PDA

Se full versjon : Hva er ensilas?

Liz
27-11-2006, 21:50
Sikkert et dumt spm jeg burde vite svaret på, men..

Hva er ensilas, og hva er forskjellen på det og høy?

Hege
27-11-2006, 22:55
Kjært barn har mange navn, og jeg har ikke helt oversikten, men jeg kaller også ensilage for silo og rundball, selv om det sikkert er noen forskjeller :) Ensilage er pakket i plast, og er bløtere enn høy. Enkelt fortalt! Er også noe som er amoniakkbehandlet, men jeg tror noen andre skal ta seg av detaljene ;)

Anniken B
28-11-2006, 00:40
Hvis det er høyensilage du tenker på er dette gress som er halvtørka på bakken et par dager før det blir pakka i ball, uten andre konserveringsmiddel (såvidt jeg vet) enn at ballen er tett. Denne typen ensilage er tørrere enn vanlig rundball og silo, tørrstoff % på alt fra 55 til 75-80. Denne typen er ypperlig for til hest, da det ikke støver og ofte har (kanskje litt for høy for enkelte hester) god næringsverdi.

Rundballer og silo er tilsatt ensileringsvæske for konservering, og har en lavere tørrstoffverdi, silo ligger på 30-40% tørrstoff.

~Anniken

Liz
28-11-2006, 00:58
Tror det er høyensilage ja. Bare leste det i epste jeg fikk med info om stallplassen vi skal leie. Om det er bra for hestene er jo det ypperlig, ingenting er bedre enn det.

Jeg skjønner jo at jeg må prøve meg frem, men bør jeg begynne med samme mengde av dette som jeg ga vanlig høy?

Katrine
28-11-2006, 19:46
Bare vær obs på dette, at dette er bedre for hestene enn for eks. vanlig høy.

Hesten min gikk på VELDIG næringsfattig høy før, og plutselig gikk over til høyensilage. Han fikk kolikk. Så bare følg med de første dagene, eller ta med litt høy fra gammel stall, og gi en mildere overgang! ;)

Anniken B
28-11-2006, 20:13
Du bør nok ha en overgangsperiode, det bør man forsåvidt ha på alle grovforbytter om det så er bare bytte av høyparti. Hvor mye du skal gi av det kommer an på næringsverdi og tørrstoffverdi. La oss gå ut i fra at høyet ditt og ensilagen har like mye næring pr kg tørrstoff, og si at du har gitt 10 kg høy for dagen før, og at høyet ditt har 90% tørrstoff, det blir 9 kg tørrstoff til sammen. Da må du også fore med 9 kg tørrstoff av ensilagen. Om ensilagen da har la oss si 65% tørrstoff må du da gi nesten 14 kg totalt av ensilagen for å få samme næringsinnholdet.

Du må nesten ha analyse på høyet og ensilagen for å regne ut hvor mye du skal gi av det ene når du slutter med det andre.

~Anniken

Liz
28-11-2006, 20:50
Ok, takk for svar! :)