PDA

Se full versjon : Erfaringer med Champion Diett?

Sagitaria
29-11-2006, 00:13
Noen som har prøvd?

(og nei, det er ikke min toåring som skal sultes :razz: han koser seg med oppdrett og bygg han.)

anettex
29-11-2006, 00:46
Produseres det lengre?
På FK her fikk de ikke solgt noe, fikk høre at det var likt i store deler av landet, og at det skulle ut av produksjon.

Sjekka det opp i forbindelse med at jeg så etter kraftfor til min ponni som har vært forfangen.
Men som en del av de andre forene til FK, var også dette basert på havre/ havreskall og bygg.
Altså mye stivelse, ergo ikke noe for en forfangen ponni.
Heller ikke for tykk hest vil jeg tro, da den trenger mye fiberi stede for stivelse.

Bruker noe av foret til FK, så jeg er på ingen måte imot foret deres.
Men akkurat diett synes jeg ikke var helt det jeg hadde forventa meg av et for til hester med overvekt...

Anniken B
29-11-2006, 00:56
For å være helt ærlig skjønner jeg ikke helt poenget med diett.. Hvis hesten er feit eller er i faresonen for å bli forfangen: hvorfor i allverden skal man gi kraftfor i det hele tatt da? Det er vel det mange hesteeiere har funnet ut også, og dermed går ikke salget så bra. I og for seg bra at FK går inn for å lage for med mindre stivelse, selv om jeg mener det er like greit å unngå stivelse rett og slett ved å ikke gi så mye kraftfor, det må da være mye lettere? Dessuten hadde vel ikke diett så innmari mye lavere stivelsesinnhold enn annet kraftfor heller såvidt jeg husker.

Hvis hesten din er overvektig, kutt ned på eller dropp helt kraftforet og gi grovfor istedet. Hvis hesten skal ha noe å bare få i krybba når de andre får mat eller for å spise vitaminer, bruk betfor eller lucerne.

~Anniken

anettex
29-11-2006, 11:17
Var det jeg kom fram til, null kraftfor, kun høy og vitaminer.
Samt friske gulerøtter til hvert stell.
Så han får noe i krybba si, på lik linje med vår andre hest.

Om jeg skulle få behov for å gi han noe ekstra, ville nok valget falt på betfiber.
Selv om betfiber vel går under grovfor og ikke kraftfor.

Anniken B
29-11-2006, 14:01
Lisa, hvor overvektig er hesten? Hvor hardt trenes den, og hva slags kvalitet er det på grovforet du bruker?

Det er noe som henger hardt i dette at "hesten må jo ha kraftfor", men i svært mange tilfeller trenger de faktisk ikke det. Hvis du vil gi for med 20% stivelse, hvorfor ikke da bare trappe ned på det kraftforet han får fra før så han får mindre? Har du grovfor av god kvalitet og hesten ikke går i spesielt hard trening greier den seg nok fint på det, tro det eller ei. ;-)

Edit for å legge til at å slanke en hest er ikke noe hokuspokus uansett hva slags hest man har. Man må enten redusere kaloriinntaket, øke treninga eller en kombinasjon av disse to, akkurat på samme måte som når folk skal slanke seg. Å si at en feit hest må ha kraftfor er som å si at en feit person må ha sjokolade for å sette det litt på spissen.

~Anniken

Sagitaria
01-12-2006, 12:06
Anser emnet som avsluttet siden det ikke er noen som faktisk har prøvd fòret.

Og nå var jeg ikke sur/arrogant- men jeg søkte erfaring fra noen som har prøvd! :smile: Vet om mange måter å slanke hest på, men greit å prøve noe nytt engang i blant....