PDA

Se full versjon : Hva slags størrelse bruker dere på bitt til islandshest?

Frekja
03-12-2006, 20:45
Det er mye diskusjon rundt omkring om hva slags størrelse islandshester egentlig skal bruke i bitt. Er interessert i å høre hva dere bruker og evt. synspunkter om størrelse på bitt. :dusk: Bruker selv 10,5 og 11,5 og syns disse fungerer bra.
(ja, det varierer selvfølgelig fra hest til hest... men har lyst til å høre argumententasjonen bak 12,5 el 9,5 feks)

Shadowfax
03-12-2006, 20:49
Hva de _skal_ bruke er vel veldig individuelt fra hest til hest det. finnes ikke noe standard som passer til "alle"

Tror jeg bruker både 11,5 og 12 på mine.

Frekja
03-12-2006, 20:53
Selvfølgelig er det forskjellig fra hest til hest:) men jeg leste en artikkel ett eller annet sted om akkurat dette, der vedkommende mente at de aller fleste islandshester skulle ha 9,5 eller 10,5 - og at de fleste brukte altfor store bitt. Jeg ble veldig overraska for de ser jo knøttsmå ut :shock:

Måne
03-12-2006, 20:55
Jeg har også hørt om dette. Bruker 11,5 på mine. Prøvde å putte på et som er 10,5, og det var ikke populært, så det avgjorde i grunn saken for min del.

Shadowfax
03-12-2006, 20:58
Mmm.. det gikk vel en sånn liten "trend" rundt, med det at bittene skulle være små... Var mye snakk om det en stund husker jeg.. Ble stille om det igjen ja..

ChristineW
03-12-2006, 20:59
10,5 mener jeg å huske. Brukte 12,5 før, men når jeg fikk vite hva det gjorde med hesten (demonstrert hvordan/hvorfor) bittet var for stort byttet jeg ganske så kjapt ja.

Flashback
03-12-2006, 20:59
Hrafn brukte 10,5. Men han var ganske liten i munnen.

Måne
03-12-2006, 21:00
Jeg brukte også 10,5 til gamleponnis med liten munn.

Katinka
03-12-2006, 21:04
Snorri bruker vel 11,5 så vidt jeg husker.

Hanna&Brá
03-12-2006, 22:27
Bruker 10,5 og 11,5.

Cecilie_Stormur
03-12-2006, 22:29
11,5... og det passer til alle mine:)

lukka, solfari og greta
03-12-2006, 23:34
bruker 10,5 på begge mine ;-)

Kurre
03-12-2006, 23:49
10,5.
Passer godt det.
Kurr har også gått med 9,5.passet godt det og,men 10,5 ligger bedre i den typen jeg rir med nå.

12,5 på en Isis er jo vannvittig.

Hanna&Brá
04-12-2006, 01:02
Lurer på om det jeg rir med nå er 11,0 kanskje... hmmm.. husker ikke.. Ligger godt på Freyja.. Også er det ikke så tykt at det opptar alt av plass som fins i den trange munnen der.. Tykkelsen på bitt er også viktig! Får helt vondt inni meg av å se sånne 1 kg's bitt... I en isismunn...

Stalin
04-12-2006, 10:28
Hvis jeg rir med faste ringer bruker jeg 9,5, med løse ringer 10,5. Brukte alltid 11,5 før men etter å ha vært på bitt-tilpasning og tannhelsekurs og fått demonstrasjon og veiledning til hvordan man måler, så fant jeg ut at denne størrelsen er riktig for han. Han har litt munnproblemer, og de er blitt bedre etter jeg gikk ned på str i bitt! Han fikk også en skikkelig gjennomgang av munnen, og slipt LITT istedet for raspet mye... :razz:

Elisabeth E
04-12-2006, 14:24
Jeg rir faktisk med 9,5 på mine. Men det måler godt 10 cm mellom ringene, bare størrelsen som er litt "vill".

Som Nina, 12 cm er jo vannvittig!

For lange bitt kan gjøre uhorvelig mye skade, hilsen Snorre-ponnisen som nesten manglet 4 jeksler pga feil bitt.

|lisa|
04-12-2006, 15:51
Vi bruker også 10,5 på de fleste av våre hester :-D Synes det ligger fint i munnen, og hestene trives med det og ;-)

kineram
05-12-2006, 06:21
Hvis jeg rir med faste ringer bruker jeg 9,5, med løse ringer 10,5. Brukte alltid 11,5 før men etter å ha vært på bitt-tilpasning og tannhelsekurs og fått demonstrasjon og veiledning til hvordan man måler, så fant jeg ut at denne størrelsen er riktig for han. Han har litt munnproblemer, og de er blitt bedre etter jeg gikk ned på str i bitt! Han fikk også en skikkelig gjennomgang av munnen, og slipt LITT istedet for raspet mye... :razz:

Kan godt være vi har vært på kurs med samme kursholder, for jeg er helt enig med deg. Bytter litt på bittene, men bruker 9,5 m faste ringer og 10,5 med løse.
Det i 9,5 ser sykt lite ut. helt villt at del lille der passer min store islandshest, men når man tar det på ligger det akkurat som det skal og hesten er mye mer fornøyd.

Stalin
06-12-2006, 13:32

Kan godt være vi har vært på kurs med samme kursholder, for jeg er helt enig med deg. Bytter litt på bittene, men bruker 9,5 m faste ringer og 10,5 med løse.
Det i 9,5 ser sykt lite ut. helt villt at del lille der passer min store islandshest, men når man tar det på ligger det akkurat som det skal og hesten er mye mer fornøyd.

Det har vi sikkert, kan høres slik ut som det er Ellen Schmedling?? Fikk mange aha opplevelser i løpet av de timene hun var her. Og veldig ok at hun tar bilde av hestens munn når hun behandler, da skjønner man mer hva som er problemet... Det er virkelig å anbefale alle å gå på et kurs/forlesning om hestens tenner og munn :smile: Det er mange skader som kunne vært unngått om man bare hadde bittelite mer peiling på hvordan bittene ligger og all den ugagn et for stort/lite bitt kan gjøre!!

Kurre
06-12-2006, 13:41
:be:

kineram
06-12-2006, 17:38
ellen ja.
kan virkelig annbefales

Ane,Blida&Brana
08-12-2006, 17:53
9.5 på vesla mi, og 11.5 på gamlemor.

Siljur
20-12-2006, 18:38
Selvfølgelig er det forskjellig fra hest til hest:) men jeg leste en artikkel ett eller annet sted om akkurat dette, der vedkommende mente at de aller fleste islandshester skulle ha 9,5 eller 10,5 - og at de fleste brukte altfor store bitt. Jeg ble veldig overraska for de ser jo knøttsmå ut :shock:

Jeg leste oxo den artikkelen, og syntes det hørte utrolig rart ut, men nå bruker jeg happymouth eplebitt i str 9,5 - funker kjempe bra på gutten min! Det er jo seff forskjellig fra hest til hest da!!!!

Stod det ikke noe om at den "reglen" om at det skal være 2 "rynker" over bittet er feil??? At det kommer an på hesten....?

:-D

Elisabeth E
20-12-2006, 20:29
"2 rynker" regelen er helt på trynet.

En hests munn varierer veldig i fra individ til individ, noen hester har "lang" munn, dermed mange rynker, andre har "kort" og dermed færre rynker.
Dette har med tennenes og leppenes plassering.

Skjóna
02-01-2007, 12:46
Jeg bruker 11,5 på Skjóni, men vurderer å prøve 10,5.

batta
28-04-2007, 20:58
Vekker til live igjen denne tråden litt, da jeg lurer på en ting.

Heike har nå fått seg nytt bitt, det er i str. 11,5 (tror jeg, sto 115 på det...), noe som i mine øyne ser bittelite ut, men Odin sitt som vi har brukt til nå, er kanskje bare altfor stort?

I tillegg så er det også veldig mye tynnere enn Odin sitt, som igjen nok kan være altfor tykt. Er 14mm et veldig tynt bitt? Eller er det ok å bruke på en ung hest som er lydig for bittets signaler? Hele "innretningen" ser helt miniatyr ut i forhold til det vi har brukt til nå, men jeg har ikke prøvd bittet ennå, så det kan jo for all del være at det funker helt fint.

Bittet er et helt ordinært tredelt trinsebitt, hvis det har noe å si for svarene på mine spørsmål. (Ja, jeg kan lite om bitt...)

IngaSN
28-04-2007, 21:27
jeg bruker 14 jeg

Stalin
28-04-2007, 22:11
Jeg vil ikke tro at 115 er miniatyr til en islandshest! Da er nok det andre du bruker veldig stort....

batta
29-04-2007, 03:33
Jeg vil ikke tro at 115 er miniatyr til en islandshest! Da er nok det andre du bruker veldig stort....

Ja, det er nok litt stort, så lengden er ikke det jeg bekymrer meg mest for. Mer det at det var så fryktelig tynt i forhold til det vi har brukt til nå.

stine
29-04-2007, 10:17
jeg bruker 14 jeg

Hæ? 14cm eller hva???

Silje og Tindra
29-04-2007, 10:18
Ellen er for øvrig opptatt ut desember i år. :-s

ChristineW
29-04-2007, 13:11
14 cm er jo helt vilt!!!
Da må du jo opp i Shire-hest på over 170 eller noe..
Jeg synes det høres veldig merkelig ut.. Kunne du tatt et bilde av det?

(jeg håper inni meg at du mener at bittets tykkelse er 14mm)

Mari og Örn
29-04-2007, 14:29
Bruker 10,5 og 9,5.

Karen
29-04-2007, 15:00
10 og 9,5/9

Flashback
29-04-2007, 15:21
14 cm er jo helt vilt!!!

En gigantisk shire-ting som sto på gamlegamlestallen hadde 13.5, den..

IngaSN
29-04-2007, 15:52
14 cm er jo helt vilt!!!

wops, skrev feil, eller tengte feil..bruker 12,5

batta
30-04-2007, 00:17
Da var bittet utprøvd, og det funka fint, det:)

Skjóna
01-05-2007, 13:57
Jeg har nå for et par måneder siden ca byttet til 10,5 og Skjóni er mye mer fornøyd! Biter seg ikke fast mer og er mye lettere å ri! Hurra!

kikki
02-05-2007, 13:54
Nå er jeg forvirret. etter mye lesing her og studier av egen hest, har jeg kommet frem til at jeg antakelig har brukt en str for stort bitt og skal gå ned til 10,5. Men når jeg i dag var for å kjøpe det på en butikk som driver stort, og hvor de har mye islandshestutstyr, fikk jeg høre at hesten min måtte være utrolig liten som skulle ha 10,5. Jeg sa som sant var, at han er helt middels stor. Det denne mannen i butikken mente (han driver visst også oppdrett av islandshest, uten at det er noe garanti for at han vet hva han prater om) var at det er helt vilt å putte 9,5 inn i munnen på en islandshest. Han mente de aller fleste skal ha 11,5, og at han har sett utallige ødelagte munner, fordi det har kommet en slags trend om at bittet skal være alt annet enn bredt. Jeg henviste til min hestetannlege, som jeg har skjønt flere her bruker, og han sa bare at denne kun var ute etter å tjene penger på tannpleie, og at han visste om en ved navn Geir etellerannet som visstnok var ekstremt dyktig hestetannlege. Han hadde skrevet artikler i fagblad om dette med for trange bitt, og at folk ofte brukte for trange..
Rett og slett forvirret jeg.. greit at alt er individuelt osv, men på denne siden her er jo helt klart den allmenne oppfatning at de fleste er 9,5 eller 10,5. Den mannen her som faktisk virket som om han virkelig visste hva han pratet om, (han hadde en rekke argumenter og ble nesten arg når jeg prøvde å si litt om hva jeg hadde hørt) mente 11,5 var den str som passet de aller fleste.

Noen synsinger om dette? hvis dere skjønte innlegget som ble litt rotete

Anita&Svarten
02-05-2007, 13:55
Der jeg jobbet var det noen av isisene som var helt nede i 9,5.. Og de var helt normale av størrelse..

Cecilie_Stormur
02-05-2007, 13:59
er mange som putter på altfor små bitt også. folk har så noia for å ha store bitt, fordi de har hørt om skadene det kan forårsake...

Drue
02-05-2007, 14:13
KIKKI: Jeg har en sterk følelse av at jeg vet hvor du har vært henne. Har hatt noen diskusjoner med dette mennesket selv.
Bitt str har ikke noe med menkehøyde eller hesterase å gjøre. Du kan finne shettiser med større mund enn en stor varmblods.
Finn et bitt som du føler hesten din trives med og som h*n virker bra på.

kikki
02-05-2007, 14:30
Drue: Fullt klar over at det er individuelt, men føler bare at det er så sterke meninger på begge sider. at det så og si ALLTID skal være 9,5 og 10,5 på den ene siden. og på den andre siden er det så og si ALLTID 11,5.
Men jeg kjøpte nå et i 10,5 og kommer til å prøve det, så velger jeg det jeg føler hesten trives best på:)

Drue
02-05-2007, 14:41
Er bare å prøve. Finnes ingen fasit. Er umulig for noen å si hvilken bitt str du skal bruke på dyret ditt uten å ha sett det.

Skjóna
05-03-2009, 17:49
Skjóni bruker 10,5 og Dona 9,5. Passer perfekt på begge to. Prøvde 10,5 på Dona da jeg fikk henne, men det var for stort.

Nina
05-03-2009, 17:51
er mange som putter på altfor små bitt også. folk har så noia for å ha store bitt, fordi de har hørt om skadene det kan forårsake...

Tja, i følge tannspesialist er ingen bitt for små så lenge de får plass i munnen.

Selv brukte jeg 10,5 i trinsebitt med løse ringer til min isis.

Elisabeth E
05-03-2009, 18:46
Ja, hvordan får man egentlig et bitt som er for lite inn i en hestemunn....?

Et bitt som er passe skal kun stikke 1-2 mm utenfor munnviken. (når man drar i det sideveis) Et bitt som er for kort vil jo ikke ha plass til bittringene, ser ikke helt hvordan man får til det i praksis uten å se at det blir galt.....?

Eneste måtte være fullsjekk-bitt kanskje, der parerstengene vil bli liggende å trykkes "inn".

Hönnu
05-03-2009, 20:31
Bruker stort sett 10,5. Men ja, det varierer jo fra individ til individ :) Når det er sagt, så skjønner jeg ikke helt at 12,5 kan passe på en islandshest.

Liselotte
05-03-2009, 20:44
Har både 10,5 og 11,5 bitt. Men 10,5 synes jeg blir for snøtt til han vi har nå ;)

StelpaogMalin
05-03-2009, 21:55
Bruker 9,5 med faste ringer, og 10,5 med løse.

Karen
05-03-2009, 22:27
Jeg bruker også 9,5 med faste ringer og 10,5 med løse på alle hestene. 11 i stang.

Ruth
05-03-2009, 23:10
Brukte 10 og 10,5 på den jeg hadde før..

Hege&Lira
05-03-2009, 23:35
bruker både bitt i 10,5 og 11,5. Bytter mye bitt, rir skjelden med et og samme bitt over lengere tid, så tenker ikke så mye på kanskje 11,5 er litt stort til min ponni!

Silje og Tindra
05-03-2009, 23:51
Har sikkert svart før, men: 9,5 på alt utenom stangbitt (pelham o.l.), der er det 10,5. Dette er på Menja. Hva Tindra bruker vet jeg ikke enda.

CDH
06-03-2009, 00:33
Har omtrent mine mellom 9,5 og 11,5
Og de som er 11,5 bruker jeg ikke lengre. Er faktisk en meter for langt. Så jeg bruker 10,5 på alt jeg har og rir på. Har et par som er 9,5 men brukes sjeldent, i og med at dette er tredelt.

ishestgutt
06-03-2009, 00:49
Da jeg gikk på hestelinje hadde vi Ellen Schmedling som vikar 2 dager og vi lærte utrolig mye om hestens munn og hvilke bitt man brude bruke. Ellen som da er utdannet veterinær, hestetannlege og kiropraktor mente at 9,5 var den vanligste størrelsen på islandshester, men det kunne selvfølgelig variere. Dersom hesten bruker 11,5 skal den ha en gigantisk munn i forhold til å være islandshest. Husk å ikke bedømme størrelsen på munnen ved å se på leppene og huden rundt munnen, men se på ladene. Vi hadde også bittilpasning med Ellen så hun fikk virkelig bevist at det hun sa var sant. Dersom dere har mulighet til å ta et kurs med Ellen så er det virkelig å anbefale!:) (rette bitt er ikke så farlig om er store. Dette er fordi de ikke har noen ledd som kan bevege seg feil i hestens munn)

Bruk av for store bitt kan føre til; belastningskader på ladene, leddene i 2delte og 3delte bitt kan gå opp i ganen til hesten, bittene vil belaste feil i forhold til hvordan de var ment å fungere (husk at mange bitt er laget for å gi et spesielt press, og det er derfor veldig viktig at bittet passer for å fungere slik det skal)

Ellen viste bilder av lader som var utsatt for bitt som ikke passet, og det var ikke et pent syn.

Jeg har virkelig sett resultater av det Ellen Schmedling lærte meg, så et kurs med henne er veldig nyttig;)

ishestgutt
06-03-2009, 00:58
Nå er jeg forvirret. etter mye lesing her og studier av egen hest, har jeg kommet frem til at jeg antakelig har brukt en str for stort bitt og skal gå ned til 10,5. Men når jeg i dag var for å kjøpe det på en butikk som driver stort, og hvor de har mye islandshestutstyr, fikk jeg høre at hesten min måtte være utrolig liten som skulle ha 10,5. Jeg sa som sant var, at han er helt middels stor. Det denne mannen i butikken mente (han driver visst også oppdrett av islandshest, uten at det er noe garanti for at han vet hva han prater om) var at det er helt vilt å putte 9,5 inn i munnen på en islandshest. Han mente de aller fleste skal ha 11,5, og at han har sett utallige ødelagte munner, fordi det har kommet en slags trend om at bittet skal være alt annet enn bredt. Jeg henviste til min hestetannlege, som jeg har skjønt flere her bruker, og han sa bare at denne kun var ute etter å tjene penger på tannpleie, og at han visste om en ved navn Geir etellerannet som visstnok var ekstremt dyktig hestetannlege. Han hadde skrevet artikler i fagblad om dette med for trange bitt, og at folk ofte brukte for trange..
Rett og slett forvirret jeg.. greit at alt er individuelt osv, men på denne siden her er jo helt klart den allmenne oppfatning at de fleste er 9,5 eller 10,5. Den mannen her som faktisk virket som om han virkelig visste hva han pratet om, (han hadde en rekke argumenter og ble nesten arg når jeg prøvde å si litt om hva jeg hadde hørt) mente 11,5 var den str som passet de aller fleste.

Noen synsinger om dette? hvis dere skjønte innlegget som ble litt rotete

Jeg sier bare det at jeg følger Ellen sine råd. Hun har jo faktisk lang utdannelse innen flere områder, og hun var ikke en person som var pengegrisk (da hadde hun ikke vært vikar for oss). Ellen ville virkelig utdanne oss som gikk på hestelinjen:)

Ljufur
06-03-2009, 14:55
Rafn bruker 9,5 /10,5. Glitnir bruker 10,5 og kan bruke 11,5. Ljufur ligger på en 10,5. Personlig veksler jeg en del på både bitt og neseremmer.

Trine, Albina og Asthor
06-03-2009, 14:56
Albina bruker 9,5 og 10,5, og Asthor bruker 10,5. Dette er iallefall i helt vanlige trinsebitt, har ikke prøvd noen "spesielle" bitt som stangbitt f.eks. :-)

ishestgutt
06-03-2009, 16:09
Rafn bruker 9,5 /10,5. Glitnir bruker 10,5 og kan bruke 11,5. Ljufur ligger på en 10,5. Personlig veksler jeg en del på både bitt og neseremmer.

Viktig å variere med forskjellige bitt og neseremmer ja!:)

IngaSN
06-03-2009, 16:25
Fikk beskjed av Ellen å bruke 9,5 rett muffebitt og 10,5 tredelt med løse ringer:) Har bestilte nytt rett bitt, så det blir spennende å se hvordan det funker;)

Ljufur
06-03-2009, 16:26
Viktig å variere med forskjellige bitt og neseremmer ja!:)

japp :D Fikk til og med skryt av hun i vetrinær og beslagskontrollen på Nordisk om hvor fin han var i munnen :D

Ljufur
06-03-2009, 16:29
Fikk beskjed av Ellen å bruke 9,5 rett muffebitt og 10,5 tredelt med løse ringer:) Har bestilte nytt rett bitt, så det blir spennende å se hvordan det funker;)

spennende, Rafn fungerer kjempegodt på rett muffe, den erfaringen jeg har av det er at det på en måte forsterker hvordan hesten er, vanskelig å forklare, er den myk, merker man mykheten enda mer, og om hesten har lett for å henge på f.eks venstre side synes jeg dette blir forsterket og at den gjerne henger mer, men det er jo heller virkningen av bittet enn hvilke størrelser, så litt OT ;)

IngaSN
06-03-2009, 16:51
Hmm, spennende. Han har hengt seg på høyre nå i det siste. Men mulig det er fordi han har et sår på venstre side(jekselbitt), som han har fått nå i det siste. Som jeg fikk vite nå på mandag, hos Ellen Schmedling besøk ;-)

ishestgutt
06-03-2009, 16:51
Tine, du kom egentlig med en god forklaring av rett bitt:P

Jeg har brukt rett bitt på Tígull nå og det fungerer veldig bra, men derimot Ask som er en gira fyr som fort kan ta bittet er det utrolig dårlig på...

Fint med litt digresjoner;)

Shadowfax
06-03-2009, 17:00
Er ikke helt sikker på str de går med nå, bruker mest et "gammelt" tredelt trinsebitt. trooor det er 11 om jeg ikke husker helt feil.
Gloi er en festlig skrue når det gjelder den munnregionen, får stort sett fnatt av alt som ligger tett inntil mule/munn. Vanlig lav nesereim er ikke noe sjakktrekk. Å putte et "trangt" bitt inn i munnen på den er prøvd og frister ikke til gjentagelse. fungerer i grunn veldig godt på sprenger dynamic RS bittet. det liker han, selv om det er litt stort.
Ble nylig sjekka veldig grundig i munnen og, tja, det går ikke an å finne noe rart inni der.. På en eller annen måte føler jeg dette med munn er mer psykisk når det kommer til den karen der. Den er litt... skal man si.. spesiell i toppen. Rar hest med sære "ønsker" :p

Hvit går med samme tredelte uten nesereim her hjemme.
Har to stangbitt, begge er vel 11,5 trooor jeg, om ikke den ene er 11 der og. Bruker bittringer på den ene og det funker greit det :)

Ljufur
06-03-2009, 17:07
Tine, du kom egentlig med en god forklaring av rett bitt:P

Jeg har brukt rett bitt på Tígull nå og det fungerer veldig bra, men derimot Ask som er en gira fyr som fort kan ta bittet er det utrolig dårlig på...

Fint med litt digresjoner;)

Ja må til det:P hehe og vet du hva, DET har gått enda mer troll i ord da vi snakket om hvor vanskelig det var å holde latteren tilbake om noen falt av på morsomme måter og slik (må legge til at det bare kan være morsomt når det går bra med hest og rytter) Tror du ikke jeg ble kastet av Glitnir i går da LOL
Satt helt i min egne verden i arbeidstrav og ante fred og ingen fare, da kom vi til kryssningen av skisporet og det likte ikke Glitnir. haha, enda mer OT her men måtte bare si det. Jeg fløy så godt en kunne fly uten vinger :P

Karen
06-03-2009, 17:14
Er ikke helt sikker på str de går med nå, bruker mest et "gammelt" tredelt trinsebitt. trooor det er 11 om jeg ikke husker helt feil.
Gloi er en festlig skrue når det gjelder den munnregionen, får stort sett fnatt av alt som ligger tett inntil mule/munn. Vanlig lav nesereim er ikke noe sjakktrekk. Å putte et "trangt" bitt inn i munnen på den er prøvd og frister ikke til gjentagelse. fungerer i grunn veldig godt på sprenger dynamic RS bittet. det liker han, selv om det er litt stort.
Ble nylig sjekka veldig grundig i munnen og, tja, det går ikke an å finne noe rart inni der.. På en eller annen måte føler jeg dette med munn er mer psykisk når det kommer til den karen der. Den er litt... skal man si.. spesiell i toppen. Rar hest med sære "ønsker" :p

Hvit går med samme tredelte uten nesereim her hjemme.
Har to stangbitt, begge er vel 11,5 trooor jeg, om ikke den ene er 11 der og. Bruker bittringer på den ene og det funker greit det :)

Litt ot, hvordan fikk du tredd på bittringene på stangbittet? :p

ishestgutt
06-03-2009, 17:15
Jeg så det ikke, men må le forde xD Da er det vel kanskje min tur i dag da?:s

Ljufur
06-03-2009, 17:17
Jeg så det ikke, men må le forde xD Da er det vel kanskje min tur i dag da?:s

Neida, Tigull er nok så snill atte, men det var jeg som sa det først ikke sant, da er det meg det går utover, først trappa, så hesten, hva blir det neste:P

Shadowfax
06-03-2009, 17:36
Litt ot, hvordan fikk du tredd på bittringene på stangbittet? :p

Hehe :p
Ikke noe sak, kjøpte sånne med "sprekker" i fra Børjes. Ikke så innmari tykke og lette å få på. Ser ikke ut til å klype eller noe.
Med "vanlige$" varmer du de bare under varmt vann og trer dem på :p

Kurre
06-03-2009, 19:30
Madammen her foretrekker uleddet for tiden.
Forsterker ingenting,hller motsatt.
På leddet tar hun ene siden og suger seg godt fast i den,på det rette er hun rett.
Den har jo "noen" foroverknapper og "litt" arbeidslyst,men det uleddete er det eneste nå for tiden hun slappert godt av på.

Bør vel en tur til tannlegen snart den også...
2delt i den munnen er HELT uaktuelt,3delt gikk grit før hvertfall,men absolutt helst muffe.

Kraften er for tiden helst på et syntetbitt jeg plukket opp i Stockholm.
Uten ledd,men smalt og mykt på midten.
Han tjafser litt mindre på det enn på annet.Er bedre i munnen nå enn han var,selv om den ikek akkurat kan kalles "rolig og harmonisk",så hjelper det da.
Syntetbittet er i mitt hode for tykt og klumptet,men som Ellen sa da hun så på det:Liker han det så skal vi ikke krangle med ham på det.

Prøvde jo å ri ham på bittløst etter besøket der,men det ble med det forsøket.den virket ikke på sånt...

Katinka
06-03-2009, 19:34
Snorri går med tredelt på 10,5 med løse bittringer for tiden. Har også et tredelt tungefrihetsbitt på 11,5 som vi bruker innimellom, og av og til tredelt stang på 11,5. Prøvd det meste på han, men det virker som det er det tredelte på 10,5 som fungerer best for tiden.

Kurre
06-03-2009, 19:36
Snorri går med tredelt på 10,5 med løse bittringer for tiden. Har også et tredelt tungefrihetsbitt på 11,5 som vi bruker innimellom, og av og til tredelt stang på 11,5. Prøvd det meste på han, men det virker som det er det tredelte på 10,5 som fungerer best for tiden.

Det digre til Snorri prøvde jeg bare et par ganger her...Fikk ham ikke til å funke på det.
Mye av greia med ham er å ha det smalt nok.Er jo så lite plass der mellom jeksler og hingstetenner.

Katinka
06-03-2009, 19:48
Det med tungefrihet? Eller et annet? Har ikke brukt det på en stund, så mulig han ikke ville trivdes på det nå, men det funket helt greit på han tidligere. Uleddet virket han dårlig på, og todelt stang var han heller ikke glad i..

Kurre
06-03-2009, 19:51
Det han hadde med seg da han kom til meg.
11,5 cm,tredelt i sweet iron.

Tror det var tungefrihet på det også ja...Veldig langt for ham (hadde du spurt før man lærte litt mer ville jeg trodd det var passe;))

Vikingur
06-03-2009, 20:49
Kjempeinteressant lesing :jupp:

Balder har nå ett tre-delt muffebitt i str 10.5 som han fungerer fint på. Har ikke prøvd noen andre bitt enn dette og tre-delt trinsebitt.
Han er en litt høyreist type, som slettes ikke henger seg på bittet, heller motsatt. Noen som har en ide på hvilket bitt jeg kan prøve på han?

Kurre
06-03-2009, 20:54
For å variere,som er viktig for å unngå trykk på alltid samme plassene,så kan du jo prøve den på uleddet,enten med løse ringer eller muffe.

Evt ri litt bittløst innimellom.Enten med sidepull,neserem,taugrime...grime...

Noen hester trives også på todelt.Bare ikke putt på noe større enn du ha,da vil det stange i ganen når du tar i tøylen.

Ina&Gydja
06-03-2009, 23:47
Gydja brukar 9.5. Har tidlegare brukt 10.5, men så fann vi ut at det vart for stort. Brukar mest rett bitt, men brukar også to-delt og tre-delt.

KarolineBH
07-03-2009, 18:58
Mine bruker 9,5 til 10,5. Kommer ann på bittet selvfølgelig! Har noen bitt som er 11,5 og 12,5 men disse er sånne med ring ovenfor bittet, så det må være lengre for å ikke gnage i skinnbeinet( eller hva som ligger der). :)

thröstur
07-03-2009, 19:21
Thröstur bruker 10,5.

Hofdi
08-03-2009, 16:40
3-delt i str. 9,5 og rett bitt i str. 10,5.

Marthe&Vinur
08-03-2009, 18:14
Vinur hadde 12,5 tungefrihetsbitt da jeg kjøpte han.. Synes det var for stort så har nå 11,5. Har prøvd et todelt muffebitt i samme str, og det gikk faktisk fint..

Lille Rød
08-03-2009, 18:32
Eitill bruker 11,5. :)

Azawakh
09-03-2009, 13:15
Av isisene jeg har vært borti og som jeg har fått ordnet bitt til så er det som regel 10,5 og 9,5 som passer best.

Kalle var STOR i beinbygning, ansikt, kropp, og alt; han brukte full i hodelag, kraftig kjeve og alt; men 10,5 var faktisk rette bittstørrelsen, gitt.
Størrelse på bitt og hva bittet virkelig måler er jo også et kapittel for seg selv.

Etter min erfaring så blir hestene roligere, mindre kranglete og mer "stabile" i munnen av bitt som er i "rett" størrelse, om jeg har byttet fra større bytt. Altså etter Ellen S sin teori ;)

TYPE bitt er også viktig!
Riktig formede bitt er like viktig som størrelsen, og det skal passe hestens munn. Ser ofte at mange bitt er forferdelig tykke, og klumpete i utformingen, og ligger ikke godt i munnen.
F.eks et tredelt bitt er ikke bare et tredelt bitt, det er enorme forskjeller og vil ha utrolig mye å si på om hesten trives med det, selv om størrelsen er korrekt!

ChristinaF
09-03-2009, 13:49
Jeg bruker 10,5 tredelt med faste ringer. Han kan ha 9,5 i bitt også, men ti nå har jeg bare ett i 10,5

Ei hoppe på stallen bruker 7,5 :O Islandshoppe alstå.. helt vilt xD

Karen
09-03-2009, 14:38
7,5... er det mulig? har du bilde?

ChristinaF
09-03-2009, 14:58
Jepp er nok mulig ja :S Nei har ikke bilde akkurat nå men ka prøve å ta :P hehe

Fikk helt nåjja når jeg fikk høre det jeg :P xD

Shadowfax
09-03-2009, 16:07
Finnes det så små bitt? hehe.. wow

hmósi
09-03-2009, 16:23
De fleste bittene her er i 10,5, men jeg bruker stort sett todelt muffe str. 9,5, det passer de fleste. Har et par som sikkert kunne hatt 8,5 også, men ingen som burde hatt over 10,5.. Jeg liker å bruke de tynne bittene, føler hestene "liker" det bedre. Dette er bare egne observasjoner, jeg har ikke mye peiling på bittilpassning ellers;-)

Sæli
09-03-2009, 20:01
Jeg leste oxo den artikkelen, og syntes det hørte utrolig rart ut, men nå bruker jeg happymouth eplebitt i str 9,5 - funker kjempe bra på gutten min! Det er jo seff forskjellig fra hest til hest da!!!!

Stod det ikke noe om at den "reglen" om at det skal være 2 "rynker" over bittet er feil??? At det kommer an på hesten....?

Hvor har du kjøpt det eplebittet i 9,5 aldri sett eple bitt i den størelsen å hva slags type?

IngaSN
09-03-2009, 20:12
Finnes det så små bitt? hehe.. wow

Shettiser må jo ha bitt de óg:p:D

Vikingur
09-03-2009, 20:18
Er det noen som har dette bittet (Sprenger Dynamic RS)? http://www.skoies.no/shop.asp?p=5829475

Balder har str 10,5 i tredelt muffebitt. Blir 10,5 i Sprenger å passe? Er det forskjell på dette bittet med løse ringer i str 10,5 og det i str 11 (der det ikke står noe om løse ringer)?

Shadowfax
09-03-2009, 22:30
Shettiser må jo ha bitt de óg:p:D

Joooo, men halloooo.....
*måle med fingrene og skule skeptisk*

:p

hmósi
09-03-2009, 23:15
Falabella bitt?:lol:

Shadowfax
09-03-2009, 23:16
2,5 det da eller :p hehe

hmósi
09-03-2009, 23:18
*måle med fingrene og skule skeptisk*

Nja...:p

AnitaLK
09-03-2009, 23:26
Mósa bruker ganske smalt tredelt bitt, 9,5 kanskje..Eva?
Så har jeg en kimbelwick(uleddet,tungefrihet) det er nok 11.
Hun svarer veldig fint på det.
Men i det siste har jeg brukt et bittløst hodelag mest.
Det er også veldig greit på den damen!!

hmósi
09-03-2009, 23:29
Jepp, 9,5;-)

ChristinaF
29-03-2009, 23:21
Her kommer bilde av den islandshesten på stallen som bruker 7,5 i bitt :p

http://i86.photobucket.com/albums/k89/odinn92/Ronja.jpg

Shadowfax
30-03-2009, 00:01
Synes nesten det så ubehagelig ut jeg :p

Du må ta bilde av bare bittet og :p

ChristinaF
30-03-2009, 00:17
Okei, kan prøve å få gjor det i morgen :p

Funa
30-03-2009, 00:21
Den islandshoppa der er utrolig liten... Ser nesten ut som en mix mellom shettis og islandshest :)

Lise, Vindur&Zehra
30-03-2009, 01:28
11,5 på det vi bruker nå

Funa
30-03-2009, 01:36
Min sin bruker 9,5

Skjóna
05-10-2010, 14:35
Gammel tråd, men dytter opp. De fleste som tidligere har brukt 11,5 (deriblant meg selv) har jo de siste årene gått ned både en og to str. ser jeg brukte 11,5 på Skjóni tidlig i 2007 og 10,5 litt senere i 2007. Nå bruker jeg 9,5 på begge. Dona har vært innom 8,5 også, men fikk gullfiskleppe med "innsugde" kinn (ja, goood forklaring!) så gikk tilbake til 9,5. Skal prøve 9 også, men det er jo umulig å finne. Har funnet på Brumby da men de er selvsagt utsolgt og jeg venter uker, måneder og år på det.

Mathea
05-10-2010, 15:06
Forhesten min bruker 10,5. :)

skjell
05-10-2010, 15:18
Jeg måtte gå til innkjøp av bitt til den nye hesten min som er 11-11,5 da forrige hesten brukte 9,5, så nå sitter jeg med et lager av bitt som er for små.

julnil
05-10-2010, 15:28
Jeg husker ikke om jeg brukte 10,5 eller 9,5 på Fakur, men Tristan (N/L) som var i samme str brukte 9,5, så det var nok den riktige str for Fakur også :)

catie1
07-10-2010, 03:24
Jeg har importert fra skjæret, så min går på 11 i tredelt trinse.. Etter det jeg klarer å se ser det greit ut...

kikki
07-10-2010, 10:53
10,5 på min nå, men antakelig burde den hatt 9,5. finner bare ingen gode i 9,5 og han virker fornøyd:)

Skjóna
07-10-2010, 12:40
Jeg har importert fra skjæret, så min går på 11 i tredelt trinse.. Etter det jeg klarer å se ser det greit ut...

11,0 er nok for stort for en islandshest med mindre den er veldig stor i munnen. Dølahestene til ei jeg kjenner bruker 11,5. Det skumle med delte bitt er at de ser passe ut siden de klapper sammen i munnen. Prøv å dra i den ene ringer eller enda enklere legg på et rett bitt i samme str. Det det stikker ut er det det er for stort. Et delt bitt skal ligge helt rett i hestens munn, ikke klappe sammen. Et for stort bitt vil flytte seg i munnen hele tiden og det gjør vondt for hesten. De fleste islandshester bruker 9,5, noen få 10,5 og noen mindre enn 9,5.
Dessverre er mange av islendingene som så mange andre lite opplyst på dette med bitt, de tror fremdeles at 11,5 er standard isis. Derfor fins det ikke mindre enn 10,5 om du er heldig på Island, de fleste bitt som selges der er i 11 og 11,5. Men er jo det dølahester og store halvblodser pleier å bruke.
Lærte at de fleste hester bør ha fra 8,5-11,5 noen ytterst få 12,5 og så å si ingen over.
Vet forresten om en shire på nesten to meter og munn bred og svær som et vondt år, den bruker 12,5.

skjell
07-10-2010, 13:28
Jeg tror nok islendinger er litt mer opplyste enn det du tror. Ikke alle, men absolutt flere. Rir man 20 hester om dagen og driver med trening for salg skal det mye til for at man går til innkjøp av bitt tilpasset hver enkelt hest.

Hensten min kan ikke bruke mindre enn 11 i vanlig trinse, og jeg vil ikke si den er enormt stor i munnen. Jeg har vært borti bittilpassing flere ganger så vet hvordan det forgår. Det finnes variasjoner innenfor alle raser, og så lenge hesten fungerer godt og ikke får noen sår ser jeg ikke helt problemet.

Skjóna
07-10-2010, 13:58
Jeg sier ikke at det ikke fins hester som må ha 11, men at det er skjeldent, det er sikkert. Var kanskje litt teit forklart det førte innlegget mitt, men jeg er ikke så god på å forklare. Men det er utrolig mange som er kjempeflinke til å ri som ikke har greie på utstyr. Til og med i verdensklassene ser man jo folk som rir med for store bitt. Fins kjempedyktige trenere som har null greie på utstyr. Vet om en ikke navngitt trener som er kjempedyktig på ridning som mente at en shettis skulle ha 12,5 i tykkeste trinsebittet! Nå er dette veldig ekstremt, men bare for å illustrere. Har saumfart alle islandske nettbutikker og aldri funnet mindre bitt enn 10,5. Og på endel norske islandshestbutikker står det at 11,5 er perfekt str for islandshester. Noe som for aller fleste er for stort. Sier jo litt av digre dølahester bruker samme str. Nå er ikke dette ment som noe angrep på deg har jo sett hesten din og så ikke ut som bittet var for stort. Ville jo sett om det stakk ut masse selvom jeg ikke så etter det. :) Beklager nok en gang elendig forklaring.

skjell
08-10-2010, 08:44
Jeg rir med muffe, så er ikke så mye som kan stikke ut :) Jeg er helt enig i at det er mange som rir med for stort bitt, og det hjelper ikke når en fersking på islandshest skal kjøpe bitt og at det står på nettbutikken at 11,5 er en perfekt størrelse. Blir det samme som noen produsenter av dekken til islandshester ikke lager større dekken enn 125 for ingen islandshester er større enn det. Tror folk må heller lære å stole mer på seg selv og ikke alltid høre på hva "spesialistene" i butikken sier.

catie1
09-10-2010, 04:02
Jeg er veldig obs på dette med for stort bitt, og har forhørt meg med de aller fleste rundt meg ifht det.. til nå har alle vært enige i at det bittet hun går med nå er fint.. hun bruker forøvrig selvfølgelig mindre på faste ringer. Og jeg skyr todelte bitt som pesten... med unntak av stanga, som er todelt...

emilie75
09-10-2010, 14:18
Bruker 10,5 på Kongur. Massi brukte 9,5. Kunne sikkert hatt mindre, men så var jo han mini utgaven av islandshest også da ;) *Minnes Tine som nesten klarte å ta rundt han på Bjerke :p*

Issa
09-10-2010, 23:17
Brandur bruker faktisk 9,5 han, og han er ganske stor.. Men smal :) Trodde 10,5 var passe, men det blir stikkende ut. Prøvde 10,5 på Brynja, og hun rotet noe fryktelig med det som var tredelt, og det rette stakk ut i alle vinkler med en gang jeg tok i tøylene. 9,5 passer bedre! Det tredelte 9,5 roter hun ikke så mye med. Mulig hun passer 8,5 faktisk. Kanskje jeg skulle prøvd et.

Morsomt å se hva folk tenkte i 2006 forresten :D

Midill&Ronald
12-10-2010, 20:23
Hmmm, interessant - bruker stort sett 11,5 og har kun ett i 10,5. Må nok ut jeg nå å se nøyere etter hva som passer best....

Skjóna
12-10-2010, 20:32
Ja, det er lurt. Tidligere trodde man bittet skulle stikke ut 0,5-1 cm på hver side. Skal ikke det, skal ligge rett i hestens munn, ikke klappe sammen og ikke stikke ut. Er enklest å prøve med et rett bitt, men kan også bruke delt og "dra" litt i den ene ringen. Det det stikker ut er det det er for stort.
9,5 er det de fleste islandshester bruker.

Velkommen til forumet forresten! Håper du vil trives her. :)

xmiriam
12-10-2010, 21:15
Litt ot her:
Er det egentlig mulig å få inn et bitt som er for lite i hestens munn? mente jeg så noe om det her tidligere i tråden. Sjekka litt med fôrhesten min her om dagen, og det bittet eieren mente var for lite (11,5 tredelt muffe) viste seg å være hvertfall en størrelse for stort, så nå var det dette med å finne bitt som passer da.

Forresten, hvordan måler man bittstørrelse (altså, hva hesten bør ha) enklest? :P

Skjóna
12-10-2010, 21:58
Nei, er egentlig ikke mulig å få inn et for lite bitt i hestens munn. Eventuelt vil den få ringene i munnen om de er små eller suge sammen kinnene og få skikkelig gullfiskleppe.

Letteste måten å finne passende bitt er å putte et rett bitt i munnen på hesten og legge den ene ringen helt inntil og måle det det stikker ut.
Prøv å lån et rett bitt i 10,5 kanskje? Kan hende du må ha 9,5 også. Mange store ridehester bruker det. Mankehøyde og bittstr har jo ikke noe med hverandre å gjøre. Hesten kan også ha stor mule/lepper, men liten munn. Der er Dona et eksempel. Hun har stor mule, men munnen er liten.

Belinda<3
15-10-2010, 16:18
Fikk med en todelt trinse i 13,5 til helforhesten. Men det var jo ganske mye for stort, så har kjøpt en tredelt muffe og en rett trinse, begge i 10,5. Kunne nok hatt mindre på muffebittet ihvertfall, men det er jo bedre enn det første. Skal kjøpe noen flere bitt når jeg har litt mer penger..

Skjóna
15-10-2010, 17:43
13,5 til islandshest? OMG! Godt du har fått taki mer passende str, ja. :)

HeleneBu
26-10-2010, 19:56
Jeg bruker 10,5 på min.

Issim
04-11-2010, 23:52
Jeg brukte 9,5 på min isis før hun døde (fikk en spesialist til å sjekke). 10,5 ble for stort, og hun begynte bare å kaste på hodet, men med 9,5 gikk det greit :)

monica123
07-11-2010, 02:44
Islandshesten min kom også med et bitt på 13 cm! Skjønner ikke hva noen folk tenker på :P Nå går hun med 10.5 cm :)

Shadowfax
09-11-2010, 20:27
Baltasar er diger i kjeften.... 11-11,5...

Anfi
18-11-2010, 12:13
Fiva er veldig liten, så hadde en tilpasser der engang, og nå bruker jeg 9,5 i muffebitt, men 10,5 i bitt med løse ringer, for når det ble løse ringer kan det klype i munnvikene med 9,5 :)

Fomle
18-11-2010, 12:36
Min lille hoppetusse bruker nå 8,5 i muffe og trivest utrolig godt med det. Hadde aldri trodd at det var det bitte som passet, men man lærer så lenge man lever.

trollungen
18-11-2010, 12:58
Min bruker 9,5 i muffebitt, skulle gjerne hatt tak i 9,0, men finner det ikke noe sted.. Prøvde 8,5 men det ble i smaleste laget..

Skjóna
18-11-2010, 14:14
Min bruker 9,5 i muffebitt, skulle gjerne hatt tak i 9,0, men finner det ikke noe sted.. Prøvde 8,5 men det ble i smaleste laget..

Samme her. Bruker 9,5 i alle slags bitt. (trinse, muffe og stang)
Jeg har også prøvd 8,5, men da fikk hun gullfiskleppe og innsugde kinn.
Ønsker meg 9,0, men det er visst umulig å få tak i.:confused:

Nimbus
18-11-2010, 14:23
Jeg rir med muffe, så er ikke så mye som kan stikke ut :)

Hva har bittringene med hvor mye som kan stikke ut?:confused:

IngriJ
24-11-2010, 14:20
Jeg bruker 10,5 på ponnien min

trimar87
02-12-2010, 13:56
bittet SKAL tilpasses hver enkelt hest sin munn. men som en "liten" peke pinn, kan man plassere bittet i hestens munn (uten hodelag) hold bittet en liten stund å så slippe, mange hester holder da bittet i munnen selv, om det passer:) man skal ikke kunne dra bittet fra h til v, det skal ligge stødig. blir bittet for langt for hesten vil den prøve,sp ved 2-3 delt å dra bittet opp med tunga. bittet blir da liggende og trykke på de første kinn tennene og i værste fall skape bitt slitasje på disse tennene som KAN føre til att det blir en åpen kanal rett ned i rota på tanna. dette er også grunnen til att man IKKE skal få dyrlege eller lignende til å lage bit seat på hesten:) men kan også forårsake trykk sår i tannkjøttet. bittringene skal ligge fint mot siden,blir bittet for lite så kan hesten få problemer med og lukke munnen pga att munnviken og kinnet vil bli presset inn mot tennenene. hvis de da blir plassert på en nese reim vil det da bli fare for store sår på innsiden av kinnet...

thröstur
04-12-2010, 22:21

Hvor fikk du tak i dette bittet? Har leitet meg ihjel etter et sånt, men ingen har...

Thröstur bruker 9,5 og trives med det. Forøvrig rir jeg han også med bitles bridle, og det liker han veldig godt :)

Belinda<3
12-12-2010, 01:05
Jeg bruker 9,5 på Blida :) Har et rett muffebitt i 8,5 som ser passe ut, men det virker som hun trives bedre med løse ringer, og da blir nok 8,5 litt lite.

Har nå kjøpt 5 bitt til hesten, på 2 mnd.. Sånn går det når jeg får med et alt for stort bitt og må prøve meg litt fram med størelser..

theakn
24-01-2011, 21:35
Bruker 10,5 til 11,5. Kommer ann på bittet og hestens munn :)

Háfeta
15-07-2012, 19:53
Min bruker 9,5 i faste og 10 i løse ringer. Men har også faste i 9,5 som passer. Kommer litt an på bittet tror jeg. :D

Nina
16-07-2012, 00:17
Driver og prøver meg fram på min om dagen,men virker som han er stor i kjeften. Så han må ha 11,5 faktisk. Aldri hatt så store bitt før jeg. :lol:

Skjóna
16-07-2012, 00:35
Å dæven! Tuller du? Svært nebb på lille tassen din da. :D Jeg vil se bilde av nebbet! Sammenligne med mine sine små nebb. :-) Må si jeg misunner deg, tenk så mange flere typer bitt du kan få tak i! Sprenger, Stübben og en masse andre gode bitt som starter på 11,5. Stussa litt da jeg så du solgte bitt i 10,5, tenkte at Svalur må være svær i kjeften, hihi! :D

Nina
16-07-2012, 01:00
Haha, han er svær i kjeften! Irriterende, for ingen av bittene mine passer jo. Blæh! Han er liten,men har et kraftig hode og bred mule.Men ja, det åpner jo bittverdenen en del mer for min del,så får se det positive med det selv om jeg må bytte ut alle bittene mine. :-)

Skjóna
16-07-2012, 02:55
Han er ihvertfall et levende eksempel på at bittstørrelse og mankehøyde ikke henger sammen! :D Litt misunnelig jeg siden du kan bruke sprenger. Men ser den at det er kjipt å måtte bytte ut alle bittene dine. :/

Nina
16-07-2012, 10:53
Haha, ja. Han er mindre en Stirnir,men må ha større bitt.:D Han er egentlig ikke veldig bred i munnen,men har så tykke lepper. Dermed presser de smale bittene inn i leppa på han. Har begynt bittshoppinga, men får greie meg med et par å bytte på til lommeboka får lagt på seg litt.;)

Skjóna
16-07-2012, 13:13
Ja, det skjønner jeg. Dona er ganske tykkleppet hun også, men må likevel ha 9,5. Samme med Skjóni. Skulle gjerne blåst opp leppene og munnene deres skikkelig sånn at jeg kunne bruke Sprenger, hehe! Er så mange Sprengerbitt jeg ønsker meg. Hehe, lommeboka er anorektisk her også om det er en trøst. :D

vesla
16-07-2012, 15:51
Min brukte 9.5 da jeg fikk henne men de var for små.(godt å ha shettiser som kunne arve bittene ;-) )Nå bruker hun 10.5.
Har vært på utkikk etter gummibitt str 10.5 lenge men det er nok ikke lett å finne.
Kom over et på nettet å slo til men jammen var det 11 cm når jeg fikk målt det :-(
Har ikke prøvd det på enda da så skal ikke si det ikke passer enda men har mine tvil....