PDA

Se full versjon : St. Hippolyt?

weingi
04-12-2006, 18:30
vurderer å prøve ut st. hippolyt, det virker som om de estene her som går på det fungerer vedig bra...og så hørte jeg at man ikke trenger gi så mye av det som vanlig pellets...synes dette høres bra ut for magen til hesten...

er snakk om fòr til en welshhoppe i hard trening...hva bør jeg bruke? hva sags erfaringer har dere?

Anniken B
04-12-2006, 21:38
Er ikke så kjent med disse utenlandske fôrmerkene, men bare vær litt obs på bruken av uttrykket "hard trening". ;-) Når man regner forplaner brukes "hard trening" kun om løpshester i full trening, ikke en gang ridehester som konkurrerer på relativt høyt nivå blir regna som hard trening. En hobbyhest som rides på bane/tur en time eller to om dagen er lett, kanskje middels trening.

~Anniken

Bente & Etanec
04-12-2006, 21:49
Jeg fòrer med St.Hippolyt på mine hester. Syntes du skulle prøve Hestamix og evnt. gi mais eller havre i tillegg om du trener hardt eller mye. De har jo litt forskjelligt fòr, som f.eks. Endurance som jeg bruker under hardere trening til distanseritt. Men til vanligt fòrer jeg bare Hestamix og mais som basisfòr til dem.

Men du kan jo høre med fòrleverandør hva han/hun anbefaler deg og prøve? :smile:

absinthe
05-12-2006, 20:34
jeg forer mine på st.hippolyt, samt de fleste andre i stallen vår...
min er varmblodser, og jeg forer de på basic havre, samt naturmusli!
de får en liter musli til dagen, mer trenger de ikke av det foret..
og havren er på 1/2 l til 1 L, ettersom jeg trener de i perioder...
funker veldig bra på de!!

Big Mac
05-12-2006, 22:14
Jeg forer oxo på Natur Musli og Basic havre.
Å er veldig fornøyd med dette!!! :-D
I Basic`en er det mais i, så det hjelper med harde treninger. Det gir enegri til hesten om den har nok med vitaminer å slikt i kroppen. :smile:
Å selve Naturmusli, Hesta mix osv inneholder Lucerne som gjør at hestene må tygge mere å bruker lengre tid på å spise. Dette får i gang spytt produksjonen, å er bra for tarmsystemet.
Gir min Dansk varmblods ridehest 1l Matur musli til dagen, å det er bare det han trenger.
Så gir jeg 1/2 til 1l Basic til dagen. Gir litt mere jo mer jeg trener han.
Så har jeg Lucerne ved siden som jeg blander inn, men det er fordi jeg vil legge på min litt. Å det har funket kjempe bra!! :-D
Så jeg vil anbefale det på det sterkeste! :smile:

Big Mac
05-12-2006, 22:16
Ville oxo bare anbefale Himmalaya salt steinen som di selger. I den er det alle vitaminene å slikt som hesten trenger. :smile:
Trenger di mere en periode, så slikker di mere på den. Har di nok, så slikker di ikke på den.
:smile:

Anniken B
06-12-2006, 01:16
Dette at hester selv greier å regulere hvor mye salt, vitaminer og mineraler de trenger er en myte. Hva med de hestene som overhode ikke spiser noen form for saltstein..? Trenger ikke de salt..?

Det er et salgstriks, og intet annet. Den eneste måten vi kan være sikre på at hestene får i seg det saltet, vitaminene og mineralene de skal ha er å gi dem det i foret og forsikre oss om at de spiser det opp. Alltid bedre å vite enn å tro.

~Anniken

Bente & Etanec
06-12-2006, 01:28
Dette at hester selv greier å regulere hvor mye salt, vitaminer og mineraler de trenger er en myte. Hva med de hestene som overhode ikke spiser noen form for saltstein..? Trenger ikke de salt..?

Det er et salgstriks, og intet annet. Den eneste måten vi kan være sikre på at hestene får i seg det saltet, vitaminene og mineralene de skal ha er å gi dem det i foret og forsikre oss om at de spiser det opp. Alltid bedre å vite enn å tro.

~Anniken

Nettopp det jeg har lært også. Jeg gir saltet i fòret istedenfor og bruke saltsteinen. Eller det vil si, de har saltstein også men den bruker de ikke, men vet likevel at de får i seg det saltet de skal ha nå som jeg fòrer bevisst på det også.
Himmalayasaltet er helt sikkert mye bedre enn det vanlige havsaltet vi kjøper på Rimi o.l., men ganske så mye dyrere... :???: Så jeg bruker bare havsaltet jeg. Funker like bra ;-)

Kristina og Ozzy
06-12-2006, 10:56

~Anniken

Hesten min slikket aldri på saltsteinen sin, spiste ikke foret om jeg blandet salt i det, og drakk lite vann. Når han får himalayasaltsten slikker han på den - og han drikker mer vann. Jeg har troa på den jeg.

Bente & Etanec
06-12-2006, 11:12
Hva med og gi hesten Himmalayasat i fòret da? Så får du jo også en mer nøyaktig dose den spiser pr.dag av saltet?

Jeg slet også med dette på araberen min tidligere. Gav ham først vanlig saltstein men den ville han ikke slikke på, dermed kjøpte jeg inn havsalt. Men neida, da nektet han og spise fòret sitt.
Pratet med dem jeg kjøper St.Hippolyt fra og de mente jeg skulle kjøpe Himmalayasalt og ha i maten slik at jeg får i ham den mengden han skal ha. Fra starten av ville han ikke spise, men etter et par måltider spiste han opp alt.
(Gir dem nå havsaltet, men har enda full kontroll på at han får i seg det han skal av mengde)

Jeg spurte hvor mye salt en hest skal ha, og sa dem jeg handler fòret hos at en bør passe på at dem får i seg nok ved og gi tillegg i fòret.
Hestene greier ikke regulere dette selv.

Maren
14-12-2006, 11:20
Helt enig med dere som sire at hestene ikke kan regulere salt og vitamininntak. Det er min erfaring også. :smile:

Kjøpte en vitaminbøtte (Equi Lick) på 15 kg, som vi hadde ute i luftegården til hestene. Når vi kjøpte denne fikk vi beskjed om å bare la den stå ute, for de spiste mye i begynnelsen, men at de ville begrense seg når de fikk i seg nok vitaminer/mineraler.

Og hva sjedde? 3 hester(isiser), 15 kg mineraler = borte på EN uke!

Resultat? Diare i over 2 mnd, noen tusen i veterinærutgifter (blod+avføringsprøver+tarmregulerende midler) og sist men ikke minst en syltynn hest!! :sad:

Så ikke tro på at hester regulerer vitamin og saltinntak - min erfaring er at det er b-u-l-l-s-h-i-t! :-D :-D

Maren
14-12-2006, 11:35
Utenom det ville jeg bare si at jeg også er veldig fornøyd med hyppolyt. Gir hesta mix, reform ("oppfeitings for") og litt havre utenom. Syns ponni fungerer kjempefint.

LinnMerethe
15-12-2006, 09:25
Hva er prisen for en sekk med slik Natur Musli?

Bente & Etanec
15-12-2006, 09:33
Hestamixen ligger på rett over kr.300.- Så jeg vil tro Natur Müslien ligger på denne prisen den også.(har ikke prislisten forran meg her, men kan lete om du vil ha den nøyaktige prisen).

LisaFi
15-12-2006, 10:03
Selvregulering av saltinntak, ja.. Liksom.. Hoppa mi og ei til, spiste opp en slik stor saltstein som lå ute på beitet i løpet av ei uke de.. Fem kilo på hver, liksom... :shock:

Ble ikke mer saltstein på dem, nei, fikk værsågod å komme til mor og få oppmålt rasjon...

LinnMerethe
15-12-2006, 10:16
Hestamixen ligger på rett over kr.300.- Så jeg vil tro Natur Müslien ligger på denne prisen den også.(har ikke prislisten forran meg her, men kan lete om du vil ha den nøyaktige prisen).

Er dette for 20-,30 eller 40 kilos sekker?
Er det billigere å kjøpe fra danmark el. Sverige?

Bente & Etanec
15-12-2006, 10:49
Det er 25 kg. sekker.
Det er nok noe billigere i DK, der koster en sekk 178.-dkr.(inkl.moms)
Du kan lese om NaturMüslien og diverse andre produkter av St.shippolyt her :-D
St.Hippolyt (http://www.st-hippolyt.dk/)

Lopke
15-12-2006, 11:20
Jeg bruker også St. Hippolyt Hestamix Muesli. Kjempefornøyd..

i DK får jeg det til 170,- kr sekken.. I Norge koster det vel rundt 400?
Så for meg er det billigere å fore med dette enn champion fra FK. St. Hippolyt er vel et av de dyreste hestformerkene man kan få i DK og Norge. Men om man smugler litt til Norge kan det blir veldig billig å fore med.

i DK koster f.eks Havens omrking 100,- sekken
Eggersmann koster rundt 130,-
Hodson & Dorrel rundt 130,- om jeg husker helt korrekt..

Jeg kjøpte mye for hos Moesbæk rideudstyr. Der var det ganske billig. Men i DK får man sikkert hundrevis av hestefortyper så det er bare å velge å vrake..

Liz
15-12-2006, 12:01
Vet noen av dere hvor jeg får kjøpt dette i Bergen?

Bente & Etanec
15-12-2006, 14:01
Her (http://www.st-hippolyt.dk/menu3.htm) Er liste over forhandlere i Norge, men ser at listen ikke er hel. For Stutteri Rine som jeg handler fra står ikke på listen. Men der er hvertfall i Bergen så jeg, på denne listen :-D

Jeg tror prisene kan variere litt fra sted til sted? Mener og ha sett det når jeg har klikket meg inn på noen av forhandlerne. Jeg fòrer som sagt Hestamix (classic), og betaler ca.330.-kr.sekken (25 kg).
Men har sett priser opp i rundt 400.- kr for samme sekk andre plasser. Kjipt om de ikke har samme priser over det hele her i Norge da...

Karoline og gutta
26-12-2006, 02:18
Vet noen av dere hvor jeg får kjøpt dette i Bergen?

Du får kjøpt det på Sportsfor:) Butikken ligger der med alvøen rund der en plass(flinke meg å forklare:P)