PDA

Se full versjon : Står hesten din alene eller sammen med andre?

Kaja
02-12-2006, 21:55
Jeg synes at alle hester burde slippe å stå alene i en paddock.
Det strider mot flokkinstiktet.
Har to hester nå, fjordhoppa har alltid gått sammen med andre, og går aldri alene. Blir veldig stressa om hun blir stående igjen alene i trøa.

Den andre, har stått alene etter det jeg har fått info om osv.
Tidligere spranghest. Hun har måttet stå alene i rundpaddocken i det siste, og det trives hun jo tydeligvis bedre med enn å stå sammen med andre, og det er trist..
Hun banket nettop en fullblods i trøa, så hunfikk kjøttsår all over.
Hun sparker nesten hull i veggen og klikker mentalt om andre hester står 20 meter unna når hun spiser. ALLTID på vakt for andre hester.

Dette er IKKE gøy! Å se en hest som har total mangel på sosial intelligens.

Hva mener dere om alene/sammen med andre hester?

Mari
02-12-2006, 21:56
Jeg vil også gjerne at hester jeg har står sammen med andre. Unntak kan gjøres for noen dager f.eks. på utstilling, reiser osv.

Gjest-
02-12-2006, 21:56
Hesten min står sammen med 3-5 andre hester + 3 kuer (og en liten som ble født for et par uker siden, så så søt) døgnet rundt! :)

Harneshaug
02-12-2006, 22:03
Mine 4 står sammen unntatt på sommeren. Når Lille Emma blir for tykk )-: tar jeg og setter henne på skrint beite sammen med Amber. Nå som jeg forer står alle sammen, men uansett står de 2 og 2 ...

Når jeg flytter nå skal jeg lage foringspaddoc. Runding i midten med gjerde rundt, grus med port, denne porten leder ut på beitet, slik kan jeg slippe de ut og inn av foringspaddoc i puljer og regulere hvor lenge de spiser.
Emma har nok med 1 tur inn der for dag, mens de andre trenger flere omganger. Da kan hun likevel ha selskap på beitet.
Det er så mildt enda og ikke noe sne så det er enda masse spennende å finne på markene selv om det ikke er så næringsrikt. Godt å fylle magen med i alle fall, for den som er suuuuuulten hele tiden ;-)

Liz
02-12-2006, 22:16
Synes ikke det å ha hester alene i paddock er så ille så lenge de kan se og være i nærheten av andre hester. Selvsagt er det foretrukket at de står sammen med minst en hest til, men jeg lar heller Sharmis stå alene i paddock enn at hun blir skadet.

Marte+Quicky
02-12-2006, 22:18
Min går alltid sammen med andre hester ute. For tiden går hu sammen med en kaldblods og en annen varmblods. Er litt kjipt når de to andre blir tatt inn for trening, da blir hu jo gående alene, men det er ikke så veldig ofte og dessuten går det hester på nabobeitene, er bare en smal grusvei som skiller dem.
Mener at hester alltid bør ha andre hester å gå sammen med, de er jo flokkdyr, og kan fort bli ensomme.

Funa
02-12-2006, 22:22
Her går alle på stallen ilag =)

Silje og Tindra
02-12-2006, 22:30
Tindra står med iallfall to andre hester. Snart blir det unghestflokk med mange andre småtasser og et par nøkterne voksne. :-)

Jossa
02-12-2006, 23:22
Alene,med belleg og kopper..

Marte+Quicky
02-12-2006, 23:29
Alene,med belleg og kopper.. Hvorfor det?

Sagitaria
03-12-2006, 00:10
Min hest står sammen med 3 andre 2årshingster (snart 3åringer, grøss!) og en "gammel" vallak på 5. (utekontakten! :lol:)

Ellers har vi 3 flokker til - en med hopper/vallaker, to forskjellige hingsteflokker til, og noen få asosiale "beist" (unnskyld fine hestene men det var dekkende) som må stå alene, (jo, liv ville gått tapt..) men alltid med et annet asosialt beist i synsvidde. hehe.

Ingen som går med beskyttere/kopper/belegg - men det trimmes ganske heftig i luftegårdene til tider.
Ser ofte svette fornøyde hester som koser seg sammen i lek. Slik det skal være :smile:

Hvis noen prøver å si nå- at det er unormalt og at hestene har det vondt ved å bevege seg sammen i flokk i lek, da gir jeg opp.

ellbell
03-12-2006, 00:18
Mine hester står i flokk og er sterk motstander av noe annet. Hester er flokkdyr - basta.
Jeg skjønner argumentene når det er dyre konkurransehester, men er fremdeles ikke enig...Når det er snakk om hobbykonkurransehester mener jeg bestemt at de burde få gå sammen. Ikkeno er mer nitrist en enslige ridehester i flate, små paddocker...Sorry ass...
Skjønner forsåvidt også at det ikke er lett å ha to hester sammen på en liten paddock ergo burde ikke hestene gå i små paddocker...

Hester har behov for nærhet og sosial omgang med andre hester - de blir hyggeligere å ha med å gjøre...Dette vil jeg si gjelder de aller aller fleste, selvom noen må bruke litt tid til å lære å snakke tydelig hest.

Et klart eksempel på dette var hingstene våre på Langedrag.
Vi hadde en fjordhingst - Merkur på 6 år og en shettishingst på ca 10 - Chicko. Chicko gikk stort sett sammen med shettishopper hele sommeren og med litt med shettisvalakkene på vinteren, men han var til tider veldig voldsom...(Merk: dette er en premiert avlshingst). Merkur sto alene rett og slett fordi han var så voldomt agressiv mot andre hester - hopper, føll, vallakker - de skulle bankes blå!
Vi syntes dog det var tragisk at gutta skulle stå alene på hver sin plass så vi puttet dem sammen. Ingen god kombiansjon vil du si, men de kom godt ut av det etterhvert. Visst sloss de så busta føyk de første timene så roet de seg begge, opprettet et tydelig rangsystem og vips var begge ti ganger roligere, mere avslappet og lettere å håndtere.
Hingster er selvfølgelig en litt iffy sak, men det går og jeg mener man burde strekke seg langt for å få det til! Ingen hingster har vel godt av å bare få gå med andre hester når de skal bedekke heller...

Om man er avhengig av å ha hesten på ridesenter/stall med paddocker synes jeg man burde spandere sommerbeite med hestevenner og masse plass til våre dyrebare venner! At hestene beveger seg styrker bein og rygg og holder dem igang hele dagen.
Dette gjelder dressurhester såvel som islandshester etc. De er ikke skapt for å stå på boks 20 t i døgnet og i en liten paddock 2 t...De er vandrere.

Therese
03-12-2006, 00:27
Jeg synes heller ikke det å ha en hest alene i paddock/beite i nærheten av andre hester er så ille. Hester helt alene synes jeg er.. øhm.. liker det ikke.

Akkurat nå står Eikdokka alene i paddock rett ved siden av hun andre fordi hun er så fæl å plage Vårgò. Paddocken er for liten i mine øyne å da er det ikke stor nok plass for Vårgò å få fred. Men de får stå sammen noen timer hver dag for å få være litt "sosial". På beite om sommeren går de sammen og noen ganger er det flere hester sammen med dem.

Neste sommer blir det større paddock!

Mandarinhest
03-12-2006, 03:18
Min hest stod faktisk helt uten annet selskap enn kuer i nesten ett år.. Trivdes? Ja. Hun var mye blidere og gladere da, en nå som hun går sammen ei annen hoppe.

Ragnhild
03-12-2006, 04:14
Janko står med tre hopper, så han står sammen med noen :)

Harneshaug
03-12-2006, 04:16
He he... han og Ulskaug er konger i hver sitt harem! (-:

Torhild
03-12-2006, 12:22
Min hest går også alltid sammen med noen. Noen dager tar jeg med den som beite-kompis, andre dager tar jeg med den...

Shadowfax
03-12-2006, 14:13
Selvsagt går de sammen med andre. For øyeblikket er de 8, deriblandt 2 hingster. Går kjempefint :-D

Nei, alene skal de aldri behøve å være..

absinthe
03-12-2006, 20:21
nei, de står ikke alene... er 7 stk, og alle sammen står på samme beitet :) funker veldig fint det!

Birre
04-12-2006, 16:28
At hester er sosiale dyr er det vel ingen tvil om, men akkurat som oss mennesker så går hester bedre sammen men enkelte enn andre, det er vel snakk om kjemi i hesteverdenen også.

Så fremt hesten kan stå sammen med andre så synes jeg de skal få lov til det, men desverre så har man jo sosiale avvikere som bør stå alene for ikke å skade seg selv og andre. Forholdene må tilrettelegges for den enkelte.

Vickie er skeptisk til hvem hun vil å nærme innpå seg, og til nå er det kun èn hest hun slipper såpass nærme at de kan stå inntil og være sosiale. Ellers så holder hun seg på betryggende avstand for seg selv. trist å se, men det er sånn hun er og da må det bli slik. Men hun trives best ute sammen med de andre ;-)

ellbell
04-12-2006, 19:09
Hesten min er også en sånn "vik-fra-meg" hest. Hun stoler hverken på mennesker eller hester før hun kjenner dem godt og holder seg alltid i bakgrunnen på avstand, vandrende rundt for seg sjøl mens resten koser og leker.

Men når hun fikk føll og vi tok henne ut av flokken for en ukes tid pga at ei av hoppene var for pågående for minsten ble hun superdeppa og irritert og skikkelig snurt på Line som hadde tatt henne ut...Line brukte flere uker på å gjenopprette det forholdet :shock: snål hest :roll:
Uansett trives hun ikke alene utenfor flokken, selv ikke med minstemann som selskap.

ZK
04-12-2006, 19:41
står sammen med 4 andre hopper..

Gro Mette
04-12-2006, 20:07
Jeg har 4 hester, to voksne vallaker og to unghingster. Hingstene går sammen på utegang og Vallakene går sammen ute og har gitter mellom boksene så de ser hverandre. Ville aldri hatt en hest stående alene.

lukka, solfari og greta
20-01-2007, 20:50
Hestene mine står i flokk.. jeg syntes dette er mest riktig da de trossalt er flokkdyr!

Liv&Lilja
20-01-2007, 21:43
Lilja står sammen med 11 andre...Dessverre er hun litt for høyt i rang...Dette gjør at hun står alt for ofte ved matfatet... :???: :lol:

Sara&Korak
20-01-2007, 22:22
Korak står sammen med 3 isiser, en valakk og 2 hopper, mor og barn.. ;-)

Kristine I.L.H
22-01-2007, 20:16
Mine står med ca 20 andre nå, trives kjempebra i flokk!

Ingvild
22-01-2007, 20:32
Før sto Lassi saman med 2 andre hopper og ein vallak (Ragnhild sin Janko), men no har vi omregulert litt så Janko og Lassi står ilag berre dei to.

Astrid og Chiquita
22-01-2007, 22:08
Min hest står sammen med 5 andre. Hun har stått på gård med bare kyr før hun kom til meg, og er i dag veldig avhengig av andre hester. Jeg ser at om hun trives veldig godt i flokken, foretrekker hun den framfor meg. Naturlig nok! Om hun er alene eller ikke trives i flokken, søker hun seg mer til meg.

Anita&Svarten
22-01-2007, 22:17
Har hestene mine hjemme.. så de står sammen 2 stk. Men på sommeren har vi 4 beitehester her, så da får de selskap av de og:)

IngvildK
24-01-2007, 17:10
Hera går sammen med ti andre hester, men den ene er skadet nå, så den hesten går på beite ved siden av sammen med tre shettiser. De seks unghestene står på et beite, og avlshingsten står alene (men på et beite like ved de andre. Beitene former liksom en L). ;-)

stallflua
24-01-2007, 19:42
Har to hester på stall nå. 3 års hoppa mi, og en 11 års valakk. De står ute i hver sin paddock, men kan stikke hodene over til hverandre å klø. Dette fordi valakken er skodd med brodder, hoppa er uten sko. Hoppa skal ta alle hester i mils omkrets, og helst skal de legges flate før hun gir seg. Valakken skal bestemme over foret, noe som hoppa ikke skal akseptere. Dette kan da utarte seg til noe som kan være direkte farlig for hoppa, da valakken sparker etter henne som bare F..... Så, mens broddene er på må de nok tåle å se på hverandre over gjerdet...

Karoline og gutta
24-01-2007, 20:20
Har to hester så de har selskap av hverandre,og kaldblodshoppa til venninna mi=)

Svalgårds Cheri
26-01-2007, 14:54
Min hest står sammen med alle de andre i stallen, på beite. Pleier være rundt 10 hester. All slags forskjellige. Hester, ponnier, varmblods, kaldblods osv. Cheri er ledern i flokken;)

De har det flott sammen :roll:

Jeg liker heller ikke når hester må stå en og en i paddock:s

Madelen
26-01-2007, 15:05
hesten jeg er fôrrytter for står sammen med 2 andre. Hvor den ene blir ridd og den andre ikke.

Astrid
26-01-2007, 16:34
Hestene på stallen vår går sammen 2 og 3, eller alene hvis de er skadet.. (den ene hesten står alltid alene, for hun "tror" hun er sjef og går derfor ikke sammen med noen av de andre hestene, og dessuten må hun ha spesial innhegning for å ikke stikke av).. Men de står jo ved siden av hverandre, så de har alltid selskap da..
Hesten min står kun sammen med 2 faste (eller en av de) hester.. Jeg orker rett og slett ikke tanken på skader og sår, for hvis det skjer noe er det ALLTID han det går utover.. Heller ha en hest som er litt usosial enn med en med avsparka fot liksom.. Jeg fikk nesten ikke ridd noe forrige vinter pga sårinfeksjoner, og stadig nye spark..
Senest i forrige uke fikk jeg dyrlege regning på 1600 kr fordi den hesten som ikke går sammen med de andre stakk inn til han og banket han... Utrolig kjipt å få sanne uforutsette regninger som verken jeg eller hesten min har skyld i...
Hesten min tåler forresten ikke å være alene, så han har alltid selskap ;)

Mini
10-02-2007, 01:19
Så lenger me er heime, så står våre tre fjordinger ute sammen!

Sabina & Pedro
15-02-2007, 01:06
Står med andre hester - hver dag
Pedro + ên til om gangen, eller 2 andre - 3 tilsammen. Ute med 5 - 7 hester i løpet av døgnet, ikke alltid han er ute med de samme, men ofte vertfall.

Ingeborg
15-02-2007, 01:29
Generalen går aleine foreløpig.. Tenkte prøve å sette ham sammen med mora nå når han er blitt vallak..

Ellers går avlshoppene ilag..

Natalie_s
15-02-2007, 09:50
Holter står sammen med to kompiser, hun liker seg ikke alene. Tora står sammen med en hel drøss andre hester (aldri talt dem;)).

Kaja
15-02-2007, 12:52
Tora er en av de som ofte har pressa seg ut av porten når vi henter skolehester. Rampehesten din! ;)

Karoline «3 Silver
16-02-2007, 14:51
Sammen med andre:D hva skal hester gjøre uten hverandre? De er jo flokkdyr:D

LinnMerethe
16-02-2007, 20:06
Akkurat nå står Laban og Topper i hver sin paddock.Jeg har prøvd å ha de sammen men dem blir så grådig volsomme.Blir bekymra jeg da,det virker som dem aldri blir ferdig med å "kjempe".Tenkte jeg skulle bite tennene sammen og sette de sammen da jeg får av broddene på Laban.

Monica S
16-02-2007, 21:50
Hesten min står alene til vanlig (med hester på begge sider).
Men nå skal han stå sammen med en vallak til vinterferien.

han står alene til vanlig pga at dem hestene jeg kunne tenkt meg å sette han sammmen med står allerede sammen med noen andr:
Vi har ganske små padocker, så vi har ikke flere enn 2 og sammen.
Utenom en litt større padock der det står 3 isiser. Og beitet til skolehestene.)

Men når snøen/isen forsvinner og jeg får av vinterskoene skal jeg nok prøve finne noen han kan stå med..

Frekja
17-02-2007, 20:17
Min står sammen med 10 andre islandshester i alle aldre, de storkoser seg og leiker hele dagen:)

Annette
17-02-2007, 20:21
Står aldri ute eller sammen med andre hester...
Pga. vi har for små paddocker, og at han biter og sparker andre hester... og han bare løper og løper ute..

LivK
17-02-2007, 20:34
Kappi står sammen med 2 andre isiser og en vanlig sprangponni :) Han klarer ikke være alene, hverken gå tur alene (da må i så fall mamma, en venninne eller en annen gå før han ;p), i stallen bare vrinsker han etter de andre, og jordet - nei.

Wilisia
17-02-2007, 20:35
Tone er flink til det når hun slipper ut hestene. At alle har noen å stå med=) Så Roxanne gjør det hele tiden. Har stått sammen med Lukas, Brino og Lotta. Roxanne er sjefen. Er så gøy å se henne sjefe med store varmblodsen. Men Roxanne er mest glad i seg selv hun.

henny-penny
17-02-2007, 21:38
hestene mine står sammen. men av og til hender det de må stå aleine ute eller inne. men det er jo som regel bare for et par timer.
men om hestene ikke hadde passa sammen tror jeg de heller hadde stått aleine.
men syns at alle hester burde få selskap av en annen hest. det må bare være den rette hesten de står sammen med da!

Seniora
17-02-2007, 22:28
Flokkdyr som (også) de jo er...! :)

Kaja
18-02-2007, 14:43
Står aldri ute eller sammen med andre hester...
Pga. vi har for små paddocker, og at han biter og sparker andre hester... og han bare løper og løper ute..

Mener du at han ikke står ute i det hele tatt?

Bitten&Betty
18-02-2007, 15:12
Har aldri hestene alene. Med mindre en er skada og ikke bør "herje" for mye. Har delt dem opp i flokker som trives godt i sammen.

Merete
18-02-2007, 22:45
Mine tre står sammen ute, nå sammen med en hest til. De har stort beite/uteområde på ca 10 mål, som kan deles i to, og deler av det er litt skog. Helt supert for dem :D

Wilisia
19-02-2007, 21:28
I dag sto Roxanne ute med Silke og Renko. To friesere. Roxanne jager rundt på Silke vettu xD Men Renko setter henne litt på plass. Men Roxanne fortsetter å jage på Silke. Fine hun Roxanne! Haha xD Komisk å se på!

Annette
19-02-2007, 23:11
Mener du at han ikke står ute i det hele tatt?

Litt sånn av og til... har vært mye halt, og er gal ute.. sparker igjerdene, og har blitt halt av det ogsånt.. men har begynt smått igjen nå,.. hvis han slutter nå, skal han være masse ute!

Chocolate
20-02-2007, 09:04
Rosita og Vilja er no i lag;) passer bra i sammen de. men vis det går greit at hesten står alene å kanskje er ensom, så !? bare kjør på..

Astrid og Chiquita
20-02-2007, 13:05
Min står på et stort område med 6 andre.

Josephine
20-02-2007, 13:30
Min står i paddock alene men har mange andre hester rundt seg.. Når jeg hadde to hester stod de sammen. Jeg vil ikke min hest skal skade andre sine eller de skal herje og skade seg...
Hun er blid og fornøyd,tror hun trives med det...

Natalie_s
20-02-2007, 23:01
Tora er en av de som ofte har pressa seg ut av porten når vi henter skolehester. Rampehesten din! ;)

Tihi, Tora vil leke skolehest:D

Andrea
21-02-2007, 19:45
Min står alene, uheldigvis.. Ikke rart hun opfører seg mer som enn en hund enn en hest.. "/

Anett&selina
23-02-2007, 14:07
jeg har alltid hatt hestene mine sammen..synes det er så trist å se dem stå der å henge med hode når de står alene:(

Aina
17-04-2007, 02:27
Min er i en flokk på 5

Kaja
17-04-2007, 11:08
Nå står Meeg sammen med resten av hestene igjen. :)
Er bra i beina og derfor i bedre humør.
Men likevel ikke kompis med hestene generelt, og det er dumt.

Drue
17-04-2007, 12:20
Har alt i fra 6-10 hester sammen. Varierer etter hvor mange dyr jeg har. Nå har jeg 7.

Maren<3
17-04-2007, 12:52
Pataire står sammen en kompis, mens to andre står med kun en strømtråd i mellom seg, grunnen til at de tre 4 ikke står sammen, er at Pataire blir skikkelig banket bokstavelig alt! (Unnskyldningen for at han ikke skal bli banket er jo at han er en dyr konkurransehest...)
Men han koser seg kjempe masse sammen med Aaden:)
Til sommeren skal alle 6 hestene stå sammen på stort beite:)

Nina
17-04-2007, 17:37
Isisen min st&#229;r p&#229; utegang, s&#229; han har alltid selskap!Han har et ekstremt flokkinstinkt og hater &#229; v&#230;re alene, s&#229; var godt &#229; f&#229; han p&#229; utegang. Ponnisen min st&#229;r n&#229; sammen med en ridehest, og han kan absolutt ikek st&#229; alene. Blir bare kranglete og teit..Er av den oppfatning at de aller fleste hester (det finnes f&#229; unntak) har det best i selskap med likesinnede..:)

Filizity
17-04-2007, 23:44
mine står alene på vinteren. havnene er ikke store nok til at flere kan stå sammen dessverre... men utover våren, sommeren, høsten så står de sammen på beitene=) skulle ønske vi hadde gode nok havner til at de kunne gått sammen hele tiden men... er kunn noen som går sammen.

Miraz
17-04-2007, 23:49
Har hoppa mi p&#229; en stall, der har hun selskap av en shettis, og hingsten min p&#229; en annen stall, til han har eg l&#229;nt meg en ponnis i vinter, slik at han har selskap, n&#229;r han er kastrert og gresset kommer, skal alle 4 kose seg p&#229; beitet ilag..Syns alle hester b&#248;r (s&#229; langt det er mulig) f&#229; g&#229; med andre hester..

Filizity
18-04-2007, 09:55
ja de burde det. gleder meg til v&#229;re kan g&#229; p&#229; beitene n&#229;.

Anett&selina
19-04-2007, 19:24
jeg har 2 hester å de står sammen:):):) helt enig med at det strider mot flokkinstinktet å stå alene...Best med to eller flere...

Sabina & Pedro
19-04-2007, 19:28
Min står alltid med andre hester. Synes det er feil å ha hest stående alene, uansett om det er hest like ved siden av, men noen situasjoner er forstålige.

Anne&gneistene
20-04-2007, 11:26
niks, Spot pleide å stå alene, men det var KUN for en periode, så vi kjøpte just en shetlandshoppe til han slik at han slipper å stå alene mer.

Gina står heller ikke alene.

Spot trives absolutt ikke alene, jeg hadde så dårlig samvittighet hver gang jeg så han tutle rundt i paddocken alene at dere aner ikke...

Lever for det at hester er flokkdyr.. De burde ikke stå alene..

Rikke
20-04-2007, 12:41
Hesten min står sammen med en til hoppe, og jeg får også skikkelig dårlig samvittighet når hun blir stående alene, for hun blir så stressa.