PDA

Se full versjon : Formengd til Dølehoppe

Ingvild
06-12-2006, 15:45
Hei!

Eg har ei dølehoppe på 4 år, ho er ganske stor og kraftig. Ho veg litt over 600 kg. No i det siste har ho vorte veldig tynn bake og i ryggen. Vi måler ikkje opp foret, men ho får to fulle trillebører med silo + ca 1,5 kg høy (utenom middagsforinga). I tillegg får ho 2 liter bygg, ølgjær og mineralar.

Er det at ho får for lite mat, eller er det rett og slett at siloen gir ho vomb? Ho har stor mage sjølv om ho er tynn bake. Kjenner ribbeina hennar, og ho er tynn på sida av rompa (veit ikkje kva det heiter der..) Kjenner ingen som har veldig peiling på for, og stoler ikkje på dei ho står oppstalla hos..

Ho vert brukt til turriding og litt på bane, ho vert ridd ca 5 dagar i veka (gir ho fri pga ho er i vekst).

Nokon som har råd?

Hege
06-12-2006, 15:55
To fulle trillebårer kommer jo an på størrelsen på trillebårene og om det er "topp" på de. Kan kanskje gjette at en trillebåre tilsvarer 2 1/2 kg? Om det stemmer, får hun 6 1/2 kg høy/silo om dagen, og dette er etter min mening for lite for en så stor hest, som også er i vekst. Og om jeg ikke tar helt feil nå, så skal man feks gi 4 kg silo om man skal gi 3 kg høy, om du skjønner. På stallen min så gies det iallefall på denne måten.

Selv har jeg en 5 åring på ca 500 kg. Hun får 7-8 kg høy, 3 liter energi, 1 liter havre, salt, e-amino og av og til olje. Hun er i veldig bra hold (normalt) og i fin form (+ godt humør og glansfull pels). Hun går i middels trening. Nå er det jo umulig å sammenligne, men det kan jo gi en pekepinne!

Ingvild
06-12-2006, 16:12
Nei, det er nok mykje meir enn 2,5 kilo silo i ei trillebår! Det er såpass at det fyller opp 2/3 (om ikkje meir) av krybba hennar, eg vil tippe 5-6 kilo.

Skal ein ikkje gi dobbelt så mykje silo i forhold til kva ein ville ha gitt i høy?

Anita&Svarten
06-12-2006, 16:13
Svarten er ferdig med å vokse, men han er døl han og.. han får 9 kg høy i døgnet, og mellom 0.5 - 1.5 L spillers conditioning cubes.. varierer etter bruk.

Anniken B
06-12-2006, 16:26
Har du sjekka henne for parasitter? Parasittinfeksjon gir ofte tynn hest med vom.

~Anniken

Ragnhild
06-12-2006, 16:34
Kan tenke meg at det er ca. 8-9 kg. med silo i trillebårene når vi fôrer så mye som vi gjør (jada, jeg står på samme stall som Ingvild). Så akkurat mengden der er ikke lite. Problemet ligger vel i at Lassi er en stor hest som trenger masse mat. Fôrer Janko med omtrent det samme som Lassi, og han er i finfin form. Men så er han også 11 år og et par hakk mindre enn Lassi.

Ingvild
06-12-2006, 16:41
8-9 kg, er det så mykje?

Nei eg trur ikkje ho har parasittar. Har fått markekur og slik.. Ho hadde mark i sommar, då vart ho også tynn med vomb men på ein annan måte enn ho er no.

Anniken B
06-12-2006, 20:29
Sjekka tenner? Hva slags markkur har dere gitt? For å være sikker på at hesten ikke har parasitter må man nesten sende inn en avføringsprøve, at man har gitt markkur er ingen garanti dessverre. Matmengden skal det igrunn ikke være noe å si på, så lenge grovforet deres er av normalt god kvalitet.

~Anniken

Torhild
06-12-2006, 20:50
Er ikke mangel på de "riktige" musklene da? Da kan de jo bli litt smalere bak og over ryggen...

Hege
06-12-2006, 21:22
Nei, det er nok mykje meir enn 2,5 kilo silo i ei trillebår! Det er såpass at det fyller opp 2/3 (om ikkje meir) av krybba hennar, eg vil tippe 5-6 kilo.

Hehe, da gjettet jeg litt feil gitt! Vi har små trillebårer i stallen ;-)
Da henger jeg meg på resten her; prasitter, tenner og/eller lite muskler.

Harneshaug
06-12-2006, 21:29
600kg??? Oi... og tynn?
Ulskaug er 170cm og 600 kg. Han er jo veldig kraftig bygget men slank. Hvor høy er denne hesten?

Hege
06-12-2006, 21:33
Eller, tok jeg nå feil? Om man skal gi dobblet så mye silo som høy, bør vel hesten din få ca 8 kg silo til feks morgen og 8 til kveld, og feks 2 kg til middag (altså ca 10 kg høy tilsammen). Eller er jeg fremdeles helt ute på jorde? :shock:

Anniken B
06-12-2006, 23:22
Dette med mengde på silo/høy kommer an på tørrstoffmengden i siloen og næringsinnholdet i begge, er ikke noen trygg regel å si "dobbelt så mye silo". Har man tørr fin silo/ensilage med høy næringsverdi og høy med lav næringsverdi kan det faktisk hende at man ikke trenger gi mer i det hele tatt. Silo ligger på en tørrstoffprosent mellom 30-50, mens ensilage er tørrere, oftest mellom 50-75%.

~Anniken

Ingvild
07-12-2006, 00:53
Ja, tenner er raspa for berre 7-8 veker sidan.

Det hadde vore rart om ho myste så mykje musklar der når ho har fått så masse meir musklar andre plassar. Ho får jo god trening, så.

Det kan jo vere parasittar, men ho verker frisk på alle andre måtar så det verker liksom litt rart om det skulle vere det og.