PDA

Se full versjon : Er det bare å sette på?

Mandarinhest
28-11-2006, 17:42
Jeg har bestemt meg for at rundt juletider SKAL jeg ut å kjøre med slede, dombjeller, pledd og nisseluer.

Vilja er da det utvalgte "reinsdyret".

Men er det bare å sette på sleden å kjøre?

Vet ikke helt vilken slede det blir enda, men regner med det blir en med lavere drag en normale vogner.

Og de fleste eldre mennene borti nabolaget her sier at hester som er vandt med normale drag kan klikke å bli gal hvis det kommer lave drag..

Stemmer det?

Sagitaria
28-11-2006, 18:12
Vil anbefale deg å ha med en som kan gå i hodet på hesten først ja...og ikke bare kjøre avsted, men prøve på et sted der det er litt plass....

Ikke alle hester tåler lave drag, kanskje du skal prøve med evt tau som kan henge såpass lavt for å se om hesten tolererer å ha noe så lavt rundt seg.

I tillegg er det jo veldig viktig å huske på at du må svinge på en annen måte enn med vanlig vogn, får du hesten din til å ta lange nok svinger?
Og være sikker på at hesten tåler lyden av sleden..

Vær forsiktig. Jeg har vært med på å brekke skjæker og kjøre meg fast pga at hesten ikke fikk til svingingen, og ikke likte lave drag.. Det er ikke gøy.

Mandarinhest
28-11-2006, 18:15
Er litt redd for at det skal skje noe da..

RenateSJ
28-11-2006, 22:04
Lag deg noen "drag" av tunne greiner,som ikke hesten kan skade seg så mye på hvis det går galt.

Hvis det går bra å tømmekjøre med de lette liksomdragene, kan du feste noe tungt i dem, etterhvert kan du gjøre det samme med ekte lave drag uten slede..

Mandarinhest
28-11-2006, 22:09
Har et par lekedrag ståene, bare å røste raskt av hvis hun skaper seg. Jeg binder henne først tror jeg. henger på dragene, skråper litt med de i siden og slenger å drar. Så kan jeg først prøve med ei, så feste på den andre.
Tror kanskje det vil fungere.

Enten går det rett til..ja. ellerså går det rett vei..

Therese
28-11-2006, 22:53
Tømmekjør med løse drag som er lik de som vil være på sleden, og ha noen til å gå sammen med første turen :smile:

Hanna&Brá
29-11-2006, 00:04
Du må nok "kjøre inn hesten i lave drag" også.. Bruk løsdragene dine, men kanskje først trekkliner med kjetting i enden.. Sleng i beina hennes og vend henne til det.
Kjør med løsdragene, legg på litt vekt etterhver.. Få noen til å gå å holde i hver side på løsdragene så de lett kan dra de av om hesten blir redd.. Det samme første gang du spenner for med sele.

Dombjellene bør du bruke en del i forkant for å vende henne til det. Jeg red en del med de jeg hadde på Irja før jeg kjørte henne med dombjeller.. Jeg red også galopp, man kan si vi ble hørt.. Og jeg fikk se reaksjonen hennes på bjeller i galopp, hun reagerte ikke riktignok. Det kan jo skje når du er ute og kjører at hesten f.eks skvetter for noe og tar et par galoppsteg.. Vanligvis ville du sikkert få hentet den inn relativt kjapt, men blir den redd for galopp-bjellene kan du virkelig være ute å kjøre, bokstavelig talt..
Freyja ble redd for Irjas dombjeller i galopp. Ingen reaksjon da vi travet, men da vi slo over i galopp og det ble heftig låt skal jeg hilse å si hun reagerte. Fikk roet henne relativt fort.. Men det ga en tankevekker, trodde hun var "dombjellesikker.

Andrea & Bajas
29-11-2006, 01:00
Jeg spente bare Daytona for det lave drahet. - Og hun er en gal varmblods! (Har ikke du nordlands eller noe? :roll: ) Gikk bra det. Tenkte meg ikke om da. Det ser jeg nå. Men altså, er hesten innkjørt er den innkjørt. Uansett kanskje lurt å tømmerkjøre litt først ja. Gjorde det i år jeg også, så er sikker på at det vil gå bra...

Mandarinhest
29-11-2006, 09:22
Hesten er en kaldblodstraver.

Mange sier jo at problemer oppstår når hesten er vandt til normale drag, så går alt i surr i lave. Men hvis man ser på Rosita, og hun takler i normale drag.
Pussig.

RenateSJ
29-11-2006, 15:13
Det jo ganske forskjellig med lave dreg. Normale drag kommer inntil lårene, mens de lave kan komm borti hesten nede på pipa.
De kan føle seg enda mer innesperra. I tillegg er belastningen annerledes.
Det er vel derfor man må ha tungsele når man skal ha på slede.. (?)

Og husk at jo bedre tid du tar deg, jo mindre sjans er det for at det går galt slik at det blir umulig å sette Vilja i lave drag igjen...

Helle
29-11-2006, 17:07
Hva med hest som er kjørt med lave drag før da, som har gått på høye i det siste? Er det bare å spenne for?

Hanna&Brá
29-11-2006, 19:00
Hva med hest som er kjørt med lave drag før da, som har gått på høye i det siste? Er det bare å spenne for?

Jeg ville tatt det pent og forsiktig, hatt med en medhjelper i hodet på hesten.. Det spørs jo om du selv har kjørt hesten med lave drag eller bare har blitt fortalt av tidligere eier at den har blitt kjørt med det.. Tidligere eier kan jo ha latt vær å slenge til en tilføyelse om at det skjedde noe galt da hesten ble kjørt med lave drag.. Man tuller ikke med sikkerheten, hverken din eller hestens, det koster så lite å ha med en medhjelper første gangen man prøver noe "nytt".

Helle
30-11-2006, 17:05
Jeg har alltid med meg en medhjelper uansett jeg ;-)

Men forøvrig så vet jeg at han er kjørt med lave drag, for han var på utstilling i vår. Etter det jeg har fotstått får bare hingster kjøre med lave drag. Er det stor fare for noen voldsom reaksjon? Han er rolig og trygg med vogna...

Hanna&Brá
01-12-2006, 15:44
Jeg har alltid med meg en medhjelper uansett jeg ;-)

Men forøvrig så vet jeg at han er kjørt med lave drag, for han var på utstilling i vår. Etter det jeg har fotstått får bare hingster kjøre med lave drag. Er det stor fare for noen voldsom reaksjon? Han er rolig og trygg med vogna...

Har kjørt kjøreprøve på hingsteutstilling; med høye drag. Det var med nordlandshester. På døl tror jeg de MÅ kjøre 4-hjulsvogn.. Vet ikke med fjording. Men nordlandshester kan velge mellom 2 og 4 hjul, og da altså høye og lave drag.

Therese
01-12-2006, 21:09
Jeg har sett kjøreprøver på Fjording, N/L og Døl med både firehjulsvogn og roadcard. Virker som de bruker det de finner her oppe.

Hanna&Brá
02-12-2006, 15:40
Utstillingsplassen/komitéen SKAL ha en firehjulsvogn og en vanlig roadcart/to-hjulsvogn til disposisjon. Døl må kjøres i 4-hjulsvogn, n/l kan velge, og fjording vet jeg som sagt ikke.. Men det kan man jo finne ut ved å lese utstillings/bruksprøve reglement..

Mari
02-12-2006, 15:43
Fjordhest, ihvertfall hopper, kan kjøres med 2-hjuls vogn.

Helle
02-12-2006, 15:52
Klippet fra bruksprøvereglementet:

Hingster skal prøves med låge drag, unntak kan gjøres for nordlandshest/lyngshest og utenlandske ponniraser.

Som Mari sier så kan hoppene kjøres med enten høye eller lave drag, men jeg forstår det slik at fjordhingstene ikke kan det. Så han må jo være kjørt med lave drag før i hvert fall...

Mari
02-12-2006, 15:54
Jeg husker ikke, men på bruksprøven som 4/5 åringer må de ihvertfall kjøres med lave drag.

Helle
02-12-2006, 16:27
Jeg husker ikke, men på bruksprøven som 4/5 åringer må de ihvertfall kjøres med lave drag.

Hoppene?

Mari
02-12-2006, 16:33
Hingstene.

Altså - på utvida br.prøve som 4 åringer må de kunne bli kjørt med begge deler.

Helle
02-12-2006, 16:57
Aha, ja det kan godt hende. Det vet ikke jeg ;-)

Mari
02-12-2006, 17:00
De må det (;

Ihvertfall ble Hjellar kjørt med begge deler da han var inne i vår.