PDA

Se full versjon : Islandshest? Eller nordlandhest?

MariaR
03-12-2006, 15:37
Sikkert mange som blir sinte på meg nå.. Men er det flere som syns nordlandshester og islandshester ligner? :oops:

Silje og Tindra
03-12-2006, 15:42
Hvorfor skulle vi bli sinte? De gjør jo det ;-)

MariaR
03-12-2006, 15:46
Hehe, folk på MIXen er iallefall veldig hårsåre :shock: :razz:

Elenion
03-12-2006, 18:25
Jeg synes de likner, men jeg er helt elendig på å se hesteraser da..:)

Shadowfax
03-12-2006, 19:15
Klart de ligner, i hvertfall utseendemessig..
Kvalitetsmessig er det to forskjellige ting...

Ragnhild
03-12-2006, 19:30
Jeg har gått og trodd at den ene nordlandshesten på stallen var isis i tre måneder jeg :oops:

Nå skal det dog sies at han kun er selskapshest og ikke blir ridd. Hadde jeg sett han gå hadde jeg kanskje tenkt noe annet.

AnnaVB
03-12-2006, 20:46
Blir nesten provosert jeg nå, når Shadowfax sier at de kvalitetsmessig er to forskjellige ting. Hva mener du egentlig med det?

Ønsker man å drive med gangartsridning kjøper man islandshest, ønsker man allsidig hobbyhest er nordlandshest tingen. (Det finnes forresten naturtøltende nordlandshester, men disse gangartene er ikke ønskelige hos rasen.)

Forskning viser at disse to rasene slekter på hverandre, så at de ligner er ikke rart. Eksteriørmessig er det forskjeller, nettopp pga. bruksforskjellene og dermed hvordan de er avlet fram.

Maria
03-12-2006, 20:50
Syns det er forskjellig fra hest til hest jeg ;-)

Belinda
03-12-2006, 23:24
Såklart der er store likheter. Men nå sies det jo at islandshesten stammer fra nordlandshesten også!

MariaR
05-12-2006, 18:15
Såklart der er store likheter. Men nå sies det jo at islandshesten stammer fra nordlandshesten også!

Det kan jo stemme veldig bra da, det er jo noen forskere *eller hva jeg skal kalle de :razz: * har jo kommet fram til at islandshesten stammer fra hestene vikingene hadde med seg. Sikkert noen som visste det, men kanskje ikke alle!? :smile:

Anita&Svarten
05-12-2006, 18:54
Bare meg som synes at ikke de ligner her? Eller har jeg bare sett "feil" nordlandshester?

absinthe
05-12-2006, 19:58
njaa... det kommer helt ann på nordlandshesten det! sett et par som kanskje ligner litt, men endel av de jeg har sett har vært mye mer... korthåret, annerledes bygd og mer ponni på en måte..

Mandarinhest
05-12-2006, 20:30
Blir nesten provosert jeg nå, når Shadowfax sier at de kvalitetsmessig er to forskjellige ting. Hva mener du egentlig med det?

Ønsker man å drive med gangartsridning kjøper man islandshest, ønsker man allsidig hobbyhest er nordlandshest tingen. (Det finnes forresten naturtøltende nordlandshester, men disse gangartene er ikke ønskelige hos rasen.)

Forskning viser at disse to rasene slekter på hverandre, så at de ligner er ikke rart. Eksteriørmessig er det forskjeller, nettopp pga. bruksforskjellene og dermed hvordan de er avlet fram.
HELT enig! Ble en smule provosert her jeg også!

kineram
06-12-2006, 17:22
ja kanskje dere ble provosert, men jeg var også av den oppfatning at nordlandshest og islandshest er jo nesten like bortsett fra tølten da. så jeg fikk meg nordlandshest fordi at islandshesten var jo dyrere. men for en tabbe...
det er den værste hesten jeg har vært borti. frekk og sta som bare juling.
og dette var jo en "grei" nordlandshest. vallak på 10 år. men hadde han bestemt seg for å gå en annen vei eller å løpe hjem så hadde jeg ikke så mye jeg skulle sagt. og tror du det gikk an å sette den på plass? nei.
jeg holdt ut nesten et år. da var det nok. men tenkte jeg skulle ikke ta alle under en kam og begynte å ri en ny nordlandshest. 5 år, like frekk og jævelig, gikk ikke ann å sette på plass.
begynte etter det udyret å ri en annen hest (nordlandshest). han var jo i grunn snill og grei, men kom du opp i en litt uvanlig situaskjon var han ikke til å stole på.

jeg har aldri opplevd en islandshest man ikke kan sette på plass og man vet hvor man har den, og jeg har vært borti veldig mange islandshester, så min oppfatning er at nordlandshesten er seig, sta og ofte egenrådig.
men nå er den jo mer brukt til kjøring enn islandshesten og til kjøring trenger de nok å være litt ekstra seige og ikke gi seg med en gang, kan hende det er der det ligger.
så jeg mener at bortsett i fra utseende så likner ikke disse to hestene noe særlig.

Shadowfax
06-12-2006, 18:02
De har felles opphav, islandshesten stammer fra hestene som vikingene brakte med seg til Island fra bla Norge, England osv.

Hva jeg mener?
Etter min mening kan de ikke sammenlignes kvalitetsmessig. Dette grunnlegger jeg var å se på bla tradisjoner og systematikk innen avlen, bedømmelser, avlsvurdering/BLUP, avlsmål og registrering av bla DNA i store databaser felles for hele FEIF. Islandshesten har gjennom masse år blitt systematisk avlet fram og avlsmålene har vært fulgt evnt endret dersom man finner avvik man ikke vil ha. Bruksegenskapene og eksteriør har i lang tid vært bedømt og man har hatt gode retningslinjer å gå etter.. Mulig dette også er blitt gjort med NL men, der i gården har det vel vært mer problemer med innavls osv? correct me if i'm wrong..
Det blir som med kvalitetssikring av andre produkter, man trenger masse info, fra mange kilder for å oppnå ønsket resultat..

Er enig med Kine her, Flere av de NL jeg har vært borti har hatt "grove" temperamentsfeil og vært, tja.. ikke så utrolig trivelige å omgås... Veit at dette er individuelt, så ikke kapp huet av meg pga den der.

Greit De er gode nok på hver sine områder og til det de brukes til enten det er ridning, kjøring, gangarter eller annet.
Men jeg mener altså at isisen er hakket høtere i kvalitet. (veit jeg spidder mange tær nå, men dette er min mening..) Jeg synes bare ikke de kan sammelignes sånn kort og kontant, til det er de for forskjellige.

Mathilde
06-12-2006, 18:39
Jeg er enig i at de ligner!=)

Som Shadowfax sier, så er jeg enig i at de er forskjellig kvalitetsmessig, selv om min favorittrase er N/L hest, og jeg har en selv. Dette er pga. mye innavl, da rasen var i ferd med å bli utryddet.

Grunnen til at jeg foretrekker Nordlandshester, er at jeg interesserer meg ikke spesielt for gangartsridning, mer for ALT!=) Fra kjøring til sprang, og dressur til turridning.

Nå får jeg nok bank, men når andre sier sin mening så får jeg si min.

Kineram:
Er hesten vrang, er det mer din feil en hestens. Jeg har også vært borti egenrådige N/L hester, men med en gang man har lært seg å "lese" dem, har de gått helt fantastisk! N/L hester har jeg fått inntrykk av at er litt enmannshester, som trenger å bli håndert bestemt, men tålmodig.

Men uansett, du kan ikke dra alle N/L hester under en kam! Jeg tror de fleste her med N/L hester kan si seg uenige med deg.

Mandarinhest
06-12-2006, 19:32
De har felles opphav, islandshesten stammer fra hestene som vikingene brakte med seg til Island fra bla Norge, England osv.

Hva jeg mener?
Etter min mening kan de ikke sammenlignes kvalitetsmessig. Dette grunnlegger jeg var å se på bla tradisjoner og systematikk innen avlen, bedømmelser, avlsvurdering/BLUP, avlsmål og registrering av bla DNA i store databaser felles for hele FEIF. Islandshesten har gjennom masse år blitt systematisk avlet fram og avlsmålene har vært fulgt evnt endret dersom man finner avvik man ikke vil ha. Bruksegenskapene og eksteriør har i lang tid vært bedømt og man har hatt gode retningslinjer å gå etter.. Mulig dette også er blitt gjort med NL men, der i gården har det vel vært mer problemer med innavls osv? correct me if i'm wrong..
Det blir som med kvalitetssikring av andre produkter, man trenger masse info, fra mange kilder for å oppnå ønsket resultat..

Er enig med Kine her, Flere av de NL jeg har vært borti har hatt "grove" temperamentsfeil og vært, tja.. ikke så utrolig trivelige å omgås... Veit at dette er individuelt, så ikke kapp huet av meg pga den der.

Greit De er gode nok på hver sine områder og til det de brukes til enten det er ridning, kjøring, gangarter eller annet.
Men jeg mener altså at isisen er hakket høtere i kvalitet. (veit jeg spidder mange tær nå, men dette er min mening..) Jeg synes bare ikke de kan sammelignes sånn kort og kontant, til det er de for forskjellige.

Tja, vet av en del humbughei innen islandsavelen også jeg da. Som jeg ser på svært alvorlig på!
Har ikke tenkt å nevne sak, men fikk ikke akkurat et fint inntrykk av de to nedspiste, ihjelsparka, tynne, nakene islandsføllene som kom. Som det var ingen stam på(mest sannsynlig innavel). Dette er jo etter min mening dyremisshandling. Men sånn har det vært i flere år. Akkurat som det er planlagt. I følge noen var det vist 30 slike føll til. Kan hende jeg har fått feil informasjon. Men det er bare "sånn" jeg har hørt det.

Jeg har alltid sett høyt opp på islandshesten og de har liksom "alt" før. Men kan ikke si at de "spesielle, herlige og fantastiske" hestene var så alt for mye å skrike å skryte over.

Og joda, selvfølgelig er det litt innavel. I hvilke raser ikke?
N/Lene er jo nesten stemplet for å være en snill ponni, og "alle" har hatt en slik en gang. Og det kan ofte oppstå useriøse kjøpere som avler vidre på et "beist" eller en supersnill en hos naboen bare for aryoghets skyld. Det oppstår også i de aller fleste raser.

Og de aller fleste "grove" tempramentfeilene trenger ikke være medfødt. Ingen hester er født djevler. Og tempramentet eller oppførselen er det vi mennesker som "lager". Det meste kan også fikses på.

Shadowfax
06-12-2006, 19:51
Det eksempelet du trekker fram der kunne vel blitt funnet innen enhver hesterase, og dette er ikke noe som er noe som helst "kjennetegn" på islandshestavlen. Alle miljøer har sine galninger vil nå bare jeg si..
Har du andre eksempler må du gjerne nevne noen. Veldig intr i humbug..

Det er vel en en forskjell på innavl og bevisst linjeavl også.

Men uansett, folk får like hva de vil, ha sine favoritter og bruke hesten til hva de vil.
Det avles forskjellig, noen avler bare for å avle og driter i hoppe/hingstemateriell og andre avler for å hele tiden bevisst forbedre rasen og bruksegenskapene. Her er det vel kanskje kluet ligger, ikke veit jeg...

Mandarinhest
06-12-2006, 20:01
Det eksempelet du trekker fram der kunne vel blitt funnet innen enhver hesterase, og dette er ikke noe som er noe som helst "kjennetegn" på islandshestavlen. Alle miljøer har sine galninger vil nå bare jeg si..

Ja, helt klar over det. Men jeg tolka innlegget ditt som at islandshestavelen er SÅÅÅ mye bedre enn andre avler. Der jeg sikkert tok feil.

Kurre
06-12-2006, 20:07
Nå skyldes det at mye Nordlandshester plages med dårlig gemytt ikke minst at det er ikke veldig lenge siden vi holdt på å miste denne rasen.
De var faktisk i ferd med å dø ut.
For da å redde dem,ble man nødt til å avle på det som var.

Alt av hopper og hingster ble brukt og uheldigvis ble det da også brukt linjer som så absolutt aldri skulle formert seg.

Om det stemmer det jeg har lært fra "NL-folk" med VELDIG mye mer greie på dette enn meg,så var det særlig EN hingst som står ansvarlig for mye "møkkahester" gemyttmessig.

Jeg har møtt noen (få) trivelige NLhester og jeg har møtt noen (flere) aldeles uspiselige noen.De uspiselige har alle vist seg å stamme fra denne linjen,så da regner jeg med at de har rett og at det er et særtrekk ved denne "familien" og ikke et kjennetegn på rasen som helhet.

Å skulle si om man foretrekker det ene eller det andre blir for meg helt fjernt da de for meg er så forskjellige som raser.
Alt det JEG setter pris på ved isisen (de ekstra gangartene,mye vilje,følsomheten,varheten) er ting jeg aldri har møtt hos NL.
Ei hoppe hadde endel av de kvalitetene,men hun har da også vært den eneste.

Shadowfax
06-12-2006, 20:14

Ja, helt klar over det. Men jeg tolka innlegget ditt som at islandshestavelen er SÅÅÅ mye bedre enn andre avler. Der jeg sikkert tok feil.

Mente ikke at den var SÅÅÅ mye bedre, bare at den lenge har vært veldig systematisk og ordentlig, med registreringer av data i felles databaser, hvor man kan regne på avllsverdier osv osv. Et supert verktøy for avlen!
Noe som har bidratt til å feks luke ut hingster/hopper med dårlig temperament osv..

Flashback
06-12-2006, 20:34
Jo, nordlandshest og islandshest er ganske like, men det er forskjeller. Om man tenker tølten er det jo helt selvsagt, og eksteriøret også, men når man kommer til gemytt, sier folk at islandshesten er mer heit enn nordlandshesten (okay, ikke heng meg for dette, det er noe jeg har hørt!). Men selvfølgelig, det kommer an på individene, ikke rasen.

Phaeton
06-12-2006, 21:47
Å sammenlikne islandshesten og nordlandshesten blir som å sammenlikne en Polo mot en Passat. Samme "produsent" men "produsert" med forskjellige formål for øyet. Ikke noe galt i det! Jeg er enig med Shadowfax, islandshestavlen er mange steg foran nordlandshestavlen. At nordlandshesten har hatt det tøft er det levnet liten tvil om, men det må være en grunn til at etterspørselen er så lav på dem og så høy på islandshesten ;-) Skjønner hvor jeg vil eller?
Nordlandshesten ble nesten utryddet på grunn av den lave etterspørselen! Hvorfor?
De har forhåpentligvis tenkt å gjøre visse forbedringer ved rasen over tid når det finnes nok avlsmateriell. En seig ponni uten tvil, men den må, som alt annet, tilpasse seg markedets behov om den skal overleve. Og markedets behov endrer seg i takt med tiden.

At det finnes dårlig gemytt kan like gjerne skyldes at det er unge og/eller uerfarne mennesker (les: førstegangskjøpere) som ender opp med rasen. Og at den ikke har samme type oppvekstvilkår som islendingen. Det er jo svært essensielt for hestens fremtidige atferd!

Nok pjatt... Over and out.

batta
06-12-2006, 22:44
Det finnes jo likheter der. Syns de var veldig like i utseende før jeg begynte med islending selv, nå klarer jeg som regel å se om det er en islending eller en n/l.

I lynne/temperament, må jeg si jeg foretrekker islendingen foran n/l. Hvertfall ut fra de n/l'ene jeg har møtt. Jeg har, som andre her, opplevd n/l'ene som seige og stae. Det var tre stk. av rasen der jeg gikk på fhs; to av dem var veldig treige, en skulle tro de hadde lim under høvene:p, og utrolig sære og egne. Man kunne bare gi opp å få viljen sin om hesten ikke hadde samme vilje. Den siste var mer av typen "skummel", han hadde det med å stikke, og da var han som de to andre; han stoppet ikke før det passet ham.

Jeg er sikker på at ikke alle n/l'er er sånn som disse tre, men jeg kan med hånden på hjertet si at av alle de islendingene jeg har vært borti, har ingen hatt lynnet jeg har opplevd hos n/l'ene jeg har truffet på.

Gangarter er en viktig faktor for hvorfor jeg driver med islending, men lynnet er ikke langt bak.

kineram
07-12-2006, 05:22
synes ikke jeg tar alle under in kam når jeg har møtt tre forskjellige n/h fra helt forskjellige plasser og ikke er spesielt fornøyd med noen av de.
men dette er smak og behag og jeg er helt sikker på at det finnes snille nordlandshester oxo.
kan være jeg ikke er god nok til å håndtere en nordlandshest, men har aldri hatt problemer med en islandshest. skal nordlandshest være en barne og familiehest er det jo greit at alle i familien kan håndtere den.

Ronja
08-12-2006, 01:15
Like...tja.. Nordlandshoppa jeg hadde lignet ikke særlig på noen islandshest i hvertfall!

Jammen var hun super å ha med å gjøre også :smile: Hoppet middels, stødig i terrenget og super foran vognen selv om hun ble innkjørt 13 år gammel. Kunne sette 7 åringer opp på henne på tur og hun ville bare gå der. Jeg kunne sette ryttere som var erfarne og likte fart opp på henne og hun ville gi dem utfordring. En helt helt super ponni var hun!

Har vært borti grinete N/L jeg og, men de jeg kjenner var de som ble avlet opp på blod fra Finland...

Jeg kunne selv aldri hatt en islandshest tror jeg. Synes det er for ehm.. "klumpete". Jeg forbinder N/L som nettere og lavere hester. Og ja, nordlandshester og islandshester har det fellestrekket at de er hester og ikke ponnier og min erfaring er at gemyttet er deretter.

Min lillesøster har konkurrert masse med islandshester og elsker dem da.

Kurre
08-12-2006, 01:20
Og jeg kunne ikke drømt om å ri NLhest da jeg ser dem som klumpete,uelegante,trege...hver rase sin plass og sin rytter og godt er det!

Mathilde
08-12-2006, 16:20
Kineram: Igjennom livet har jeg vært borti en del N/L hester. Ingen har vært sta, seige og disse andre utrykkene dere bruker. De har kun vært misforståtte. Så jeg mener at disse hestene dine bør ha meget alvorlige problemer, om du mener du har gjort alt du kunne for å gjøre dem greie, og de bare strittet i mot.

For å ta noen eksempler på hvorfor denne rasen er flott om man legger arbeid i det:

Hoppe mi har nesten alltid vært veldig sjefete og egenrådig, respektløs osv. Det tok meg 2-3 år før hun respekterte meg. Før så gikk hun der hun ville med meg, så ut til å mistrives, trødde meg ned, steilet mot meg og gudene vet hva mer. Men etter å ha lagt arbeid i henne, så ble hun en fantastisk allroundponni! Hun er fortsatt litt svingete i humøret, og ikke hver dag hun er så gira på arbeid. Men slik er vel alle hester? Som oftest er de glade og fornøyde, innimellom har de en dårlig dag.
Det jeg fant ut var problemet, var at jeg gjorde det ikke klart nok hvem som bestemte, og at hun ville ha noe igjen for å "tjene" meg. I tilegg trengte hun å bli brukt ofte, ikke stå en måneds tid og bli ridd en uke, og så en måned fri etter det. Hun kjedet seg rett og slett, og trengte en utfordring.

En annen hest var alltid sur å få inn fra beitet, beit og av og til sparket, skvetten på tur osv. Det hun trengte, var en rytter som var stø som et fjell, og ikke lot seg vippe av pinnen for noe.

En annen hest var sur og grinete. Den ble solgt fordi eieren ikke hadde tid lengre. Da hun kom til det andre stedet, la hun på seg (noe som var bra siden hun var veldig tynn på slutten), og så ut til å trives, og den nye eieren var storfornøyd!

N/L hester er hester som kjeder seg lett, og trenger å bli motivert og få en utfordring. De trives oftest best med en eier, og er glad i mye utegang. Også så kan de som mange sier her, være veldig egenrådige, må du selv være ganske sta for å takle dem.

Jeg tror N/L hester er hester for folk som liker en utfordring selv, og ikke gir opp. Dere burde virkelig tenke dere om og se hvor mange flotte N/L hester vi har fått ut av tålmodighet.

Isiser er flotte hester, men jeg synes N/L hester er spesielle hester for spesielle ryttere!=)

Flashback
08-12-2006, 16:32
Håper ingen tar seg nær av dette, men jeg ser N/L som en litt kraftigere utgave av sportsponnien, jeg..

Mandarinhest
08-12-2006, 16:51
Og jeg kunne ikke drømt om å ri NLhest da jeg ser dem som klumpete,uelegante,trege...hver rase sin plass og sin rytter og godt er det!Klumpete? Hehe. Synes både NLene og ISene er like klumpete jeg.

Så hvis du ikke vil ri en NL bare for at den er klumpete, uelegant og trege? Ja det gjør kanskje noe med inntrykket av deg det da?
Ja, vi alle som rir NLer er MINST klumpete, uelegante og trege!

Og man gjør NLen til det man vil ha de til!
Vil jeg ha en god førstegangshest, ja da får du det.
Vil du ha en traver som er litt heit i toppen, ja da kan du ordne det også.
Vil du ha en fin kjøre hest som kan brukes til alt innen kjøring, ja så fiks det!
Vil du ha en spranghest, jo de kan hoppe metern om DU vil.
Bare du har erfainger, trening og nok kunnskap til det! Synes NLene er veldig føyelig og allrighte på den kanten. Noe som får den til å være en utrolig fin ponni.

Og jeg hadde aldri kjøpt en IShest bare for gangartens skyld, eller bare for at den er lik NL, det er ingen mindreårige som har de og jeg blir IKKE sjemt ut når jeg rir den for den er jo IKKE, klumpete, uelegant og trege..

Blir akkurat som jeg kjøper meg en stor mustang bare for å være "kul" og at jeg ser pen ut sammen med den det.(ikke at jeg har noe imot mustanger, bare eks.)

Er enig med Mathilde på slutten der:

Isiser er flotte hester, men jeg synes N/L hester er spesielle hester for spesielle ryttere!=)

Jepp, HELT enig.

Kurre
08-12-2006, 23:49
Kristine jeg har ikke sagt NOE om NL rytterene!
De kommer som alle andre ryttere i alle størrelser og utforminger og grader av dyktighet.

jeg burde vel slengt på en eller annen smiley ofr å "ta brodden" av det jeg skrev,men det gikk litt kjapt.

Det var ment som en "right back at you"spøk til Ronja.Ikke mer dypttenkt enn det...
Hadde ikke tenkt å tråkke alvorlig på noens tær jeg.Ihvertfall ikke i en debatt som jeg ikke er engasjert i engang...

Noen liker NLhester,noen liker Isiser og noen liker begge deler...To forskjellige hesteraser men som om du velger en mer "allsidig" type av Isisen enn en gangartsmaskin med mye vilje,har mye til felles,baåde i temperament og utseende.

For meg som driver stort sett med "sportsutgaven" av isisen blir den veldig langt fra de jeg har møtt av NLhester.
Mye av de inntrykket jeg har av NLhesten har jeg fått gjennom IrjaFreyja her på forumet som er veeeldig glad i begge raser,gjennom henne har jeg både fått bekreftet og avkreftet endel av det jeg trodde før.
Men jeg holder meg fremdeles til Isisen...(De tølter så mye bedre... ;-) )

Mandarinhest
09-12-2006, 00:00
Ja, det er sånn pipa skal låte, Kurre.. :razz:
Synes den forrige kommentaren din kom så krapp og helt sånn uten forvarsel slik at jeg nesten ble helt rød i toppen.

Kurre
09-12-2006, 00:05
hehe...det ER jo litt gøy å "trykke på noen knapper" av og til også da? ;-)

Mandarinhest
09-12-2006, 00:06
Hehe, joda. Og den knappen tente jeg på vertfall..

Shadowfax
09-12-2006, 00:12
Men jeg holder meg fremdeles til Isisen...(De tølter så mye bedre... ;-) )

Og de går pass ;-)

Hanna&Brá
09-12-2006, 00:15
Ei hoppe hadde endel av de kvalitetene,men hun har da også vært den eneste.

Irja?

Joda, det stemmer at det er enkelte linjer som hvertfall jeg bestemt mener gir uspiselige hester(eller kanskje kun spiselige.. og ikke noe annet :lol: )
Jeg skulle gjerne likt og visst hvilke n/l'er du har møtt Nina.. Send en PM.. Synes alltid det er like spennende med kjennetegn for forskjellige linjer.
Jeg har noen skrekkeksempler jeg IKKE skal ha i stammen på en eventuell n/l hest.

Forøvrig har disse to hesterasene forskjellige kvaliteter, jeg setter pris på begge raser.

Jeg er enig med Tine(Shadowfax) i at islandshesten er lengre framme kvalitetsmessig som ridedyr. Det er avlet islandshest med tanke på konkurranser og ridning i lengre tid enn n/l hesten er avlet for det. Det er fakta! Jeg har på stallen hatt mange n/l hester, yngre og eldre. Og jeg ser en STOR kvalitetsforskjell på dem! Gamle May, Redie, og min gamle Irja er ikke sammenlignbare kvalitets, bevegelses og eksteriørmessig med Storm, Mia, Julie, Lykke, Vilja eller Ronja.
Det tyder jo på at avlen går riktig vei, det er sikkert og visst!
Når man avler på to hester bør jo målet være å få avkom som er like gode, og aller helst bedre enn foreldredyrene. Det føler jeg at er det som skjer i n/l verden nå.
Jeg gleder meg til å følge med i framtida. Gleder med til å se avkommene etter mange av de bedre hingstene(fra 97-98 årgangen og utover) som brukshester.

Jeg kan også se en utvikling på isisene. Jeg er i Risør nå. Her har vi ei hoppe(e Rodi) som runda 30 i sommer. Hun er kraftig bygget, ganske grov, i forhold til en del av "sportsmodellene" jeg har sett i de senere år. Kikka litt på gamle bilder inne på Worldfengur i stad. Så på hester født på 70-tallet, og kunne se at mange av dem stod mer i stil til gamle Stella. Så var det kanskje vanlig at de var grovere før?
Har sett gamle filmer også, der isisene var kjørehester. Synes de så fryktelig små ut da, stemmer det?

Kurre
09-12-2006, 00:17
Stemmer det.
Isisen går i retning større,edlere...

Jeg har da fortalt om de jeg har møtt?
Ikke? Sende PM...

Shadowfax
09-12-2006, 00:21
Jepp... de blir større. For noen år siden lå vel gjennomsnittshøyden på ca 135 eller noe og nå er den vel rundt 140 eller noe sånt.
En på 135 nå er jo liten.. Hester på 145 er ikke unormalt å se.. I fjor vinter hadde vi to hester på over 150 i stallen..

Hanna&Brá
09-12-2006, 00:24
Vi har en her; Muggur fra Jeppestøl e Heljar, han er oppimot 1,50. Fin størrelse når mannfolk skal ri synes jeg!

Shadowfax
09-12-2006, 13:06
Ja.. men litt for stort etter min smak.. Liker best de små jeg.. Mye fine ridehester, ikke de digre "kladdene" hehe.. synes 135 er en fin str jeg :smile:

Hanna&Brá
09-12-2006, 14:28
Ja.. men litt for stort etter min smak.. Liker best de små jeg.. Mye fine ridehester, ikke de digre "kladdene" hehe.. synes 135 er en fin str jeg :smile:

Jeg og:-)
Freyja er ca 1,35 tenker jeg. Lille meg liker det:-)

Muggur og hans "kollegaer" brukes til turistridning.. Når det kommer en diger, langbeint, tung mann og skal ri er Muggur fin å ha.. Men ser ham ikke for meg på konkurransebanen akkurat.. hihi..

IdaO
09-12-2006, 14:39
Islendinger og Nordlandshester er ganske like uteseendemessig synes jeg ja, men i væremåte og å ri på er de ganske forskjellige ja. Min erfaring er at Islandshester er litt "lettere" enn de tunge nordlandshestene. Nå har ikke jeg så bred erfaring på dette området da men.

kineram
12-12-2006, 06:06
Kineram: Igjennom livet har jeg vært borti en del N/L hester. Ingen har vært sta, seige og disse andre utrykkene dere bruker. De har kun vært misforståtte. Så jeg mener at disse hestene dine bør ha meget alvorlige problemer, om du mener du har gjort alt du kunne for å gjøre dem greie, og de bare strittet i mot.

For å ta noen eksempler på hvorfor denne rasen er flott om man legger arbeid i det:

Hoppe mi har nesten alltid vært veldig sjefete og egenrådig, respektløs osv. Det tok meg 2-3 år før hun respekterte meg. Før så gikk hun der hun ville med meg, så ut til å mistrives, trødde meg ned, steilet mot meg og gudene vet hva mer. Men etter å ha lagt arbeid i henne, så ble hun en fantastisk allroundponni! Hun er fortsatt litt svingete i humøret, og ikke hver dag hun er så gira på arbeid. Men slik er vel alle hester? Som oftest er de glade og fornøyde, innimellom har de en dårlig dag.
Det jeg fant ut var problemet, var at jeg gjorde det ikke klart nok hvem som bestemte, og at hun ville ha noe igjen for å "tjene" meg. I tilegg trengte hun å bli brukt ofte, ikke stå en måneds tid og bli ridd en uke, og så en måned fri etter det. Hun kjedet seg rett og slett, og trengte en utfordring.

En annen hest var alltid sur å få inn fra beitet, beit og av og til sparket, skvetten på tur osv. Det hun trengte, var en rytter som var stø som et fjell, og ikke lot seg vippe av pinnen for noe.

En annen hest var sur og grinete. Den ble solgt fordi eieren ikke hadde tid lengre. Da hun kom til det andre stedet, la hun på seg (noe som var bra siden hun var veldig tynn på slutten), og så ut til å trives, og den nye eieren var storfornøyd!

N/L hester er hester som kjeder seg lett, og trenger å bli motivert og få en utfordring. De trives oftest best med en eier, og er glad i mye utegang. Også så kan de som mange sier her, være veldig egenrådige, må du selv være ganske sta for å takle dem.

Jeg tror N/L hester er hester for folk som liker en utfordring selv, og ikke gir opp. Dere burde virkelig tenke dere om og se hvor mange flotte N/L hester vi har fått ut av tålmodighet.

du sier jo i grunn akkurat det samme som meg. man må bruke 2-3 år på å få respekt fra en hest. helt på trynet! jeg hadde aldri hatt en hest som hadde overkjørt meg i 2-3år. da hadde han nok heller fått et skudd i panna.
men nå er jo smaken forskjellig. jeg liker å jobbe med hesten fra den dagen jeg begynner å ri den, og da mener jeg ikke å krangle med den. vil samarbeide fra dag en.
men men smak og behag ser jeg.

Mathilde
12-12-2006, 16:02

du sier jo i grunn akkurat det samme som meg. man må bruke 2-3 år på å få respekt fra en hest. helt på trynet! jeg hadde aldri hatt en hest som hadde overkjørt meg i 2-3år. da hadde han nok heller fått et skudd i panna.
men nå er jo smaken forskjellig. jeg liker å jobbe med hesten fra den dagen jeg begynner å ri den, og da mener jeg ikke å krangle med den. vil samarbeide fra dag en.
men men smak og behag ser jeg.

Mener du at du forlanger respekten bare sånn pang? Jeg synes det er utfordrene å gjøre seg fortjent til tillit å respekt. For tenk hva slags følelese du får når du har totalforandret hesten? Fra et respektløst esel til verdens greieste ponni?

Jeg synes hvertfall det er hvert å bruke 2-3 år på.

Silje og Tindra
12-12-2006, 16:20
2-3 år på å få respekt fra en hest? Hva gjør de i de 2-3 årene da? Lar den herse som den vil? o_O

Mandarinhest
12-12-2006, 16:25
2-3 år på å få respekt fra en hest? Hva gjør de i de 2-3 årene da? Lar den herse som den vil? o_OGodt spørsmål.
jeg hadde aldri brukt 2-3 år på å få respekt. Aldri i livet.
Da er det enten en stor feil med eier eller hest. Stor sjans for eiern kanskje..

Kurre
13-12-2006, 14:45
Fra respektløst esel til grei ponni...2-3 dager...ikke to tre år.
Da blir den Pizzafyll. (Sånn for å trekke det litt utpå her...eller den selges til en eller annen som ikke er glad i livet sitt)

Ina&Gydja
13-12-2006, 15:33
Hehe ;) Slik som jeg har oppfattet det, er nordlandhsester noen treige, treige og late dyr..På rideskolen jeg gikk på nå, hadde de 2 nordlandshester, og fy søren.. Satt nesten hele timen for å få den ene til å i hele tatt GÅ framover..Pisk nyttet ikke heller og da må det jo vere noe feil...;) Men begge hestene kom fra samme person da...;) Så det kan vere grunnen det også..;)

Islandshester i seg selv er veldig pene å se på og veldig gode å ri på, men dette her er veldig forskjellig fra hest til hest. Jeg har ridd en kraftig islandsvallak som var ganske god å ri på men han grisepasset bare..;) Også min da hun er så liten og lett på foten at det går ikke an ;) Og jeg har dessverre fått ett dårlig inntrykk når det gjelder nordlandshestene da..
For meg så virker det som om de er "fake" islandshest, men slik er det jo ikke;)

Mathilde
13-12-2006, 16:48
2-3 år var nok litt drøyt. MEN poenget mitt er, at har man en problemhest, så kan man regne med at det tar noen mnd, eller år. Hvis det tar noen dager, er det ikke noen problemhest.

Grunnen til at det tok så lang tid med meg, var fordi jeg "fikk" hesten da jeg var 10 år, og var nok ikke stor nok til å holde på med hesten alene. Men da jeg nærmet med 12-13 år, var jeg blitt såpass erfaren at jeg ikke tok imot mer kødd fra den hesten.

Men, jeg har aldri opplevt at en N/L hest har vært vrang hvis den er blitt behandlet og oppdratt rett i fra fødselen. Men jeg tror mange ser på N/L hesten som en billig hobbyhest, og tar den ikke seriøst nok. En isis derimot er veldig dyr, og bare folk som har holdt på med hest lenge, og tar det noenlunde seriøst skaffer seg en slik hest.

Shadowfax
13-12-2006, 19:26
Det er ikke akkurat så komplisert å få respekt hos en hest! hjelpes, mann.. å bruke så lang tid på det er jo helt på jordet.
Se hvordan hestene behandler hverandre... Blir jeg feks forsøkt trampa på eller dytta skal jeg love deg at jeg sier fra at det ikke er lov. Hesten skal ha respekt for deg, ellers kan det bli farlig..
*oppgitt jeg altså..., sorry...*
Har man en problemhest er det vel desto viktigere å sette seg i respekt, eller er jeg helt vill i tankegangen min nå?

Silje og Tindra
13-12-2006, 21:30
Isiser trenger ikke være "veldig dyr" - min kostet mindre enn en nordlandshest, det samme gjorde den jeg skal ha på helfôr - og det er en knall hest. Jeg er heller ikke spesielt flink og seriøs. Har isis fordi jeg elsker personlighetene, det faktum at de er litt mer hest og gangartene da, selvfølgelig.

kineram
14-12-2006, 05:14
[quote="Mathilde"]2-3 år var nok litt drøyt. MEN poenget mitt er, at har man en problemhest, så kan man regne med at det tar noen mnd, eller år. Hvis det tar noen dager, er det ikke noen problemhest.quote]

Men hvorfor må nordlandshestene være problemhester? Det er ikke ofte man finner sånne "problemhester" hos islandshest. Jeg mener respekten skal være der med en gang, men man blir jo likevel mer og mer kjent med hesten sin for hver dag som går og da vil man jo også samarbeide bedre.

Når jeg får meg unger og de evt skal få sin første hest er det viktig at jeg kan være trygg på at hesten er trygg selv om jenta er lita og kansje 8-9 år. Så det blir nok neppe noen nordlandshest, for de kan man jo ikke stole på før man selv blir stor og sterk.

Mathilde
14-12-2006, 10:59
[quote=Mathilde]2-3 år var nok litt drøyt. MEN poenget mitt er, at har man en problemhest, så kan man regne med at det tar noen mnd, eller år. Hvis det tar noen dager, er det ikke noen problemhest.quote]

Men hvorfor må nordlandshestene være problemhester? Det er ikke ofte man finner sånne "problemhester" hos islandshest. Jeg mener respekten skal være der med en gang, men man blir jo likevel mer og mer kjent med hesten sin for hver dag som går og da vil man jo også samarbeide bedre.

Når jeg får meg unger og de evt skal få sin første hest er det viktig at jeg kan være trygg på at hesten er trygg selv om jenta er lita og kansje 8-9 år. Så det blir nok neppe noen nordlandshest, for de kan man jo ikke stole på før man selv blir stor og sterk.

Jeg tror at mange N/L hester er problemhester, fordi de ofte blir kjøpt av useriøse kjøpere, som gjerne bare vil ha en hest å ri på i ny og ne, eller som de kjøper til barna sine. Jeg sier ikke at du er en useriøs kjøper, men det er godt mulig at de som har hatt hesten før deg, ikke har vært flinke nok til å sette hestene i respekt. N/L hester er veldig smarte, og når de først finner ut at de er sterkere enn deg, da har du et problem.

Hvis du finner en godt oppdratt N/L hest, kan hvem som helst ri den.

Mandarinhest
14-12-2006, 16:58
2-3 år var nok litt drøyt. MEN poenget mitt er, at har man en problemhest, så kan man regne med at det tar noen mnd, eller år. Hvis det tar noen dager, er det ikke noen problemhest.

Jeg tror at mange N/L hester er problemhester, fordi de ofte blir kjøpt av useriøse kjøpere, som gjerne bare vil ha en hest å ri på i ny og ne, eller som de kjøper til barna sine. Jeg sier ikke at du er en useriøs kjøper, men det er godt mulig at de som har hatt hesten før deg, ikke har vært flinke nok til å sette hestene i respekt. N/L hester er veldig smarte, og når de først finner ut at de er sterkere enn deg, da har du et problem.

Jeg tar gjerne imot folk som vil komme å ri en N/L hest. Har ridd henne inn selv og hvis noen sier at hesten der er frekk, synes jeg synd på de.
Og jeg er ikke så alt for seriøs!

Trenger man virkelig å være seriøs for å ha en oppdragen N/L hest. :???:

Mathilde, du skulle ha kommet å ridd Rosita vetdu! En yngre variant av Maxi.. :razz:

Shadowfax
14-12-2006, 16:59
Hvis du finner en godt oppdratt N/L hest, kan hvem som helst ri den.

Trodde det stort sett gjaldt de fleste hester jeg da, men..

JOHANNE
14-12-2006, 17:29
Hehe ;) Slik som jeg har oppfattet det, er nordlandhsester noen treige, treige og late dyr..På rideskolen jeg gikk på nå, hadde de 2 nordlandshester, og fy søren.. Satt nesten hele timen for å få den ene til å i hele tatt GÅ framover..Pisk nyttet ikke heller og da må det jo vere noe feil...;) Men begge hestene kom fra samme person da...;) Så det kan vere grunnen det også..;)

...

Da skal du få komme å ri min! Hun er veeeldig fremover, nesten for mye :razz: I fjord sommer red jeg litt sammen med min vennine og hennes tre isiser, og INGEN av dem kan måle seg i fart med min.

Men de fleste som jeg møter på stevner/kurs jetter vel heller at hun er en sportsponni/New Forrest da. Utenom på vinteren da er det tykk, tykk, ponnipels! :???:

Mandarinhest
14-12-2006, 18:12

...

Da skal du få komme å ri min! Hun er veeeldig fremover, nesten for mye :razz: I fjord sommer red jeg litt sammen med min vennine og hennes tre isiser, og INGEN av dem kan måle seg i fart med min.
Det er slik her også! FOR mye forrover. Nesten vanskelig å stoppe henne av og til pga. at hun er iverig, ikke for at hun er vrang og sta.

Aldri ridd en så bra hest som Rosita jeg. Og skjønner jo nesten ingenting når folk sier at de er trege, feite, ubrukelige og stygge.

JOHANNE
14-12-2006, 18:25

...

Det er slik her også! FOR mye forrover. Nesten vanskelig å stoppe henne av og til pga. at hun er iverig, ikke for at hun er vrang og sta.

Aldri ridd en så bra hest som Rosita jeg. Og skjønner jo nesten ingenting når folk sier at de er trege, feite, ubrukelige og stygge.

Det at folk kommer med utsagn om at "alle nordlandshester er treige og sure" synes jeg bare er et tegn på uvitenhet. Finnes MASSEVIS av fine, gode og snille nordlandshester der ute. Gi dem en sjangse til!

Viss hesten din er "dum og ikke vil godta lederskapet", så kan det vere at hesten er litt for smart for deg? Har de først sjønnt hvordan de kan ta rotta på deg, så lar de ikke sjangsen gå fra seg.

Men så klart, det finnes dårlige eksemplarer av en hver rase. Det er mye sammenheng mellom opplæring, behandling og miljø i forhold til hvordan hesten er!

Ikke alle nordlandshester passer til å vere barne/kosehester, se bare på min. Passet ikke som rideskolehest, men en kjempebra sprangponni/konkurranseponni. Hun er ganske smart og trenger å få utfordringer å tenke litt på.

Hanna&Brá
14-12-2006, 18:28
Nordlandshest eller islandshest er ikke hester man kjøper til en nybegynner eller et lite barn.
Hvorfor?
De er rett og slett litt for smarte.. De er fra naturens side flinke til å passe på seg selv, og oppdager de at den som liksom skal være deres "leder" er en uttrygg person, ja så tar de saken i egne høver og passer da også på seg selv, og gjør det som er best for dem. Det er da mange begynner å kalle dem ufyselige og frekke, disse små ulldottene våre.
De to nevnte raser, og noen andre raser i tillegg, er hester som trenger klare rammer for og ikke ta overtaket.
Jeg liker å sammenligne med hest på beite med strømgjerdet rundt. Den vet utmerket godt at strømgjerdet er der, innimellom prøver den seg kanskje, får seg en "karamell", skvetter litt, og beiter fredelig videre i den visshet om at den er innesperra, og at det er helt greit. Min hesteflokk bestående er n/l'er og islender vet også veldig fort når strømmen ikke er på.. Og særlig en av dem tar ikke et øre for å ta en tur på egen hånd da.
På samme måte som at de vet at strømmen er på trenger de å vite at den som bruker og håndterer dem "har strømmen på" og er klar på hvor grensa går. Det er veldig viktig i all håndtering av hest at det gjøres konsekvent. Hesten skal VITE hvor grensa går, den skal ikke få lov til en ting en dag og grisekjeft for det neste dag. Da får man en usikker hest. En usikker hest er en hest som ikke trives. Det er med andre ord på ingen måte snilt å la hesten få lov til noe en dag fordi den er så søøøøt eller andre dumme grunner. En usikker hest kan til slutt også bli en farlig hest, som kanskje både biter og sparker.
En hest med klare rammer er en harmonisk hest. Et barn med klare rammer er et harmonisk barn, enkelt og greit.

Greia med disse små hårballer er at de så raskt oppdager når "strømmen ikke er på" og rammene ikke er til stede, de utnytter det. De trives ikke sammen med et menneske som ikke setter klare grenser, de jobber ikke med glede for et menneske de ikke vet hvor de har. Ganske raskt vil de finne måter å unngå å arbeide med den de ikke liker å arbeide med. Det begynner i det små med små frekkheter, og kan raskt utvikle seg til å bli farlig.
Jeg tør påstå at våre små hårballer er ekstra gode på å finne ut når de har med en usikker leder å gjøre, som gjerne nybegynnere og barn er, og at de fortere vil utvikle seg til å bli små ufyselige udyr i forhold til sine brukere enn edlere hester. Har man først fått "ødelagt" en n/l eller islending skal det tid og tålmodighet til for å sette opp strømgjerdet igjen. Den gir ikke bare tilbake kontrollen sånn uten videre. Det må bygges ny tillitt, ja kanskje har den aldri opplevd så mye godt med mennesker? Disse hestene sier kanskje klarere i fra enn mange andre om dette..

Skal en nybegynner/lite barn ha en sånn type hest må det være en hest med god grunnoppdragelse, og det bør være en hestekyndig voksen som står for oppdragelse, og oppfrisking av oppdragelse, samt opplæring i hvordan håndtere hest, hvor går rammene osv. Da kan alle ha fine stunder med en sånn type hest.

Tross sine særheter synes jeg disse to hesterasene er fryktelig sjarmerende. Jeg har hatt mange fine stunder med ulike individer av begge raser og kan ikke tenke meg morsommere hester.

Mandarinhest
14-12-2006, 19:03
:be:

MariaR
16-12-2006, 11:50
Denne tråden begynner å virke som en "Rakke-ned-på-NL-hesten" trpd.. Ikke det som var meningen da jeg startet den, jeg lurte bare på om folk syns de ligner, UTSEENDEMESSIG.
Men det om at de er treige o.l., er jo det samme som fjordingen har "fått på seg" å være.. Finns alltid unntak, og om 1/4 er slik, er det så absolutt ikke alle!

kineram
16-12-2006, 18:09
ja sant. godt vi alle er forskjellige ellers hadde det bare vært en hesterase her i verden.

fin hest du har, er det atom vinter i den?

MariaR
16-12-2006, 18:56
fin hest du har, er det atom vinter i den?

Ikke Atom Vinter nei, men pappaen er Bork Rigel :-D :dusk:

Hanna&Brá
16-12-2006, 20:51
Jeg rakker ikke ned på nl hesten, eller islandshesten:-)
Digger dem begge! Men det er gøy å diskutere litt.

MariaR
16-12-2006, 21:06
Jeg rakker ikke ned på nl hesten, eller islandshesten:-)
Digger dem begge! Men det er gøy å diskutere litt.

Sier ikke noe om hvem som gjør det, folk skjønner det nok selv ;-) Men det jeg menta var at vell mange begynte å skrive "NLhesten er så treig, seig, ekkel, sur" o.s.v., mens islandshesten bare er fryd og gammen ;-) :smile:

Silje og Tindra
16-12-2006, 21:18
MariaR: Så har du de som mener at de som synes at N/L er det, er useriøse og ikke kan noe. ;-) Jeg synes ikke de er så mye bedre.

MariaR
16-12-2006, 21:59
MariaR: Så har du de som mener at de som synes at N/L er det, er useriøse og ikke kan noe. ;-) Jeg synes ikke de er så mye bedre.
Heelt riktig! Veit om flere islandshest eiere som ikke går under kategorien seriøs i det heletatt, men også noen nordlandshesteiere.. Men så har vi de som er seriøse også! Men det kommer litt an på hva man legger i ordet "Seriøs" også da.. Jeg mener ikke at man trenger å starte stevner/travløp e.l. for å være seriøs, men at man tar seg av hesten sin på en forsvarlig måte og gjør det man kan for at den skal ha det best mulig + litt kunnskaper om hest.. F.eks. at det ikke er bra å sprengri hesten to dager på rad for så å la den stå i litt over en måned, for så å sprengri den igjen osv.. Ei dame like ved her jeg bor som holdt på slik med sin 21 år gamle islandshest.. Ikke rart den gikk ivei til slutt.. :mad: :cry:

Silje og Tindra
16-12-2006, 22:16
Nå snakket jeg om de som har N/L som "sin" rase da. Noen av de ser jo ut til å mene at om man ikke får til en N/L så er man ikke seriøs eller flink nok ..

Useriøse eiere er det innenfor alle raser, men her reagerer jeg på at man blir stemplet som ukyndig dersom man har møtt eksemplarer av rasen man ikke liker. :-)

MariaR
16-12-2006, 22:36
Nå snakket jeg om de som har N/L som "sin" rase da. Noen av de ser jo ut til å mene at om man ikke får til en N/L så er man ikke seriøs eller flink nok ..

Useriøse eiere er det innenfor alle raser, men her reagerer jeg på at man blir stemplet som ukyndig dersom man har møtt eksemplarer av rasen man ikke liker. :-)

Aah :) Alle hester er jo individer, og det finns nok alltid noen "umulige" innen hver rase. Selv vært borti en døl *og jeg har så absolutt ikke noe imot den rasen, er faktisk min favoritt :roll: * Den var helt tullete, hverken bremser eller styring.. Hadde den vært den første dølen jeg hadde møtt, hadde jeg nok ikke hatt et slik inntrykk av rasen som det jeg har i dag.. Det jeg prøver å si er at man kan være uheldig å møte et par dårlige eksemplarer av en rase, vil ikke det si at alle er slik. Det finns sikkert 100 helt teite både islandshester og NL, men om det er 200 000 "gode" hester, så blir ikke den delen av "teite" hester stor nok til å si at f.eks. NL er en "dårlig" rase. Så man kan være uheldig å møte på både 3 og 20 "dårlige" hester, men da vil jeg si at du bare er uheldig.. :smile:

Dette var nå min mening om det hele, sikkert ikke alle som er enige, men det er bare å "skrike" ut.. :roll: ;-)

Karen
23-12-2006, 13:15
Klart de ligner, i hvertfall utseendemessig..
Kvalitetsmessig er det to forskjellige ting...

henger meg på denne!

JOHANNE
03-01-2007, 18:23
Utseendesmessig?

Ja, de ligner jo litt. De er jo tross alt i fjern slekt. Men ikke vanskelig å se forskjell på de.

Legger inn noen bilde for å illustrere utseendet.

ISLANDSHEST
http://i79.photobucket.com/albums/j156/bitte_lita/IMG_3059.jpg
http://i79.photobucket.com/albums/j156/bitte_lita/Sokka.jpg

NORDLANDSHEST
http://i79.photobucket.com/albums/j156/bitte_lita/Hode.jpg
http://i79.photobucket.com/albums/j156/bitte_lita/IMG_3114.jpg

Bruksegenskaper?

Ja, store forskjeller.