PDA

Se full versjon : Stalleigar hører ikkje på meg

Ingvild
05-12-2006, 23:10
Eg har det problemet at alle problem eg tar opp med stalleigar/døtra vert bagatellisert.. Verker som om det er berre meg, for dersom dei andre tek opp ting er det alltid ok. Feks så er paddocken ute FULL av piggtråd, og eg har spurt om vi kan ta den vekk. Eg har tilbydd meg sjøl å fjerne alt, og å erstatte med tilsvarande som er oppom piggtråden på gjerda. Dette var vist umogleg å ordne, og eg fekk velge paddock og det er min feil, og deira hestar har aldri skada seg.. Eg seier ikkje at det kjem til å skje noko, men det KAN skje.

I tillegg vil eg gjerne gi hesten min meir mat til middag, då frokost og middagsmåltida vert så store at ho får problem med å ete alt på ein gong. Men det går heller ikkje, det har jo alltid funka for deira hestar.. Ho får liksom berre ein liten dæsj med silo ute til middag, og ho burde jo få ein god del..

Dette var eit par eksempel, det har jo komt opp andre ting også. Det verker som om dei meiner at det som passer for deira hestar passar for min også, men det stemmer ikkje nødvendigvis.. Eg tek alltid opp ting på ein sakleg måte, og presenterer argumenta mine på ein rettferdig måte, og fortel heile sannheita og ingenting anna. Eg slutter snart å ta opp ting, for det hjelp jo ikkje uansett!! Nokon som har tips?

Gjest-
05-12-2006, 23:25
Hm... Noen har jo faste ordninger på stallen, og slik skal det forbli. Har du tenkt på å finne en annen stall i nærheten som passer mer deg og hesten?
Når det gjelder piggtråd, trodde jeg dette var forbudt i Norge nå?
Har selv dårlig erfaring med piggtråd, først at hesten min ble pressa ut av andre dominerende hester, og jeg satt igjen med en hest FULL i kuttsår over hele forpart og bakpart... Syntes ikke det var morro i det hele tatt. Men da ble nå hesten min flytta for seg selv i det minste før noen andre mindre dominante hester kom inn på beitet sammen med henne, og dette har gått greit.
Har dog funnet piggtråd som har ligget 10-20 meter innenfor beitet (fra gjerdet og ned), rulla det opp til gjerdet og sa fra at det kanskje var på tide å rydde opp og restaurere gjerdet, men det har ikke skjedd enda (dette var for kanskje 2 mnd siden). Fant piggtråd nedover beitet enda en gang, rullet det opp igjen, og nå har det holdt seg der. Men jeg hater piggtråd, vanlig strømtråd holder da hestene like mye innenfor??!!!

Hege
05-12-2006, 23:29
Vanskelig sak det der... Om man har litt kunnskap, så vet man at alle hester ikke er like, og at "det som funker for min hest, ikke nødvendigvis funker for din hest".
Å gi hesten din ekstra høy til middag, kan jeg ikke fatte at kan være noe problem, da det ikke tar mer en "et sekund" lengere tid å slenge inn noen ekstra kg! Snakk om å være sær...
Dårlig svar kanskje, men jeg ville nok ha vurdert å byttet stall om det ikke blir noen løsning på problemene. Ellers kan du jo prøve å få støtte av en person(er) som stalleier ser opp til og respekterer?

Anngående piggtråd- er ikke det forbudt?

Ingvild
05-12-2006, 23:56
Jo - piggtråd er forbode.. Dei har hatt kyr før, og er ikkje så nøye på sånne ting.. Hesten min er veldig vimsete, og har det med å komme borti dei raraste ting og få sår av det, det har skjedd maaange gonger både på beite og på stall/paddock.. Difor eg er så redd for at det skal skje noko med ho.

Ho meinte det ikkje var nødvendig å gi meir mat til middag - men det som er er at ho som gir middag berre samlar ihop det som hestane ikkje har spist opp etter frukosten og gir det til dei.. Eg har sagt i frå, men ho meiner Lassi ikkje treng meir..

Eg har ikkje anledning til å bytte stall nei. Dei stallane her som har ledig stallplass har ikkje store nok bokser for hesten min + at der må dei som har hest ta alle foringar - og eg har ikkje tid til det om morgonen før skule. Eg vil heller ikkje flytte frå Ragnhild og Janko, både hest og rytter trivast både eg og Lassi med..

Tone
06-12-2006, 12:58
Ang foringer: kan du ikke fylle en sekk med det du mener at din hest skal få å spise slik at forer bare har å ta sekken å hive inn til hesten?

Ingvild
06-12-2006, 14:17
Det er tydelegvis for vanskeleg.. Men skal ta meg enda ein prat med ho, sjå ka ho seier då. Har ikkje anledning til å fore hesten min sjølv midt på dag kvar dag heller..

absinthe
06-12-2006, 20:58
høres lite koselig ut :( aldri gøy når en føler seg nedgradert...
har ikke så mye tips å komme med, men merker jeg blir litt ilter over at de ikke bryr seg om å fjerne piggtråd!!
hestene mine kom seg ut av jordet her om dagen, og jeg har en følelse av at de har vært i piggtråd på det andre jordet, og de står nå med kutt!
så de burde virkelig ta sånt seriøst!!

Speedy As A Bullet
13-12-2006, 14:26
Forstår jeg deg riktig, at det ligger piggtråd i paddocken??
Isåfall så er det ulovlig. Det skal ikke ligge piggtråd, spiker o.l inne hos hestene som de kan skade seg på. Piggtråd er ikke ulovlig i Norge, så lenge det ikke brukes som eneste gjerde. Så det er altså lov i kombinasjon med annet materiale, desverre.

Ingvild
13-12-2006, 14:55
Den ligg ikkje direkte, men den er som gjerde.. Det er berre det og tråd enkelte plassar, så..

Eg forstår ikkje kvifor dei absolutt vil ha piggtråden der, greitt nok at det funka for kyrne dei hadde for 100 år sidan, men...

Mirakel
31-12-2006, 19:12
Eg har det problemet at alle problem eg tar opp med stalleigar/døtra vert bagatellisert.. Verker som om det er berre meg, for dersom dei andre tek opp ting er det alltid ok. Feks så er paddocken ute FULL av piggtråd, og eg har spurt om vi kan ta den vekk. Eg har tilbydd meg sjøl å fjerne alt, og å erstatte med tilsvarande som er oppom piggtråden på gjerda. Dette var vist umogleg å ordne, og eg fekk velge paddock og det er min feil, og deira hestar har aldri skada seg.. Eg seier ikkje at det kjem til å skje noko, men det KAN skje.

I tillegg vil eg gjerne gi hesten min meir mat til middag, då frokost og middagsmåltida vert så store at ho får problem med å ete alt på ein gong. Men det går heller ikkje, det har jo alltid funka for deira hestar.. Ho får liksom berre ein liten dæsj med silo ute til middag, og ho burde jo få ein god del..
Dette var eit par eksempel, det har jo komt opp andre ting også. Det verker som om dei meiner at det som passer for deira hestar passar for min også, men det stemmer ikkje nødvendigvis.. Eg tek alltid opp ting på ein sakleg måte, og presenterer argumenta mine på ein rettferdig måte, og fortel heile sannheita og ingenting anna. Eg slutter snart å ta opp ting, for det hjelp jo ikkje uansett!! Nokon som har tips?

Herregud.. Be foreldrene dine snakke med stalleieren! Er det noen andre staller i nærheten? Jeg ville ikke hatt hesten min på den stallen om jeg var deg..! Om det ikke er noen staller i nærheten / innenfor din rekkevidde, så ville jeg sagt til stalleieren, at hesten din, skal få de mat-rasjonene du mener den skal ha.
Det med maten kan jo gå bra, hvis du ber den kutte litt ned på frukosten og kveldsmaten, og heller legge det til middagen.
og du burde virkelig få stalleieren til å fjerne piggtråden.
DU burde fjerne den, verken du får lov eller ikke. Det at eieren vil at det skal være piggtråd i rundpaddocken, skal ikke gå utover hesten din og deg. Det er tross alt stor mulighet at hesten kommer borti piggtrråden, eller setter seg fast, og i verste fall rispe seg opp SKIKKELIG!
Det er som de andre sier, at piggtråd er veldig ulovlig, og hvis mattilsynet kommer uventet en dag, så kommer det nok en bot.. ( tenket jeg meg ) :roll:
Men du bør tenkte på at du ber foreldrene dine snakke skikkelig med stalleieren. hvsi det ike hjelper, bør du tenke på ny stallplass.
Hilsen Mirakel

Ingvild
31-12-2006, 19:14
No har Lassi flytta til ein annan paddock, så det med piggtråden drit eg i no. Det er eigaren sine hestar som går der no, og dersom dei vil ha hestane sine der, så vær så god.

Mamma og pappa har ikkje peiling på kva som skjer der nede, dei er overbevist om at det eg som er vanskeleg uansett.

Eg har ingen andre plassar å ha hesten, så alternativet er å sende ho heim til eigaren. Dersom eg ikkje kjem betre overens med folka der nede enn eg gjer no, har eg i grunnen ikkje noko valg..