PDA

Se full versjon : Har hun vondt tro?

Bobbibrown
27-11-2006, 14:15
Når jeg og hesten min Stjerna, rir på bestemte steder (der vi pleier og springe) bruker hesten min og stresse seg veldig opp, og så sparker hun bakut. Jeg lar henne aldri springe før hun har roet seg, men det er ikke alltid jeg får til og roe henne helt.
Hun er en kaldblodstraver, så jeg regner med at hun har noen traverfakter i blodet, så kanskje det er derfor hun sparker sånn.. Men ikke vet jeg.
Hun har ikke alltid ørene bakover når hun gjør det, men jeg får ikke helt tak i om hun har de fram eller bak.
Jeg har tenkt og få henne sjekket av dyrlege, i tilfelle hun mulig har vondt i ryggen?
Spesielt gjør hun det visst hun rir sammen med en annen traver på stallen, men hun begynte ikke med dette før hun begynte og ri tur sammen med ham.
Hun er også ganske sur når jeg børster henne på halsen og har det med og små glefse. Har hun vondt eller er hun bare gretten?
Dette gjør meg litt usikker, men jeg vil gjerne finne ut av det..
Hun er også ei hoppe som er mye i brunst og oppfører seg litt grettent og villtert når hun er i brunst. Kan dette være årsaken?

Bobbibrown
27-11-2006, 14:40
Jeg har en regel som sier at man aldri skal ha faste plasser på turstier der man løper. Det kan fort bli farlige situasjoner ut av det, siden hesten husker når de stedene kommer, og særlig farlig med nye ryttere som ikke vet om de faste plassene.
Så du mener at det er det som gjør det. Sånn at hun sparker irritert eller overivrig for å få springe?
Må begynne og venne henne av dette med en gang.

IngvildK
27-11-2006, 19:15
Ingvild har helt rett ;-) Skulle ri en hest en gang, så kom vi til veien der de pleier å
løpe med hestene.. Tja.. Endte med meg i grøfta det da ! :P Så det kan lett oppstå
farlige situasjoner med faste "løpeplasser".

Marte+Quicky
27-11-2006, 19:55
Ingvild har helt rett ;-) Tja, det KAN jo være andre grunner oxo da ;-) Såklart kan dette være en mulighet, men det skal jo sjekkes før man sier det er helt rett...

Sigrid
27-11-2006, 21:13
Det med brunst er jo en sak. Husker at Bella forandret seg helt når hun var brunstig! Gleder meg til å se hvordan Vinella blir. Tror ikke det er noe ofte hun er i brunst, jeg har iallefall ikke opplevd noe, tror jeg. Altså, det er vanlig at hopper forandrer seg når de er i brunst, akkurat som jenter som har mens, i enkelte tilfeller blir litt hissige:P
Så kanskje det er en mix av brunst, og at hun har denne faste løpeplassen?

Bobbibrown
28-11-2006, 14:05
Det med brunst er jo en sak. Husker at Bella forandret seg helt når hun var brunstig! Gleder meg til å se hvordan Vinella blir. Tror ikke det er noe ofte hun er i brunst, jeg har iallefall ikke opplevd noe, tror jeg. Altså, det er vanlig at hopper forandrer seg når de er i brunst, akkurat som jenter som har mens, i enkelte tilfeller blir litt hissige:P
Så kanskje det er en mix av brunst, og at hun har denne faste løpeplassen?

Hun er ganske annerledes i brunst, og hun har denne løpeplassen ja. Har ikke hatt så mange andre steder å løpe med henne, men hvordan skal jeg begynne og lære henne av dette?

Asa Garsy
28-11-2006, 14:42
Kjenner til det at hesten husker ting, når jeg rir Garsy alene så traver vi over alt, men er en hest på stallen som pleier å få løpe opp siste bakken, noe jeg er irritert over, for når den ene hesten drar avgåre så har jeg ikke sjans til å holde i gjen Garsy... Sjekk oxo om salen ligger slik den skal,kan jo være hun har vondt i ryggen...

Bobbibrown
28-11-2006, 15:39
Har hatt en salmaker til og sjekke om den passer, det gjør den.
Men skal få henne sjekket av en dyrlege likevel..

Marte+Quicky
28-11-2006, 22:45
For å venne hu av med det kan det jo være en idè å bare skritte? I alle fall når du er i nærheten av dette stedet. Og hvis hu girer seg opp på dette stedet, så ri volter ol for å få hu til å roe seg?

Andrea & Bajas
28-11-2006, 23:39
For å venne hu av med det kan det jo være en idè å bare skritte? I alle fall når du er i nærheten av dette stedet. Og hvis hu girer seg opp på dette stedet, så ri volter ol for å få hu til å roe seg?

Hadde jeg også kommet til å gjort. Funker bra. Hadde det samme problemet med Daytona. Men nå får hun ikke løpe på de "faste plassene" lenger. Pleier aldri å la henne få løpe så fort hun vil. Da blir hun gal i dressuren. Men rolig kontrolert galop er ok;)
Lykke til :smile:

Bobbibrown
02-12-2006, 17:09
Hun er litt vanskelig på "løpestedene" sine også. Noen ganger har hun det med å bare stikke, men jeg får stoppet henne og snudd henne.
Det ville ikke hvert særlig koselig for en annen rytter å få seg en spurt uten forvarsel.
Men dette skal jeg få trent av henne, tror det kan bli vanskelig, men det SKAL jeg ;-)