvblodstraveren din uten at den har døla aner...husker ikke hvilket årstall lettdølbegrepet falt bort...Tror dette skal stemme, husker ikke alle kildene jeg har sjekket med, men har skrevet en artikkel om dette...

Levinja
21-03-2008, 13:24
Nå spør jeg fordi jeg ikke vet... Det er ikke DNT som har utarbeidet avlsplanen og styret ved Norsk Hestesenter som har fastsatt den da?

Det er alltid raseorganisasjonen som utarbeider avlsplaner.
Deretter må den godkjennes av avlsrådet.
Avlsrådet har representanter fra de forskjellige org og er et rådgivende organ for NHS.
Så hovedansvaret for utarbeidelse av avlsplan ligger hos DNT, for varmblods og kaldblodstraver.