PDA

Se full versjon : Hest på utegang uten dekken + nyreproblemer.

Frøken
03-12-2009, 12:57
Jeg har hestene mine på utegang, og jeg syns det fungerer helt supert. Åringen har fått masse tykk pels, og trives kjempe godt ser det ut for. Gamla har alltid vært bokshest, så hun har selvfølgelig dekken, men ser ut til å trives hun også.

Jeg har en nabo som er blitt innmari fascinert av hestene mine, særlig denne åringen. Han har overhode ikke peiling på hest, men er innom stort sett hver eneste dag for å gi gulrøtter... Det er i grunn hyggelig det, hadde det vært med det.

Men han bekymrer seg noe fryktelig for at åringen ikke har på dekken. Han ringte sent på kveldstid her om dagen når gradestokken hadde synket med 10 grader, og fortalte at nå MÅTTE den få på dekken, ellers får den nyreproblemer. Jeg har forklart han gang på gang at nei - de har tykk pels, og de er veldig flinke til å regulere temperaturen selv. Men til ingen nytte.

Er det noen som har tips til hva jeg kan gjøre? Overse han er jo selvfølgelig en mulighet, men jeg vil gjerne at han skal forstå det, og ikke tro at hestene mine lider hos meg. Og mine ord er tydeligvis ikke nok.

SaraHusom
03-12-2009, 13:14
Det er kjipt med folk som tror man er dyremishandler fordi hesten ikke har dekken på seg ute.. Såklart, noen trenger det jo, men de kaldblodige rasene (og mange av de varmblodige) tåler det jo supert!

Jeg hadde ikke gitt meg i min sak der altså. Har selv en hest som går uten dekken, bortsett fra hvis hun er svett eller det høljer ned ute.
Han får bare si hva han vil, men det er jo din hest og du som bestemmer om den skal ha dekken eller ikke. Har den tykk pels, så er jo saken klar! :)

KathrineK
03-12-2009, 13:21
Ta han med på Hauger, vis han utegangsåringene til Cec (eller om de er toåringer nå) og si at om din ene hest bør ha dekken så jeg det jaggu meg ganske mange andre hester som bør få på dekken også. Så ler du av han og går. Da innser han nok at det er ganske så normalt med åringer uten dekken.

MonaB
03-12-2009, 13:33
jeg har aldri hørt om at noen putter dekken på åringen sin på utegang vertfall:p Kan forstå det om den står i en minipaddock og det er et skikkelig drittvær ute, men det kan ikke sammenlignes med utegang!

tuuuva
03-12-2009, 13:51
Finn en god artikkel om hestepels og hvordan den fungerer, vis han den og forklar litt rundt det. Så kanskje det går seg til. Faktastoff er alltid godt for å overbevise noen :p

Johanne S.
03-12-2009, 14:46
Oi, bra han ikke er min nabo siden jeg har både en åring og et føll på 5 mnd ute uten dekken :D (på utegang).Her kan det godt bli under -20 grader, til nå i vinter har vi hatt ca -10 på det laveste.

Nusse
03-12-2009, 16:35
Du kan servere vedkommende kalde fakta og spørre om han kan forklare hvorfor nyrene skulle bli skadet. Nyrene ligger beviselig inni hesten, og skulle kulda ta knekken på nyrene har nok hesten måtte fått en så lav kroppstemperatur at den er død uansett. Nyretrøbbel på hest er sjelden, legger ved en link, hvor kulde ikke er ansett å være en faktor for nyresvikt:

Nhttp://www.equisearch.com/horses_care/health/anatomy/eqkidneys31003

EliFi
03-12-2009, 17:09
Kanskje han tenker på at hvis hestene blir kalde, drikker de mindre av (kaldt) vann, og at dette på sikt kan gi nyreproblemer? Men da skulle han i såfall kanskje vært mer opptatt av de kan få kolikk, dersom det er i den sammenheng han tenker?! Jeg tror ærlig talt ikke jeg hadde orket å bry meg jeg, dersom han ikke ville hørt på første vennlige forklaring :)

LisaFi
03-12-2009, 21:20
Kulde og det å føle seg kald (om så er tilfelle da.. er jo veldig individuellt hva de opplever som kaldt), kan skade nyreprosessene i kroppen i alle fall, det har jeg også lært.

T.B.
04-12-2009, 01:35
Hmm - hvis denne naboen kommer forbi en dag det snør (som det gjør her nå), og folungen har snø på ryggen, så kan du forklare at det er fordi pelsen isolerer så godt at kulden ikke kommer inn til huden - derfor smelter ikke snøen.
Det er IKKE fordi hesten har en kropptemperatur på 0 grader.....

irenee
04-12-2009, 10:59
Så lenge hesten har pels nok til å holde seg varm skjønner jeg ikke hvorfor han naboen din bryr seg... Er ganske vanlig at unghester står uten dekken.
Har mi merr uten dekken, hun har hatt på dekken to ganger i vinter til nå. De har såpass med pels at de ordner stort sett biffen selv.

Lykke til med overbevisningen:)

Ajax
04-12-2009, 20:23
det med utegang er vanskelig å svelge for mange, en av lærerne mine på Tomb hadde sauer som gikk på utegang med fri tilgang til å gå ut og inn av det tradisjonelle sauefjøset, og valgte vinteren igjennom å være mye ute. Da anmeldte naboen hans ham til dyrevernet fordi han ikke holdt sauene inne...
Har fått noen kommentarer om dekkenbruk her jeg også, at jeg har dekken på dem i varmegrader, (regnvær og gjørme) men ikke i kuldegrader er vanskelig for mange å forstå...

tuuuva
04-12-2009, 20:59
Hmm - hvis denne naboen kommer forbi en dag det snør (som det gjør her nå), og folungen har snø på ryggen, så kan du forklare at det er fordi pelsen isolerer så godt at kulden ikke kommer inn til huden - derfor smelter ikke snøen.
Det er IKKE fordi hesten har en kropptemperatur på 0 grader.....

Og få han til å kjenne helt inn til huden der hesten er tør og varm, så får han jo kjenne det selv :)

StineJ
05-12-2009, 11:09
hvis han er lege, sammenlikner han sikkert med mennesker. det er jo i og for seg ganske teit, for hester har en veldig funksjonell pels, i motsetning til oss. når man ikke ødelegger den med barbering og vasking og slikt, klarer de aller fleste hester seg fint uten dekken (ellers hadde vel strengt tatt hesterasen dødd ut for noen tusen år siden?). dessuten kan man SE når hesten fryser. er den glad og fornøyd og løper rundt og koser seg, så er den ikke kald. står den i et hjørne og sjelver, da er det kanskje på tide med et dekken....
hester som har fri tilgang på grovfor blir dessuten hele tiden varmet opp innenfra gjennom prosessene som foregår i fordøyelsen.
man må også ta i betrakning at hesten er mye større enn oss. de har mye mindre overflate per kg kroppsvekt, og det er jo gjennom overflaten varmen går ut, derfor har hestene mye mindre varmetap enn oss.

forklar det på en ordentlig måte til han, og hvis han fortsatt maser, så bli litt sint, så kanskje han skjønner at du ikke er interessert i hans mening om den saken. så får heller hestene dine klare seg uten gulrøttene hans. ;)

her er forresten noe veterinær Hiltrud Strasser har skrevet om det. hun har peil. (forøvrig stjålet fra denne bloggen: http://www.hest.no/blogg/?bid=2084&blid=156092)

Strasser: Hos hesten består hudens “termostat” av fire hoveddeler.
a) Huden, som gjennom sin relative tykkelse virker som et isolerende lag. b) Hårlaget, som skiftes to ganger i året og er tilpasset sesongens basistemperatur. I tillegg kan hesten ved hjelp av små muskelfibrer festet til hårrøttene, reise opp, senke eller snu hårene i forskjellige retninger i hele eller deler av pelsen. På det viset endrer pelsen isoleringsevnen og varierer luftinnstrømmingen på hudoverflaten. Disse muskelfibrene må, som alle andre muskler, “mosjoneres” regelmessig for å kunne fungere som de skal. C) Arteriene i selve huden kan ved hjelp av muskelkraft trekke seg sammen eller utvide seg etter behov. Sammensnevring hindrer tap av kroppsvarme ettersom det reduserer mengden blod som blir transportert til den kalde hudoverflaten. Utvidelse tillater større mengder blod (fra muskelarbeid), å strømme i hudoverflaten for å bli nedkjølt og som deretter returneres til det indre av kroppen, hvor det blir brukt for å holde konstant kroppsvarme. d) Svettekjertlene starter sitt arbeid når luften alene ikke er nok for å kjøle ned blodet. Gjennom fordampning av svette oppstår ytterligere nedkjøling av huden og dermed blodårene som kan kvitte seg med sin overskuddsvarme. På det viset kan kroppsvarmen holdes konstant endatil når hestens muskler arbeider under varme klimaforhold. Hesten slutter å svette umiddelbart når den indre kroppsvarmen er korrekt. Den bør deretter tørke opp forholdsvis raskt for at ikke fortsatt fordamping skal senke kroppsvarmen under normalen (en tilstand som lett kan føre til at hesten blir forkjølet). For å unngå sIik underkjøling og lette en rask opptørking, vil en ofte kunne observere at en svett hest normalt vil søke et luftig sted,(hvis mulig i vind), og at den vender hårene i alle retninger. Dette viser seg som det spesielle mønsteret man kan se pelsen legger seg i, når hesten er gjennomsvett.

Husk at også svettekjertlene funksjonerer gjennom muskelarbeid.
Skjelving eller bevegelse kan utgjøre en annen måte å regulere kroppsvarmen på. Ikke en funksjon i huden, men igjen betinget av muskelarbeid. I sitt naturlige miljø, er det uvanlig at en hests kroppsvarme blir for lay. (Forkjølelse er et ukjent fenomen blant yule hester). Dette fordi hud og hår isolerer så effektivt. Dersom hesten blir nedkjølt kan den enten bevege seg, eller om den er lat eller sliten, bare stå der å skjelve, og det vil gi den samme varmeproduksjonen. Hesten har i naturen svært sjelden vanskeligheter med kulde. Den er omlag 20 ganger mindre følsom for kulde enn et menneske. Hestens problem er alltid å kvitte seg med den varmen som blir produsert gjennom det at den er i stadig bevegelse.
I vanlig oppstalling : Lufttemperaturen skifter plutselig.
Vanlig oppstalling og den vanlige praksisen med dekkenbruk og klipping, forårsaker en total rasering av hestens naturlige varmeregulerende mekanismer på mange måter. Noe som bevises av det at det faktisk finnes, og frekvensen av, “forkjølelser”, hos domestiserte og konvensjonelt oppstallete hester. For å få en mer helhetlig forståelse, la oss se nærmere på hvordan hestens naturlige varmeregulering påvirkes av var “omsorg”. Tre av de fire reguleringsmekanismene drives av muskulær aktivitet Hovedbetingelsen for at disse tre (hår, arterier og svettekjertler) skal virke optimalt er trening, som med alle muskler. Hester som holdes innelukket i staller eller i boks i større bygninger, lever i et miljø hvor temperaturen blir holdt tilnærmet konstant. Slike hester mangler i stor grad den stimulansen (temperaturvariasjonene), som skal sette i gang hestens egne varmeregulerende mekanismer. Disse hestene har verken behov for eller mulighet til å trimme muskulaturen som er ansvarlige for å reise eller senke hårIaget, utvide eller trekke sammen arterier I hudoverflaten, eller aktivere svettekjertlene. Ved vedvarende mangel på bruk vil rett og slett muskulaturen svinne hen (noe alle vet, som har hatt en gipset fot), til de ikke kan ivareta den funksjon de opprinnelig var tiltenkt å ha. Siden tre av fire reguleringsmekanismer er muskelavhengig, vil derfor tre av fire til en viss grad ikke fungere, og dermed øke risikoen for at hesten ikke evner svare på endringer når den blir utsatt for det. Et ekstremt eksempel kan være en hest som er oppstallet i en oppvarmet bygning og som rides to ganger i uken i en ridehall. Den blir så tatt ut på terrengritt en klar kald vinterdag. Hesten er n konfrontert med en temperaturendring på 20-30 grader Celsius (pluss eventuell vindavkjølingsfaktor). På grunn av “manglende trening” vil musklene som har ansvaret for å regulere kroppsvarmen ikke greie denne jobben. Derfor vil hestens indre temperatur synke for lavt. Den blir “avkjølt” og de temperaturavhengige kjemiske prosessene som pågår inne i hestens kropp vil ikke fungere som de skal. Dette kan eksempelvis forstyrre produksjon og sirkulasjon av hvite blodlegemer og antistoffer; lamme immunforsvaret , og bakterier og virus blir gitt en mulighet for å blomstre opp og angripe organismen. Resultatet kan bli sykdom eller infeksjon. Et annet scenario er føllet som fødes i en boks —stall, og som på grunn av dårlig vær ute blir holdt inne et par uker (kanskje endatil med et ullteppe påteipet som dekken). Denne lille “nykomlingen” mottar ingen følestimuli som kan lære huden å reagere på varme og kulde, termoregulatormekanismen kan ikke utvikle seg og kroppen kan ikke lære hvordan den kan holde seg varm eller kjøle seg ned. Resultatet blir at ethvert temperaturfall i miljøet kan føre til nedkjøling av føllet; de biologisk-kjemiske prosessene kan ikke fungere som de skal, immunsystemet kan ikke fungere som det skal og vil ikke kunne mobilisere motstandskraft. Føllet er med andre ord blitt gjort (av menneskelig omsorg) svært utsatt for å pådra seg “forkjølelser”, feber, betennelser, etc. For en uvitende, som følger tradisjonelle råd for oppstalling av føllhopper, vil konklusjonen ved eventuelle problemer fort bli, at føllet ikke skulle vært sluppet ut i det kjølige været så tidlig. Dog trengs ikke ekstreme ytre emperaturer (varme eller kulde), for at det skal oppstå farlig ubalanse i kroppsvarmen hos hester som er avskåret fra naturlig levemiljø.

Dekken
Dekken og ulltepper er et termomareritt for hester. Som vi nå vet har hester et fullt oppegående system i hud og skinn, for å tilpasse seg enhver temperatur. Ved å bruke dekken gjør vi det svært vanskelig for hesten å reise hårlaget for å holde varmen. Dessuten hindrer det hesten i å utvikle vinterpels. En hest som er tilvent dekken, og får fjernet dekkenet for en ridetur på vinterstid, vil ikke være forberedt for dette og blir mer utsatt for nedkjøling. Dessuten vil en hest som beveger seg produsere så mye varme,at selv moderate bevegelser i en kald luftegård, kan med dekken på forårsake overoppheting. Hesten er helt avhengig av lufttilførsel mot kroppsoverflaten for å bli av med varme. Det er helt vanlig og normal praksis å legge på dekken på svette hester. Svetten som naturlig skulle tørket ut av tuft i bevegelse er fanget under et dekken. Mellomrommet mellom hårene blir fylt med varm damp fordi det ikke er nok lufttilførsel for å transportere dette vekk. Det tar lenger tid for hesten å få tørket seg ned med det resultat at hesten blir underkjølt. Dekkenbruk under transport er også et problem. Hesten må aktivt bruke muskler for å holde balansen på hengeren. Den produserer en masse muskelvarme. På samme tid er deler av bakbena langs halen hvor isjiasnervene går, blottlagt og utsatt for trekk. Vomma er også utsatt. Hesten har ikke fysiologiske forutsetninger for å varme opp deler av kroppen mens den kjøler ned andre. Det betyr at for å holde varm vomma (fordøyelsen må ikke gå i stå), og bakbena, så må også resten av hesten varmes opp. De områdene av hesten som er tildekket blir for varme, noe som igjen fører til at hesten svetter. (Svetten er synlig bare under dekkenet hvor det ikke fins luftsirkulasjon for å transportere den bort). Det igjen fører til at de kalde områdene blir enda kaldere, og så videre. Tildekking vil derfor effektivt sabotere hestens eget naturlige og svært effektive varmeregulerende system.

Krussedull
05-12-2009, 19:05
Jeg tror man må bruke sunn fornuft. Når hesten viser at den fryser ved å begynne å skjelve osv eller begynner å bli øm i muskulaturen fordi den har stått og spendt seg burde den absolutt få dekken. Men vil tro de aller fleste sunne og friske hester tåler en del kuldegrader om de får sjangs til å sette skikkelig pels og det ikke er for store temperatursvingninger inne i bildet. (varm stall om natta feks) Da er det vanskelig for hesten å tilpasse seg.

stine
06-12-2009, 15:37
Alle hestene på stallen hos oss fikk faktisk nyre"problemer" av kulden nå.
Hadde behandler på dem, og de hadde nyre-underskudd (og mer vet ikke jeg, for jeg er ingen fagperson).

EvaV
06-12-2009, 15:39
Hvordan da?

stine
06-12-2009, 15:42
Hvordan da?

Jeg redigerte meg selv og la til mer :) Se over...det ble i allefall fikset med nåler.
Det kom av at det plutselig ble veldig kaldt over et par dager.

Nusse
06-12-2009, 16:29
Hvordan kan det finnes nyreunderskudd? Alle har jo to nyrer - også hestene. Og skulle nyren(e) ryke holder det ikke med nåler, da må en faktisk ha dialyse. Og det kan en ikke få med nåler.

Men morsomme diagnoser er jo en fin måte å tjene penger på. Forøvrig rart at ikke flere hester dør av nyreproblemer da, siden en hel stall kan få nyretrøbbel av en kald dag. Noe sier meg at Island burde være et mekka for en alternativterapeut med nåler....

tuuuva
06-12-2009, 16:52
Hvordan kan det finnes nyreunderskudd? Alle har jo to nyrer - også hestene. Og skulle nyren(e) ryke holder det ikke med nåler, da må en faktisk ha dialyse. Og det kan en ikke få med nåler.

Så du mener at det ikke kan være noe galt med et organ hvis det ikke "ryker", som du kaller det?

StineJ
06-12-2009, 18:52
Hadde behandler på dem, og de hadde nyre-underskudd (og mer vet ikke jeg, for jeg er ingen fagperson).

det der er jo ganske alternativt, da. hadde en veterinær undersøkt nyrene hadde det antakelig ikke vært noe i veien med dem. det betyr vel, såvidt jeg har forstått med min minimale kunnskap om kinesisk medisin, at det er mindre såkalt qi (energi) i nyremeridianene i kroppen. disse meridianene er ikke noe fysisk, men de gir utgangspunkt for hvor akupunktører setter nåler og slikt noe.

stine
06-12-2009, 20:21
Så om jeg har hatt nyrebekkenbetennelse da, og har jeg HAR vondt i dem innimellom. Men er ikke dermed sagt at de ryker.
Å nei, jeg har ikke peilig på det der, og merket ingenting på hesten, så hun hadde nok ikke dødd om dama ikke hadde behandlet det. Hun var der pga låsning, og ser over hele hesten. Så om hun kan fikse noe som ikke stemmer helt så er det flott for min hest :) Det er ikke dermed sagt at hun ikke hadde overlevd uten ;)
Betaler ikke noe mere for å sette den nåla, og ingen oppfølging etter det, så nei, det er nok ingen kreativ diagnose for å tjene penger ;)

Og nei, jeg er ikke så opptatt av alternativ medisin, men når hesten blir som ny av en behandlig og finner konkrete problemer som jeg har slitt men, så veger jeg å tro at det nytter ;)

stine
06-12-2009, 20:28
Må bare nevne at jeg ikke mener at man ikke skal ha hest ute uten dekken :) Var ikke derfor jeg svarte :)

Lise, Vindur&Zehra
07-12-2009, 00:16
Ta han med på Hauger, vis han utegangsåringene til Cec (eller om de er toåringer nå) og si at om din ene hest bør ha dekken så jeg det jaggu meg ganske mange andre hester som bør få på dekken også. Så ler du av han og går. Da innser han nok at det er ganske så normalt med åringer uten dekken.

Frøken:

Enig i quote over ^^,

Hadde Zehra hos Cecilie, og der var det sprelsk lek, masse deilig vinterpels og ingen tegn på syke og frosne unghester ;)

T.B.
08-12-2009, 01:05
Hester som er vant til å gå ute, setter god pels og trives med det - ja, da behøver man ikke ALLTID "forsvare" at de går uten dekken.

Hehh - i tidligere tider (ca. 20 - 30 år siden) var det helt motsatt - da måtte en som la dekken på hesten sin "forsvare" dette overfor alle de andre som ikke kunne begripe at en ellers frisk hest trengte "klær". - "Ær'n sjuk, eller?"

Hvis man kunne reversere FH ca. 30 år tilbake i tid (hvis det hadde eksistert) og gjorde en undersøkelse om hvor mange hester som brukte dekken, ville jeg tro at minst 80% gikk UTEN.

I våre dager ser det ut som %-delen er adskillig endret - kanskje bare 10 - 30% av hester som går "nakne".

Er det laget en sånn undersøkelse om dekkenbruk her på FH? - gidder ikke å lete.....

Ajax
08-12-2009, 20:43
hm, høres strengt tatt ikke som om den som har fortalt dere hva hestene "led" av heller var en fagperson, hvis det er direkte sitert at hestene hadde "nyreunderskudd" for underskudd av nyrer får man bare hvis de blir operert bort..
Uballanse i nyrefunksjon, mulighens, nedsatt funksjon, muligens, men ikke nyreunderskudd...

Heljar
08-12-2009, 21:18
OT, men kom bare til å tenke på de stakkars åringskalvene til elg, hjort og rådyr o.l som går uten dekken på denne tiden av året. Huff og huff :rolleyes:

Kanskje han legen burde ta seg en tur ut i skogen med noen gode varme ullpledd, eller det er kanskje nissen som ordner med slikt...

tuuuva
09-12-2009, 19:48
hm, høres strengt tatt ikke som om den som har fortalt dere hva hestene "led" av heller var en fagperson, hvis det er direkte sitert at hestene hadde "nyreunderskudd" for underskudd av nyrer får man bare hvis de blir operert bort..
Uballanse i nyrefunksjon, mulighens, nedsatt funksjon, muligens, men ikke nyreunderskudd...

Hvordan definerer du fagperson? Jeg aner ikke hvem som behandlet den hesten, men personen kunne for eksempel vært utdannet her:http://sshh.holistiskterapi.no/omskolen/kursmateriale
Der står underskudd og sånn forklart, ikke det at jeg skjønner så mye men :)

Jeg bruker en terapaut på hesten min som er utdannet der, og er veldig fornøyd! ;-)

stine
17-12-2009, 00:29
Hvordan definerer du fagperson? Jeg aner ikke hvem som behandlet den hesten, men personen kunne for eksempel vært utdannet her:http://sshh.holistiskterapi.no/omskolen/kursmateriale
Der står underskudd og sånn forklart, ikke det at jeg skjønner så mye men :)

Jeg bruker en terapaut på hesten min som er utdannet der, og er veldig fornøyd! ;-)

Holistisk hesteteraput som behandlet hesten ja..