PDA

Se full versjon : Rundpaddock trening, hvordan få best utbytte?

ponnitrollet
10-02-2010, 22:51
Jeg har plukket opp litt tips her og der ang. rundpaddocktrening. Det virker som om Almira er ganske komfortabel med join up (trooor hun har blitt trent innen det før), men hun trives enda bedre med å få løpe rundt og prøve å tolke mitt kroppsspråk. HESTEN kan dette, JEG sliter med å skjønne. Finnes det noen sider om rundpaddocktrening, som viser ulike posisjoner man skal ha i forhold til hesten o.l.? Det ER slitsomt å jogge rundt i djupsnøen, både for hest og menneske, men begge har godt av det :lol:. Jeg prøver å få til rundpaddocktreningen, og innser vel egentlig at det er jeg som har misset noe på timene vi har hatt om dette. Jeg har hatt med meg venninner for å se hva jeg gjør gæernt, de syns det hele ser fint ut, og det gjør det sikkert. Det er sikkert ikke noe gæernt i det jeg gjør, jeg føler bare ikke at jeg gjør NOK. Så, noen hestetemmere her som gidder å forklare nærmere ang. hva jeg skal gjøre og hvordan jeg skal stå ifht hesten? Evnt bilder og linker til infosider? Jeg har ett ganske tydelig kroppsspråk, egentlig. Det er blikket mitt jeg må jobbe med, timingen, og den skal jeg klare.

Sol
11-02-2010, 00:00
Jo mindre du gjør, jo bedre er det.

Først og fremst så skal man ikke TRENE join-up. Join-up er en metode man bruker på en hest EN gang, som en siste utvei. Det man gjør da er å knekke hesten ned under støvelen din, fordi man MÅ det, og deretter bygger man den opp igjen.

Det betyr ikke at man ikke kan bruke rundpaddocken å trene i. Den er et ypperlig verktøy som et alternativ til longering, og for å øve inn kommandoer fra bakken, eller salen. Det er et fint sted å finne ut av kommunikasjonen hest/menneske.

Når jeg trener B i rp, så tar jeg han inn der, og undersøker først om han har noe overskudd som skal ut eller ikke. Har han det, gjør han seg ferdig med det med å sprette rundt der noen runder, før han stopper å kikker sånn "ja, nå er jeg klar". Da begynner jeg å jobbe med han. Der inne foretrekker han å få begynne økta i trav, og derfor skritter jeg han opp før jeg går inn der. Jeg ber derfor om trav, og om vendinger. Når jeg har han der, ber jeg om skritt, galopp, stopp. Jo mindre jeg må inn å gjøre, jo mer riktig syns jeg det er. Det betyr at han faktisk KAN øvelsene, og gjør det uten for mye innblanding.

Jeg bruker tiden min på å studere han, tenke på hvordan han naturlig beveger seg, holder hodet, setter beina.. og jeg tenker på mine signaler til han der, kontra når jeg rir.. NYTTIG. Han på sin side får jobbe fritt formmessig, trimmet skikkelig, og slipper å ha noe på seg for å gjøre det;)

Jeg jobber ikke lenger i rp enn jeg gjør i longeline eller i sal på volte. Volting er tungt for hesten. Jo mindre god fysisk form, jo tyngre.. så 10-15 minutter holder, og jeg har maksgrense for meg og han på 20. Vil jo ikke ha belastningsskader heller..

Det jeg ser etter der inne, og som jeg IKKE vil ha, er tygging, slikking, mindre sirkler, forsøk på å komme inn i join-up. Det betyr at han syns jeg legger for mye press på han, og det er ikke meningen. Ser jeg sånt, så er det jeg som gjør feil, og jeg må dempe meg. han er ikke en uhøflig hest, og skal ikke behandles uhøflig. Jeg VIL se et øre på meg.. men de skal også få lov til å bevege seg litt her og der, å få med seg hva som skjer rundt omkring.. bare oppmerksomheten kommer når jeg ber om det;) Jeg veksler også på om jeg ber han inn til meg, eller går ut til han når vi er ferdige med å jobbe. Oftere at jeg går til han enn han til meg, fordi jeg syns det er viktig at det er jeg som går til han å sier "flink fyr" enn at han skal måtte komme å spørre om det.

*savne rp*

Vinje-Hest
11-02-2010, 01:40
Jeg foreslår at du trener ute på beitet der hesten har mulighet til å slippe unna. Se hvordan din posisjon og utrykksmåte påvirker hesten. Det er endel om hestespråk og kommunikasjon man bør kunne før man i det hele tatt tenker på å ta med seg hesten inn i en rundpaddock. et annet tips er og studere hestene i flokk hvordan de flytter på hverandre osv.

ponnitrollet
11-02-2010, 09:57
Jo mindre du gjør, jo bedre er det.

Først og fremst så skal man ikke TRENE join-up. Join-up er en metode man bruker på en hest EN gang, som en siste utvei. Det man gjør da er å knekke hesten ned under støvelen din, fordi man MÅ det, og deretter bygger man den opp igjen.

Det betyr ikke at man ikke kan bruke rundpaddocken å trene i. Den er et ypperlig verktøy som et alternativ til longering, og for å øve inn kommandoer fra bakken, eller salen. Det er et fint sted å finne ut av kommunikasjonen hest/menneske.

Når jeg trener B i rp, så tar jeg han inn der, og undersøker først om han har noe overskudd som skal ut eller ikke. Har han det, gjør han seg ferdig med det med å sprette rundt der noen runder, før han stopper å kikker sånn "ja, nå er jeg klar". Da begynner jeg å jobbe med han. Der inne foretrekker han å få begynne økta i trav, og derfor skritter jeg han opp før jeg går inn der. Jeg ber derfor om trav, og om vendinger. Når jeg har han der, ber jeg om skritt, galopp, stopp. Jo mindre jeg må inn å gjøre, jo mer riktig syns jeg det er. Det betyr at han faktisk KAN øvelsene, og gjør det uten for mye innblanding.

Jeg bruker tiden min på å studere han, tenke på hvordan han naturlig beveger seg, holder hodet, setter beina.. og jeg tenker på mine signaler til han der, kontra når jeg rir.. NYTTIG. Han på sin side får jobbe fritt formmessig, trimmet skikkelig, og slipper å ha noe på seg for å gjøre det;)

Jeg jobber ikke lenger i rp enn jeg gjør i longeline eller i sal på volte. Volting er tungt for hesten. Jo mindre god fysisk form, jo tyngre.. så 10-15 minutter holder, og jeg har maksgrense for meg og han på 20. Vil jo ikke ha belastningsskader heller..

Det jeg ser etter der inne, og som jeg IKKE vil ha, er tygging, slikking, mindre sirkler, forsøk på å komme inn i join-up. Det betyr at han syns jeg legger for mye press på han, og det er ikke meningen. Ser jeg sånt, så er det jeg som gjør feil, og jeg må dempe meg. han er ikke en uhøflig hest, og skal ikke behandles uhøflig. Jeg VIL se et øre på meg.. men de skal også få lov til å bevege seg litt her og der, å få med seg hva som skjer rundt omkring.. bare oppmerksomheten kommer når jeg ber om det;) Jeg veksler også på om jeg ber han inn til meg, eller går ut til han når vi er ferdige med å jobbe. Oftere at jeg går til han enn han til meg, fordi jeg syns det er viktig at det er jeg som går til han å sier "flink fyr" enn at han skal måtte komme å spørre om det.

*savne rp*

Jeg KAN ikke join up :lol:, så hun tygger ikke, ei heller slikker. Jeg prøvde bare å jage henne rundt en gang vi trente, for å få henne til å gå etter meg.

Men jeg skjønner hvor du vil hen, jeg vet at join up er mye omdiskutert, og det er ikke noe Almira trenger. Så egentlig, nei, vi trener ikke join up.

Men, da skjønner jeg at jeg ikke gjøre noe feil, liksom. Vi trener også bare 15 min, for jeg blir så sliten psykisk av det. Almira blir også sliten av det, for hun må hele tida passe på min posisjon.

Kan prøve å få en venninne til å ta bilder av arbeidet en gang, så kan jeg legge det ut her også kan du si hva du synes evnt.

Funa
11-02-2010, 10:43
Spør om Bjørn eller Anniken har mulighet til å hjelpe deg :)
Kanskje noen fra andre året som nettopp har er ferdig med temmeprosjektet kan hjelpe deg litt i rundpadokken. Bjørn er meget dyktig i rundpadokken, så der får du nok mange gode råd

Sol
11-02-2010, 12:02
Jeg KAN ikke join up :lol:, så hun tygger ikke, ei heller slikker. Jeg prøvde bare å jage henne rundt en gang vi trente, for å få henne til å gå etter meg.

Men jeg skjønner hvor du vil hen, jeg vet at join up er mye omdiskutert, og det er ikke noe Almira trenger. Så egentlig, nei, vi trener ikke join up.

Men, da skjønner jeg at jeg ikke gjøre noe feil, liksom. Vi trener også bare 15 min, for jeg blir så sliten psykisk av det. Almira blir også sliten av det, for hun må hele tida passe på min posisjon.

Kan prøve å få en venninne til å ta bilder av arbeidet en gang, så kan jeg legge det ut her også kan du si hva du synes evnt.

Så lenge man gjør så lite som mulig, så tror jeg ikke man kan gjøre så mye feil der inne. Og poenget der inne er jo i hovedsak bevegelse. Når hesten beveger seg, gjør man ingenting, før man vil avbryte eller øke bevegelsen. Eller man vil snu den andre veien. Poenget for meg er hvertfall at hesten skal jobbe selv, og at jeg mest mulig skal la være å forstyrre den når den gjør det;)

Krussedull
14-02-2010, 22:33
Det vanligste feilen jeg har sett folk har gjort ved trening i rp eller longeline er at de fortsetter å legge press på hesten, selv om den gjør slik den ble bedt om. Når hesten gir respons på noe må man prøve å være presis med å fjerne presset. Ellers tror jeg ikke det er så mye man kan gjøre galt. Synes rp er et fint sted å bare være sammen med hesten sin også jeg, kose, leke osv:)

Sol
16-02-2010, 09:42
Det vanligste feilen jeg har sett folk har gjort ved trening i rp eller longeline er at de fortsetter å legge press på hesten, selv om den gjør slik den ble bedt om. Når hesten gir respons på noe må man prøve å være presis med å fjerne presset. Ellers tror jeg ikke det er så mye man kan gjøre galt. Synes rp er et fint sted å bare være sammen med hesten sin også jeg, kose, leke osv:)

Helt enig med deg, og det er derfor jeg presiserer at man bør gjøre så lite som mulig der inne å la hesten jobbe selv.

Egentlig er vel det i hovedsak problemet i all håndtering med hest? Vi er for tunge på "labben" og for treige med ettergiften.

Chevaleresse
16-02-2010, 14:03
Jeg synes rundpaddock er et veldig sterkt virkemiddel, og man skal vite hva man gjør der inne... Jeg har sett hester bli presset til å gå igjennom, til å angripe etc.

Selv bruker jeg rundpaddock en del, men foretrekker større områder der hesten har mulighet til å øke avstanden mer. 20x40 bane synes jeg er fin til å arbeide med hester løs.

Men nå gjør jeg ikke noe join up med hester i rundpaddock uansett og bruker den til andre ting enn å la hesten løpe rundt og skifte retning.

Pat Parelli sier ofte at han har sett flere hester bli ødelagt i rundpaddock enn han har sett hester bli hjulpet i rundpaddock. Jeg synes han ofte har rett i det...

Vinje-Hest
16-02-2010, 18:31
Jeg synes rundpaddock er et veldig sterkt virkemiddel, og man skal vite hva man gjør der inne... Jeg har sett hester bli presset til å gå igjennom, til å angripe etc.

Selv bruker jeg rundpaddock en del, men foretrekker større områder der hesten har mulighet til å øke avstanden mer. 20x40 bane synes jeg er fin til å arbeide med hester løs.

Men nå gjør jeg ikke noe join up med hester i rundpaddock uansett og bruker den til andre ting enn å la hesten løpe rundt og skifte retning.

Pat Parelli sier ofte at han har sett flere hester bli ødelagt i rundpaddock enn han har sett hester bli hjulpet i rundpaddock. Jeg synes han ofte har rett i det...

Enig med deg i det. Man kan få gjort mye galt i en rundpaddock selv om hesten ikke løper gjennom eller angriper. Rundpaddocken er et verktøy som er stygt dersom det misbrukes eller man ikke vet hva man driver med. Jeg vet bla om kjente hestetrenere i norge som bruker rp til å knekke hesten, det er misbruk og desverre er det mange som lærer av slike folk. Så er det alle de som ikke har peiling og som jager hesten rundt uten mål eller mening da, resultat en frustrert og forvirret hest...

Jeg ser ingen grunn til hvorfor noen i det hele tatt skal bevege seg inn i en rp sammen med en hest når man ikke vet hva man skal gjøre der en gang..

For å si det enkelt er rundpaddocken et verktøy som gjør at vi blir sterkere,kjappere og smartere enn hesten. Dette skal det ikke mye til for å kunne misbruke enten det er med vilje eller ikke.

Jeg anbefaler derfor de som er interessert i hestespråk og vil lære mer om å kommunisere med hesten å starte på et stort jorde der hesten kan gå vekk.
En helt vanlig ridebane synes jeg også er et bedre alternativ da man er nødt til å kommunisere med hesten mye mer nøyaktig for å få ønsket reaksjon. Det resulterer i selvbevissthet rundt sin posisjon og de signaler man gir.

Alt man gjør i en rp kan også gjøres i det fri, det tar bare lengre tid.

Chevaleresse
16-02-2010, 21:14
Veldig enig med deg der Vinje Hest!

alexsandra
10-03-2010, 22:34
Jeg har drivd med såkalt join up med hesten min etter mye press fra andre. for å lære hesten litt om leder skap og få henne til å høre på meg. Maken til fornøyde hester har jeg alldri sett før. ( trener på et stort omeråde så hesten kan løpe vekk hvis de ønsker.) Løper etter de uten pisk eller noe annet virkemiddel. Sjefs hoppa elsker denne formen for trenningen. Men hun blir veldig sliten av dette så jeg kan ikke holde på mer enn ca 10 minutter. Den andre hesten gjorde jeg også dette med og hun ble super fornøyd etterpå. Det styrket også samholdet til hestene seg immellom og de kunne selv velge å trekke seg vekk når de ville. prøvde å drive med join up på bare den ene hesten og da kom sjefs hoppa og ville hjelpe meg å jagge den andre hesten dit jeg ville. Følte at vi var et team, jeg hestene og eier nr to, det var noe som virkelig styrket samholdet til oss alle sammen. Har nesten alldri opplevd så godt samarbeid, trenger ikke å skrikke, bare jogge litt forsiktig etter de, gi knegge lyd som betyr løp og klappet litt i hendene (til leder hesten) Når de er slitne eller ikke vil mer, bare sluttet vi leken og den nye hesten som har vært veldig bittete og sparkete mot oss var mye roligere og tryggere på oss etterpå. Det aller beste jeg har gjort med hestene noe gang. Kommer helt sikkert til å gjøre det igjen...

Johanne S.
11-03-2010, 00:54
Jeg har drivd med såkalt join up med hesten min etter mye press fra andre. for å lære hesten litt om leder skap og få henne til å høre på meg. Maken til fornøyde hester har jeg alldri sett før. ( trener på et stort omeråde så hesten kan løpe vekk hvis de ønsker.) Løper etter de uten pisk eller noe annet virkemiddel. Sjefs hoppa elsker denne formen for trenningen. Men hun blir veldig sliten av dette så jeg kan ikke holde på mer enn ca 10 minutter. Den andre hesten gjorde jeg også dette med og hun ble super fornøyd etterpå. Det styrket også samholdet til hestene seg immellom og de kunne selv velge å trekke seg vekk når de ville. prøvde å drive med join up på bare den ene hesten og da kom sjefs hoppa og ville hjelpe meg å jagge den andre hesten dit jeg ville. Følte at vi var et team, jeg hestene og eier nr to, det var noe som virkelig styrket samholdet til oss alle sammen. Har nesten alldri opplevd så godt samarbeid, trenger ikke å skrikke, bare jogge litt forsiktig etter de, gi knegge lyd som betyr løp og klappet litt i hendene (til leder hesten) Når de er slitne eller ikke vil mer, bare sluttet vi leken og den nye hesten som har vært veldig bittete og sparkete mot oss var mye roligere og tryggere på oss etterpå. Det aller beste jeg har gjort med hestene noe gang. Kommer helt sikkert til å gjøre det igjen...

Du burde arrangere kurs så godt som du får det til, har aldri hørt maken :tilber: :D

Harneshaug
11-03-2010, 01:20
Virkelig fantastisk :snill:

Lopke
11-03-2010, 04:48
Ny artikkel i DK forresten. De mener nå at join up er både stressende og frustrerende for hesten. Har ingenting med naturlig adfærd å gjøre.

Mandarinhest
11-03-2010, 12:08
Ny artikkel i DK forresten. De mener nå at join up er både stressende og frustrerende for hesten. Har ingenting med naturlig adfærd å gjøre.

I følge min hest, så stemmer nok det. Har prøvd det en gang, og aldri igjen.
Jeg har gjort det på mange hester før, men henne? Umulig. Det ødelegger henne.

Men på andre hester fungerer det jo utmerket igjen. Feks. de gangene jeg ikke har fått tak i hester på beite, så har jeg brukt join up. Det kan jeg ikke på merra mi heller. Så man må bare snu for å hente gulerot hvis man skal få tak i henne, hvis hun er i det lune hjørnet.

Sol
11-03-2010, 12:11

Tror jeg så absolutt på! Join-up er jo den største formen for psykisk press man kan legge på en hest. Poenget er jo faktisk at det SKAL være stressende og frustrerende, og at løsningen for hesten skal være å søke inn til mennesket for å få fri. Er det ikke sånn, så er jo poenget borte. Det er jo også derfor join-up KUN skal brukes av folk som forstår metoden, hestens språk og har en klar agenda på hvorfor de gjør det, og hva de skal gjøre etter en join-up;)

Snakker for ordens skyld da altså om Monty Roberts metode, hvor man driver hesten i rp, for så å ivitere den inn i en join-up etter prinsippene om de fire tegnene til underkastelse.

Dersom man skal bruke den korrekte termen for join-up.. som er det øyeblikket en hest VELGER å gå bort til et menneske å erkjenne det som leder og følge etter det(med og uten press, fri/ikke fri) så vil jo graden av traume ligge i graden av press for å oppnå det. Sånn sett gjør jeg join-up stadig vekk når jeg skal hente hesten min ut av luftegården, siden jeg ikke alltid leier, men kun spør om han vil følge etter. Den typen join-up tror jeg ikke er stressende og frustrerende for noen hest.

Alocado
11-03-2010, 17:32
Har selv prøvd join up, og fant fort ut at dette ikke var noe for meg og min hest. Blant annet pga at jeg ikke var flink nok til å gjøre en bra join up enda, men også fordi det skapte mye frustrasjon og feil energi. Men jeg har sett folk som kan det og som samtidig har litt fornuft på plass, det har reddet litt mine tanker om join up, selvom jeg fortsatt ikke er kjempefan av det.:)

Chevaleresse
11-03-2010, 23:42
Dere som har litt mer teoribakgrunn på join up. Hva er det som er så naturlig med det? I naturen vil en hest som driver en annen hest skape en viss avstand og så slutte å drive. Mens ved en join up kan ikke hesten øke avstanden til den som driver grunnet begrenset plass og den som driver fortsetter å drive mye lenger enn en leder i hesteflokken ville gjort.

Jeg har aldri sett en lederhest gjøre join up med andre flokkmedlemmer. Noen som har sett det?

Mvh Torill

Lopke
12-03-2010, 00:27
Nei og det var akkurat det de beskrev i artikkelen (tror det var siste nr av Equipage) om hvor naturlig dette join up egentlig var.. hvor stor stressfaktoren ble for hesten.
Men det finnes jo heldigvis flere veier til Rom.

alexsandra
12-03-2010, 01:30
Dere som har litt mer teoribakgrunn på join up. Hva er det som er så naturlig med det? I naturen vil en hest som driver en annen hest skape en viss avstand og så slutte å drive. Mens ved en join up kan ikke hesten øke avstanden til den som driver grunnet begrenset plass og den som driver fortsetter å drive mye lenger enn en leder i hesteflokken ville gjort.

Jeg har aldri sett en lederhest gjøre join up med andre flokkmedlemmer. Noen som har sett det?

Mvh Torill

Min leder hest gjør det på den andre hesten, når den ikke hører på oss. Men hun er alltid 100%var på våres signaler, og passer alltid på at den andre hesten må være lydig mot oss. Hever jeg stemmen eller sier nei til hest nr to så kommer leder hesten og setter den på plass. Hun tar da join- up på den helt til hest nr to viser underkastelse. Det kan hun gjøre i feks 5/10 minutter.

Harneshaug
12-03-2010, 01:45
Seriøst??

Er det den som sender deg bilder så du vet hva den tenker eller er det den andre som er misshandlet og gal som er nr 2?

alexsandra
12-03-2010, 04:28
Seriøst??

Er det den som sender deg bilder så du vet hva den tenker eller er det den andre som er misshandlet og gal som er nr 2?

Jeg merker følesene til den "gale hesten" ja og den prøver å sende oss bilder/føleser når vi er mottakkelige. Den gale hesten er veldig avhengi av posetive forsterkninger over tid og da slutter den med den gale oppførselen. Og blir var på våres signaler. Sjefs hoppa er den hesten som har blitt mishandlet. Hest nr 2 har bare ikke lært så veldig mye respekt/lederskapp ovenfor folk. Derfor hjelper sjefs hoppa mi meg med nr 2.

Sjefs hoppa skjøner med en gang hva join-up er for noe og likte denne formen for trenning. Men jeg holder ikke på lenge. Jeg gir meg med en gang hesten gir meg noen av disse signalene: 1. gjemer seg vekk fra meg, 2. kommer bort til meg for å få kos 3. stiller seg med ryggen vekk fra oss og viser tegn på at hesten ikke vil mer 4. har hodet veldig langt nede og viser tegn på underkastelse feks. slikker seg om munnen, sutter ol. da går jeg bort og klør de. Jeg bruker heller alldri leietau, pisk ol for å få de til å høre. Bare klapser litt i hendene, og går etter de. Når man går bort å klør de pass på å ikke stirre på de siden det er et dominase tegn og de har jo allerede skjønt at du bestemmer. Jeg prøver da å stirre på siden av hesten og snakke rolig til de. Gjør jo sevfølgelig ikke dette hver dag, eller hver uke... Men de liker det innemellom. Hoppa mi pleide å drive hestene rundt og rundt på en stall hun stod på tidligere. Helt til de viste tegn på underkastelse. Dette er en metode hun ofte har brukt på hester som har vært trassige og uoppdratte. trodde alle hester gjorde dette litt innemellom jeg men...

http://www2.rexys-dome.net/Dome/world_joinup.shtml er en god side for å lese mer om denne metodden

Lopke
12-03-2010, 06:37
Høres nesten ut som hesten din har vært på kurs...

Johanne S.
12-03-2010, 07:31
Høres nesten ut som hesten din har vært på kurs...

:lol:

Chevaleresse
12-03-2010, 14:05
Den artikkelen du linker til bygger jo på litt feil grunnlag ift hva etologien har vist de siste årene da. Hingsten er krigeren som driver flokken med seg når degt er nødvendig for hans og dlokkens sikkerhet. F.eks når de trues eller en annen hingst prøver å ta over. Utenom dette driver ikke hingsten å jager bare for å få det som han vil å vise at han er mest dominant. Hadde han gjort det hadde han utarmet flokken ved at de harbrukt altfor mye energi på slike unødvendige ting. Det viktigste i en flokk er artens og genenes overlevelse, og en flokk vil ikke agere på en måte som de vet vil gjøre dette vanskelig for dem. En hingst som gjør dette vil ikke overleve som lederhingst lenge da han vil drive hoppene fra seg til å oppsøke en annen hingst og en annen flokk. Grunnlaget for at hopper vil ha hingsten i flokken er at hingsten agerer utfra flokkens beste.

Det er lederhoppen som er den egentlige lederen i en flokk, og hun leder med helt andre egenskaper enn å være den mest dominante.

Hvis join up oppstår i en tamflokk skjer noe det fordi det er for lite plass og hesten som jages ikke har mulighet til å komme seg langt nok unna ift hva den dominante hesten ønsker at den skal gjøre.

Jeg har selv en meget dominant hest. I fjor drev han masse å dominerte hestene, og det var spesielt et par episoder der ahn var virkelig tøff og skarp. Men felles for alle disse episodene var at han drev dem til en avstand han følte var passende, og der fikk de være i fred. Han hadde etter disse episodene ingen interesse av å kalle dem inn igjen for å være "venn med dem" og be de følge han rundt.

Jeg synes dette er veldig interessante tema, og leser mye etologi for tiden. Etologer er eksperter på adferd og de har de senere årene begynt å studer NH teknikker og jobber med å avdekke hva som faktisk skjer i disse møtene mellom hest og menneske. Mye av det de finner viser desverre at mye av det man innen NH tror på og mener er årsaker, ikke alltid har hold i hestenes verden og virkelighet.

Jeg mener og tror at for en hest er join up en ekstremsituasjon, omtrent som å bli jaget av rovdyr. Et rovdyr har en helt annen agenda enn hingsten i flokken har. Rovdyrets intensjon er å drepe byttet sitt.

Jeg tror virkelig på Pat Parelli i det han sier om at rundpaddocktrening har skadet flere hester enn det har hjulpet hester, og han har sett mye opp gjennom årene...

Mvh Torill

Mvh Torill

Johanne S.
12-03-2010, 14:14
Jeg har selv en meget dominant hest. I fjor drev han masse å dominerte hestene, og det var spesielt et par episoder der ahn var virkelig tøff og skarp. Men felles for alle disse episodene var at han drev dem til en avstand han følte var passende, og der fikk de være i fred. Han hadde etter disse episodene ingen interesse av å kalle dem inn igjen for å være "venn med dem" og be de følge han rundt.
Mvh Torill

Godt poeng ;-)

alexsandra
12-03-2010, 14:56
min hest har drevet flokken sin rundt og rundt, ikke for å få avstand, men kun for å oppdra de. Gjorde dette kun med hester som sjefer/har truende atferd ovenfor oss mennesker. (gjør ikke dette mot de rolige hestene) Hun gjør dette nå også hvis den hesten vi har viser truende atferd mot oss. Men hun bruker aldri denne metoden for sin egen del. (for hun har lederskapet) Men oppfatter hun den andre hesten som aggresiv/truende eller ikke hører på oss, da oppdrar hun den med bla. denne metoden. Da er de snille som et lam etterpå. Men hun er egentlig 100 % opptatt av at ingen hester skal være ulydige/bråke/tulle med oss eiere. ( da får de bråk med henne) Når lederhoppa er ferdig med join-up på den andre hesten innviterer hun den til å dele mat fatet med seg. Da deler de en liten høy haug.

Harneshaug
12-03-2010, 14:58
Hvor mange hester har du? Trodde du bare hadde 2?

alexsandra
12-03-2010, 15:20
Der jeg bor nå har jeg to, men hoppa mi har stått i en stall med ca 6-8 hester. for en tid tilbake.
Men med slik trening må man sikkert være forsiktig og vite når man skal gi seg. Jeg ville heller alldri brukt pisk eller lignende for å få hesten til å vike, dette blir for sterke signaler syntes jeg. Og det er viktig å kjenne hesten og gi seg med en gang, du merker tegn på underkastelse.

Lopke
12-03-2010, 15:31
Pisken skal jo brukes som en forlenget arm til å gi signaler med uansett i hvilken situasjon man bruker den.
Kan ikke se hvorfor dette skulle være så forferdelig så lenge man vet at en pisk ikke er til straff men veiledning!

Og Alexsandra, kan jeg spørre hvor gammel du er?

Johanne S.
12-03-2010, 15:31
min hest har drevet flokken sin rundt og rundt, ikke for å få avstand, men kun for å oppdra de. Gjorde dette kun med hester som sjefer/har truende atferd ovenfor oss mennesker. (gjør ikke dette mot de rolige hestene) Hun gjør dette nå også hvis den hesten vi har viser truende atferd mot oss. Men hun bruker aldri denne metoden for sin egen del. (for hun har lederskapet) Men oppfatter hun den andre hesten som aggresiv/truende eller ikke hører på oss, da oppdrar hun den med bla. denne metoden. Da er de snille som et lam etterpå. Men hun er egentlig 100 % opptatt av at ingen hester skal være ulydige/bråke/tulle med oss eiere. ( da får de bråk med henne) Når lederhoppa er ferdig med join-up på den andre hesten innviterer hun den til å dele mat fatet med seg. Da deler de en liten høy haug.

Skjønner jeg har en for dårlig lederhoppe, jeg er nødt til å ordne opp med ulydighet og tull selv. Må få strammet henne opp ja! :D

Lopke
12-03-2010, 15:40
Skjønner jeg har en for dårlig lederhoppe, jeg er nødt til å ordne opp med ulydighet og tull selv. Må få strammet henne opp ja! :D

Send henne på kurs. Det der hørtes veldig dårlig ut ja :D

Johanne S.
12-03-2010, 16:00
Send henne på kurs. Det der hørtes veldig dårlig ut ja :D

He, he :D

Inguz
12-03-2010, 16:04
Jeg kjenner at jeg etter å ha vært innom et kozemozeforum der de hardnakka påstår at fyren ER snill, setter voldsom pris på folk som
vet å bruke :snill: på litt mer intelligente måter.

Harneshaug
12-03-2010, 16:05
:lol:

mallilen
12-03-2010, 16:27
...
Jeg tror virkelig på Pat Parelli i det han sier om at rundpaddocktrening har skadet flere hester enn det har hjulpet hester, og han har sett mye opp gjennom årene...

Mvh Torill

Mvh Torill

Sannere ord enn dette ytres sjelden!

Problemet er at når folk ser noe som virker, så vil de gjerne prøve dette på sin hest også.
Jeg hadde med min på ikke mindre enn 5 kurs for å lære best mulig MED hesten (og så var det jo litt stas å få med seg yndlingshesten også, da).
Jeg hadde nok kommet hjem fra disse kursene som verdensmester hadde det ikke vært for at kursholder presiserte et utall ganger at hun gjorde feil selv. MYE feil, og STORE attpåtil, og da også på èn og samme økt!
Og at ikke en eneste en av oss deltagere kunne forvente å gjøre det vi lærte på kurs uten å gjøre drøssevis av feil både under kurset og senere.
Jeg tror nok dette fikk verdensmesteren i meg til å gå og legge seg litt. :lol:

"Hester er så enkle i sin logikk at vi mennesker ikke klarer å forstå dem" - det var vel egentlig bunnlinjen i det kurset, hvilket jeg er lykkelig glad for. Hele greia foregikk så rolig og fint på alle måter, selv med en hel haug kaklende kvinnfolk som hadde en hel del forskjellige meninger om alle emner og miljøer.

Deltok senere på kurs med en annen, heller omstridt trener, etter å ha hørt mye positivt om han. Jeg betalte kursavgiften, stilte opp i teorien, og begynte smått å føle at dette var riv ruskende galt. Etter å ha hatt hesten i RP i kun noen minutter, tok jeg hesten (ikke min denne gangen), satte henne på stallen, og dro derifra.
Sørgelig nok ble dette kurset observert av svært mange, og svært mange av disse gjorde senere det samme "arbeidet" i RP'n som kursholder. Ikke en eneste av disse hestene kunne kalles annet enn anspente og usikre i lang tid etterpå...

alexsandra
12-03-2010, 16:39
har hørt om dette jeg også derfor har jeg vært meget skeptsik til denne formen for trenning før. Man må skjønne dyret sitt 110% før man gjør dette. Derfor jeg ikke tar de i en RP. Da de ikke har de samme mulighetene for og komme unna/vike for press der. Man merker fort hva hesten syntes om denne formen for trenning. Derfor bruker jeg heller ikke pisk, selv om dette er et supert hjelpe middel til og gi hesten signaler med. (dessverre ikke alltid alle vet hvordan man bruker den og ofte har hestene lært at pisk blir misbrukt/brukt feil) Men de blir mentalt slitne av denne formen for trenning.

Alocado
12-03-2010, 17:50
Jeg har ikke sett så mange join ups, kun noen få, men da har jeg for det meste sett stressa og frustrerte hester. Bortsett fra en, men den kan strengt tatt ikke katogoriseres som en join up, men det var noe i samme duren værtfall! Skulle likt å lest artikkelen du snakker om Lopke, og spurt noen seriøse folk som driver med join up om hva de tenker om det. Eller bedre, spurt selveste Roberts.. :p

Ja.. Fikk meg til å tenke på en hest jeg kjenner.

Vinje-Hest
12-03-2010, 18:23
Sjefs hoppa skjøner med en gang hva join-up er for noe og likte denne formen for trenning. Men jeg holder ikke på lenge. Jeg gir meg med en gang hesten gir meg noen av disse signalene: 1. gjemer seg vekk fra meg, 2. kommer bort til meg for å få kos 3. stiller seg med ryggen vekk fra oss og viser tegn på at hesten ikke vil mer 4. har hodet veldig langt nede og viser tegn på underkastelse feks. slikker seg om munnen, sutter ol. da går jeg bort og klør de. Jeg bruker heller alldri leietau, pisk ol for å få de til å høre. Bare klapser litt i hendene, og går etter de. Når man går bort å klør de pass på å ikke stirre på de siden det er et dominase tegn og de har jo allerede skjønt at du bestemmer. Jeg prøver da å stirre på siden av hesten og snakke rolig til de. Gjør jo sevfølgelig ikke dette hver dag, eller hver uke... Men de liker det innemellom.

oioioi du blir lurt trill rundt her, en dag kan du få deg en ubehagelig overaskelse hvis du tror denne hesten ser på deg som leder..

Når det gjelder bruk av ordet dominans så er det visst mange tolkninger av det, ser at mange her bruker dette ordet om den som jager andre hester feks så da tar jeg utgangspunkt i det: Dominans betyr ikke nødvendigvis lederskap,spesielt ikke i tamflokker på liten plass, ofte er det slik med hester (som med mennesker) at den som skriker høyest og bråker mest mange ganger er den med dårligst selvtillit.
En lederhest som påpekt over er i en vill flokk alltid en hoppe, hun er sjefen, ikke fordi hun er sterkest eller jager de andre vekk fra maten men fordi hun har erfaring og er klok, de andre hestene respekterer henne pga av dette fordi det gagner dem. Hun trenger ikke jage og herje.

Hester tar join up på hverandre ja, og ofte er det unge jyplinger som får unngjelde, de blir utstøtt fra flokken til de "underkaster" seg dvs er villige til å følge reglene flokken har. Da vil de bli tatt inn igjen i varmen. Å bli utstøtt slik er ganske traumatisk for en hest da en hest som er alene er et mye lettere bytte for rovdyr ol. traumer har vi alle mennesker som dyr, og akkurat denne traumen er helt naturlig. Men å bli innestengt i en rp for så å bli jaget rundt av en tosk som ikke forstår deg det er en helt annen slags traume det skal jeg være enig i..

Målet for all Nh trening bør være å bli "lederhoppa" den kloke erfarne og trygge som det lønner seg å følge, som alle hestene respekterer nettopp av den grunn.
Dette krever mye av mennesket også, for det hjelper ikke å ta hesten inn i en rp og jage den til den underkaster seg, du er ikke leder pga av det bare en stor pain in the ass akkurat der og da som hesten vil bli kvitt enten på den ene eller andre måten, stort sett finner de ut at de kan "underkaste seg der så slipper de mer av det tullet.

Som den gode trygge lederen må du være klok,erfaren og lose hestene trygt gjennom farlige og skumle situasjoner osv. Du må ha en autoritær og god utstråling, du må forstå hva hesten prøver å si deg. Det er en 24timers jobb.
Hjelper ikke å late som, du er avslørt før du har kommet ut døra på vei til stallen.

Det er altfor mye fokus på metoder ,verktøy og "kjendiser"

Alt man trenger er trygghet utstråling og forståelse...

Chevaleresse
12-03-2010, 22:40
Igjen, veldig enig med deg Vinje hest. Altfor mange legger vekt på dominans og tror at det har med godt lederskap å gjøre. I vår stall har den mest dominante hesten hatt store problemer med å komme inn i flokken igjen etter at han hadde en periode der han var aggressiv og konstant dominerende mot de hestene som før hadde vært over han i rangen. De andre hestene ville ikke ha noe med han å gjøre og gikk på et annet jorde om han kom dit de var... Så det eneste han oppnådde ved å bruke så mye dominans var å drive hestene fra seg.

Mandy
13-03-2010, 16:45
"Skulle likt å lest artikkelen du snakker om Lopke, og spurt noen seriøse folk som driver med join up om hva de tenker om det. Eller bedre, spurt selveste Roberts"

Du kan jo begynne med hva ledende atferdsforskere på hest mener om metoden:)

http://www.david-castro.com.ar/articulos/Article%20from%20Cavallo.pdf

Lopke
13-03-2010, 16:51
Spennende artikkel ;-)

Kjenner ikke Roberts personlig men skulle gjerne har spurt ham ja :D