PDA

Se full versjon : Hvordan lære hesten å sitte, ligge eller steile?

shadowimage
11-11-2009, 17:33
Jeg har 1 shettis som jeg holder på å lære triks. Han lærer VELDIG raskt.
Men jeg har lyst til å lære han å sitte, ligge eller steile.
Hvoran skal jeg lære han det?
Utrolig glad for svar :D

EvaV
11-11-2009, 17:37
Hm, tror det er ei som har blogg på hest.no som har shettis selv, som har kurs om trikstrening av shettis. Du kan jo prøve å søke litt etter der på hest.no.

Det er kanskje ikke det lureste å lære en hest å steile, men triks generelt er jo fin hjernetrim for shettiser.

shadowimage
11-11-2009, 17:41
okei, takk for hjelpen:)

EvaV
11-11-2009, 17:45
Her er ei som driver med trikstrening: http://hest.no/blogg/?bid=12562

monica123
13-11-2009, 19:16
kunne også tenkt meg en "oppskrift" på å lære hesten å steile, da jeg har en hoppe som steiler litt nå og da.. har hørt at hvis man lærer et dyr en "uvane", så vil den steile mindre av egen vilje :P

Guest
13-11-2009, 21:03
kunne også tenkt meg en "oppskrift" på å lære hesten å steile, da jeg har en hoppe som steiler litt nå og da.. har hørt at hvis man lærer et dyr en "uvane", så vil den steile mindre av egen vilje :P

Hvis du vet hva du driver med : ja. Hvis du ikke vet hva du driver med ,oppnår du gjerne det motsatte, en hest som steiler i hytt og gevær. greier du å få det dønn på kommando, vær så god. Hvis ikke, lager du deg bare trøbbel.

Silje
13-11-2009, 21:07

Så vidt jeg vet gjorde Nina007 her på forumet det med shettisen sin. Du kan jo sende en PM?

nano.O
17-11-2009, 12:19
Jeg har lagt ut bilder her inne på profilen min av triksing med min hest :) Har også blogg på hest.no som heter Nin.
Bare spør om du ønsker litt tips til trikstrening, men jeg vil ikke tro det er lurt å skrive på offentlig nett. Så ta kontakt så kan vi prate på mail eller lignende :)

monica123
17-11-2009, 12:58
har du en hotmailadresse? finner ingen plasser :p

nano.O
18-11-2009, 15:41
Hehe ja ville bare vente med respons før jeg skrev den =)
den er ninakilbane@msn.com :)

Malene_Fiola
27-01-2010, 09:39
En litt vanskelig sportsponni på stallen jeg red før, ble trent til å steile på kommando, da dattra til hun som eier stallen var her og red henne (Eneste personen som klarte hoppa rett). Det dumme er at nå kan hun finne på å steile mer under ridning, så slik jeg ser det er det nødvendigvis ikke lurt å lære dem steiling, at det blir noe de får ros for, men det kommer vel an på, alt er relativt :)

Thea og Ronja
27-01-2010, 10:00
Det kan jo virke logisk at hvis hesten har en uvane kan det hjelpe å få uvanen på "kommando" og at hesten da ikke gjør det unntatt når kommandoen blir gitt - men jeg tror du skal vite temmelig sikkert hva du gjør da, for det kan lett gå andre veien!

Margit og Kvikk
27-01-2010, 11:17
Stine på hest.no er kjempe flink! Søk på Stine og Eddy eller noe i den dur :)

britney
01-04-2010, 14:38
Tror jeg ville vært veldig forsiktig med å lært hesten "farlige triks" som steile, rulle rundt ol hva hvis noen andre rir eller håndterer den en eller annen gang i fremtiden? Kan jo hesten gjøre dette mot de og skade potensielt nye eiere eller fremede som rir håndterer den.