PDA

Se full versjon : Dialekttråden

Sider : [1] 2 3

Mari
05-12-2006, 16:34
Her kan dere snakke dialekt, diskutere dialektord osv.

Go' fornøyels! :-D

Litja
05-12-2006, 16:35
hihi.. blir vansklig og snakke trøndersk, men skal prøve.. snakker alltid bokmål på PC'n jeg.. uteom msn da :P

jaja.. koss går det fålkens? ;-)

Flashback
05-12-2006, 16:39
Hallaiisen, dåkke! :D Eg hette Øydis, eg digge hestarr (gjerne med litt ekstra trykk og lengde :P) Eg snakke Stavangårdialekkt, men den e'kje så reine, får eg har litt sogn i ann åg. Sånn så nårr eg ska sei OGN, (f.eks) blir d AOGN.. :) AOGN e KULT :)

-Birgitte-
05-12-2006, 16:42
Heihei Kaja! Ska vi snakk litt ortli trøndersk? ;-)

Maria
05-12-2006, 16:43
Hehe :p Æ e nordlænning æ :)

Andrea
05-12-2006, 16:44
Snakker bare helt vanelig bomål jeg ;-) Eller, litt vri da, litt mer lørenskogs xD

Litja
05-12-2006, 16:52

Ja sæfølgeli :-D

ok, no si æ litt om mæ sjøl:

hete kaja, e 12 år(snart 13 da). Har en forhæst som heite amadeus =D men ska slutt me hanj da.. snart e det juul å æ glær mææ =P

haha æ e go azz 8-)

Hanna
05-12-2006, 17:01
hehe.. kommer fra "bærums beste vestkant", her omkring er det lite dialekt ja! :mrgreen: eller, er jo "bærumsdialekt", men.. litt kjedelig til tider hehe... ^^ eller, mamma kommer fra Ås så jeg har jo en smule tykkere L osv enn resten av gjengen her ;-)

Malinas
05-12-2006, 17:03
Trønders e kånge da! Jau, da må vi slå åss laus :lol:

Malinas
05-12-2006, 17:04

hete kaja, e 12 år(snart 13 da). Har en forhæst som heite amadeus =D men ska slutt me hanj da.. snart e det juul å æ glær mææ =P

haha æ e go azz 8-)

Hm, litt for my tronnhjæmmer i dæ tru æ :razz: Vi må snakk breittj sjønne du :lol:

Mari
05-12-2006, 17:05
Hm, Æukjmæ? Japp, fæ si litterann um me sjøl på dialækt e au da. Bur i Bøverdale i Lom (døkk ha sikkert hørd um Geilhøpiggn, Sognefjeille å n Arne Brimi å alt detta). E ælska dialækte mi! E driv da eindel mæ øykje, men e driv au mæ ski, honn, træning å data. Æ 16 år, å går på viaregåande skule i sentrum. Jælma løyle dæ!

Kjøm kje på meir e :-P

Hehe!

Andrea
05-12-2006, 17:09
Hm, Æukjmæ? Japp, fæ si litterann um me sjøl på dialækt e au da. Bur i Bøverdale i Lom (døkk ha sikkert hørd um Geilhøpiggn, Sognefjeille å n Arne Brimi å alt detta). E ælska dialækte mi! E driv da eindel mæ øykje, men e driv au mæ ski, honn, træning å data. Æ 16 år, å går på viaregåande skule i sentrum. Jælma løyle dæ!

Hehe!

Det forsto jeg ikke :lol: Oversette?

Mari
05-12-2006, 17:12

Hehe!

Hm, henger du ikke med? Japp, får si litt om meg selv på dialekta mi jeg også da. Bor i Bøverdalen i Lom (dere har sikkert hørt om Galdhøpiggen, Sognefjellet og Arne Brimi og alt det der). Jeg elsker dialekta mi! Jeg driver da endel med hest, men jeg driver også med ski, hund, trening og data. Er 16 år, og går på videregående skole i sentrum. Veldig moro det!

Kommer ikke på mer :-P

Hehe!

Malinas
05-12-2006, 17:12

Hehe!

Hehe, forsto det meste jeg :lol:

Litja
05-12-2006, 17:14

haha æ e go azz 8-)

Hm, litt for my tronnhjæmmer i dæ tru æ :razz: Vi må snakk breittj sjønne du :lol:

hihi ;-) vanjt t å snakk bokmål shøø :roll:

Mandarinhest
05-12-2006, 17:14
Kailjje dåkker derre trøndersk?
D va no itj så brettj at d jor nå men.

Trøndersk syns no æ e d finast språke, men d e vel kanskje naturli rækkne æ mæ. D e ænkelt å fårstå å ænkelt å snakk. Verke som en sei ailj bokstavan i alfabete rætt fram. Utan nå ækstra.

Trønderan e jo bærre bæst. :dusk:

Har ein del kule navn t d forskjellie hæstutstyre. My rart ja gett!

Andrea
05-12-2006, 17:16

Hehe!

Hehe, forsto det meste jeg :lol:

Jammen.. :lol:

Litja
05-12-2006, 17:16
Kailjje dåkker derre trøndersk?
D va no itj så brettj at d jor nå men.

Trøndersk syns no æ e d finast språke, men d e vel kanskje naturli rækkne æ mæ. D e ænkelt å fårstå å ænkelt å snakk. Verke som en sei ailj bokstavan i alfabete rætt fram. Utan nå ækstra.

Trønderan e jo bærre bæst. :dusk:

Har ein del kule navn t d forskjellie hæstutstyre. My rart ja gett!

Ja, eni me denj :mrgreen:

Silje og Tindra
05-12-2006, 17:31
E heite Silje, e kjøm frå Otta (men bur i Oschlo). E lika å drive mæ hæste. E syns che någgå um å kæilla hæste for "øykje".. Så utrule negativt ladd, syns e. Uttaum hæste, så har e enn råtte fin å go kjærest, som heite Kristian - henn æ'n kjøle vainnlæppa, men utover dæ, så æ'n go. ;-)

E skriv litterann meir dialækt her enn e prata akkurat nå, ha vorte litte utvatna etter at e fløtt fra Otta, men dialækta mi ha elder vore helt døl, sia e æ halvt trønder, da mata.

Elles så æ e einåtjuge år, studera i Oschlo, å uttaum hæst, så lika e fiske, honne å bøk. ;-)

Litja
05-12-2006, 17:40
E heite Silje, e kjøm frå Otta (men bur i Oschlo). E lika å drive mæ hæste. E syns che någgå um å kæilla hæste for "øykje".. Så utrule negativt ladd, syns e. Uttaum hæste, så har e enn råtte fin å go kjærest, som heite Kristian - henn æ'n kjøle vainnlæppa, men utover dæ, så æ'n go. ;-)

E skriv litterann meir dialækt her enn e prata akkurat nå, ha vorte litte utvatna etter at e fløtt fra Otta, men dialækta mi ha elder vore helt døl, sia e æ halvt trønder, da mata.

Elles så æ e einåtjuge år, studera i Oschlo, å uttaum hæst, så lika e fiske, honne å bøk. ;-)

Du minte meg om Ole martin og de :smile:

Mari
05-12-2006, 17:42

Negativt ladd? Hmm.. tykkjy ikkje dæ e. Tøff dialækt du ha freisstn 8-)

Shadowfax
05-12-2006, 18:02
Tror jeg blir en smule kjedelig i dette selskapet..... haha..

Andrea
05-12-2006, 18:03

Hm.. Dere har litt rar dialekt dere.. ;-)

Malinas
05-12-2006, 18:04

Hehe, tanta mi e fra Otta, så derre va itj så vanskeli :lol:

Mari
05-12-2006, 18:09

Neida, dialækte vår æ skamtøff! :lol:

Andrea
05-12-2006, 18:13

Neida, dialækte vår æ skamtøff! :lol:

Joa, hvis ufårståelig og "skamtøff" (hva nå enn det er..) er det samme :lol:

Malinas
05-12-2006, 18:16
Hehe :lol:

D e bærre å bynnj å lesa her no, får d kjæmm t å bli myy her tru æ ;-)

Æ ska ivætfaill skriv her :lol: Digge dialækta 8-)

Mari
05-12-2006, 18:17
Dø går nå ganske bra å skjøne ting ner n fysst fæ lesse å fortsått litterann da :)

Andrea
05-12-2006, 18:20
Dø går nå ganske bra å skjøne ting ner n fysst fæ lesse å fortsått litterann da :)

Hææ?! "Ner n fysst fæ lesse"?! DET var ikke norsk :roll:

Shadowfax
05-12-2006, 18:20
Forstår deg Mari ;-) Tilbragte mye av barndommen i nabolaget ditt ;-)
Fin dialekt det!

Andrea
05-12-2006, 18:21
Fin dialekt det!
Kan du oversette litt da? ;-)

Mari
05-12-2006, 18:22

Det går nå ganske bra å skjønne ting når man først får lest og forstått lutt da. ;) hehe

Shadowfax
05-12-2006, 18:23
Fin dialekt det!
Kan du oversette litt da? ;-)

Du må nok bare prøve :razz: Det er ikke såå komlisert ;-)

Funa
05-12-2006, 18:24
hehe, mange kule dialekte ute å går.
ej har vell kanskje ikke den mest spennende dialekta da.
Ej snakka en mellomting mellom skøye- (skodje) og vikadialekt.

Ej hete Karoline å kommer fra Innvika som ligg utafor skøye.
På fritida e det hest det går i heile tida. E ikke nokke som e bedre enn det.
Går no siste året på ungdomskolen, og neste år vil ej inn på gjermundnes å gå på islandshestlinje.
;-)

-Birgitte-
05-12-2006, 18:25
Jau dah, Får vel fertæl litte om mæ shøl æ no da :-D Æ E TRØNDER Æ Å HÆRREGUD KORR TØFF Æ EEEEEE! :lol: Jaja, tebakersh t saken: Æ heite Birgitte å e 14 år. Eie ei Norlainjshoppe på 14 år. Elljers driv æ litte me fiolin å da... E ei gla veitj å hi go humor :-D

No da bokmålsfølk prøv dåkk på herre dåkk:... D jikk ein mainnj me hainnj hoinnj i bannj :lol:

E så usakli som d går ann å bli æ trur æ :lol:

Andrea
05-12-2006, 18:26

Det går nå ganske bra å skjønne ting når man først får lest og forstått lutt da. ;) hehe

Åååh ;-) Skrive litt mer, så snart kan jeg snakke ufårståelig jeg også :thumpsup:

Malinas
05-12-2006, 18:29
Åja, må vel kansje fårtæll litt om mæ sjøl æ å da...

E trønder da(såklart!), å plassn e Steinkjer, å ska vi gå einnda meir innjpå d bli d Byafoss'n!
Går på lainnbruksskole, første åre, å der e d knaill!
På fritia går d no i hæst da, å ein del data ;-)

Meen, no må æ pakk innj nå julgava æ, prekast!

Andrea
05-12-2006, 18:35
No da bokmålsfølk prøv dåkk på herre dåkk:... D jikk ein mainnj me hainnj hoinnj i bannj :lol:

Det gikk en mann med hannhund i bånd. Je klare å uttala dæ å, men dæ høres nåkk itte heeelt trøndersk ut ;-)

Gjett å dætti orde betyr: TULLFØRKJEVATN

Det skjønte jeg også! Men har hørt den før.. Tullførkjevatn.. Det minte meg først og tulleføre, altså snø, is og alt mulig fælt. ::P:

Malinas
05-12-2006, 18:59
Gjett å dætti orde betyr: TULLFØRKJEVATN
Har itj peiling :lol:

Sagitaria
05-12-2006, 19:23
Tjaaa... Æ har to dialekta, dette e den nyeste. Slo om til den når æ va ca 14 år, da familien flytta til Bodø. Men det e klart, det e ikke all verdens forskjell på denne å den andre dialekta mi. Nu e faktisk dialekta mi blitt ENDA finere,siden æ flytta sørover, å blei rimeli lei av HÆÆ`??? heile tia.. Så æ merka det særli når æ snakka me familien min. Finere "n"a , og æ si VET istedet for veit, o.l.

Mæn når e va lita, så snakka e sånn her. Me tjukke L`a. E veit itje helt koffør e sjifta, mæn da va nok my førrat e bei litt plaga,si e va denj einaste så snakka anjerledes i klassn minj. Allikevæl,så slår e tvært om når e snakka me mamma å pappa, å anjer familiemedlemma. Å når e snakka me vænnan mine i Bodø, snakka e så da står længer opp.
E har mange mærkelie ord på lager, mæn bruka de sjeldnar å sjeldnar. "Da låg en hunj punj sofan å snørka" førr eksæmpel, mang så itj førstår ka "punj" e - mæn da e jo en førrkortels a innpunj, så mein opp unjer. Vess e bi førbannja, så e da lættast å frøs utor me på denje dialækta. Da e my rart så legg godt jømt, mæn fram ska da, å de mang så ha reagert me latter, ialljfallj her ne, dar di itj førstår at når ænkelte ord tjæm fram i lyse, då e da itje leng før da bi månlyst :lol:

Ina
05-12-2006, 19:45
Æ E TRØNDER Æ Å HÆRREGUD KORR TØFF Æ EEEEEE! :lol:

Akkurat d æ skollj te å si :lol:

Æ hete no Ina da, meir bytrønder æ da men.. Syns itj nå om d..

Ka ska æ skriv da? =P

Annicka&Stjerna<3
05-12-2006, 20:28
He he, ja. Bodde i nord-odalen i Hedmark før jeg da så får prøve meg da :lol:

Litt om mæ. Je er ei jente på snaaart trætten år je da!
Har ei søt litta dartmoor-ponnis på fõr og je ælsker ho :mrgreen:
Dom som har hæst i stalla der Stjerna står er kjæmpe koslie.
Har fortsat litt fammilie litt her å der i Hedmark dah. Å a' Bæssmor bor like att'åt der je bodde før. :-D

Sikkert mange som tar denna her: Dom som sier dom er domme dom er domme dom :lol: ::P:

Malinas
05-12-2006, 20:32
Ein litn vits:
D va to guta som snakka me ein mainn.
Mainn spurt om kolles klasse dæmm gikk i.
Eine gutn sa: Æ e i a.
Ainnern sa: Æ e i a æ å...

Sjønt'n?
Itj så arti da men, men vise litt trøndersk :lol:

Annicka&Stjerna<3
05-12-2006, 20:35
Ein litn vits:
D va to guta som snakka me ein mainn.
Mainn spurt om kolles klasse dæmm gikk i.
Eine gutn sa: Æ e i a.
Ainnern sa: Æ e i a æ å...

Sjønt'n?
Itj så arti da men, men vise litt trøndersk :lol:

Skjønten je :-D
Den ene gutten: Jeg går i A
Den andregutten: Jeg går i A jeg åsså :-D

Malinas
05-12-2006, 21:00
Sikkert mange som tar denna her: Dom som sier dom er domme dom er domme dom :lol: ::P:

Sjønnt deinn! :-D

Sigrid
05-12-2006, 21:14

Mamma kjøm fra trønderlag ho å, sjø :razz:
Så æ kain vel snakk litte trøndersk da.

Men ellers så snakka æ nu sånn her :smile:
Nordlænding æ, shønna dåkker.

Malinas
05-12-2006, 21:30
Usakli, meen; Bråwniis e gått^^,

Marte og Zerafina
05-12-2006, 21:41
Jau, e kjøm frå Lalm e da (Tjukk l), dæ æ midt millum Otta å Lom, så e tålå litte blanding millum Silje å Mari ;-) Lika fryktele gått dialækte mi, å kjøm te å heille på ho så gått dæ læt se jerra!! E heite da Marte, å bur på ein gard ilag mæ familin min å to hæste (lika heillan kje å keilla døm "øykje") Trur egentle e tålå ganske brei dialækt. ÅH! Kå vakker ei dialækt åss har! :lol:

Mari
05-12-2006, 21:42
Jaa Marte! Yppele pen dialækt! ^^

Ina&Gydja
05-12-2006, 21:48
Eg kjeme ifrå Naustdal i Sogn og Fjordane :) Eg lika veldi godt dinna dialekta her fordi den e so enkel å forstå ;) Ellers so skrive vi på skulen berre nynorsk for tia..Litt kjedeli i lengden :P Vil heller skrive dialekt ;P
Dinna dialekta e jo ganske lik nynorsken då sånn at de ekje sikkert dokke ser noken forsjell ;)

Men da e ai anna dialekt som e raotøffe! Gjett ke da e slag dao?? Sognamaol so klart! Eg ha ikkje slekt i Sogndal, men eg ha noken raootøffe veninnde dar nede! Avogti so kan da gao litt før fort og dao førstår eg ikkje bera av da so blir sagt ;)
Og gjett ke ditta bety: Skadlbank :D
Hehe ;) Eg ha ilt i knidn mine!

Jaujau ;)

Andrea
05-12-2006, 21:51
Nå gir jeg opp! Skjønner ikkeno her jeg.. Får vel begynne på litt lekser da, så jeg ikke sitter med dem halv elleve om kvelden.. ::P:

-Birgitte-
05-12-2006, 22:03
Nå gir jeg opp! Skjønner ikkeno her jeg.. Får vel begynne på litt lekser da, så jeg ikke sitter med dem halv elleve om kvelden.. ::P:

Hehe, litte vanskle å ferstå henne henn? :-D
¨

Å ja Malin Bråwniis e kjææææmpegått 8-)

Malinas
05-12-2006, 22:35

Ja-a... Æ å Mona har baka sjø, me sjokolade å seigmainna 8-)
D va pinade mæ gått sjø ;-)

-Birgitte-
06-12-2006, 00:03
Sekle æ no! :shock:

Hanna
06-12-2006, 00:05
haha dere er morsomme altså :P nesten så jeg (jæj) føler meg (mæj) utafor her ;-)

-Birgitte-
06-12-2006, 00:06
haha dere er morsomme altså :P nesten så jeg (jæj) føler meg (mæj) utafor her ;-)

Her ska ingen føl sæ uttafer, snakk i væi, du kainnj jo bærre be åss åversætt da :roll: :-D

Hanna
06-12-2006, 00:18
jo, skjønner faktisk (nesten) alt dere sier, men jeg har jo ikke noen morsom dialekt :roll: (blir bare "jæj" og "mæj" og sånne småting :mrgreen: )

Malinas
06-12-2006, 00:26
jo, skjønner faktisk (nesten) alt dere sier, men jeg har jo ikke noen morsom dialekt :roll: (blir bare "jæj" og "mæj" og sånne småting :mrgreen: )

Bærre snakk i vei læl d!

Tru æ bynnje å bli litt påvirka av ainna dialækta æ... Fange opp nånn or her, å nånn or der liksom :razz:

Silje og Tindra
06-12-2006, 00:41
Haha, dialækte æ løylege! E trur at Mari, Marte å e kanche ransjera lista over ufårschtåele dialækte tæmmele bra. Heill kå'kk trur?
Bærre for å ta einn som trønderfålkeh mitt syns æ schikkele løyle; "E satt på hafæilla å da datt e på huggu i schoggen å fækk vondt i måggån"! ;-D

Elles så prata ho bæstmor dombæsing, slek at e summe tie fæ me te å si "kæ" å "kædant" å schlek au, men dæ æ kje heilt planlagt frå mi sie da. Mamma prata blanding millum døl å trønder, å bror min prata schikkele blanding millum kvamvêr å selvêr, så dæ æ litte tå kårt i familin' min.

Elles så æ e en ræcer på trønder au da, men e prata che dæ så mykkjy, bærre når e prata mæ far min.

Malinas
06-12-2006, 00:44
Haha, dialækte æ løylege! E trur at Mari, Marte å e kanche ransjera lista over ufårschtåele dialækte tæmmele bra. Heill kå'kk trur?
Bærre for å ta einn som trønderfålkeh mitt syns æ schikkele løyle; "E satt på hafæilla å da datt e på huggu i schoggen å fækk vondt i måggån"! ;-D

Elles så prata ho bæstmor dombæsing, slek at e summe tie fæ me te å si "kæ" å "kædant" å schlek au, men dæ æ kje heilt planlagt frå mi sie da. Mamma prata blanding millum døl å trønder, å bror min prata schikkele blanding millum kvamvêr å selvêr, så dæ æ litte tå kårt i familin' min.

Elles så æ e en ræcer på trønder au da, men e prata che dæ så mykkjy, bærre når e prata mæ far min.

Dåkk hi ein del snåle or ja, men sjønne d no d æ trøng fårr å sjønn sammenhængen :lol: Tru d e bra æ kjenne nånn som snakke sånn :razz:

Rosita!
06-12-2006, 00:50
Hehe....E litt kult å se alle de andre dialektane og......Va mange løgne ord må eg sei....Ikje alt så va liga lett å forstå mn tror nå eg fekk d inn t slutt;)

Mari
06-12-2006, 07:40
Jau, da må vel nesten e æta litte mårgåvæl e. Døkk fæ hå ein fin dag, e kjøm sikkert te snoke litt... Ha hospiteringsdag i dag, så da bli d flusst mæ ti te sitta snoke hr!

Marte og Zerafina
06-12-2006, 09:44
Hehe Silje :lol: eill kå mæ " sjore satt på hafæilla å åt tælla tyting onde sjoggje.."

Mari
06-12-2006, 10:32
Di furulus Marte!

Silje og Tindra
06-12-2006, 11:08
Klåssåvåtte ;-)
Forresn mari/Marte, har døkk såmmå upplegge som på Otta? Putte på en H på alt? Ohtta, ThutthiFhrutthi? Schikkele irriteranes når du træff på fålk som æ uppmærksomme på de :-P

Malinas
06-12-2006, 12:41
Hehe Silje :lol: eill kå mæ " sjore satt på hafæilla å åt tælla tyting onde sjoggje.."

Hm... Sjura satt på ? å åt tyttebær uinner ? ? 8-) Nåkkå sånt?

Mari
06-12-2006, 13:25
Klåssåvåtte ;-)
Forresn mari/Marte, har døkk såmmå upplegge som på Otta? Putte på en H på alt? Ohtta, ThutthiFhrutthi? Schikkele irriteranes når du træff på fålk som æ uppmærksomme på de :-P

I Lom æ d ein tendæns t putte c å h å slek på alt. Schoggmus :lol:

Malinas
06-12-2006, 13:27
Å på trøndersk putte vi i'a å j'a i myttjy :razz:

Marte og Zerafina
06-12-2006, 13:33

hehe :lol:
Ja, dæ betyr altså: skjæra sat på gjerdet og spiste frossen tyttebær under snøen.. ;-)

Klåssåvåtte ;-)

I Lom æ d ein tendæns t putte c å h å slek på alt. Schoggmus :lol:

Ja, dæ jerre åss på Lalm au ;-)

Mari
06-12-2006, 13:48
Nå har åss d speinnan Marte. Naturfag mæ Breie'n, juhu!

Marte og Zerafina
06-12-2006, 13:50
m-m :lol: schikkele INTERESANT!!!

Marte og Zerafina
06-12-2006, 13:56
nårn tålå um dialækt... pysje mæ alt gutta :lol: døm æ løylege døm!! ska på revy mæ døm sondan :-D Lokale "kjændise".. ta ein titt innum nett-sia derrest da, mykjy løyle dær.. http://www.pysje-med-alt.com/

Mari
06-12-2006, 14:05
Mæssåm ei pyche du Marte!

Sara&Korak
06-12-2006, 14:15
[quote=Marte og Zerafina]Hehe Silje :lol: eill kå mæ " sjore satt på hafæilla å åt tælla tyting onde sjoggje.."

hehe :lol:
Ja, dæ betyr altså: skjæra sat på gjerdet og spiste frossen tyttebær under snøen.. ;-)

Gilp! Korsn sku man klar å finn ut det dærrane, dåkker har ei spesiell dialekt vil æ si :P
Så arti med masse dialekte.. Æ sjøl e nordlenning, 15 år gammel og har min øyestein Korak ;-) :lol:

Silje og Tindra
06-12-2006, 16:34
Marte; Hein æine æ klassefårstandærn te bror min. N Rune. :-)

Marte og Zerafina
06-12-2006, 17:10
åh! e au vill hå ein slek løyle lærar... ;-)

Mari
06-12-2006, 17:28
åh! e au vill hå ein slek løyle lærar... ;-)

Åss ha da såå løylege lærare dr åss går nå åss :roll: Øhhh.

Marte og Zerafina
06-12-2006, 17:46
m-m... spesielt løyle æ vår kjære norsk-lærar, kje sant? :roll:

Mari
06-12-2006, 17:49
Hysj, nå må åss kj heinge ut nun hr..

Yey, d sjogga! :-P

Sara&Korak
06-12-2006, 18:02
Nån som kan oversette det dåkker sir?

Mari
06-12-2006, 18:05
Næi, dæ æ hæmmele. :-P

E tykkjy d æ så løyle at folk ikkje skjøna c på's!

Malinas
06-12-2006, 18:06
Hehe... Digge dialækta dåkkers :lol:

Mandarinhest
06-12-2006, 18:19
Egentlig enkelt å forstå.. :smile:

Mari
06-12-2006, 18:26
Egentlig enkelt å forstå.. :smile:

Du ha sjønt d! Jælma løyle! ^^

Marte og Zerafina
06-12-2006, 18:44
neij, dæ æ kje så vanskele ;-) kje egentle...

-Birgitte-
06-12-2006, 19:50
Hehe, her går d oinnja følkens! Ailljerede 6 sia no! Stå på ;-) Hi nættopp spist brøshiv me lævverpåstei å aggurk æ no :smile: Sakle shu ;-)

Flashback
06-12-2006, 20:02
Eg hate piczo någe så innigranskæuen! :S Hoff :P

Tjaa.. Eg lige dialektå dokkes, den jekk litt nerjønå :P Møje løggne or å sånn. Eg vill lera sånn ein gang! :D

Litja
06-12-2006, 20:13
Ja hær va d skrevve myttij sid'n sist gang æ så ja :eek:

Ragnhild
06-12-2006, 21:05
Hjelpes.. *liste seg stille ut igjen* :p

Synne
06-12-2006, 21:12
Ska me liksom skrive sånn me prata???

Chocolate
06-12-2006, 21:16
æg e trønder æ, å hærregud så gått d e ;-) :dusk:
trøndersk e no bærre bæst da :ilu: love it:D

Synne
06-12-2006, 21:23
Jaja, sikkert...

Hmm... E har ein katt som heite James Bond (bytta navn veit du ;-) ).
Kallenavn: Påsan, vesle snute, vesle pute, og mykje meir...

E lika å mjølke kjyr (viss me ska skrive sånn me prata...). Om sommar`n e e på stølen med Gommo ei stund, og der henta eg kjy`n...
Neste sommar ska e vell ri Vindy når e e på Hellebu (stølen), viss Sølvi ska te Skålen. Ellers blir Vindy gæer`n...
Det va no litt for denna gongjen...
Synne ;-) (du får spørra viss d e noko du ikkje skjønna :-D )

-Birgitte-
07-12-2006, 00:30
E lika å mjølke kjyr (viss me ska skrive sånn me prata...).

Sei dåkk kjyr dåkk, æ sei kuin æ :lol:

Silje og Tindra
07-12-2006, 01:03
Dæ hæite kjy! ;-D

Mari
07-12-2006, 07:09
Jepp, kjy! Mø-mø :)

Therese
07-12-2006, 10:19
Æ snakke no nåkka sånn som d hær.. Skikkeli Tromsøværing. Ikkje heilt inntrødd Tromsø dialekt da, e jo fra lainne :P

Malinas
07-12-2006, 12:35
Næinæinæi, ei ku, kua, mang kui, å aill kuan :lol:

Litja
07-12-2006, 16:50
haha.. æ si no kua æ da.. ;-)

Flashback
07-12-2006, 16:57
D hette CHYR! :D *le*

Synne
07-12-2006, 17:02
Dæ hæite kjy! ;-D

Ja! Rettelse:
Kjy!!!

Jaja, ko ska`n skrive da???
Me hadde juledag på skola i dag! Me måla på syltetøyglas, og baka havremakrona og putta dei oppi glasa (de vart no ein lang setning ;-) )...
Me baka med ein lærar, og ho er dom! Ho si sånn:
-Nå må alle høre på ******* (det ho hæite)...
Uff...

Chocolate
07-12-2006, 17:59
næi næi å atter næi.. d hetter kjyr!!!!
e rættle trønder æ shu!!

Silje og Tindra
07-12-2006, 19:28
Takk, Marte. Schøl um e trur at trønderfålke mitt si kui døm å.

Mandarinhest
07-12-2006, 19:52
Kjyr d hette på trøndersk ja.

Verke som d e bærre derre byongan som sei kue, kuan

Men er kjy ei ku? altså kjyr i entall?

Synne
07-12-2006, 19:56
De hæite kjy!!! Ferding med den saken!
So e de me den saken!!!;-)

Marte og Zerafina
07-12-2006, 21:24
Kjyr d hette på trøndersk ja.

Verke som d e bærre derre byongan som sei kue, kuan

Men er kjy ei ku? altså kjyr i entall?

neineinei... ;-) ei ku, deinn kue, fleire kjy, eille kjyn! ;-)
Altså, kjy æ i fleirtal...

Silje og Tindra
07-12-2006, 21:26
Ei ku, kua, kjy, kjyn. *Byfolk*

Flashback
07-12-2006, 22:12
VANNARI! ÆSJ.. :\

Jadå, d jekk nerjønå me sygå, føle meg dasjen. Spisste ei pyllsa me allt nå, rett itte biffen, neei, d va ikkje så bra. Vonnt i magen! :S lalala..

Øvesett? :P Klare du d?

KYR! :D

Maja
07-12-2006, 23:07
En ku-kua-kuer-kuene

Malinas
08-12-2006, 11:04
Ifølge bokmåle så heite d jo faktisk kjyr da, å ikke kui...

Ailltså, vi herifra snakke my meir dialækt :lol:

-Birgitte-
08-12-2006, 16:18
e rættle trønder æ shu!!

D heite kui på rættle trøndersk! 8-)

Malinas
08-12-2006, 17:59
e rættle trønder æ shu!!

D heite kui på rættle trøndersk! 8-)

Nættopp!! :dusk:

Andrea & Bajas
08-12-2006, 18:57
Hehe... Mange tøffe dialekter her ja! :mrgreen:

Synes Mari sin er råstilig! Og noen her som snakka nordlending også. Digger den!! Og Øydis snakker stavangers! DET er det tøffeste av alle dialekter! Kan ikke du gi meg et like lynkurs Øydis?? :roll:

Sjøl e i snåsning. Vi e ein egen rase tru i:p Asså, dialækta e jo å fra trønderland, men vi seij i, meig, deig, seig, å sånt iaten ferr det "normale.
Lælli... Å gallemsnåsisk. DET e heilt totalt uferståelig! Skjønne itj bæra i...
E egentli bærre wannabe-snåsning i da, men... Arti læll...

Andrea & Bajas
08-12-2006, 18:59
KUI!! KUER!! ikke kyyyyyr. :neutral:

Flashback
08-12-2006, 19:00
Og Øydis snakker stavangers! DET er det tøffeste av alle dialekter! Kan ikke du gi meg et like lynkurs Øydis?? :roll:

Joa.. (: Når? :P

Ina
08-12-2006, 19:04
Snåsisk som æ kailje d.. I e sopinj i!!

I mæ hær å I mæ dær.. E jo som ængelsk jo.. Mamma lægg alltid om te snåsning når vi e på snåsa, elljers snakke hu bytrønder som mæ..

På snakke litt sånn je å sånn. Silje (vennina mi) flire kvær gang æ fe melding tå hanj.. Skriv så overdrevve dialækt at d e støgt!

Andrea & Bajas
08-12-2006, 19:17
Og Øydis snakker stavangers! DET er det tøffeste av alle dialekter! Kan ikke du gi meg et like lynkurs Øydis?? :roll:

Når som helst! :-D

Flashback
08-12-2006, 19:18

Når som helst! :-D

Den er god! Hehehe.. Skriver en PM seinere xD *le* Hehe..

IngvildK
08-12-2006, 19:34
Ei ku - kua - kjyr - aille kjyrn ;-)

Dæsken.. Dialæktn min bi vesst shikkeli kjedeli i fårrhåill tell aille dokkers :???: Æ vil sei eg å skurr på r'an !

Andrea & Bajas
08-12-2006, 19:45
Hurray!! MSN funker også, altså... 8-)

Malinas
08-12-2006, 21:29
Hehe... Mange tøffe dialekter her ja! :mrgreen:

Synes Mari sin er råstilig! Og noen her som snakka nordlending også. Digger den!! Og Øydis snakker stavangers! DET er det tøffeste av alle dialekter! Kan ikke du gi meg et like lynkurs Øydis?? :roll:

Sjøl e i snåsning. Vi e ein egen rase tru i:p Asså, dialækta e jo å fra trønderland, men vi seij i, meig, deig, seig, å sånt iaten ferr det "normale.
Lælli... Å gallemsnåsisk. DET e heilt totalt uferståelig! Skjønne itj bæra i...
E egentli bærre wannabe-snåsning i da, men... Arti læll...

Der I'an t snåsningan e åfte å hør på skolen ska æ sei! Har ein 7-8 i klassn fra "snåsi", å der går d i I... :razz:

Andrea
08-12-2006, 21:36

Hehe, litte vanskle å ferstå henne henn? :-D
¨

Ja, vanskelig å forstå.. !

Mari
08-12-2006, 23:48
Jau, nå ha e å Marte vorre på julekabare... Tøffe græier dæ, egentle ganske yppele :-P

Marte og Zerafina
10-12-2006, 02:58
Jau, nå ha e å Marte vorre på julekabare... Tøffe græier dæ, egentle ganske yppele :-P

JA :-D løyle ja! Å så flinke såm døm va!

Sigrid
10-12-2006, 10:56
Jeg kommer meg ikke lenger enn til level 3 xD
Har gitt opp for lenge siden, og jeg kommer nok aldri mer til å prøve det spillet! http://www.cheesebuerger.de/images/smilie/boese/h058.gif

JOHANNE
10-12-2006, 12:49
Genialt me dialekttråd, ej snakka egentli ørsting, so de bli vel nåke sånnt ;p Æ kannj snakk trøndærsk å shø, om dåkk vil de?

Eller nordlææning, e bodde i nordland tel e va 7 år, huske ikkje så mykkje enno, men kannj litt.

Meeen på nette, og forum skrive ej bokmål. Nåken gonga nynorsk me da, sida Ivar Aasen KOM frå Ørsta! Burde våre litt flinkare te å skrive nynorsk...

^^,

Maja
10-12-2006, 13:18
Jeg snakker dialketa mi til vanlig på forumet jeg. Er så kjedelig.. Er litt tjukkere bokmål bare :P Litt forskjell er det jo fra bokmål da
Eks bokmål- Trodde du det rant av den
Eks Dialekt- Trudde du det rantan
morsomt hvis man sier dte fort :roll:

Litja
10-12-2006, 15:41
Mang sija å læs no!! har itj vært på data'n siden fredag, :eek: :smile:

Marte og Zerafina
11-12-2006, 12:54
I jår va e på revy :-D Råtte løyle!! :lol:

Uff, nå klæss regna d hær! :sad: å d æ så otyle glatt.. HATA dette været! skikkele trivle jul da, mæ regn! :shock:

Belinda
11-12-2006, 12:58
hmmm.. Å kan e skrive hær for noe då!?
E e nå iværtfall fra Ændal.

Steike, såmm e hatå å skrive på dialekt!

Mari
11-12-2006, 13:02
I jår va e på revy :-D Råtte løyle!! :lol:

Uff, nå klæss regna d hær! :sad: å d æ så otyle glatt.. HATA dette været! skikkele trivle jul da, mæ regn! :shock:

Haha, uppi dale sjogga d!

Ingeborg
11-12-2006, 13:16
Hekkan, me sie det he blitt på ei uga!!

Jossa
11-12-2006, 14:27
Jeg kommer fra Bærum og snakker veldig rent og pent ;-) En-endelser på alle ordene osv. Hehe.

Litja
11-12-2006, 19:13
Va nætopp i stall'n te Amadeus.. næst siste gangen idag.. bli trist å slutt me hanj :sad: :cry:

Felix VII
11-12-2006, 21:01
Vyrri på stævne i hæla, å så har æ åverbelasta hannja, så æ har enkli itj låv t å setti på datan :smile:

Malinas
11-12-2006, 23:13
Vyrri på stævne i hæla, å så har æ åverbelasta hannja, så æ har enkli itj låv t å setti på datan :smile:

Sånt bryr vitj åss om neij :lol:

Mari
12-12-2006, 09:14
Heillvitti au asså, ha vårre utta nettværk i fleire dåggå nå, uss!! Hata breibannleverandørn hr asså, klara jaggu me kj årne upp i någå *grrr*

Felix VII
12-12-2006, 16:47
Hærrigud, aillder om æ hadda klard mæ utn datan i fleir daga da! Tulljåt eiller ?! :-D

Mini
19-02-2007, 14:49
S&#229;nne tr&#229;ar e kjekt! ska me se om eg kan skriva stavangersk eg og!

Bobbibrown
19-02-2007, 14:50
Æ e trønder æ shu.. Ka ska æ sei da? He he.. Ska ri idag i hværtfaill!:p

Mini
19-02-2007, 14:52
Eg f&#229;r de ikkje te lenger, dokke har vendt meg av me de...Eg kan bare skriva bogm&#229;l-nynorsk p&#229; data n&#229;...! Men se min inlegg p&#229; mix og pr&#248;v &#229; &#248;vesedd!

Mari
19-02-2007, 15:12
S&#229; f&#230;stle! Denna tr&#229;'n h&#230;r ha e nestn gl&#248;mt! Huff, kjeitt m&#230; skule n&#229;, gler me te feri ja.

Marte og Zerafina
19-02-2007, 15:14
Ja:-d

Liv&Lilja
19-02-2007, 15:17
F&#230; vel sl&#248;yngje me p&#229; dial&#230;kte henna Mari & Marte(&Zerafina) e da...
&#197;ss har genialaste dial&#230;kte!!

Ingvild
19-02-2007, 15:18
Hekje d&#229;kke ferie no d&#229;, Mari? H&#248;h&#248;, de he me ;-) *misunne*

Mari
19-02-2007, 15:18
Hekje dåkke ferie no då, Mari? Høhø, de he me ;-) *misunne*

Ikkje ænda.. Neste viku!! :digger:

MariaR
19-02-2007, 15:19
Hær e einda en trønder såm kjæm tusslanes ætter dåkker aill aindre fålkan! Men no e æ færdi på skolen å ska jæm, arti!

Mari
19-02-2007, 15:21
Har att 20 minutt p&#229; skula &#229;ss, men l&#230;rar'n v&#229;r &#230; i Tyskland p&#229; kurs, s&#229; &#229;ss keinn egentle t&#229; kveill'n n&#229;.. Hehe.

Ingvild
19-02-2007, 15:23
&#197;&#229;&#229;h, ej me vil ha ferie neste veke.. Ikkje at de e so mykje &#229; ha ferie fr&#229; d&#229; men, hehe, ej he so lite skule.. ::P:

Liv&Lilja
19-02-2007, 15:29
K&#229; te skule du g&#229;r p da, Ingvild?! Hmm, vart kj s&#229; mykjy dial&#230;kt i denna s&#230;tningje d&#230;r :( :lol:

JanneogTanha
19-02-2007, 15:47
dialekta mi: "meg" og "deg" blir det trykk p&#229; g.ikke meij og deij.som utales p&#229; bokm&#229;l. s&#229; betyr, oss= &#229;kke. dere= d&#229;kke.
dialekt skriving: hei!eg(jeg) heite(heter) Janne ,og kjeme(kommer) fr&#229;(fra) ein plass som heite(heter) Gyland.Gyland ligge(ligger) ca 3 mil fr&#229;(fra) byen Flekkefjord.

dialekta mi(min) e(er) veldig lig(lik) nynorsk egentlig.men alikevel forskjellig...

Ingvild
19-02-2007, 16:18
En m&#248;kkaskule, Volda vgs. E heldivis ikkje so mykje der at de j&#230;r n&#229;ke, d&#229;.

Litja
19-02-2007, 16:23
Hei allj sammen..L&#230;ng sia &#230; har shett h&#230;r no.. Hehe.. Det r&#230;gne i tronheim..:-( Villj ha sn&#248; &#230;..

Kaja
19-02-2007, 16:27
Det sn&#248;dd her nu n&#230;ttop!
Sn&#248;n r&#230;gna bort i g&#229;r men s&#229; kom den tebake i dag virke det som v&#230;rtfall.
H&#229;pe det kj&#230;m litt meir, &#229; at det hell s&#230; s&#229;nn! :D

MariaR
19-02-2007, 16:30
dialekta mi: "meg" og "deg" blir det trykk på g.ikke meij og deij.som utales på bokmål. så betyr, oss= åkke. dere= dåkke.
dialekt skriving: hei!eg(jeg) heite(heter) Janne ,og kjeme(kommer) frå(fra) ein plass som heite(heter) Gyland.Gyland ligge(ligger) ca 3 mil frå(fra) byen Flekkefjord.

dialekta mi(min) e(er) veldig lig(lik) nynorsk egentlig.men alikevel forskjellig...

Dæven (ikke banning, naturlig ord på trøndersk ;) :p) dæm såm kjæm fra Flækkefjord *eller va d Flekkerøya?* e vanskeli å forstå!
Søksenbarne mitt kjæm dærrifra, og æ skjønne itj en skit av d hain si æ! :lol:

Litja
19-02-2007, 16:38
Dæven (ikke banning, naturlig ord på trøndersk ;) :p) dæm såm kjæm fra Flækkefjord *eller va d Flekkerøya?* e vanskeli å forstå!
Søksenbarne mitt kjæm dærrifra, og æ skjønne itj en skit av d hain si æ! :lol:

OT: Mariaa: du må kom på MSN !!:D

Ingeborg
19-02-2007, 16:52
&#198;g glede m&#230;g te im&#229;r&#229;, als&#229;!! For d&#229; kj&#230;me verdens mest vidunderlige dialekt (med f&#248;lgje) hit.. :D

JanneogTanha
19-02-2007, 16:55
flekkefjord dialekt e d&#229; ikje vanskelig &#229; f&#229;rst&#229;?!d m&#229; n&#229;kk vera flekker&#248;ya, du meine.:) flekkefjord er p&#229; s&#248;rlandet flekker&#248;ya e langt oppi gokk i landet:)

Andrea & Bajas
19-02-2007, 16:56
Jeg HATER snåsisk! Virkelig! Blir kvalm! Ingen får se meg skrive det noe mer!
Jeg vil ikke bo på Snåsa!! :evil:

Anne-Lise
19-02-2007, 17:17
N&#230;h&#230;, s&#229; kult :D E sjer Kaja &#229; Maria har introdusert d&#229;kk for tr&#248;ndersk! Her kj&#230;m en liten ny vri da, Anne-Lise-dialekta: Blanjding t&#229; Rennjb&#248;gg, Sings&#229;sb&#248;gg, fintr&#248;nder og tr&#248;nder. Haha.

E sir av &#229; t e (jeg), &#229; av &#229; t blir d &#230; (jeg). Hoho. Det ska itj v&#229;rr&#229; enkelt ;)
Ska me sj&#229;.. E kain jo skriv en liten tekst med det s&#229;mm&#229;, s&#229; d&#229;kk kanj sj&#229; litt da. E ha n&#229; v&#229;rre p&#229; skolen i dag. Hele uka her ha e stalltjeneste f&#248;r lunsj. Da ska e m&#229;kk&#229; ut aille boksan sammen me l&#230;rlingen. Ska &#229;ss&#229; sett ut aille hestanj, &#229; f&#244;r lunsj. Ganske greitt egentle, for da slepp e jo vanlige tima :D

Tihi. Si fra om jeg m&#229; oversette :P

Mari
19-02-2007, 17:19
Tr&#248;nder &#230; s&#229; fin ei dial&#230;kt, hihi.

Anne-Lise
19-02-2007, 17:20
Enig me d&#230; der ja, Mari :P
Men Rennjb&#248;gg-dialekta e t&#248;ffast!

Litja
19-02-2007, 17:20
Tr&#248;nder &#230; s&#229; fin ei dial&#230;kt, hihi.

Hehe :-D Synes &#230; ogs&#229; :lol:

Litja
19-02-2007, 17:21
Enig me dæ der ja, Mari :P
Men Rennjbøgg-dialekta e tøffast!

Du har sikkert vurri litt ferr my på Klopp Anne-Lise :lol: høres ut som det e dærfra :D

Anne-Lise
19-02-2007, 17:23
Du har sikkert vurri litt ferr my på Klopp Anne-Lise :lol: høres ut som det e dærfra :D

Godt mule (mulig) :P Men du skjønne d, Helene e fra Oslo. Der e har enkelte fine ord fra sjø. Hehe. Sir stallen istedet for staillen osv.
Knis. En tå bestevenninnan mine e fra Berkåk sjø ;)

Litja
19-02-2007, 17:28
Godt mule (mulig) :P Men du skjønne d, Helene e fra Oslo. Der e har enkelte fine ord fra sjø. Hehe. Sir stallen istedet for staillen osv.
Knis. En tå bestevenninnan mine e fra Berkåk sjø ;)

Haha.. åkei :D æ si nånn gang "je".. heheee.. E nånn ganga på eit ste som heite Os, uttaferr Røros.. Va dær på rideleir, å dæm snakke sånn.. "je" :D
Så sei æ "heim" isteaferr "hjæm".. Tanta'n mine bur dær, så bli littj sånn "heim" "attpåtil".. Ja'aa :lol:

Anne-Lise
19-02-2007, 17:30
Haha.. åkei :D æ si nånn gang "je".. heheee.. E nånn ganga på eit ste som heite Os, uttaferr Røros.. Va dær på rideleir, å dæm snakke sånn.. "je" :D
Så sei æ "heim" isteaferr "hjæm".. Tanta'n mine bur dær, så bli littj sånn "heim" "attpåtil".. Ja'aa :lol:

Pappa sier "je" ;) Mamma også egentlig, men tror hun har blitt litt for mye preget av trønderne. Begge er fra Singsås ;D (Ja, Anne-Lise ga opp dialekt, vanskelig å ikke skrive bokmål :p)

Litja
19-02-2007, 17:33
Pappa sier "je" ;) Mamma også egentlig, men tror hun har blitt litt for mye preget av trønderne. Begge er fra Singsås ;D (Ja, Anne-Lise ga opp dialekt, vanskelig å ikke skrive bokmål :p)

hehe åkei :D E ikke fint vær i tronheim no næi.. fytti.. BLÆÆÆH!

Mini
19-02-2007, 19:09
Æg glede mæg te imårå, alså!! For då kjæme verdens mest vidunderlige dialekt (med følgje) hit.. :D

Ka så e verdens finaste dialekt då?

Flashback
19-02-2007, 21:12
&#197;&#197;&#197;&#197;&#197;&#197;&#197;&#197;&#197; Stavang&#229;r, de e mitt hjem, de ska ble g&#229;tt &#229; k&#229;&#229;&#229;&#229;&#229;&#229;&#229;&#229;&#229;mma ijeeeeeeeeeeeeeeeeeenn. &#197;&#229;&#229;&#229;&#229;&#229;&#229; Stavanger, et allslagslann, &#229;&#229;&#229; ett eller aeent s&#229;&#229; eg iiiiiiiiiiiiiikkje huusskeeee n&#229;&#229;&#229;&#229;&#229;&#229;&#229;&#229;&#229;&#229;.. :mrgreen:

henny-penny
19-02-2007, 21:13
hei..
eg &#230; fr&#229; vest telemark og denna dialekta va nesten k&#229;ra te norges finaste dialekt. s&#229; det s&#229;!
&#230; de kje nokkon fleire vesttelar her som vi preke? n&#229; m&#229; mi vise fram den kuuule dialekta k&#229;nns!
mi sl&#230;r tr&#248;nderane ne i st&#248;vlane m&#230; norges fiiinaste dialekt!

idaoglinndi
19-02-2007, 22:00
tja, hekje s&#229; rar dialekt ej egentli... E fr&#229; &#216;rsta p&#229; Sunnm&#248;re, men e sikkert litt "forfina" d&#229; :P Ej he g&#229;r n&#229; seff p&#229; skule, &#216;US, sjiitskule! He masse drikule venna, l&#248;&#248;v jah <3 &#229;so hesten min, Linndipiah d&#229; :p So p&#229; fritida g&#229;r d i hest &#229; venna, hond &#229; pusekatt. + at ej pr&#248;va &#229; f&#229; dradd mej sta &#229; trent litt av &#229; til... He en hond, Cesar &#229; pusen min Pjuus.

Catharina
19-02-2007, 22:03
eg e fra b&#230;rgen eg.. ;P

MariaR
19-02-2007, 22:08
D&#230;ven d&#248;tte, s&#229; g&#230;li s&#229;m &#230; har lyst t &#229; f&#230;r oppi stailln no! Men d e jo fora kveilds, s&#229; e jo itj n&#229; vits heill :(

IngvildK
19-02-2007, 22:14
&#197;&#229;, &#230; villj &#229;ss&#229; i stailln! E aillerede lei a &#229; v&#230;r s&#229;nn en-g&#229;ng-i-vekka-skolerytter.. :(

Thea og damene
19-02-2007, 22:20
He egentli ganske kjedeli dialekt ej... Snakka ørsting, eller ørstisk som nåken ta oss sei:p Vetkje helt ka ej ska skrive... men kan no bjynde me at ej e dritleide ta regn!!! :verymad: D e d einaste være me he her i Ørsta. So ett godt råd til alle so ikkje lika regn: IKKJE flytt til Ørsta:p hehe
Monge stilige dialekte her inne. Ikkje alle so e like lette å forstå, men dei fleste går nå;-)

IngvildK
19-02-2007, 23:33
Hehe, f&#248;l at dial&#230;ktn min e kj&#230;mpekjedeli i f&#229;rrh&#229;ill tell dokkers :roll: &#230; villj snakk b&#230;rgensk! :D

Mini
20-02-2007, 00:17
Bergensk er stilig!

Litja
20-02-2007, 17:36
Æ vilj åsså snakk bærgensk !! det høres morsomt ut.. elljer stavangersk :-D Har kjedelig dialækt, menj like denj likkavællj æ!

Mari
20-02-2007, 18:13
&#197;eh, e &#230;lska biln henna mamma!! Hihi, verdens snodigaste VW Golf! Ha akkurat vorre ute &#248;velseskj&#248;rd, j&#230;lma l&#248;yle!

Catharina
20-02-2007, 19:03
Hehe, b&#230;rgensk rular:) M&#230;n egentli s&#229; ve &#232;g snakk&#230; &#248;stlandsk! :P M&#230;nM&#230;n..

Mini
20-02-2007, 19:52
N&#229; g&#229;r eg i stallen...snakkes!

MariaR
20-02-2007, 22:19
D&#230;ven s&#229; slitn &#230; e no! G&#229;tt me Byavisa (lokalavis h&#230;r i Tr&#229;ndheim), minus 10 grada, vind og glattis e itj n&#229; arti! Pustn min jor at skjerfet mitt foran munn'n fr&#248;ys, &#229; d vart is der! :lol:

Maren<3
21-02-2007, 02:35
Herregud kor mange trøndera d va hær!
Æ e "utvaska" nordlænning æ..
Fødd i Bodø by..
Farmor & farfar e trøndera da shØ:P hahaha..

Jeg elsker dialekter generelt.. onkel er fra sogndal, mamma, tante, jeg, bror osv er fra Bodø, farmor, farfar, pappa er fra røros,trøndelag..

Sååå det blir litt forskjellige dialekter utifra hvem jeg er med:D

Sabina & Pedro
21-02-2007, 03:04
*vondt i hodet* :lol:

Maren<3
21-02-2007, 03:09
*vondt i hodet* :lol:

ååå, du som er fra stavanger... bare å gi meg stavanger-kurs altså:angel:

Mandarinhest
21-02-2007, 05:28
Her e snacks t ailj d&#229;kker skap-tr&#248;ndera!!

TR&#216;NDERKURS

1) L- og N-lyd.

&#197; beherske spr&#229;ket er en absolutt n&#248;dvendighet dersom man skal komme p&#229; talefot med de innf&#248;dte. Det som f&#248;rst og fremst skiller tr&#248;ndersk fra norsk, er tykk l- og n- lyd. Dette kan inn&#248;ves ved at man sier "hainn-hoinn i bainn" 2-300 ganger etter hverandre, men det enkleste er &#229; lime tungen fast til ganen ca. 2 cm bak fortennene.

2) "sj&#248;"

Husk at alle setninger (unntatt sp&#248;rsm&#229;l) skal avsluttes med "sj&#248;'".(Dette er en forkortelse for "skj&#248;nner du").

Eksempel: "&#198; e tr&#248;nder &#230;, sj&#248;'!" "&#198; gikk m&#230; over lainn og sj&#248;, sj&#248;" etc.

3) Tonefall.

Legg konsekvent trykket p&#229; f&#248;rste stavelse i alle ord. Et ord som egner seg til &#248;ving er banan. Uttal Bannan 10-12 ganger etter hverandre og g&#229; s&#229; over til litt mer avanserte ord som kanon (KA-nnon), gele (SJE-lle),

podagra (PODD-agra), kupe (KUPP-e) og pupiller PUPP-illa)

(Husk trykk p&#229; l!).

4) Faste uttrykk.

F&#248;r du begir deg inn i Tr&#248;ndelag b&#248;r du kjenne til en del faste uttrykk du kan utveksle med urbefolkningen for &#229; oppn&#229; tillit. Nedenforst&#229;ende eksempel er tenkt brukt i en situasjon hvor kursdeltakeren begir seg inn i et tr&#248;ndersk hjem for &#229; komme p&#229; talefot med de innf&#248;dte:

"&#198; e sopinn, sj&#248;'! Har du l&#230;ms?" (Jeg er sulten. Har dere lefse?)

"E d ein p&#229;ssi d&#230;" (Er det en pose dette da?)

"Nei, d&#230;sken sope, &#198; tar heiller ein karsk, sj&#248;'!"

(Nei, forresten, jeg tar heller noe &#229; drikke).

"Hainn steik-hakke, kara!" (Du verden, Du milde e.l. uoversettelig).

"Hainn va da n&#229;kka s&#229; inni gampr&#230;va st&#230;rk, sj&#248;'!"

(Den (alts&#229; drikken) var ganske sterk).

"Hoi! Heill p&#229; ein tynn ein te, sj&#248;'!" (La meg f&#229; en til).

(NB! V&#230;r oppmerksom p&#229; at "tynn" i forbindelse med karsk brukes i betydningen gjennomsiktig).

LEKSJON II

1) Medisinske forholdsregler

&#197; beherske spr&#229;ket er langt fra nok. Bare det &#229; innta nasjonaldrikken karsk kan v&#230;re en uoverkommelig oppgave for utrente amat&#248;rer. Men dersom du blander 60&#37; med flybensin (eller evt. kaustik-soda) i forholdet 1-1 har du et fint surrogat &#229; t&#248;rrtrene p&#229; f&#248;r du reiser.

2) Kroppsdeler

Tr&#248;ndere er et frilynt folkeferd. Raping og fjerting har alltid v&#229;rt sosialt akseptert i Tr&#248;ndelag - ja, man kan faktisk si det er en av grunnpilarene i tr&#248;ndersk kultur. Titt og ofte blir det arrangert stevner og konkurranser hvor resultatene blir m&#229;lt b&#229;de med driver og vind-p&#248;lse. Du m&#229; derfor regne med at dette er noe som vil bli krevd

av deg dersom du skal bli godtatt. &#216;v derfor s&#229; ofte som mulig - hjemme, i flyet, p&#229; bussen, p&#229; jobben - ja, overalt.

3) Gangsett

Det tr&#248;nderske ganglaget er lett skrevende og vaggende fra side til side. Du kan &#248;ve p&#229; dette ved &#229; ha en passe stor kaktus hengende mellom l&#229;rene n&#229;r du g&#229;r. Kaktusen skal plasseres innenfor buksene, derfor m&#229; du benytte bukser som har bukse-skrittet plassert rett ovenfor kn&#230;rne.

Dette er imidlertid helt i tr&#229;d med tr&#248;ndersk kleskode.

4) Konversasjon

Tr&#248;nderne kan konversere. Husk da &#229; ignorere alle skjellsord som "Din h&#230;st-snus", "Di fett-kak" etc - de er bare et bevis p&#229; at du er akseptert. N&#229;r samtalen g&#229;r i st&#229; er intet s&#229; forl&#248;sende som en god tr&#248;nderskr&#248;ne. Av plasshensyn (tr&#248;nderskr&#248;nene er ofte urimelige lange) presenterer vi her verdens to korteste tr&#248;nderskr&#248;ner:

1. &#198; trudd itj at hainn Olav Trygg va s&#229;nn!

2. E d'itj Piaf??

Vi tar like godt en til mens vi er i gang:

To sm&#229;gutter vandrer hjemover fra sin f&#248;rste skoledag. En snill gammel dame stanser dem og sp&#248;r hvilken klasse de er kommet i. - "&#198; e i A ?", svarte den ene. -"Einn du da, gutten min". -"&#198;, &#230; e i A &#230; &#229;".

Ellers vil du sikkert oppdage at tr&#248;nderskr&#248;nene lett kan dr&#248;ye ut (tr&#248;ndere har alltid god tid) og at det kan v&#230;re vanskelig &#229; fatte poenget n&#229;r det kommer (har kommet). Gj&#248;r det derfor til en hovedregel &#229; gapskratte n&#229;r fortelleren ikke har sagt noe p&#229; 1 minutt. Klask deg samtidig p&#229; l&#229;rene og slipp en fjert - da virker det mer hjertelig og tillitsvekkende.

LEKSJON III

1) Tr&#248;ndersodd

Oppskriften p&#229; ekte tr&#248;ndersodd fors&#248;ker tr&#248;nderne &#229; bevare som en hemmelighet (muligens pga Helser&#229;det). Kurslederen mener likevel at det er all grunn til &#229; anta at hovedingrediensen er hel pepper. Denne avsl&#248;ringen kommer etter en tragisk ulykke i forbindelse med et bryllup. Ved senere granskninger av ulykken kom det for en dag at kokka hadde brukt hjortehagl istedet for hel pepper i sodden. Dette skulle vise seg &#229; f&#229; tragiske f&#248;lger. For da brura sent p&#229; kvelden skulle klatre opp p&#229; hemsen, slapp hun en fjert - slik skikken er - med det resultat at brudgommen som gikk like bak henne ble skutt og senere d&#248;de av skadene.

2) Karsk

Vi m&#229; anta at en slik molekyl-hastighet som er beskrevet ovenfor ikke ville v&#230;rt mulig uten karsk som drivgass.

(Som kjent:"Det skal mer enn en kule til for &#229; knekke en tr&#248;nder".) Selve produksjonsmetoden for spriten har det ikke lyktes kurslederen &#229; f&#229; greie p&#229;, men har du f&#248;rst dette r&#229;stoffet er resten enkelt:

1. La en kjele kaffe koke natten over.

2. Legg et kronestykke i en kopp som rommer ca &#189; liter.

3. Fyll p&#229; kaffe til 1/7 del av koppen. Dersom kronestykket flyter, er kaffen sterk nok.

4. Fyll p&#229; sprit til kronestykket g&#229;r i oppl&#248;sning

Vess du g&#229;r ij&#230;nnom dere kvar dag i 3 v&#230;kka, &#229;ss&#229; praktiser d me n&#229;n anjan, s&#229; bli d bra sj&#248;.
Men en ska v&#229;rr&#229; mer enn "kul" for &#229; kn&#230;kk en vanli tr&#248;nder som d sto l&#230;nger opp her.
S&#229; itj ha s&#229; store forh&#229;pninga, jenter ;)

Mari
21-02-2007, 07:56
&#198; syns tr&#248;nder e litt arti!

J&#230;lma l&#248;yle &#230; vel uttrykket s&#229;m passa inn hr!

Svalgårds Cheri
21-02-2007, 08:00
:D kjekke trå dette va:) følte det va sinnsygt mange trøndere her eg, hehe... så då e det på tide me litt stavangersk;) allti kjekt det:) vel, har ikkje så møye å skrive egentlig. sidde her eg. alle har sovna hørres det ud som -,- vert ein koselige kveld, men nå va det veldi stille...
vurdere liksom om eg ska sova snart. det snør foressten ude:o suns det va litt kjibt eg, for då kan eg ikkje ri såm eg hadde planlagt. har ikkje brodder på dyret så må ta det litt roligt tenke eg.

vel, go natt te dokker=) så snakkes me i mårå^^,

ein ting eg kom på: koffer e det nesten ingen så snakke kr.sandsk? elsge den dialekten eg, men e jo nesten aldri någen "på internett" så snakke/skrive sånn.. bare ein ting eg har lagt merke te. alle e liksom fra nord eller øst virke det som...

men men, dette va jaffal dagens dose me stavangersk fra meg te dokker;) enjoy it^^, (vett an e fine:p)

Mandarinhest
21-02-2007, 08:07
D&#248;gnera alts&#229;.. Go natt?? &#198; sa nettopp go morn &#230;.

Svalgårds Cheri
21-02-2007, 08:11
Go måren te deg=)

I ferier, ja då snur eg døgnet totalt xD
Me go samvittighed:)

Mini
21-02-2007, 12:14
Sko ikkje du slutta &#229; gjer det, Maritha? Hihi, de e jo ferie d&#229;!

IngvildK
21-02-2007, 13:24
Kristine: :lol::lol:

Mari: J&#230;lma l&#248;yle? Wtf? :P

Mari
21-02-2007, 13:25
Mari: Jælma løyle? Wtf? :P

Ja.. På bymål keinn dt vel åvrsæsjast mæ "veldig moro". :wav:

IngvildK
21-02-2007, 13:38
&#197;ja, okei :P

Jossa
21-02-2007, 13:59
Bergens er fint,digger &#229; snakke med Catharina i tlf`en. Brodern har sl&#229;tt om til stavangersk n&#229;,det er ogs&#229; fint. Mens jeg snakker bare rent og pent.

JiviDream
21-02-2007, 14:30
Eg snakker no s&#229;nn ca som dette, men har begynt &#229; snakke litt sogn no som eg e s&#229; mye med kurt, hehe. har begynt &#229; si "hi sio" og s&#229;nn, f&#229;r h&#248;re det hjemme ja. De liker ikkje at eg skiftar, hehe. Fy, dialekten min h&#248;res skikkelig stygg ut n&#229;r eg skrivar han, men den blir nok lest p&#229; en helt an m&#229;te enn n&#229;r eg snakkar liksom.. jau.. nei vet ikkje ka eg skal skrive eg.. alle hatt en fin dag hittil??:)

Litja
22-02-2007, 17:53
Jee.. i m&#229;rra e d vinterferi ! :-D &#198; gl&#230;r m&#230; skikkeli :)

Marte og Zerafina
22-02-2007, 18:21
Ja:-D E au! d ska bli godt &#229; b&#230;rre slappe t&#229; n&#229;! St&#229; p&#229; ski &#229; ri heile dagn! ;-) Ken s&#229;vv&#229; lenge au! B&#230;rre en dag att n&#229; s&#229;...:-P

Litja
22-02-2007, 18:31
&#198; vil ha shokolade..

Anne-Lise
22-02-2007, 18:32
E &#229;ss&#229; Kaja! Trur vi m&#229; ha me &#229;ss sjokolade p&#229; Klopp gitt :P

MariaR
22-02-2007, 18:33
Shokkolade skrivess me 2 k'a om du prate tr&#248;ndersk ;) :p

MariaR
22-02-2007, 18:33
&#198; vil &#229;ss&#229; p&#229; Klopp! *misunne* Tvile &#230; f&#229;r t &#229; v&#230;r med opp&#229;ver i m&#229;rra ja! :(

Anne-Lise
22-02-2007, 18:37
Men da kj&#230;m du etter vettu ;D Kain f&#229; hain fra Litauen t &#229; heint d i traktor'n e sj&#248;!! :D
Men no m&#229; du sj&#229; t &#229; kom d t staillen om du ska rekk &#229; kom t me i kveill :P Ska n&#230;mlig lage lappa &#229; sj&#248;. Hehe.

MariaR
22-02-2007, 18:41
Hihi, tikka sitta i skuffa da! :D
&#197;nei, &#229;nei, IKKE LAPPA! *aua i magen min fra f&#248;r av, d&#230;ffer &#230; itj e i stalln enda.. :roll:*

MariaR
22-02-2007, 18:42
Men du kain jo lag d&#230; fordi da.. :) :klemme:

Anne-Lise
22-02-2007, 18:47
Jah, m&#229; n&#229;kk d no som &#230; har f&#229;tt mamma t &#229; kj&#248;p Kefir melk.. Hehe. Du kain f&#229; p&#229;ppkorn du! :D

Litja
22-02-2007, 18:47
Maria du m&#229; kom opp&#229;ver !!
Ja, vi m&#229; ha me masse shokkolade Anne-Lise !! &#198; digge m&#230;lkeshokkolade, d e diggest !! <3

IngvildK
22-02-2007, 20:11
&#198; villj &#229;ss&#229; ha shokkolade.. Har spist en litn en, en s&#229;nn d&#230;rre Energyshokkolade, men deinn e jo s&#229; liiiitn :roll:

Litja
22-02-2007, 20:18
Jee.. ball i m&#229;rra.. Gl&#230;r m&#230; shikkelii :-D

idaoglinndi
23-02-2007, 03:00
mongomasse tr&#248;ndera her jo. Eyh, Thea, dra dej hit, bi m&#229; f&#229; inn &#216;rsting! Syns forresten d e rart at ej foretrekke &#229; skrive bokm&#229;l n&#229;r ej kj&#248;me fr&#229; &#216;rsta. Ivar &#197;sen kom liksom herifr&#229; so burde n&#229; syns at nynorsk va lettare, men neeida.
Forresten, teke dokke dinne(&#229; Thea, rett mej viss d e feil!!):
"Leika dokke me dokke dokke n&#229;r dokke va sm&#229; dokke d&#229;?" hihi, sei d fort t n&#229;ken fr&#229; Oslo( &#229; omegn) &#229; dei skj&#248;nkje en drit ta ka du meina.
Ida burde g&#229; &#229; legge sej no f&#248;r ho VIRKELI bynde &#229; henge ut folk fr&#229; andre landsdela. Men ikkje ta d ille opp, e berre s&#229;nn me &#216;rstinga e :p

Litja
23-02-2007, 13:11
Tr&#248;ndera e b&#230;st vett xD Neida !!
No e det endeli vinterferi !! :-D

Mari
23-02-2007, 13:28
Uhu, snart feri n&#229;! Yppele!

Litja
23-02-2007, 13:37
Uhu, snart feri nå! Yppele!

:digger: :D

Mandarinhest
23-02-2007, 14:21
Shokkolade skrivess me 2 k'a om du prate trøndersk ;) :p

Hehe, sånn æ sei sjokolde bli d rætt skrevve shokolae.

idaoglinndi
23-02-2007, 15:11
bl&#230;&#230;, e snart ferdi me vinterferien ej. Kar den foor? Berre i dag &#229; helga ijenn jo...

JiviDream
23-02-2007, 15:28
Eg skal til masfjorden idag med kurt:D Skal vær der hele helgen, gleder meg så sinnsykt! Det skal bli gøy!:) Og idag sku visst moren særvere biff med fløtegratinerte poteter og peppersaus, ikkje noe å klage på der nei!

Litja
23-02-2007, 15:48
Savne Tjalvar.. D e hart &#229; mist ein h&#230;st man e gla i.. :'(

Anne-Lise
23-02-2007, 18:08
Huffa Kaja.. :/ Skj&#248;nne d&#230; godt, d e vondt d &#229; mist n&#229;inn mainn e gla i ja. :(

MariaR
23-02-2007, 18:45
Savne Tjalvar.. D e hart å mist ein hæst man e gla i.. :'(

Føle me dæ Kaja, å du veit du bare kan prat ivei om du føle får d, e hær fårr dæ vettu! :klemme:

Andrea
23-02-2007, 20:40
Weey, jeg skj&#248;nner hva dere skriver joo!!

Stakkar Kaja..

MariaR
23-02-2007, 20:41
D&#230;ven, s&#229; flink du e Gnyr! Skikkeli imponert &#229;ver d&#230; h&#230;r &#230; sitt no ass&#229;! ;)

Andrea
23-02-2007, 20:42
xD

Annette
23-02-2007, 20:43
Sannesisk e bare bedt, uanz ka fålk seije:D

Belinda
23-02-2007, 20:50
Ja, mye bere enn ændalsdialekt i værtfall. den e heilt grusom å høre på.. Ja, e e fra ændal:rolleyes:

Maria
23-02-2007, 20:52
&#198; e dj&#230;velsk gla i nordlainnsdial&#230;kt! D e de &#230; snakka alts&#229; :p

Anne-Lise
23-02-2007, 23:42
No ska &#230; &#229; Kaja snart t Langklopp. Jeei :digger:
&#198; kjede m&#230;. Vente p&#229; at Thomas &#229; Haraild ska kj&#248;r i travl&#248;p :D

MariaR
23-02-2007, 23:56
Da e vi to, Annlise! :lol:

Mini
25-02-2007, 22:06
N&#229; brude eg lagt meg, eg e tr&#248;tte...! Skule i m&#229;r&#229;, off! S&#229; blir de tebage te kvardagen ijen d&#229;...

MariaR
25-02-2007, 22:08
&#198; har n&#229; vinterferi &#230; ja tenk! :D

Mari
25-02-2007, 22:29
E trur e ska leigge me n&#229;. Natta!

Svalgårds Cheri
26-02-2007, 02:28
Skolen i mår ja... Blærk!
De fire fysste timene ska me ikkje gjørr någe spesiellt så då tenke eg meg det bler mye FH :)

Thea og damene
26-02-2007, 16:20
mongomasse trøndera her jo. Eyh, Thea, dra dej hit, bi må få inn Ørsting! Syns forresten d e rart at ej foretrekke å skrive bokmål når ej kjøme frå Ørsta. Ivar Åsen kom liksom herifrå so burde nå syns at nynorsk va lettare, men neeida.
Forresten, teke dokke dinne(å Thea, rett mej viss d e feil!!):
"Leika dokke me dokke dokke når dokke va små dokke då?" hihi, sei d fort t nåken frå Oslo( å omegn) å dei skjønkje en drit ta ka du meina.
Ida burde gå å legge sej no før ho VIRKELI bynde å henge ut folk frå andre landsdela. Men ikkje ta d ille opp, e berre sånn me Ørstinga e :p

mmm... E her no ej... skolle viss dra mej hit. Nynorsk d e heilt umuli å forstå! Hehe... He na d på skulen då so ej burde nå forstå d, men d e so monge sanne rare or. Nei, helde mej t bokmål helle ej;)

MariaR
26-02-2007, 17:13
&#197;h, s&#229;m &#230; gl&#230;de m&#230; t onsdan! Da ska &#230; opp&#229;ver t Prinsessa ij&#230;n, og om &#230; r&#230;kk m&#230; opp f&#248;r rideskolen bynne ska &#230; ri &#229;ss&#229;! :D
Deili me vinterferi!

Litja
27-02-2007, 12:55
Maria, ta &#229;ss&#229; ha d&#230; opp t Langklopp no!
Anne-Lise &#229; Kaja

Anne-Lise
27-02-2007, 13:08
No ska Kaja snart ut &#229; ri Luna. Jippi :D S&#229; ska vi t Oppdal &#229; kj&#248;p &#229;ss godteri for 500 kr. Haha! Maria, ta &#229;ss&#229; kom no daaa :D Vi e ensom!
Olaug e skummel! Hain e rar, &#229;ss&#229; snakke hain bare litt engelsk. Du m&#229; kom &#229; reidd &#229;ss Maria! S&#229;ndre e &#229;ss&#229; skummel. Hj&#230;&#230;&#230;lp. No kj&#230;m monken &#229; tar &#229;ss, s&#229; vi m&#229; stikk. Hejs&#229;lenge!

MariaR
27-02-2007, 19:08
&#197; &#230; har s&#229; my &#229; still opp om monken kj&#230;m? Og &#230; snakke jo engelsk som en spanjol.. :roll: Men e larvekveill p&#229; l&#248;rdan da, kansje j&#230;m t m&#230; t&#230;nk ^^ :D

Catharina
27-02-2007, 19:14
Haha, d&#232;t &#232; j&#230;veli vanskeli &#229;g lese tr&#248;ndarsk =D ellar noe s&#229;nt:P Haha. Jaud&#229;&#229;.. Vet ikkje ka eg ska skrive h&#230;r &#232;g.. Sittar h&#230;r og kjedar meg, pappa &#232; i stal'l &#229;g m&#248;kkar. Kan n&#230;stn ikje g&#229; i stal'l s&#230;ll, eg e blitt all&#230;rgisk =/ J&#230;velig tragisk, eg har liksom ikje litt lyst &#229;g selge dotten min =/

MariaR
27-02-2007, 20:24
E du blitt all&#230;rgisk mot h&#230;st?! :eek: Stakkar d&#230;! *tr&#248;stekl&#230;m*

Maren<3
27-02-2007, 20:59
DA hadde verden min sunket langt, langt ned...!!

MariaR
27-02-2007, 21:47
Koffer da Maren? Vart d itj ny h&#230;st? :( :klemme:

Catharina
27-02-2007, 21:47
Off, ja. Skal l&#229;ve dokkar det ikkje e nokke g&#248;y! =/ Litt deppa, kan man si. =/ Takk for klemmen <3*Klemme tilbake*

MariaR
27-02-2007, 21:51
Oi d&#230;ven, d e &#230; gla &#230; itj e! Men e d itj n&#229; du kan ta f&#229;r at d ska g&#229; f&#229;r d&#230; &#229; hoill p&#229; me h&#230;st fordi da?

Flashback
27-02-2007, 21:54
Halloen derane! VG-blogg funnke ikkje, &#229; eg s&#229; hadde tennkt &#229; skriva et lide bl&#229;gginnlegg &#229;m s&#229;nn vanlikt &#216;ydis-greier. B&#230;&#230;&#230;, sa &#216;ydis. Eg brege, &#229; n&#229; har mamma kjuppt Cheerios te meg! :D *happy*

MariaR
27-02-2007, 21:56
&#198; har s&#229;nne p&#229;ske&#230;gg i s&#229;nn lilla pakkning &#230; ja f&#229;rt&#230;nkli!

Catharina
27-02-2007, 21:57
N&#230;h, eg har pr&#248;vd div. tabletter &#229; alt, men ingen av ting&#230;ne har f&#248;nket nokke bra =( Off. M&#230;n eg h&#229;par at eg kan bli kvitt allergien. Sparer pengene, s&#229;nn at eg har r&#229;d til ny h&#230;st en gang i tid'n ;)

MariaR
27-02-2007, 21:59
S&#229; bra! H&#229;per virkeli f&#229;r di skyll at du ende opp me ikke &#229; v&#230;r all&#230;rgisk mot h&#230;st ass&#229;! Veit itj ka &#230; har skulla jort utn h&#230;st &#230;.. :roll:

Gulponnis
27-02-2007, 22:02
"Æ e trønder æ, å hærregud kor tøff æ e"

" Vi e konga, vi e god som gull, d va vi som fant opp kruttet å sto nærmast da det small"

Heia Trøndelag:ilu:

Mini
02-03-2007, 23:12
Nå kom eg akkurat heim frå stallen, eg! Eg å Lisa rei tur på ronden, galloperte masse! Kjempe kjekt!

Litja
02-03-2007, 23:21
&#230; e tr&#248;tt.. &#230; villj l&#230;gg m&#230;&#230;&#230;&#230;&#230;&#230; :P

Mari
02-03-2007, 23:24
Jammen Kaja, s&#229; leigg d da! Kj v&#230;rre l d&#230; kju! Ska leigge me n&#229; e... Snaaart.