PDA

Se full versjon : Westernbitt?

Andrea & Bajas
26-11-2006, 19:15
Hva er forskjellen på westernbitt og diverse andre bitt som trinsebitt ol.? Er det sterkere?
Hvilket westernbitt passer best for amatørwesternryttere?? :roll:

Sparkling
27-11-2006, 17:53
Da jeg red western red jeg på samme bitt som det jeg gjør nå, tredelt trinsebitt. Etterhvert som man "stiger" i gradene, og får en hest som kan bære seg selv og skal ut i konkurranser bruker de fleste stangbitt av forskjellige typer. Men en hest er en hest, uansett hvilken ridegren, og sånn som jeg ser det er det ingen forskjell på bitt, iallefall ikke her i Norge. Drar du rundt på treninger får du nok som oftest sett helt vanlige trinser ;-)

Andrea & Bajas
27-11-2006, 18:42
Da jeg red western red jeg på samme bitt som det jeg gjør nå, tredelt trinsebitt. Etterhvert som man "stiger" i gradene, og får en hest som kan bære seg selv og skal ut i konkurranser bruker de fleste stangbitt av forskjellige typer. Men en hest er en hest, uansett hvilken ridegren, og sånn som jeg ser det er det ingen forskjell på bitt, iallefall ikke her i Norge. Drar du rundt på treninger får du nok som oftest sett helt vanlige trinser ;-)

Ok. Takk:) Er er stangbitt mye skarpere/sterkere enn et vanlig todelt trinsebitt?

Sparkling
27-11-2006, 18:47
Stangbitt er et sterkt bitt ja.. Vet ikke om det blir helt riktig å sammenligne sånn, men blir vel det samme som at man ikke setter en nybegynner på en hest med kandar i munnen! Stangbitt får man i mange varianter, men man skal/bør ha kommet seg litt "opp i gradene" før man putter dette på hesten sin, da dette krever en godt trent og balansert hest og en myk og fin hånd.

Andrea & Bajas
28-11-2006, 23:32
Stangbitt er et sterkt bitt ja.. Vet ikke om det blir helt riktig å sammenligne sånn, men blir vel det samme som at man ikke setter en nybegynner på en hest med kandar i munnen! Stangbitt får man i mange varianter, men man skal/bør ha kommet seg litt "opp i gradene" før man putter dette på hesten sin, da dette krever en godt trent og balansert hest og en myk og fin hånd.

ok:) tusen takk!

Karen
18-03-2007, 21:05
jeg liker ikke western-stangbittene!

smulemor
18-03-2007, 21:06
jeg liker ikke western-stangbittene!

hvorfor ikke ?

Frida&Jameel
18-03-2007, 21:10
Det er som Sparkling sier, at for å kunne bruke stangbitt må du ha steget i gradene. Hesten må kunne å vike for tøylepress på nakken (man bruker ikke tøyletak når man har stangbitt, og den må adlyde sete og sjenkler. Jeg synes ikke det er noe verre med et stangbitt enn et kandar. Det kommer an på hånden som holder tøylene, og kunnskapsnivå.

Frida&Jameel
18-03-2007, 21:11
hvorfor ikke ?

Det lurer jeg også på....

Drue
18-03-2007, 21:13
Når hesten bare skal adlyde på¨sete og tøyletrykk på halsen eller hva man skal kalle det, så er det "ett fett" hvilket bitt den har i munnen. Men jeg hadde aldri prøvd å ri på et sånt westernbitt med stramme tøyler. Det er så lite støtte i det siden det ikke har kjetting.

smulemor
18-03-2007, 21:14
Når hesten bare skal adlyde på¨sete og tøyletrykk på halsen eller hva man skal kalle det, så er det "ett fett" hvilket bitt den har i munnen. Men jeg hadde aldri prøvd å ri på et sånt westernbitt med stramme tøyler. Det er så lite støtte i det siden det ikke har kjetting.

en westernstang har kjetting under haken, kalles "curb strap" :)

Drue
18-03-2007, 21:20
ÅÅ trodde ikke de hadde det jeg. Da blir det litt mere støtte altså, men det er jo noe så sinnsykt lange stanger på noen av de bitta da.

Frida&Jameel
18-03-2007, 21:21
Westernbitt er ikke bare stangbitt, se på Rodeo (http://www.rodeo.no) sine sider, gå på western og så bitt, så kan en finne et lite utvalg :)

smulemor
18-03-2007, 21:21
greia er vel at hesten ikke skal støtte seg på bittet på samme måte som i engelsk ridning.
men jeg har minimal erfaring med stangbitt egentlig, har brukt mest sidepull i min western"karriere"

Frida&Jameel
18-03-2007, 21:25
Jepp, det stemmer. Det er som i klassisk dressur også; mer presise signaler.

smulemor
18-03-2007, 21:27
*liker western, vil lære mer*

Drue
18-03-2007, 21:30
Western er kult. Ja vet det er flere forskjellige bitt, men har liksom printa inn et bilde av en hest med ekstremt lange stenger på bittet sitt i hodet mitt :) Skjønn det den som vill :p
Er skap cowgirl på isis jeg hihi

Frida&Jameel
18-03-2007, 21:30
Hehe ;) Så bra ;) Fikk et ekstra kick selv i dag jeg da jeg rei Jameel på bana. Fikk så lyst til å reise på kurs, for vi stoppet litt opp i dag.

Karen
18-03-2007, 22:46
hvorfor ikke ?

ser så ekkle ut:p

smulemor
19-03-2007, 01:54
ser så ekkle ut:p

he he, finnes nok mange bitt som er verre en westernbittene men såklart... alle grener har "dårlige" bitt :rolleyes: