PDA

Se full versjon : Fôring av drektig hest

kineram
28-11-2006, 05:48
Heisann!
Når i svangerskapet ville dere begynt å fôre med oppdrett?
har ei hoppe som er 7 mnd på vei, ho har ikke fått kr.fôr ennå, bare begrensa med rundballe. Men ho er feit som en julegris.

LinnMerethe
28-11-2006, 09:02
Vi forer hoppa vår med oppdrett,hun skal følle i april.Hun fr 2 liter pr.dag+2 kopper med vitaminer fra FK.Og hun får 8 kg. med tørr rundball.

Therese
28-11-2006, 10:04
Begynner dere så tidlig altså?

Har ikke tenkt tanken på å kjøpe oppdrett enda, Eikdokka skal ha i mai/juni.

Torhild
28-11-2006, 11:39
Jeg fikk beskjed om at det ikke var så bra å fore oppdrett så tidlig i svangerskapet. Det er nemlig kun de siste månedene fosteret skal legge på seg, ellers kunne føllet bli for stort, og det kunne bli en vanskeligere fødsel. Så de jeg har snakket med, noen sier den siste måneden bare, andre sier de tre siste månedene, men alle er enige at ikke tidligere.

Anniken B
28-11-2006, 11:43
Det er egentlig kun i de 3-4 siste månedene av svangerskapet at føllet vokser nevneverdig og hoppa vil trenge endel ekstra mat. Som Torhild sier vil man ikke ha et "bola" føll, ikke bare blir fødselen vanskeligere, men ofte blir føllet deformert, i den forstand at beina kan vokse fortere enn senene og man får et føll som er født bukkebeint og kan føre til allskens problemer i ettertid.

Man må også se på rase og type hest. Ut ifra avataren går jeg ut i fra at LinnMerethe driver med trav, og da kanskje også varmblods? Slike hester har generelt et høyere energibehov enn tyngre raser, som f.eks Eikdokka som er fjording. Nå vet jeg ikke hva slags hest di har kineram, men om hoppa er i godt hold/feit ser jeg ingen grunn til å gi oppdrett enda. I mange tilfeller med nøysomme raser trenger man ikke gi kraftfor i det hele tatt, men kan nøye seg med å gi noe proteintilskudd i form av lucerne eller soya den siste tida, samt litt ekstra vitaminer.

~Anniken

LinnMerethe
28-11-2006, 13:19
Hoppa som vi har en en spinkel kaldblods som har lett for å bli tynn,og under sitt forrige svagerskap så la hun ikke normalt på seg,ble mer firkantet med føllmage.Derfor begynte vi tidlig.Så det har som dere sier,noe med hesten å gjøre :smile:

Therese
28-11-2006, 21:43
Låner tråden litt.

Anniken (og andre også forsåvidt): Som du sier, Eikdokka har nok ikke like stort behov for mere som de lettere rasene. Men hva om hun er veldig overvektig når det er 3-4 måneder igjen, skal vi fortsatt starte med oppdrett da? For nå er hun alt for stor til å bare være 4-5 måneder på vei. Hun er på slanking etter råd fra flere vetrinærer (og jeg er veldig klar over selv at hun faktisk er overvektig).

Anniken B
28-11-2006, 22:19
Overvektige drektige hopper er ofte et problem.. Vi har noen blubber bortpå stallen her også som liksom skal være avlshopper.. :roll: De legger på seg bare de ser mat, og triller dersom de skulle få øye på en kraftforsekk..
Når ei drektig hoppe er overvektig skapes mange problemer, både for hoppa og føllet. Selve fødselen kan bli problematisk, samt at man får alle de andre problemene generelt med feite hester (nedsatt helse, dårligere funksjoner på indre organer osv).
Det vi gjør her er at vi gir dem høy av relativt lav kvalitet så de får ete, men de får ikke så veldig mye næring. På slutten må de likevel få noe ekstra protein så føllet får vokse, ofte i form av soya og lucerne.

Problemet er bare at feit hoppe betyr ikke nødvendigvis stort føll.. Superblubba her, Lady, er feitest av alle, men hun får små pingler av noen føll, den grådige merra tar all næringa sjøl, hehe.. Derfor er det ofte lettest å slanke hestene før man bedekker dem slik at man kan konsentrere seg om å holde vekta under svangerskapet. Nå har vel ED vært skada en periode også, så hun kanskje ikke har vært trena så mye som før? Generelt går det an å trene dem så og si hele drektigheta gjennom også da. Har stelt traver som gikk i aktiv trening helt til hun var 6-7 måneder på vei, ble så sur og jævlig ellers. :P

Vanskelig dette med overvektige avlshopper, men man får bare se an litt egentlig. Jeg vil uansett anbefale å gi litt ekstra proteiner de siste månedene, men kanskje ikke i form av kraftfor.

~Anniken

Therese
29-11-2006, 10:00
Hun har nok ikke blitt trent hardt på over ett år. Men i sommer når hun kom fra inseminering var hun blitt slank (skikkelig stort og "tungt" beite + mindre høy) så startet opptreninga da, etter vetrinærens råd. Så fikk hun en fot som var hoven som en tømmerstokk pga. allergisk reaksjon slik at det ble tull med treninga.

Er i allefall godt i gang med treninga og hun har tatt av seg siden oktober. Det skal absolutt ikke stå på energi og lysten til å trimme, den er på topp og hun er så glad som aldri før.
Er jo livredd for at hun skal få problemer under føllinga, for sist gang hun hadde føll sleit hun. Jeg har ikke tenkt å la henne være smellfeit.. Lar henne hvile i noen dager nå siden hun hadde kolikk så starter vi opp igjen, håper bare det kan bli skikkelig føre snart.

Har kutta helt ned på kraftfòret så nå får hun kun vitaminer, gulrot og salt.

Elisabeth j
29-11-2006, 10:33
Jeg har ei vbl traver hoppe som er drektig, og skal følle i mai. Hun er nå drektig med sitt 3 føll.

Hun gir jeg:
1l oppdrett morgen og kveld
1l havre morgen og kveld
1l betfòr kved
og salt og vitaminer.

Hun er nettopp trappa ned på oppdrette for en mnd siden, fra 1,5l morgen og kveld, det fikk hun da hun dia føllet.

Og så får hun så mye høyensilage som hun ønsker..